Budapest, 2022. augusztus 1.– Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a MÁV beruházásában megvalósuló Szeged–Röszke vasútvonal felújítása. Elkészült a vasúti pálya, így augusztus 1-jén este megindulhattak a tehervonatok.
Ütemtervnek megfelelően halad a Szeged–Röszke (136-os) vasútvonal felújítása a MÁV beruházásában. Július végéig a teljes vonalon kiépítették a vasúti pályát, befejeződött a nagygépes munkavégzés. Az ütemtervnek megfelelően a vágányok, a váltók és a szükséges építmények is elkészültek. A tehervonat-forgalom elindításához és a határőrizeti, illetve vámvizsgálathoz szükséges konténerbázisokat is elhelyezték. Ennek köszönhetően augusztus 1-jén este – mintegy 30 évnyi szünet után – újra megindult a teherforgalom a vonalon. Az első áthaladó tehervonat a Rail Cargo Hungaria 20 kocsiból álló, 1103 tonnás szerelvénye volt, ami 40 darab, többféle árucikkel – többek között háztartási termékekkel, ruházati alapanyagokkal – rakott konténert szállított.
Augusztus 1-jétől átmenetileg ez a vonal biztosítja a Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát, az észak-déli tengely vasúti árufuvarozási közlekedését.
A felújítás teljes befejezéséig a hatóság csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyezett, a tehervonatok tervezetten mindennap 18 és 8 óra között járhatnak. Az elmúlt években szünetelt a vasúti közlekedés a szakaszon, így sem az állomásoknál, sem a nyíltvonali szakaszokon lévő vasúti átkelőknél nem kellett vonatforgalommal számolni az áthaladásnál. Naponta átlagosan 10-12 tehervonat közlekedik majd, jövő októberig maximum 40-60 km/órával. A csökkentett sebesség miatt a készülő zajvédelmi berendezések elkészültéig is csak mérsékelt zajterhelésre kell számítani. A beruházás befejezéséig a MÁV kéri a vasútvonal térségében élő lakosság türelmét.
A szakaszon összesen 13 vasúti átkelőhely van, a beruházás teljes befejezéséig, 2023 őszéig, tervezik az összes átjáró fény- vagy fény- és félsorompós biztosításának kiépítését. Továbbá új biztosítóberendezés, távközlés létesül, átépülnek a keresztező és párhuzamos utak. Röszke állomás teljesen átalakul: új magasperon épül, valamint az akadálymentes megközelítés is biztosítva lesz, a peronokon új esőbeállókat is kialakítanak. Az új állomásépület mellett B+R és P+R parkolók segítik a könnyebb átszállást. Szeged-Szentmihály településrészen új, akadálymentes megálló létesül, szintén biciklis és autós parkolókkal. A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A tervezetten jövő ősszel újra megnyíló pálya elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között.
A vonalon 2015. óta szünetelt a járműforgalom, ezért a vasúttársaság kiemelten kéri a környék lakóit és az útátjárók használóit, hogy az újrainduló vonatközlekedés miatt az útátjárókban és a vasútvonal mentén fokozott figyelemmel közlekedjenek.
A vonatforgalom újraindulásától fokozott figyelemmel kell az átjárókat megközelíteni, azokon áthajtani. Jelenleg önműködő fény- és félsorompóval biztosított Szeged-Rendező állomáson az 5 sz. és Szabadkai úti, a 43103 sz. és Tompai kapu úti vasúti átkelő.
Három nagyobb forgalmú átkelőnél az éjszakai vonatközlekedés ideje alatt jelzőőr fedezi az útátjárót, segítve a biztonságos közlekedést:
- Röszke állomáson az 43302 sz. út és József Attila utca kereszteződésénél (Röszke bekötő út)
- Szeged–Röszke közötti nyíltvonali szakaszon a 43101 sz. 5. sz. főútra vezető út (Szentmihálytelek bekötő út)
- Röszke–Szabadka közötti nyíltvonali szakaszon a 4301 sz. út és I. körzet csatlakozásánál (Mórahalom bekötő út)
Alacsony forgalmú, még nem biztosított útátjáróknál fokozott figyelemmel kell közlekedni:
- Röszke állomáson az 5 sz. főútra vezető dűlőút
- Szeged-Rendező–Röszke közötti nyíltvonali útátjárók:
- Czibula utca
- Kiserdő sor
- Gárdonyi Géza utca
- Új élet utca
- Harcos utca
- Röszke–Röszke országhatár közötti nyíltvonali útátjárók:
- Deák Ferenc utca
- határőrizeti út
A nem biztosított átkelőhelyeknél kiemelten fontos, hogy a vasúti átjáróra csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezető meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a folyamatos áthaladás biztosított.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság