A MÁV-START saját fejlesztésű IC+ kocsija megkapta az NKH engedélyét

2014. szeptember 11. csütörtök, 09.37 / Utolsó módosítás: 2014. szeptember 16. kedd, 07.53

A Népszabadság című napilapban ma megjelent, a MÁV-START Zrt. által kifejlesztett két IC+ kocsi prototípussal kapcsolatos információkat pontosítandó, a vasúttársaság az alábbi tájékoztatást adja:

A MÁV-START Zrt. által Szolnokon kifejlesztett két darab IC+ kocsi prototípus a napokban megkapta a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól az utasforgalmi próbaüzemi engedélyt, így a kocsik heteken belül belföldi forgalomba állnak, utasokat szállítva. Az IC+ kocsik – teljesen magyar fejlesztésű – két darab prototípusának tesztsorozata több hónapos folyamat volt, amely keretében a járműveknek az Európai Unió által alkalmazott TSI rendszer követelményeinek kellett eleget tenniük, mintegy 10 ezer oldalas dokumentáció szerint, hozzávetőlegesen száz vizsgálatnak is megfelelve. A zömében külföldön végzett, mindenre kiterjedő, komplex vizsgálatok garantálják, hogy valóban csak biztonságos, az utasok számára ténylegesen is komfortos utazást biztosító kocsik kerülnek forgalomba. A magyar IC+ kocsik Ausztriában és Svájcban tettek tanúbizonyságot arról, hogy megfelelnek a szigorú előírásoknak.

A járműcsalád nemzetközi forgalmú közlekedéséhez még néhány feltételnek meg kell felelni, mivel az arra vonatkozó előírások minimálisan eltérnek, ám ezek nem jelentenek jelentős akadályt, s a kocsik várhatóan hamarosan teljesítik ezen előírásokat.Hangsúlyozzuk, hogy a két jármű prototípus, azaz a tervezés, gyártás és a próbaüzem során szerzett tapasztalatok alapján folyamatosan történt és történik a fejlesztés, az optimális megoldásokat célozva. Mivel prototípus kocsikról van szó, a kocsikból a jövőbeni esetleges külföldi megrendelői igényeknek megfelelően készülhet akár étkező, első osztályú stb. változat. A prototípus jármű kifejlesztésénél eredendően sem volt cél speciális prototípus kocsik (étkező, akadálymentesített stb.) készítése, hiszen azon paramétereket a sorozatgyártásra felkészülés során kell majd kialakítani, a majdani megrendelői igényeknek megfelelően. Ilyen lehet például egy mozgáskorlátozottak utazását segítendő kerekesszékes felszállásra alkalmas, emelőszerkezettel ellátott, kerekesszékesek által használható mosdóval kialakított verzió (a nemzetközi közlekedésben is alapvetően az IC-szerelvényekben közlekedő kocsik nem mindegyike teljesen akadálymentesített, hanem a szerelvényekben egy vagy néhány kocsi ilyen, mellyel biztosított az akadálymentes közlekedés). A vasúttársaság a lépcsőkialakítást a sorozatgyártás megkezdéséig korrigálja, mérnökeink már dolgoznak ezen. Egyébiránt információink szerint – mivel ez egy új részelőírásnak való megfelelést jelent – egész Európában nem közlekedik olyan IC kocsi, ami megfelelne ennek a részszabálynak. A Népszabadság cikkében szereplő feltételezéssel szemben nem kell megismételni a kocsik teljes szilárdsági vizsgálatát, valamint biztosan nem kell üléseket kicserélni, hiszen azok is megfelelnek az előírásoknak.

Háttérinformáció

Az IC+ kocsik gyártását a MÁV-START Zrt. szolnoki vasútjármű javítási telephelye végezte, a prototípus teljes egészében hazai fejlesztésű. A járművek légkondicionáltak, GPS-vezérelt audiovizuális utastájékoztató rendszerrel ellátottak. A mobil eszközök, telefonok, laptopok számára elektromos csatlakozók állnak az utasok rendelkezésére, ingyenes wifi használható az utastérben, míg a biztonságról belső videó-felügyeleti rendszer gondoskodik. A kocsik energiaellátása öt áramnemű, ezért Európa valamennyi normál nyomtávú vonalain közlekedtethetők.

A magyar IC+ kocsik Ausztriában és Svájcban tettek tanúbizonyságot arról, hogy megfelelnek a szigorú előírásoknak. Az osztrák szakemberek extrém időjárási körülményeket szimulálva tették próbára többek között a belső tér fűtését és a klímaberendezést, miközben a fedélzet levegőjének páratartalmát és hőmérsékletét is folyamatosan figyelemmel kísérték, majd különböző aerodinamikai, féktechnikai és futómű típusvizsgálatok következtek, ahol több vasútvonalon, eltérő sebességek mellett, a 220 km/órás maximális sebességhatárt is kihasználva tesztelték a fékrendszer és a futómű teherbírását. Tavasszal Svájcban a külső elhaladási zajvizsgálatokon is sikeresen teljesítettek az IC+ kocsik. Valamennyi vizsgálatot külső, független mérőszervezetek végeztek.

Az IC+ innovációs fejlesztési projekt összköltsége 1,4 milliárd forint volt, amelyhez 460 millió forint európai uniós támogatást nyert el a vasúttársaság; az uniós támogatással kapcsolatos projekt fázis már lezárult, jelenleg az elszámolás zajlik. A projektköltség tartalmazza a tervezési költségeket, a két prototípus legyártását és az ehhez szükséges eszközöket, szerszámokat, infrastrukturális beruházásokat is. 

Budapest, 2014. szeptember 10.

MÁV-START Zrt.