19 db nagykapacitású villamos motorvonat beszerzése

Széchenyi 2020

A MÁV–START Zrt. gördülőállományának fejlesztése 19 db  nagykapacitású villamos motorvonat beszerzésével

Finanszírozás: IKOP-2.1.0-15-2018-00051 projekt keretében

Megítélt támogatási összeg: 99, 55 milliárd Ft

Támogatás intenzitás:100%

Megvalósítás kezdete: 2017.08.07.

Projekt fizikai megvalósítása: 2021.12.31.

A MÁV-START Zrt. a 2017-2025 évekre szóló járműfejlesztési koncepciója a középtávú forgalmi előrejelzésekre, a pályainfrastruktúra adott és folyamatban levő fejlesztései révén elérhető paraméterekre, a megrendelői – piaci elvárásokra, a középtávú menetrendi koncepcióra, valamint a járművek tervezett rendelkezésre állására alapozva határozta meg a jövőbeni fejlesztési igényeket.

A magyar kormány vasúti stratégiájába illeszkedő pálya- és járműfelújítások, az új motorvonat-beszerzések, a kedvező menetrendi struktúra meghozták a várt eredményt: Folyamatosan nő a bevételek harmadát adó budapesti agglomeráció utasszáma.

Stadler KISSAz elfogadott járműfejlesztési koncepció az egyes közlekedési szegmensek speciális igényeinek megfelelően határozza meg a közlekedtetni kívánt járművek járműminőségi paramétereit.

A stratégiának megfelelően középtávon is kiemelt fejlesztési cél Budapest elővárosának szolgáltatásfejlesztése: az agglomerációban már csak korszerű, minden utas igényt kielégítő motorvonatok közlekednek majd, egységes szolgáltatási színvonalat biztosítva a teljes elővárosban, ütemes, kínálati menetrenddel, egyre javuló menetrendszerűséggel. Az előváros jelenlegi, 47.182. ülőhelyes kapacitását 2025-re 7,6%-kal, 50.800 ülőhelyre kívánja növelni a MÁV-START Zrt. A legnagyobb forgalmú vonalakat, amelyeken a reggeli és délutáni csúcsidőszakban az utazási igény vonatonként meghaladja a 600 főt, a tervek szerint nagykapacitású motorvonatok fogják kiszolgálni, ezek 2023-ra összesen 24.000 ülőhelyes kapacitást biztosítanak. (40 db új emeletes motorvonat beszerzésével).

A stratégiai céloknak megfelelően a motorvonatok beszerzésére 2017. április 12-én, 8 éves időtartamra megkötött Keretmegállapodás 40 db STADLER KISS emeletes motorvonat megvásárlását és leszállítását teszi lehetővé. Ez megfelelően rugalmas mozgásteret adott arra, hogy MÁV-START Zrt. a mindenkor rendelkezésre álló uniós és hazai forráskeret terhére a lehívásokat optimalizálni tudja.

11 db nagykapacitácú motorvonat finanszírozását biztosító támogatási szerződés 2018.08.17-én került aláírásra. 2018. december 14-én IKOP támogatási szerződés aláírására került sor további 8 db jármű beszerzésének a  finanszírozására. A két támogatási szerződést az EU Bizottság nagyprojekt határozatának kiadását követően ITM összevonta.

Az elővárosi forgalomban közlekedő járművekkel szembeni igény a villamos motorvonati üzem, 160 km/h engedélyezett sebesség, a kerékpárszállítási igények szezonalitásának figyelembe vétele (12-36 hely vonatonként), utasszámláló rendszer megléte, leszállásjelző és alacsony padló biztosítása.

Stadler KISSA vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.

 A Stadler gyártmányú kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak. A járművek nagy belépő terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 12 ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler KISS-eket a gyártó ellátja az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A KISS vonatok a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készülnek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, könnyű alumínium kocsiszekrények). Üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

Az ITM Vasúti Hatósági Főosztály a járművek típusengedélyt 2021. 03. 05-én kiadta. Ennek alapján 2021. 06. 11-én kiadásra került az EVM 120/160 üzemmódra a forgalomba hozatali engedély  19 db járműre. Ennek megfelelően jelenleg a járművek kereskedelmi hasznosításban vannak. 2021 szeptember végével várható hogy a járművek átadása teljeskörűen ( ETCS L2 üzemmód engedélyezése, teljeskörű dokumentáció, üzemeltetési készlet, járművezetői – karbantartási oktatások maradéktalan elvégzése ) megtörténik.

A vasúttársaság a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019 és 2022 között. A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nemcsak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetében is: iskolaidőszakban egyes kelet-magyarországi minőségi-távolsági  vonatokon (Budapest­–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony –Budapest  ), a nyári menetrendi szezonban pedig a Balaton déli partján, illetve a Velencei-tónál.

 A MÁV-START Zrt. az emeletes motorvonatokat a 2021-ben korszerűsített szolnoki telephelyén fogja karbantartani. A korszerű motorvonatok a tervek szerint 95% feletti rendelkezésre állással üzemeltethetőek.