75 éve az utasok szolgálatában - Ünnepeljünk együtt!

2023. november 27. hétfő, 15.36 / Utolsó módosítás: 2023. november 30. csütörtök, 12.32

UE75 logo

Történetünk

utasellato_eletkepek1948. november 24-én jött létre a mai Utasellátó szervezet jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat. 2020-ban a MÁV-START keretén belül működő Utasellátó Igazgatóság újjászerveződött. Napjainkban több mint  400 kolléga dolgozik azon, hogy a lehető legjobb vendéglátási szolgáltatást tudják biztosítani az utasok számára az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon és két budapesti helyszínen is. 

A kiállításról készült összefoglaló ITT tekinthető meg. 

BŐVEBBEN

A második világháború jelentős változást hozott a vasúti vendéglátásban. A háború befejezése után az ismert történelmi változások mentén az utasellátás is átalakult, állami keretek között végzett tevékenységgé vált. A háborúban a vasúti járműpark jelentős része tönkrement, és az új történelmi helyzet következtében a korábbi üzemeltetési szerződések is érvényüket vesztették a háló- és étkezőkocsi-szolgáltatást korábban biztosító nemzetközi társasággal, a CIWLlel (Compagnie Internationale des Waggons Lits), valamint az állomási vendéglátó egységeket működtető helyi vállalkozókkal.

A szocialista államok többségében önálló vállalatok alakultak az utasellátás feladatainak megoldására. Így volt ez hazánkban is, amikor is 1948. november 24-én, azaz 75 évvel ezelőtt megalapították az Utasellátó Nemzeti Vállalatot, amely a mai Utasellátó jogelődjének tekinthető. Az Utasellátó a szocializmus évtizedeiben az ország legnagyobb vendéglátóipari vállalatává nőtte ki magát, forgalmát és hálózatát tekintve is. Ez annak volt köszönhető, hogy a vasúti vendéglátás mellett a vállalat az autóbusz- és hajóállomásokon, valamint a hajók és a MALÉV-repülők fedélzetén is tevékenykedett, így nemzetközi színtéren is vitte a magyar gasztronómia hírnevét.

Az Utasellátó a Budapest–Bécs között közlekedő szárnyashajón, a Budapest–Passau viszonylatú, Donauprinzessin nevű luxusszállodahajón is megjelent, sőt a bécsi hajóállomáson működő Tegetthoff étterem konyháját is az állami vállalat üzemeltette. Sorra nyíltak a modernnek számító Utasellátó éttermek, bisztrók, büfék az ország számos településén. A vállalat első 25 évében a földi vendéglátó egységek száma megszázszorozódott, 1973-ban 780 Utasellátó- üzlet működött országszerte.

x20249264_debrecen_03.jpg

A vállalat az 1960–1970-es években a különféle, egyedi csomagolással rendelkező árucikkekről (csokoládék, üdítők), valamint az állomási mozgó büfékről és a szinte minden üzleten és használati tárgyon megjelenő ikonikus szárnyas logóról vált széles körben ismertté.

Az 1960-as évek végén üzembe helyezték az állomási étel- és italautomatákat, amelyeket a budapesti pályaudvarokon, a forgalmas vidéki vasútállomásokon, valamint a  legnagyobb forgalmat bonyolító fővárosi aluljárókban és egyéb népszerű helyszíneken, például a Budapesti Nemzetközi Vásár területén helyeztek el. A széles termékkörrel rendelkező automatákból 300 db üzemelt az országban.

Az Utasellátó Vállalat kinőtte az utasvendéglátás kereteit, és a különféle parlamenti fogadások, nagyobb állami rendezvények gasztronómiai részét is bonyolította. Üzemeltette az országházi büfét, sőt 1986-ban a cég elnyerte az első magyarországi Forma–1-es futam teljes vendéglátásának jogát is. Mindeközben fejlődött az utasellátási célú járműpark is. Az ötvenes évek elején új háló- és étkezőkocsik beszerzése halaszthatatlan feladattá vált. A Dunakeszi Vagongyárban 1951-ben készült 7 db fülkénként kétágyas, valamint 4  db fülkénként háromágyas hálókocsikat 1952 februárjában helyezték üzembe, az első két prototípus jármű pályaszáma WL 350 és WL 351-es volt.

A hatvanas évek végére a járműállomány részét képezte 30 db étkezőkocsi; 40 db hálókocsi; 40 db büfékocsi; valamint 20 db Bahvé, azaz büféfülkés kocsi. A hetvenes és a  nyolcvanas években további, többségében NDK-gyártású háló- és étkezőkocsival bővült a járműállomány.

