Elindult a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között

Széchenyi 2020A MÁV–START Zrt. gördülőállományának fejlesztése 8 db hibrid tram-train városi villamos és nagyvasúti dízel üzemű jármű beszerzésével

Finanszírozás : IKOP-3.2.0-15-2016-00026 projekt keretében

Megítélt támogatási összeg 17,62 mrd Ft

Tram-train

A vasút-villamos sikeresen teljesítette a hatóság által előírt 50.000 km-es hibamentes tartampróbát. 2021. november 29-től utasforgalmi próbaüzemben indult el a tram-train Hódmezővásárhely és Szeged között, melyet további intézkedésig minden utas ingyenesen veheti igénybe.

Tram-train vonalhálózati térkép
Teljes méretért kattintson a képre.

A tram-train menetrendje

Tram-train

November 29-től óránként közlekedik Hódmezővásárhelyről Szegedre 3:31 és 23:31 között, illetve Szegedről Hódmezővásárhelyre 4:38 és 23:38 között utasforgalmi próbaüzemben. Telephelyre tartó éjszakai féljárat is bekerült a menetrendbe, amely november 30-tól 0:38-kor indul Szeged vasútállomásról és 0:55-kor érkezik Szeged-Rókus vasútállomásra.

2022. január 10-től munkanapokon, csúcsidőben reggel és délután 7 plusz járattal sűrítik a menetrendet, azon kívül az eddig megszokottak szerint óránként követik egymást a szerelvények. Az új járatok Hódmezővásárhelyről 6:46-kor, 15:08-kor, 17:08-kor és 19:08-kor, Szegedről 14:01-kor, 16:01-kor, 18:01-kor indulnak. Munkanapokon további új betétjárat indul Szeged vasútállomásról 7:46-kor és 20:01-kor Rókus vasútállomásra, Rókusról pedig 13:42-kor Szeged vasútállomásra, így a városi szakaszon is egyre többen választhatják a kényelmes, új járműveket a villamosok mellett. Csütörtök éjszakától vasárnap hajnalig pedig éjszaka is óránként közlekednek a járatok a két város között, ezzel segítve a hétvégi kikapcsolódásból való biztonságos hazautazást.

A január 10-től érvényes menetrend:
 

Hétfőtől-csütörtökig

Hódmezővásárhely  ú 
Szeged

Szeged ú 
Hódmezővásárhely

Hódmezővásárhely - Szeged | Hétfőtől-csütörtökig

Szeged - Hódmezővásárhely | Hétfőtől-csütörtökig

Pénteken

Hódmezővásárhely  ú 
Szeged 

Szeged ú 
Hódmezővásárhely

Hódmezővásárhely - Szeged | Péntek

Szeged - Hódmezővásárhely | Pénteken

 

Szombaton és vasárnap

Hódmezővásárhely  ú 
Szeged 

Szeged ú 
Hódmezővásárhely

Hódmezővásárhely - Szeged | Szombaton és vasárnap

Szeged - Hódmezővásárhely | Szombaton és vasárnap

A tram-train menetrendjét megállóhelyek szerint ide kattintva érheti el.

Hódmezővásárhely és Szeged között nagyvasúti eljutási lehetőség is rendelkezésre áll.


Továbbutazási lehetőségek Budapestre és egyéb városokba:

MÁV APP 

WEBOLDAL 


Szeged városán belüli közlekedéssel kapcsolatos információk.

A menetrend hétvégente kiegészül éjszakai járatokkal is. Az utasforgalmi és műszaki tapasztalatok alapján alakítják ki a végleges menetrendet.

Modern, praktikus, biztonságos

A dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes, melyből 4 mozgássérült hely. A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes tram-train járművek korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított. Hódmezővásárhelyen 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki.

Vasút-villamos a közlekedésben

Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 80 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat. 

TramTrain

Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig, ahol a kivitelezés részeként 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót is kialakítottak. 

Közlekedjen körültekintően!

Felhívjuk a közlekedők figyelmét, hogy a tram-train vonala mentén még óvatosabban vezessenek, biciklizzenek, körültekintően keljenek át a gyalogos átkelőhelyeken. A KRESZ szabályai szerint a vasút-villamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van. Elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel is a körforgalmat keresztező tram-train részére!

A tram-train személyszállítási üzletszabályzatát ide kattintva a D. függelékben érheti el.


8 db (terveink szerint a tram-train flotta tovább 4 darabbal bővül) hibrid tram-train jármű beszerzése a Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában megvalósuló „tram-train” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetéséhez.

A Szeged – Hódmezővásárhely tram-train közlekedtetés megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben, amely a közösségi közlekedést és személygépjárműveket használók egymáshoz viszonyított aránya negatív tendenciájának megállítását, a közösségi közlekedéssel utazók számának növekedését eredményezheti.

Tram trainA projekt célja Szeged és Hódmezővásárhely belvárosának közvetlen kötöttpályás össze-kötése is.

A projekt teljes mértékben illeszkedik az IKOP 3.2.0-15 prioritás célkitűzéseihez.

A tram-train projekt részeként NIF Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következő lesznek:

  • NIF Zrt. beruházásában Szeged, Rókus pu. villamosmegállótól a 135-ös számú vasútvonalig 1,5 km hosszú, egyvágányú villamospálya építése;
  • A 135-ös számú vasútvonalon a vasút-villamos viszonylathoz szükséges kapacitásbővítés második vágányok létesítésével (2 helyszínen, összesen kb. 8 km hosszon);
  • Hódmezővásárhelyi Népkert állomástól új, 3,3 km hosszú egyvágányú villamosvonal építése két forgalmi kitérővel, 3 megállóhellyel. A hódmezővásárhelyi városi villamospályán a villamos felsővezeték létesítése (600 V DC), és Hódmezővásárhelyen új áramellátó létesítése a villamos vonal megtáplálására. Kényelmes és akadálymentes villamosmegállók létesítése ráhordással, környezetrendezéssel;
  • Járműtelep létesítése Szeged Rendező állomáson a beszerzendő új tram-train járművek karbantartásához és javításához.

Tram trainA tram-train projekt részeként MÁV-START Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következő lesznek:

  • 8 darab hibrid (dízel-villamos) üzemű vasút-villamos jármű beszerzése;
  • A Szeged Rendező állomáson megépülő új tram-train karbantartó bázishoz új padlóalatti vasútijármű kerékpáreszterga berendezés beszerzése.

A vasút-villamos szolgáltatás Szeged Nagyállomás és Hódmezővásárhely Nagyállomás között lesz elérhető, útvonala:  Szeged Nagyállomás – 1-es villamosvonal Rókus pu. – Szeged-Rókus elág., 135-ös sz. vasútvonalon Algyő – Hódmezővásárhelyi Népkert – hódmezővásárhelyi villamosvonal – nagyállomás végállomás.

A járatok csúcsidőszakban 20 percenként, azon túl 30 percenként, késő este 60 percenként fogják egymást követni. A reggeli időszakban, 6:20 és 7:10 között Hódmezővásárhely felől Szeged felé két többletjárat beiktatásával 10 perces követés lesz, amelyre az utasforgalom nagysága miatt lesz szükség.

A járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között pedig 32 perc lesz. A vasút-villamos mellett, a felújított 135. sz. vasútvonal adottságait kihasználva, a megmaradó Szeged – Békéscsaba személyvonatok menetideje tervezetten 7 perccel fog csökkenni.

A tram-train szolgáltatás lebonyolításához 8 db új jármű beszerzésére kerül sor, amely járműveket a svájci Stadler AG cégcsoportba tartozó, a spanyolországi székhelyű Stadler Rail Valencia S.A.U. gyáregysége fogja elkészíteni.

Tram train

A Stadler Rail Valencia S.A.U. által gyártott, CityLink járműcsaládba tartozó Szeged-Hódmezővásárhelyi hibrid tram-train járművek főbb műszaki paraméterei a következők:

  • A jármű hosszúsága: 37,2 m
  • Maximális szélessége: 2650 mm
  • Maximális magassága (leengedett áramszedővel): 3943 mm
  • A jármű önsúlya: 69,7 tonna
  • 92 ülőhely (16 felhajtható üléssel)
  • 216 utas (4 fő/m²)
  • A jármű 2 db többcélú utastereiben összesen 4 db kerekesszékkel közlekedő utas, ill. 8 db. kerékpár szállítható
  • Oldalanként 4-4 (összesen 8 darab) dupla lengő-toló feljáróajtó, szimmetrikus elrendezésben.
  • 360 és 600 mm belépési magasság, igazodva a városi sk+30 cm és a nagyvasúti sk+55 cm peronokhoz.
  • 360 mm beszálló magasságú peronok esetében 1 db/peron, 600 mm beszálló magasságú peronok esetében 2 db/peron kimozduló lépcsővel rendelkezik az utasok felszállásának megkönnyítése és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében.
  • A kerekesszékkel közlekedő mozgássérült utasok akadálymentes bejutása a jármű többcélú utastereibe mind a városi sk+30 cm, mind a nagyvasúti sk+55 cm peronok esetében is.
  • Kerékátmérő új állapotban 720 mm, kopottan 640 mm
  • Névleges beépített villamos vontató motor teljesítmény: 4X145 kW
  • Névleges dízelmotor teljesítmény: 2X390 kW
  • Legnagyobb engedélyezett sebesség nagyvasúti üzemmódban: 100 km/h (konstrukciós sebesség nagyvasúti dízel üzemmódban 110 km/h, városi villamos üzemmódban 70 km/h).
  • Legkisebb bejárható ívsugár 22 m (kis sebességnél).
  • A jármű teljesíti az EN15227 szerinti C-III-as ütközésvédelem és DIN 5566-3 szerinti láthatóság (1200mm @300m) követelményeket.
  • A jármű felépítéséből adódóan könnyűszerkezetes, karbantartást nem igénylő felépítéssel rendelkezik; duplex nagy szilárdságú, rozsdamentes acélból készült kocsiszekrényekkel.
  • Alkalmas 2 db azonos típusú tram-train jármű szinkronüzemének megvalósítására.

A vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.

A MÁV- START Zrt. a 8 db hibrid tram-train jármű 2017. november 24-én kötötte meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START Zrt. a támogatási szerződést azt követően, hogy a tram-train járművek beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A 17,62 milliárd forint értékű támogatási szerződés 8 darab új, hibrid tram-train jármű beszerzésére és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátására, továbbá a tram-train projekthez kapcsolódóan a szegedi tram-train karbantartó bázis létesítéséhez szükséges padlóalatti kerékpáreszterga berendezés beszerzésére biztosít forrást. A tram-train járművek fajlagos beszerzési ára 6,395 millió euró/jármű. A 8 db tram-train jármű szállítási terjedelme tartalmazza az üzemeltetési készletet és az oktatások költségét is.

 A Stadler Rail Valencia S.A.U. gyártmányú tram-train járművek a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, fedélzeti WiFi mobilinternet kapcsolattal, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas 230 V AC hálózati és  5 V DC USB csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. A járművek multifunkcionális terei négy darab kerekes székes utas, illetve 8 db kerékpár vagy 4 darab babakocsi szállítására lesznek alkalmasak. A járművek nagyszélességű feljáró terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 4-4 darab széles, kétszárnyű feljáró ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a nagyrészben alacsonypadlós felépítés, a tágas- és világos belső terek és a fejlett légkondicionáló rendszer is.

A CityLink családba tartozó tram-train járművek a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készülnek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, rozsdamentes acélból készített kocsiszekrényekkel).

A projekt megvalósítása ütemezetten halad, 2019. év márciusában az első jármű három elkészült kocsiszekrényének megrendelő általi szemlézése megtörtént. A szemrevételezett kocsiszekrény a bemutatott rajzoknak, dokumentumoknak és a MÁV-START Zrt. minőségi elvárásának megfelel.

Az előzetes típusengedély anyagai 2019. március 29-ig beadásra kerülnek az engedélyező hatóság részére. Az első két (prototípus) tram-train jármű leszállítására és a hatósági próbák megkezdésére várhatóan 2020 év. III. negyedévében kerül sor.