Az utasaink számára könnyebbséget jelent, hogy január 3-án szombattól, Vác és Diósjenő között már nem kell MÁVbuszokat igénybe venni, visszatér a korábban megszokott alapmenetrend szerint forgalom, ám pontosabb és megbízhatóbb menetrenddel háláljuk meg a türelmüket.
A Vác–Diósjenő szakaszon a munkálatok jelentős részével végeztünk már karácsony előtt, ezt követően pedig mérővonattal ellenőriztük a pályát és a biztosítóberendezést is. Jelenleg egy néhány napos tesztüzem zajlik péntekig, ekkor több kocsiból álló Bz motorkocsival – utasok nélkül – teszteljük az elkészült szakaszt, így meggyőződve arról, hogy az engedélyezett pályasebességgel minden tekintetben biztonságos és megbízható a felújított vonal. Január 3-án, szombattól menetrend szerint indítjuk újra a vonatforgalmat Vác és Diósjenő között.
Diósjenő–Balassagyarmat között MÁVbuszok járnak január végéig
A Diósjenőtől északra lévő szakaszon, Drégelypalánkon át Balassagyarmatig továbbra is pótlóbuszok közlekednek. Itt január 3-tól módosul a menetrend, mivel a buszok Diósjenőről jellemzően 5 perccel később, Balassagyarmatról 5-10 perccel korábban indulnak, mint az alapmenetrend szerinti indulási idő, így mindkét irányban biztosítható a csatlakozás a vonatokhoz, illetve a vonatokról.
A buszok megállóhelyei:
- Diósjenő, vasútállomás,
- Rétság, autóbusz-forduló,
- Borsosberény, 2-es főút,
- Nagyoroszi, vasútállomás,
- Nagyoroszi, Pataki elágazás,
- Drégelypalánk, posta (Drégely helyett)
- Drégelypalánk, vasútállomás,
- Ipolyvece, vasútállomás bejárati út,
- Dejtár, ABC,
- Ipolyszög, vasútimegállóhely bejárati út,
- Balassagyarmat, vasútállomás.
December 14-től Rétságon kialakítottunk egy megállót, így azóta a települést is érintik a MÁVbuszok, ez a megállási hely a második ütem során is megmarad. A pótlóbuszok Sáferkút megállóhelyet továbbra sem érintik a földrajzi, úthálózati viszonyok miatt.
Javasoljuk, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak a MÁV és a MÁVPlusz mobilalkalmazás, a MÁVPlusz weboldal vagy a jegy.mav.hu utazási tervezők segítségével, illetve az állomásokon kihelyezett hirdetményekből vagy az online vágányzári menetrendből, amely térképekkel is segíti az eligazodást.
A munkálatokról
A Magyarkútnál történt vonatkisiklás hatására a korábban a vonalszakaszra tervezettnél sokkal több és összetettebb munkát végzünk el a Vác–Balassagyarmat vonalon, ráadásul szinte a pálya teljes hosszán. Összeállítottunk egy több mint 3 milliárd forintnyi beruházási csomagot, amelynek köszönhetően Vác és Szokolya között „pincétől a padlásig” felújítjuk a vonalat, míg Szokolyától Balassagyarmatig olyan infrastrukturális fejlesztéseket hajthatunk végre, amelyek nem pusztán szükségesek, de tartós és érdemi minőségi javulást is hozhatnak.
A munkálatok egy részét már korábban is terveztük, de a baleset miatt hoztuk előbbre. A beavatkozások jelentős része olyan többlettartalom, amely hozzájárul ahhoz, hogy a 75-ös számú vasútvonal újra a népszerűségéhez méltó állapotba kerüljön, méghozzá tartósan. A felújítási ütemek idején, azokhoz igazodva eltérő szakaszokon szállítják pótlóbuszok az utasokat.
2026. január 3-tól már egy szakaszon jobb és gyorsabb vasúti pályán várjuk vissza utasainkat a 75-ös vasútvonalra, ahol a menetidő rövidebb, az utazás pedig a szó szoros és átvitt értelmében is zökkenőmentesebb lesz, mint a közelmúltban.
A Vác és Diósjenő közötti szakaszon több mint 130 ember dolgozott mintegy tíz munkagéppel azon, hogy határidőre elkészüljön a felújítás. A felázott agyagos talaj ellenére tartani tudtuk az ütemet, és stabil, teherbíró alap készült mintegy 230 méteren, így az új alépítmény a vonal hosszú távú megbízhatóságának alapja. Ezt követően pedig folytattuk a vasúti pálya visszaépítését, amellyel a terveinkhez képest pár nappal korábban végeztünk.
Vác és Szokolya között a felújítás összesen 7 kilométernyi vágányt érint: 14 ezer vasbetonaljat, 17 000 tonna zúzottkövet építünk be, 14 kilométernyi sínt cserélünk, javítunk 10 ezer vasbetonalj-furatot, átépítünk 6 közúti-vasúti átjárót, továbbá nagygépes vágányszabályozást is végzünk. Magyarkútnál 300 méteren szivárgót építettünk ki. Az utasok kényelmesebb fel és leszállása érdekében Magyarkút megállóhelyen a sínkorona feletti 15 centiméterrel megemelt peront alakítunk ki. Magyarkút-Verőce megállóhelyen is ideiglenesen ennyivel emeljük a peront, de 2026-ban magasperonná építjük át. Több helyen, összesen 1,5-2 kilométernyi vízelvezető árkot ásunk a csapadékvíz elvezetése érdekében.
A Diósjenő és Balassagyarmat közötti szakaszon is megkezdtük az emelt szintű karbantartást, az aljcserék felét már elvégeztük, és felújítottunk hat közúti-vasúti átjárót, folyamatban van összesen mintegy 6 kilométernyi sín cseréje.
Az október 31-től január 2-ig érvényes forgalmi rendről itt olvashatnak.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság - MÁVINFORM




