Nyugat-magyarországi rakodók tervezése (CEF)

mff_kedvezmenyezetti_infoblokk-1_1.jpg

A projekt címe:
Nyugat-magyarországi TEN-T vasútállomások alkalmassá tétele polgári és katonai kettős felhasználásra

Projekt azonosító: 101079085 — 21-HU-TM-WEST HUN RAIL MILMOB

Koordinátor kedvezményezett: Építési és Közlekedési Minisztérium

Projekt megvalósításért felelős kedvezményezett: MÁV Zrt.

A szerződött támogatás összege: (nettó) 2 195 900 000 Ft

  • Ebből CEF támogatás: (nettó) 1 041992 842 Ft

A projekt befejezési dátuma: 2026. február 28.

 

Az Európai Unió és a NATO több dokumentumban kinyilvánította, hogy a közlekedési infrastruktúra politikája egyértelmű lehetőséget kínál a védelmi igények és a meglévő uniós politikák, különösen a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) közötti szinergiák növelésére. A katonai mobilitásra vonatkozó cselekvési tervvel összhangban az Európai Unió Tanácsa 2018-ban megvizsgálta és jóváhagyta a közlekedési infrastruktúrával kapcsolatos katonai követelményeket, és 2019-ben a bizottsági szolgálatok azonosították a TEN-T közlekedési infrastruktúra azon részeit (elemeit), amelyek kettős (polgári és katonai/védelmi) felhasználásra alkalmasak, beleértve a meglévő infrastruktúra szükséges korszerűsítéseit is.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) lehetőséget nyújt a kettős (polgári és katonai/védelmi) felhasználású projektek uniós finanszírozására.

A projekt CEF és hazai forrásból a Keleti/Kelet-mediterrán, a Rajna–Duna és a Mediterrán folyosók mentén, a 2021. augusztus 10-i (EU) 2021/1328 bizottsági végrehajtási rendelet követelményeivel összhangban 12 dunántúli helyszín polgári és katonai kettős felhasználásra történő átalakítását célozza. A CEF forrás kiegészítéseként, hazai finanszírozásból valósulnak meg az utasforgalmi fejlesztések valamint Murakeresztúr állomás előkészítési munkái.

A kiválasztott helyszíneken jelenleg számos technikai előírás nem teljesül:

  • a vágányokon a megengedett tengelyterhelés kisebb, mint az elvárt 22,5 t,
  • az állomás nem alkalmas 740 m hosszú vonat fogadására,
  • a katonai előírások szerinti szintidőn belül a ki- és berakodás a megfelelő hosszúságú vágányok vagy a szükséges vágánykapcsolatok hiánya miatt nem teljesíthető,
  • a biztosítóberendezés elavult, a megfelelő biztonsági szintet nem biztosítja, időigényes a kezelése, amely miatt az állomások az adott vasútvonalon szűk keresztmetszetet képeznek,
  • nem állnak rendelkezésre megfelelő méretű homlok- és oldalrakodók.

 

A projekt eredményeképpen a kiválasztott 12 dunántúli helyszínen olyan infrastruktúra kivitelezésének előkészítése valósul meg, amely a fenti előírásokat teljesíti, és ezen felül polgári célokat is szolgál: a rakodóterületek közforgalmú rakodásra meg lesznek hirdetve.

A vasúti infrastruktúra ezen felül a személyszállítás terén előírt uniós feltételeknek is meg fog felelni: akadálymentességet szolgáló peronmagasság, korszerű vizuális és hangos utastájékoztatás létesül, szükség szerint megújulnak az állomási előterek, P+R és B+R létesítmények jönnek létre, és a megfelelő zajvédelem is biztosított lesz.

A projekt eredményeként megvalósíthatósági tanulmány, környezetvédelmi hatástanulmányok, engedélyezési tervek, kiviteli tervek, kivitelezési tenderdokumentációk készülnek el a szükséges engedélyekkel és tanúsításokkal.

A kiválasztott helyszínek:

  • ­az 1. sz. Budapest–Hegyeshalom–országhatár vasútvonalon Almásfüzitő, Komárom, Nagyszentjános, Hegyeshalom
  • a 20. sz Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalon Várpalota, Hajmáskér, Veszprém és Boba
  • a 30. sz. Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr vasútvonalon Murakeresztúr
  • a 40. sz Budapest–Pusztaszabolcs – Pécs vasútvonalon Sárbogárd, Dombóvár
  • a 41. sz. Dombóvár–Gyékényes vasútvonalon Kiskorpád.
     

katmob_nyugat_terkep_cef_murakeresztur_hun_jpg.jpeg

A kiadvány tartalmáért kizárólag a MÁV Zrt. felelős, és nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió véleményét.