Tram-train járműbeszerzés a Szeged - Hódmezővásárhely viszonylatra

8 db (további opcionális 4 db) hybrid tram-train jármű beszerzése a Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában megvalósuló „Tram-train” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetéséhez.

A MÁV–START Zrt. gördülőállományának fejlesztése 8 db hybrid tram-train városi villamos és nagyvasúti dízel üzemű jármű beszerzésével

Finanszírozás : IKOP-3.2.0-15-2016-00026 projekt keretében

Megítélt támogatási összeg 17,62 mrd Ft

Tram trainA Szeged – Hódmezővásárhely tram-train közlekedtetés megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben, amely a közösségi közlekedést és személygépjárműveket használók egymáshoz viszonyított aránya negatív tendenciájának megállítását, a közösségi közlekedéssel utazók számának növekedését eredményezheti

A projekt célja Szeged és Hódmezővásárhely belvárosának közvetlen kötöttpályás össze-kötése is.

A projekt teljes mértékben illeszkedik az IKOP 3.2.0-15 prioritás célkitűzéseihez.

A tram-train projekt részeként NIF Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következő lesznek:

  • NIF Zrt. beruházásában Szeged, Rókus pu. villamosmegállótól a 135-ös számú vasútvonalig 1,5 km hosszú, egyvágányú villamospálya építése;

  • A 135-ös számú vasútvonalon a vasút-villamos viszonylathoz szükséges kapacitásbővítés második vágányok létesítésével (2 helyszínen, összesen kb. 8 km hosszon);

  • Hódmezővásárhelyi Népkert állomástól új, 3,3 km hosszú egyvágányú villamosvonal építése két forgalmi kitérővel, 3 megállóhellyel. A hódmezővásárhelyi városi villamospályán a villamos felsővezeték létesítése (600 V DC), és Hódmezővásárhelyen új áramellátó létesítése a villamos vonal megtáplálására. Kényelmes és akadálymentes villamosmegállók létesítése ráhordással, környezetrendezéssel;

  • Járműtelep létesítése Szeged Rendező állomáson a beszerzendő új tram-train járművek karbantartásához és javításához.

Tram trainA tram-train projekt részeként MÁV-START Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következő lesznek:

  • 8 darab hybrid (dízel-villamos) üzemű vasút-villamos jármű beszerzése;

  • A Szeged Rendező állomáson megépülő új tram-train karbantartó bázishoz új padlóalatti vasútijármű kerékpáreszterga berendezés beszerzése.

A vasút-villamos szolgáltatás Szeged Nagyállomás és Hódmezővásárhely Nagyállomás között lesz elérhető, útvonala:  Szeged Nagyállomás – 1-es villamosvonal Rókus pu. – Szeged-Rókus elág., 135-ös sz. vasútvonalon Algyő – Hódmezővásárhelyi Népkert – hódmezővásárhelyi villamosvonal – nagyállomás végállomás.

A járatok csúcsidőszakban 20 percenként, azon túl 30 percenként, késő este 60 percenként fogják egymást követni. A reggeli időszakban, 6:20 és 7:10 között Hódmezővásárhely felől Szeged felé két többletjárat beiktatásával 10 perces követés lesz, amelyre az utasforgalom nagysága miatt lesz szükség.

A járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között pedig 32 perc lesz. A vasút-villamos mellett, a felújított 135. sz. vasútvonal adottságait kihasználva, a megmaradó Szeged – Békéscsaba személyvonatok menetideje tervezetten 7 perccel fog csökkenni.

A tram-train szolgáltatás lebonyolításához 8 db új jármű beszerzésére kerül sor, amely járműveket a svájci Stadler AG cégcsoportba tartozó, a spanyolországi székhelyű Stadler Rail Valencia S.A.U. gyáregysége fogja elkészíteni.

Tram train

A Stadler Rail Valencia S.A.U. által gyártott, CityLink járműcsaládba tartozó Szeged-Hódmezővásárhelyi hybrid tram-train járművek főbb műszaki paraméterei a következők:

  • A jármű hosszúsága: 37,2 m

  • Maximális szélessége: 2650 mm

  • Maximális magassága (leengedett áramszedővel): 3943 mm

  • A jármű önsúlya: 69,7 tonna

  • 92 ülőhely (16 felhajtható üléssel)

  • 216 utas (4 fő/m²)

  • A jármű 2 db többcélú utastereiben összesen 4 db kerekesszékkel közlekedő utas, ill. 8 db. kerékpár szállítható

  • Oldalanként 4-4 (összesen 8 darab) dupla lengő-toló feljáróajtó, szimmetrikus elrendezésben.

  • 360 és 600 mm belépési magasság, igazodva a városi sk+30 cm és a nagyvasúti sk+55 cm peronokhoz.

  • 360 mm beszálló magasságú peronok esetében 1 db/peron, 600 mm beszálló magasságú peronok esetében 2 db/peron kimozduló lépcsővel rendelkezik az utasok felszállásának megkönnyítése és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében.

  • A kerekesszékkel közlekedő mozgássérült utasok akadálymentes bejutása a jármű többcélú utastereibe mind a városi sk+30 cm, mind a nagyvasúti sk+55 cm peronok esetében is.

  • Kerékátmérő új állapotban 720 mm, kopottan 640 mm

  • Névleges beépített villamos vontató motor teljesítmény: 4X145 kW

  • Névleges dízelmotor teljesítmény: 2X390 kW

  • Legnagyobb engedélyezett sebesség nagyvasúti üzemmódban: 100 km/h (konstrukciós sebesség nagyvasúti dízel üzemmódban 110 km/h, városi villamos üzemmódban 70 km/h).

  • Legkisebb bejárható ívsugár 22 m (kis sebességnél).

  • A jármű teljesíti az EN15227 szerinti C-III-as ütközésvédelem és DIN 5566-3 szerinti láthatóság (1200mm @300m) követelményeket.

  • A jármű felépítéséből adódóan könnyűszerkezetes, karbantartást nem igénylő felépítéssel rendelkezik; duplex nagy szilárdságú, rozsdamentes acélból készült kocsiszekrényekkel.

  • Alkalmas 2 db azonos típusú tram-train jármű szinkronüzemének megvalósítására.

A vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.

A MÁV- START Zrt. a 8 db hybrid tram-train jármű 2017. november 24-én kötötte meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START Zrt a támogatási szerződést azt követően, hogy a tram-train járművek beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A 17,62 milliárd forint értékű támogatási szerződés 8 darab új, hybrid tram-train jármű beszerzésére és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátására, továbbá a tram-train projekthez kapcsolódóan a szegedi tram-train karbantartó bázis létesítéséhez szükséges padlóalatti kerékpáreszterga berendezés beszerzésére biztosít forrást. A tram-train járművek fajlagos beszerzési ára 6,395 millió euró/jármű. A 8 db tram-train jármű szállítási terjedelme tartalmazza az üzemeltetési készletet és az oktatások költségét is.

 A Stadler Rail Valencia S.A.U. gyártmányú tram-train járművek a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, fedélzeti WiFi mobilinternet kapcsolattal, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas 230 V AC hálózati és  5 V DC USB csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. A járművek multifunkcionális terei négy darab kerekes székes utas, illetve 8 db kerékpár vagy 4 darab babakocsi szállítására lesznek alkalmasak. A járművek nagyszélességű feljáró terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 4-4 darab széles, kétszárnyű feljáró ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a nagyrészben alacsonypadlós felépítés, a tágas- és világos belső terek és a fejlett légkondicionáló rendszer is.

A CityLink családba tartozó tram-train járművek a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készülnek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, rozsdamentes acélból készített kocsiszekrényekkel).

A projekt megvalósítása ütemezetten halad, 2019. év márciusában az első jármű három elkészült kocsiszekrényének megrendelő általi szemlézése megtörtént. A szemrevételezett kocsiszekrény a bemutatott rajzoknak, dokumentumoknak és a MÁV-START Zrt. minőségi elvárásának megfelel.

Az előzetes típusengedély anyagai 2019. március 29-ig beadásra kerülnek az engedélyező hatóság részére. Az első két (prototípus) tram-train jármű leszállításéra és a hatósági próbák megkezdésére várhatóan 2020 év. III. negyedévében kerül sor.

USZT Széchenyi 2020 logó