WRm 029 étkezőkocsi

A rendszerváltás után, az 1990-es évek elején elkezdődött az Utasellátó működési formájával és feladatkörével kapcsolatos, évtizedeken át tartó, vissza-visszatérő út és szerepkeresési folyamat. Az Utasellátó Vállalat a MÁV szervezetében, Utasellátó és Idegenforgalmi Igazgatóságként működött tovább. 1991-től megkezdődött a kisüzletek előprivatizációja, és 1993-ban kiszervezték az úgynevezett állószolgálatot: a legforgalmasabb állomási éttermek haszonélvezeti jogát külső vállalkozás, a Resti Kft. nyerte el. A MÁV-on belül működő utasellátó tevékenységi köre ettől kezdve kizárólag a mozgószolgálat, vagyis a fedélzeti vendéglátás lett, de az étkező- és bisztrókocsik üzemeltetését úgynevezett haszonbéresek végezték, akik pályázat útján nyerték el az üzemeltetési jogot.

Az Utasellátó szervezet 1996-ban kivált a vasúttársaságból: a MÁV Rt. megalapította a rendszerváltás előtti Utasellátó Vállalat jogutódjának számító MÁV Utasellátó Rt.-t. Ez alapításakor az étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsik üzemeltetését látta el. Ebben az időszakban történt meg az utasellátási célú járműpark jelentős korszerűsítése, amikor is a MÁV a spanyolországi CAF gyártól 6 db légkondicionált háló-, 9 db fekvőhelyes és szintén 9 db étkezőkocsit vásárolt. Szintén a kilencvenes évek közepén történt meg a németországi DWA-gyárból 10 db étkező-bisztrókocsi beszerzése is. A CAF és DWA-járművek a mai napig meghatározó tagjai az Utasellátó-járműállománynak.

A 2003-ig létező MÁV Utasellátó Rt. időszakában a fedélzeti vendéglátási szolgáltatások biztosítása mellett a több lábon állásra is történtek kísérletek. Ilyen volt a társaság tulajdonaként megalakult Rail-Bus Kft. által elindított, kisbuszokkal végzett személyszállítás a vasútállomások és az utasok által megadott célpontok között. Ezt egészítette ki a néhány évvel később bevezetett Rail-Taxi szolgáltatás, melynek lényege, hogy a vonatszemélyzetnél előrendelést leadó utasokat a peron végénél várta a Főtaxi. 1998-ban megnyílt az U-Tours nevű utazási iroda is, amely külföldi és belföldi program- és utazásszervezéssel, valamint szállásközvetítéssel foglalkozott. 2003-ban megtörtént az Utasellátó tevékenység visszaintegrálása a MÁV Rt. Személyszállítási

Üzletágába. Innen – a MÁV-START Zrt. 2007-es megalakulása révén – a személyszállító vasúttársaság szervezetébe került át. A 2010-es években a járatszám és a személyi állomány is lecsökkent, így az újabb évtized elején döntést kellett hozni az utasellátási tevékenység további sorsáról.


Újjászervezés, megújulás

Fontos és jó döntésnek bizonyult, hogy hosszú idő után, 2019-ben újjászervezte a MÁV-START a vasúti vendéglátásért felelős Utasellátót, ennek eredménye az a magas szintű ellátás, amit az utasok a MÁV-START belföldi és nemzetközi szerelvényein, illetve a saját üzemeltetésben lévő úgynevezett földi vendéglátóhelyeken napjainkban tapasztalhatnak. 2020. június 1-jétől önálló szervezeti egységként az Utasellátó Igazgatóság foglalkozik a vasúti vendéglátási szolgáltatások tervezésével, szervezésével és napi szintű  megvalósításával, azzal a céllal, hogy az utazási élmény fokozásán keresztül, az utazást kiegészítő szolgáltatások biztosítása révén hozzájáruljon a vasúti személyszállítás versenyképességének növeléséhez. 

ARmz (IC+) bisztrókocsi

Együtt ünnepeltünk a Keleti pályaudvaron

UE752023. november 25-én jubileumi rendezvényt tartottunk a Keleti pályaudvaron, ahol különleges kiállítással, színes és változatos programokkal, egyedi kocsiösszeállítással vártuk vendégeinket, hogy együtt ünnepeljük az Utasellátó 75. évfordulóját! 


Az eseményről készült fotóösszeállítás ITT, a videó pedig ITT tekinthető meg. 

BŐVEBBEN 

Az eseményen rengeteg érdeklődő vett részt, gyermekes családok, idősek és fiatalok is a látogatók között voltak. A Lotz-teremben található kiállítást érdeklődők sokasága látogatta, de a nyereményjátéknak, arcfestésnek és kitűzőkészítésnek is nagy volt a népszerűsége.

Az esemény fő attrakciója, a 6. vágányon álló, az Utasellátó különböző korszakait bemutató különleges szerelvény volt, ahol az érdeklődők amellett, hogy megtekinthették, megismerhették a szolgáltatás egyes elemeit, gasztronómiai élvezetknek is hódolhattak egyes étkező- és bisztrókocsikban, valamint a WLS szalonszakaszos hálókocsiban.

Az étkezőkocsikban kapható ételek közül a legnépszerűbb a rántott sertésborda volt, melyből több, mint 300 adagot fogyasztottak vendégeink, de a tradícionális Utasellátó csokirolóból is több, mint 200 db fogyott. A hideg időben jól fogytak a meleg italok, vendégeink 17 liter forralt bort, valamint 60 adag teát fogyasztottak. 

Járműveink régen és ma

WRRmz (DWA) étkező 1Jelenleg naponta 95 vonat közlekedik étkezőkocsival vagy bisztrókocsival, ezek közül 10 nemzetközi, a többi belföldi járat. Az idei nyári szezonban kiteljesedett a szolgáltatási paletta, elérte a tetőpontját a hálózat, évtizedes távlatban most közlekedik a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással.  A rendezvény alatt különleges szerelvényösszeállításban tekinthetik meg az Utasellátó egykoron, illetve a mai napig forgalomban lévő étkező-és bisztrókocsijait. Ezekről a kocsikról leírás és fotók az alábbi táblázatban találhatóak.

BŐVEBBEN

 

A nemzetközi étkezőkocsik szolgáltatását Pozsonyon, Prágán, Berlinen keresztül Hamburg felé, Pozsonyon és Varsón át Terespolba, továbbá Brassóba, Kolozsvárra és Bécsbe utazva lehet igénybe venni. A nyári időszakban Keszthelyre és Splitbe közlekednek étkezőkocsik Utasellátó-szolgáltatással. A belföldi bisztrókocsi-szolgáltatás Miskolc, Nyíregyháza, Pécs és Szeged felé, továbbá nyáron Tapolcára vehető igénybe. Az Utasellátó ezen felül napi 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsit közlekedtet a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsit Splitbe és további 4 kocsit Fiumébe és Koperbe. 

MÁV-START arculatos Siemens Taurus mozdony

Siemens Taurus

Kívül-belül modernizált étkező-bisztrókocsi /DWA WRRmz étkező-bisztrókocsi:

WRRmz

A jelen EuroCity étkezőkocsija /CAF WRmz étkezőkocsi (új arculat):

CAF WRmz new

'90-es évek EuroCity étkezőkocsija / CAF WRmz étkezőkocsi (régi arculat):

CAF WRmz old

’90-es évek InterCity étkezőkocsija / IC2G WRRee 003 étkezőkocsi

IC2G WRRee 003

A ’80-as, ’90-es évek legmagasabb kocsiosztálya / Apee 003 komfortkocsi

Apee 003

A jelen belföldi prémium-, valamint bisztrókocsi szolgáltatása / IC+ ARmz bisztrókocsi

IC+ ARmz

 EuroNight szolgáltatás bemutató / CAF WLABmz hálókocsi

CAF WLABmz

EuroNight szolgáltatás bemutató / CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi

CAF Bcmz

A ’70-es, ’80-as évek éjszakai vonata / WLAB 70-80 hálókocsi

WLAB 70-80

A ’70-es, ’80-as évek éjszakai vonata / BC 59-80 fekvőhelyes kocsi

Bc 59-80

Korabeli kormányzati szolgáltatásokat megidéző szolgáltatás / WLS 052 kormányzati szalon szakaszos hálókocsi

WLS 052

Múltidéző korabeli kínálat a ’80-as évekből/ WRm 029 étkezőkocsi

WRm 029

Nosztalgia étkezőkocsi a legendás Orient expressz hangulatáva / WR 347 teakfa étkezőkocsi

WR 347

 

Letölthető dokumentumokMéretDátum
PDF ikon Utasellátó75 történet24.35 MB2023.11.30.