Retró hétvége sínen, úton, levegőben a Balaton-parton

2023. július 5. szerda, 12.21 / Utolsó módosítás: 2023. július 7. péntek, 13.22
M61-es svéd Nohab

Budapest, 2023. július 5. – A MÁV–VOLÁN-csoport idei első balatoni retró hétvégéjén július 8-án és 9-én várja a nosztalgiajárművek kedvelőit. A Balaton északi és Keszthely–Tapolca közti vasútvonalán klasszikus járműcsodák idézik fel a régi idők vasúti közlekedését, vonatjait. Ezúttal az üzembeállásuk 60. évfordulóját ünneplő M61-es Nohab mozdonyok kapnak kiemelt szerepet. A Goldtimer Alapítvánnyal közös szervezésben, a vasúti programokhoz igazodva retró repülésre is lehetőség nyílik az egykoron MALÉV-hoz tartozó Li-2 típusú légcsavaros repülőgépen. A vasútállomások és repülőterek közti átszállást a Volánbusz ikonikus, a nosztalgiajárművek rajongói körében már jól ismert, Ikarus 55 típusú „Faros” buszai segítik.

A svéd gyártású Nohabok nagy népszerűségre tettek szert a mozdonyvezetők és az utasok körében, az egyik legmegbízhatóbb mozdonyok. Az utasok kedvelték a mozdonyok külsejét, hangját és megbízhatóságát, ezért válhattak legendává itthon is, akárcsak Dániában vagy Amerikában. 1979–1990 között Tapolcára helyezték őket fokozatosan, majd a Balaton déli partjának villamosítása után már csak az északi parton jártak, Celldömölk és Budapest között. Ebben az utolsó két évtizedben forrtak össze a gépek elválaszthatatlanul a Balatonnal. Messzire hallatszó hangjuk és megjelenésük a rajongók szerint olyan természetesen illett bele a tó és a hegyek hangulatába, mintha mindig is ilyen helyre tervezték volna őket.

Balatonfüred–Tapolca vonal

Az észak-balatoni vasútvonalakon forgalomba áll a MÁV Rail Tours 1963-as gyártáskori fényében tündöklő Nohab mozdonya egy korban hozzá illeszkedő olajzöld szerelvénnyel. A vonat bisztrókocsijában az idén 75 éves Utasellátó nyújt szolgáltatást, emellett kipróbálható az 50-es, 60-as évek luxus színvonalát jelentő, egykor kormányzati utazásokhoz használt szalon szakaszos hálókocsi is. A szerelvényt vasárnap az ”átmeneti korszakos”, narancssárga fényezésű M62 187-es Szergej továbbítja.

M62-es Szergej

Szintén a 29-es vonalon, Balatonfüred és Tapolca között áll forgalomba egy ”telikék személyvonat” melyben első osztályú kocsiként közlekedik a közelmúltban elkészült retró típusú kocsi. A múltidéző szerelvényt szombaton a narancsszínű hagyományos Szergej és a 020-as Nohab, vasárnap pedig egy remot Szergej továbbítja. 

A Tanúhegy sebesvonat Győr és Keszthely között hozza el a retró hangulatot, a járat vastagcsíkos gyorsvonati szerelvénye napközben az északi parton közlekedik Balatonfüred és Tapolca között az M61 019-es pályaszámú Nohab mozdonnyal. 

A kora reggeli és esti Kék Hullám InterCity vonatok mindkét nap szintén alkalmi összeállítással közlekednek: visszatér a komfortkocsi, melynek fedélzetén, valamint a klasszikus arculatú CAF étkezőkocsiban az idén 75 éves Utasellátó retró kínálata várja az utasokat. Az ülőhelyek az Elvira menetrendkereső oldalon a személykocsik rajza alapján, grafikusan is kiválaszthatók lesznek a helyfoglaláskor. A szombati 19702 számú Kék Hullám InterCity vonatot a legidősebb üzemben lévő Gigant, a V63-004 pályaszámú mozdony továbbítja Budapest és Balatonfüred között.

M41-es Csörgő

A Pielstick-motort kedvelők gyönyörködhetnek majd a Kék Hullám InterCity vonatok élén szombaton és vasárnap közlekedő idén 50 éves M41-es Csörgő mozdonyok üzemében.

Száll a 424-es

A retró hétvégék egyik legnépszerűbb attrakciója, a legendás 424-es gőzmozdony is visszatér. Vasárnap a Csabai Tekergő sebesvonatokat továbbítja Balatonfüred és Tapolca között, maga mögött húzva a vékonycsíkos Rába gyártmányú fülkés gyorsvonati szerelvényt. A vonat Balatonfüredig az idén 60 éves V43 1001-es mozdonnyal közlekedik. Az indigókék szerelvényt szombaton a 019-es Nohab, visszaútban pedig a 187-es Szergej vontatja.

Keszthely–Tapolca–Győr viszonylat

A Győr és Keszthely között közlekedő Tanúhegy sebesvonat vastagcsíkos gyorsvonati szerelvénnyel közlekedik, melyet szombaton az M61 020 pályaszámú Nohab továbbít Celldömölktől, visszaúton és másnap pedig egy hagyományos Szergej, szintén Celldömölkig.

Retró motorvonat

A vonalon a személyvonatokon mindkét nap utazhatunk a MÁV Rail Tours ABbmot motorkocsijával, ahol idén már az 1. osztályú szolgáltatás is elérhető.

A szombaton Nohab, vasárnap pedig a 187-es retró Szergej vontatta olajzöld szerelvény is megfordul Keszthelyen.

A retró hétvégi menetrend elérhető az eseményről szóló tájékoztatóban: http://mavapp.hu/retro

1. osztályú kocsik közlekedése

A retró hétvégén közlekedő 1. osztályú kocsik az idei évben 1. osztályú menetjeggyel vehetők igénybe. Az alábbi retró 1. osztályú kocsik közlekednek:

  • 19-05 sorozatú Ap kocsi (telikék szerelvény)
  • WLS sorozatú szalon- és hálókocsi (olajzöld szerelvény)
  • 19-80 sorozatú A kocsi (vastagcsíkos szerelvény)
  • ABbmot motorvonat

Az érintett vonatokra az 1. osztályra fakultatív helyjegyet is váltható, melynek díja 300 forint.

A Kék Hullám InterCity vonatokban (19702 és 19701) közlekedő komfortkocsi prémium osztályként közlekedik, ez 1. osztályú menetjegy, valamint prémium helyjegy váltásával vehető igénybe. A vonatokra az Elvira felületen elérhető a grafikus helyfoglalás is.

A Balaton 24/72 napijegyek mellé kocsiosztály-különbözet váltható 1. osztályra. Az országbérlet és vármegyebérletek mellé kocsiosztály-különbözet nem váltható 1. osztályra, ebben az esetben 2. osztályú menetjeggyel is rendelkezni kell.

Retró repülőjáratok

A Goldtimer Alapítvánnyal közös szervezésben, a vasúti programokhoz igazodva retró repülésre is lehetőség nyílik az egykoron a MALÉV-hoz tartozó Li-2 típusú légcsavaros repülőgépén. Az idén 74 éves HA-LIX lajstromjelű gép a világ utolsó üzemelő példánya a sorozatnak. A járatokon, a korabeli hangulat megteremtéséhez az idén 75 éves Utasellátó szolgáltatja a fedélzeti vendéglátást. Megcsodálhatják a történelmi légijárművet, a Balatont madártávlatból. A vasútállomások és repülőterek közti átszállást a Volánbusz Ikarus 55 típusú ”faros” buszai segítik.

Li-2 típusú légcsavaros repülőgép

Szombat reggel 9 órai indulással a gép Budaörsről Sármellékre közlekedik. A járatra egy jegy turistaosztályon 36 ezer forint. A különlegesebb élményre vágyók választhatják az üzleti osztályt és élvezhetik az ezzel járó kényelmi szolgáltatásokat, úgy mint: elsőbbségi beszállás, választható ülőhely, eredeti MALÉV kiadványok, valamint bővebb ellátás az Utasellátó részéről. A jegyár ezesetben 46 ezer forint.

Napközben a vasmadár Sármellékről induló sétarepüléseket teljesít, egy repülés időtartama 15 perc. Ezen járatokon kizárólag turistaosztályú jegyek válthatók 22 ezer forintos áron.

Vasárnap Szentkirályszabadja és Sármellék közti járatokon szolgál a repülőgép, egy repülés időtartama itt is 15 perc. Az utazásokon kizárólag turistaosztály elérhető, 22 ezer forintos jegyáron.

Vasárnap délután Sármellékről Budaörsre visszatérő repülés ismét alkalmat kínál a magasabb fedélzeti szolgáltatások kedvelőinek, az MA 001 számú járatra is elérhetők üzleti osztályú jegyek, 46 ezer forintos áron. A járat turistaosztályán 36 ezer forintos jegyárral utazhatnak.

A Li2-es repülőgép szombaton Tapolca állomás fölött fog repülni, így a repülők és a Nohabok együttállása lesz a hétvége egyik legérdekesebb. Lehetőség nyílik  a repülőből fotózni a Nohabokat, míg vasárnap a 29-es vonal fölött fog repülni, egy ponton minden retró mozdony fölött elrepül, különös látványt nyújthat a Li2-es repülőgép és a 424-es gőzmozdony együttállása.

A repülőjegyek a pénztárakban, valamint az Elvira felületen érhetők el július 5-től. A jegyvásárlás a belföldi vonatjegyekhez hasonló módon történik, a keresésnél a kezdő és célrepülőterek kiválaszthatók (Sármellék esetében mivel a járat indulási és érkezési repülőtere megegyezik, célállomásként a Sármellék II. LHSM. kiválasztása szükséges). A repülőjáratok a találatok között expresszvonatként jelennek meg, de az időadatok, illetve a MALÉV járatszám alapján beazonosíthatók. Bővebb információ a http://mavapp.hu/retro oldalon olvasható.

Transzferjárat Farossal

Keszthely és Sármellék, valamint Balatonalmádi és Szentkirályszabadja között a Volánbusz három Ikarus 55 típusú autóbusza közlekedik: az AA-IK-055 rendszámú piros, a zöld színű FAROS-1, valamint az AA-CV-350 rendszámú vajszínű „faros” színesíti a nosztalgiajárművek kínálatát a retró hétvégén.

Szombaton mindhárom busz Keszthely vasútállomás és a sármelléki repülőtér között szállítja az érdeklődőket. Vasárnap az egyik jármű Balatonalmádi vasútállomás és Szentkirályszabadja repülőtér között ingázik, míg két autóbusz ismét a sármelléki átszállást segíti. A jegyár a különleges transzferjáratra utazásonként egységesen 2500 forint, mely a helyszínen, vagy a Volánbusz honlapján elővételben is megváltható. A menetrend elérhető az eseményről szóló tájékoztatóban:  https://www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/41002.

A három „faros” közül a legrégebbi, 1956-os évjáratú, vajszínű retróbuszt az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Mátyásföldi üzemegysége szállította a budapesti, 16. számú AKÖV részére 1956. március 15-én, GN-343 rendszámmal. 1967-től Mezőhéken, a Táncsics termelőszövetkezetnél szolgált, 1973-ban pedig Hódmezővásárhelyre került a Rákóczi termelőszövetkezet tulajdonába. 1979-ben kivonták a forgalomból, a 2000-es években a Kisalföld Volánnál újították fel.

A zöld színű, FAROS-1 rendszámmal közlekedő, Ikarus 55 Lux kivitelű (55.21 altípus) autóbuszt 1967-ben gyártották, első tulajdonosa az Ikarus székesfehérvári üzeme volt. 2000-ben a Kapos Volán romos állapotban vásárolta meg a tengelici termelőszövetkezettől. A jármű azóta számos rendezvénynek és kiállításnak volt fontos résztvevője a Volán nosztalgiaflotta egyik nagy büszkeségeként. Állapotára való tekintettel a 2020-ban megindított Volán értékmentési program keretében újra teljes felújításon esett át a zalaegerszegi telephely szakemberei fáradtságos munkájának köszönhetően.

Piros farmotoros busz

A piros színű, AA-IK-055 rendszámú autóbuszt 1969-ben helyezték forgalomba. Az Ikarus 55.52 NDK exportra készült, ahol a legtovább – egészen a 90-es évek elejéig – üzemeltették a típust, melynek érdekessége, hogy az utasajtó az üzemeltető kérésére előre került, az utastéri komfortban pedig jelentős szerepet szántak az Ikarus 30-asoknál megismert tetőívablakoknak. Az egykori Vértes Volán „faros” autóbuszát 1996-ban hozták haza, majd teljeskörű felújításon esett át. Jelenlegi állapotát 1997 júniusában nyerte el, azóta a Volánbusz nosztalgiaflottájának kiemelt darabja.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság