Orosházánál befejeződött a pályafelújítás

2025. szeptember 4. csütörtök, 19.16 / Utolsó módosítás: 2025. szeptember 4. csütörtök, 19.19
Szeged és Békéscsaba között felszámoltuk a sebességkorlátozásokat

Budapest, 2025. szeptember 4. – Befejeződött a Hódmezővásárhely és Orosháza között júniusban elkezdett jelentős pályakarbantartás és az orosházi peronok felújítása. A pályamunkálatoknak köszönhetően megszüntettük a sebességkorlátozásokat, közel 19 kilométeren ismét 80 km/órára emeltük az engedélyezett pályasebességet, így a Szegedet Békéscsabával összekötő 135-ös számú vasútvonalon megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés: az eddigi 80% körüli menetrendszerűségről 90%-ra javulhat a pontosság, azaz 10 vonatból átlagosan 9 tudja tartani a menetrendjét. Ez a nyári felújítás az utolsó üteme volt a Szeged–Békéscsaba vonalon évekkel ezelőtt megkezdett korszerűsítési munkának, ennek eredményeként Hódmezővásárhely és Orosháza között is teljes hosszban hézagnélküli vágányt alakítottunk ki és szinte teljesen megszűntettük a pályaállapot miatti sebességkorlátozásokat. Az orosházi állomáson végzett munkálatoknak köszönhetően pedig könnyebb lesz felszállni a vonatokra.

Köszönjük a Hódmezővásárhely és Orosháza térségében vonattal utazók türelmét!

Hódmezővásárhely és Orosháza közötti pályakarbantartással 19 kilométeren visszaemeltük a pályasebességet 80 km/órára, így megszűntettük a vonatoknak eddig mintegy nyolc percnyi késéseket okozó sebességkorlátozásokat, és megelőzzük további ún. lassújelek bevezetését is. December közepén hat kilométeres szakaszon végzünk még – technológiai előírások szerint szükséges – vágányszabályozást, amellyel ezen szakaszon is visszaállítjuk a 80 km/órás engedélyezett pályasebességet. Ezáltal év végére a Szeged–Békéscsaba vonalon felszámoljuk a sebességkorlátosokat, a csongrád-csanádi vármegyeszékhely és Hódmezővásárhely között 100 km/órával, míg a békési vármegyeszékhely felé lévő szakaszon 80 km/órával járhatnak a vonatok. (Az Orosháza és Hódmezővásárhely közötti állomási vágányok kivételével, illetve Szeged és Rókus állomások között, ahol továbbra is 80 km/órával lehet haladni.)

A MÁV saját forrásából, 1,2 milliárd forintból végzett rekonstrukció során tucatnyi váltó (kitérő) karbantartását, illetve cseréjét végeztük el, összesen több mint 14 kilométeren cseréltük a síneket, ehhez 90 darab 120 méteres ún. hosszúsínt helyeztünk le és hegesztettünk össze a hézag nélküli pálya kialakítása során. Csaknem 3800 talpfát cseréltünk vasbetonaljra, zúzottkőből pedig 3100 tonnát pótoltunk, dolgoztunk be a pályába. Orosházán 15 centiméter magasságú, 100 méter hosszú peronokat alakítottunk ki az 1-2. és a 2-3. vágányok között, a felújított peronokat szeptember 5-től használhatják az utasok.

A több mint két hónapot átölelő vágányzár ideje alatt a pályafelújítás a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy 100 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, KIAG szabályozógéppel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlott, a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vettük a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni.

Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója szerint a fejlesztés fontos eleme egy nagyobb beruházásnak. Az orosházi fejlesztéssel az utolsó szakasza is elkészült a Szeged és Békéscsaba közötti vasúti közlekedést biztosító infrastruktúra korszerűsítésének. A munkálatok eredményeként az év végére teljesen felszámolásra kerülnek a sebességkorlátosok a két megyeszékhely között, így biztonságosabbá és pontosabbá válik a vasúti közlekedés a térségben, ami – a kedvező tarifákkal együtt – egyre több dél-alföldi embernek kínálhat vonzó és reális alternatívát az autózással szemben.

Erdős Norbert, Békés vármegye 4. választókerületének országgyűlési képviselője: jó hír ez minden itt élőnek, különösen a munkába, iskolába ingázóknak. Nemcsak azért, mert így gyorsabb, pontosabb lehet az utazás Orosháza és Hódmezővásárhely között, hanem azért is, mert a fejlesztés az egész Dél-Alföld vasúti közlekedését versenyképesebbé teszi. Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a térség országgyűlési képviselőjeként személyesen is lobbizhattam és dolgozhattam ezért a beruházásért.

Felújítottunk közúti-vasúti átjárókat is

Székkutas közelében a 47-es főútból kiágazó kardoskúti, 4419-es számú bekötőút és a 135-ös vasútvonal kereszteződésében lévő átjárót már augusztus első felében felújítottuk: a betonelemek helyett új, kényelmesebb és biztonságosabb átkelést biztosító ún. gumielemes STRAIL-burkolatot építettünk be, az aszfalt kopórétegét pedig cseréltük a sínektől mért 8-8 méteren belül.

Orosházán, a vasútállomásnál lévő, Huba utcai átjáró 3. vágányánál is felújítottuk az átjárót, a vágány alatt talpfákat cseréltünk vasbetonaljakra, pótoltuk az ágyazatot és az aszfalt kopórétegét cseréltük a szomszédos vágányokig. Így szeptember 4-én reggeltől ismét használhatják az átjárót az erre közlekedők. A fentieken kívül négy földutas átjárót is átépítettünk, cseréltük a kopóréteget és a sárrázókat is javítottuk.

 

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére