
Programok a Keleti pályaudvaron
 November 8-án, szombaton, 10-től 18 óráig várjuk a Keleti pályaudvar 6. vágányán az érdeklődőket az Utasellátó működése során forgalomba állított étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsikkal. A különleges szerelvények megtekintése mellett a régi idők és a jelenkor szolgáltatásait is kipróbálhatják a látogatók, hiszen a korszakoknak megfelelő, tradicionális étel- és italválasztékkal várjuk a vendégeket. A rendezvény teljes ideje alatt lehetőség lesz a fizetős vendéglátási szolgáltatások igénybevételére, míg a 6. vágány melletti peronon számos programlehetőség közül válogathatnak az érdeklődők. A kisebbeket többféle karácsonyi dísz elkészítésére és papírvonat építésre invitáljuk, a nagyobbak pedig ingyenes városi sétán vehetnek részt, melynek legkiemelkedőbb pontja a pályaudvar tetejének és csúcsszobrának a meglátogatása lesz. (Utóbbi programunk regisztrációhoz kötött.) A peronon lehetőség lesz tradicionális utasellátós édességek megvásárlására is.
November 8-án, szombaton, 10-től 18 óráig várjuk a Keleti pályaudvar 6. vágányán az érdeklődőket az Utasellátó működése során forgalomba állított étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsikkal. A különleges szerelvények megtekintése mellett a régi idők és a jelenkor szolgáltatásait is kipróbálhatják a látogatók, hiszen a korszakoknak megfelelő, tradicionális étel- és italválasztékkal várjuk a vendégeket. A rendezvény teljes ideje alatt lehetőség lesz a fizetős vendéglátási szolgáltatások igénybevételére, míg a 6. vágány melletti peronon számos programlehetőség közül válogathatnak az érdeklődők. A kisebbeket többféle karácsonyi dísz elkészítésére és papírvonat építésre invitáljuk, a nagyobbak pedig ingyenes városi sétán vehetnek részt, melynek legkiemelkedőbb pontja a pályaudvar tetejének és csúcsszobrának a meglátogatása lesz. (Utóbbi programunk regisztrációhoz kötött.) A peronon lehetőség lesz tradicionális utasellátós édességek megvásárlására is.
Az esemény különlegességét tovább fokozza a Magyar Posta jelenléte, hiszen – egyedülálló módon – a kihelyezett minipostán lehetőség lesz képeslapot írni, bélyeget beszerezni és felragasztani, a levelezőlapot pedig útnak indítani a családtagok vagy a barátok felé. A téli hangulatú képeslapkínálatról a MÁV gondoskodik.
A változtatás jogát fenntartjuk, kérjük kísérje figyelemmel folyamatosan frissülő oldalunkat!
Helyszín: 1087 Budapest, Kerepesi út 2-4. Keleti pályaudvar, 6. vágány és a mellette található peron
					Időpont: 2025. november 8., szombat 10 óra és 18 óra között
További programok:
- ingyenes kézműves foglalkozások: arcfestés, halloween fotófal, gyermekfoglalkoztató
Az eseményen fotó- és videófelvétel készül!
						Az Utasellátó Napján az alábbi összeállítású szerelvény tekinthető meg:
| 431 sorozatú villanymozdony | 
| Felújított DWA étkező-bisztrókocsi | 
| Retró DWA étkező-bisztrókocsi | 
| Felújított CAF étkezőkocsi | 
| Retró CAF étkezőkocsi | 
| IC+ ARmz bisztrókocsi | 
| Retró IC2G étkező-bisztrókocsi | 
| Rába Apee komfortkocsi | 
| CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi | 
| CAF WLABmz hálókocsi | 
| Rába Bc fekvőhelyes kocsi | 
| Görlitz WLAB hálókocsi | 
| Kormányzati WLS szalonkocsi | 
| Kormányzati WLS poggyászkocsi | 
Fizetős vendéglátás az étkező- és bisztrókocsikon:
- IC+ ARmz bisztrókocsi kínálat
- Modern étkezőkocsi étlap
- Retró étkezőkocsi étlap
- InterCity étkezőkocsi étlap
- Ételkóstoló kínálata
- Kormányzati WLS szalonkocsi étlap
Felhívjuk figyelmüket, hogy az étkezőkocsikban és a bisztrókocsiban a rendelésfelvétel 17:30-ig lehetséges!
A Lotz-teremben bemutatjuk a vasúti vendéglátás ikonikus szervezetének képes történetét. A tablókon megtalálható képeken keresztül újra átélhetik az 50-es évektől napjainkig történt eseményeket, végigkövethetik Magyarország egyedülálló vendéglátási brandjének fejlődését.
Városi séta a Keleti pályaudvaron
 Mindig is érdekeltek a városi legendák?
Mindig is érdekeltek a városi legendák?
A mások számára ismeretlen történetek? Az utasok elől elzárt területek? Ha a válaszod igen, itt egy nagyszerű, ingyenes lehetőség: profi sétavezetők segítségével járhatod be a Keleti pályaudvar néhány különleges pontját, ezalatt pedig érdekes történeteket hallgathatsz meg az épület múltjáról, kulturális jelentőségéről.
A séta legkiemelkedőbb pontja a Keleti pályaudvar tetejének, és csúcsszobrának a meglátogatása, ahonnan páratlan kilátás nyílik Budapestre és az elképesztően összetett tetőszerkezetre.
					Jelentkezni a sétára a következő linken keresztül lehet: 
					https://kerdoiv.mavcsoport.hu/jelentkezesvarosisetara#no-back
Miniposta a 6. vágány mellett
 A posta mindig elválaszthatatlan eleme volt az ünnepi készülődésnek, a képeslapok és levelek milliószámra áramlottak az országban, örömet okozva az egymástól távol élő családtagoknak és barátoknak.
A posta mindig elválaszthatatlan eleme volt az ünnepi készülődésnek, a képeslapok és levelek milliószámra áramlottak az országban, örömet okozva az egymástól távol élő családtagoknak és barátoknak.
A küldemények szállításából a vasút is kivette a részét, korábban ugyanis postavágányok és postakocsik álltak rendelkezésre, hogy az ország számos pontja felé továbbítsák a küldeményeket.
A levélfeladás, a képeslapírás, a bélyegfelragasztás „retró” örömét egyre kevésbé élhetik át a fiatalabbak, mi pedig úgy gondoltuk, hogy megpróbáljuk ezt a szép szokást feléleszteni – itt, az Utasellátó napján.
A mini Magyar Posta pultnál bélyegeket vásárolhatnak vendégeink, az általunk biztosított képeslapokon pedig fel is adhatják azt rögtön ott, a Magyar Posta munkatársánál.
Kézműves foglalkozások
 A 6. vágány mellett mézeskalácsfestéssel, karácsonyfadísz-készítéssel, méhviasz gyertyák sodrásával és papírvonat építéssel várjuk az érdeklődőket.
A 6. vágány mellett mézeskalácsfestéssel, karácsonyfadísz-készítéssel, méhviasz gyertyák sodrásával és papírvonat építéssel várjuk az érdeklődőket.
Járműbemutató a 6. vágányon
 A vasútrajongók megismerkedhetnek az Utasellátó Igazgatóság járműparkjával, étel-, és italkínálatával valamint eddig még nem látott újdonságokkal is.
A vasútrajongók megismerkedhetnek az Utasellátó Igazgatóság járműparkjával, étel-, és italkínálatával valamint eddig még nem látott újdonságokkal is.
A szerelvényösszeállítás különlegessége, hogy az Utasellátó egykori, illetve a mai napig forgalomban lévő kocsijai is együtt sorakoznak fel.
A Keleti pályaudvaron az alábbi összeállítású szerelvény tekinthető meg:
IC2G WRRee (családi kocsi) – A 90-es évek belföldi InterCity járatain ismertté vált étkezőkocsik sem maradnak ki a bemutatóból. Az Utasellátó napi rendezvényen a peronon szereplő aktivitások mellett külön kocsival várjuk a gyermekekkel ellátogató vendégeinket is. Kínálatunkban több gyermekek számára kialakított menüt szerepeltetünk, emellett – a kocsi bisztrószakaszában – színező füzetekkel is várjuk az érdeklődőket.
CAF WRmz (retró) – A kocsitípus tavaly ünnepelte 30. születésnapját, melyhez a CAF30 rendezvényünk is kapcsolódott. Az Utasellátó 77-ik születésnapján is hasonló, a spanyol gasztronómiának megfelelő étel és italkínálat várható, melyet az ünnepi időszakhoz közeledve adventi, ünnepi fogásokkal is kiegészítettünk.
CAF WRmz (új arculatos) – A flotta megújításának keretén belül ezek a járművek is átestek egy fővizsgán, melynek során megkapták a MÁV-csoport új színtervét. A megújuláshoz illeszkedve ezen kocsi kínálatában újdonságokkal, fedélzeten még nem kapható finomságokkal várjuk vendégeinket. A kocsin kisebb adagokkal, kóstoló jellegű ételekkel készülünk, melyek csomagban lesznek megvásárolhatók.
DWA WRRmz (retró) – A járműsorozat idén ünnepli 30. születésnapját, ez alkalomból kívül és belül is a 90-es évek vasútját idéző MÁV-os arculatban pompázik majd. Ételeink – a kocsi származásával összhangban – a német konyha jellegzetes fogásaiból kerültek kiválasztásra.
DWA WRRmz (modern) – Ez a kocsitípus is megkapta a flotta megújításának keretében a MÁV-csoport új színterves arculatát, melyekkel utasaink nyáron a Balaton InterCity vonatokban, valamint jelenleg jellemzően a Bécsbe közlekedő EuroCity vonatokban találkozhatnak. A kocsin street food jellegű ételkínálatunkat mutatjuk be, vendégeink megvásárolhatják a vonatokról jól ismert hotdogjainkat, hamburgereinket is.
WRm 027 – A kocsit 29 társával együtt 1981-ben szerezte be a MÁV a német Waggonbau Bautzen üzemtől. A járművek nemzetközi gyors- és expresszvonatokban Európa számos pontjára eljutottak. A 90-es évek második felétől leginkábbl a kelet-európai vonalakon, valamint belföldön lehetett velük találkozni. A típus a mindennapi forgalomban már nem vesz részt, de számos példány közlekedik még a MÁV Rail Tours színeiben átépített, modernizált utastérrel. Ilyen a WRm 027 is, melynek rendbetétele 2024-ben készült el, innentől a Golden Eagle Danube expresszvonatokban, valamint az MRT egyéb nemzetközi és belföldi járataiban közlekedik. Felújítása után Utasellátó szolgáltatással most először lesz kipróbálható az UE napja eseményen.
Rába Apee – a 80-as 90-es évek legmagasabb színvonalú kocsijai, melyek a legnagyobb komfortot nyújtották utasainknak, a korabeli 1+ osztályként. A komfortkocsin az Utasellátó történetére vonatkozó kiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők, korhű környezetben, emellett saját márkás édességeink is megvásárolhatók lesznek.
Rába Bc fekvőhelyes kocsi és Görlitz WLAB hálókocsi – Az eseményen megtekinthetik az éjszakai forgalomban korábban meghatározó jól ismert kocsijainkat is. A típus a szó szoros értelmében bejárta a 80-as, 90-es és 2000-es évek Európáját, a célállomások közt olyan városok szerepeltek mint Malmö, Berlin, Istanbul, Thessaloniki, Constanta vagy Szófia. A kocsikkal a Corona InterCity vonatban, vagy a nyári szezonban a Retró Istria Expresszen találkozhatnak utasaink.
CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi – Ismét látható az Utasellátó EuroNight forgalomban közlekedő fekvőhelyes kocsija is. A járművek a 90-es évek végétől kezdődően rendszeresen megfordultak Zürich, München, Berlin és Velence irányába. Ezen típusba tartozó kocsijaink jelenleg Stuttgart, Zürich és Berlin felé közlekednek, de a nyári szezonban az Adria InterCity vonatban is találkozhatnak velük utasaink.
MRT BRpee 005 – A Kék Duna bárkocsi alapjául szolgáló jármű 1958-ban készült, majd a 2000-es évek elején nagyjavításon esett át, innentől a Voralpen Express útvonalán közlekedett. A kocsit 2020-ban vásárolta meg a MÁV Rail Tours, majd az utastér teljes átépítésen esett át, innentől bár konfigurációban szolgálja az utasok kényelmét. 2021-ben a magyar vasúti közlekedés 175 éves évfordulója alkalmából a jármű egyedi külső megjelenést kapott. Bárkocsit most először hozunk a rendezvényre, melyen megkóstolható az összes eddigi koktélunk, de újdonsággal is készülünk az esemény alkalmából.
Az Utasellátóról:
A második világháború jelentős változást hozott a vasúti vendéglátásban. A háború befejezése után az ismert történelmi változások mentén az utasellátás is átalakult, állami keretek között végzett tevékenységgé vált. A háborúban a vasúti járműpark jelentős része tönkrement, és az új történelmi helyzet következtében a korábbi üzemeltetési szerződések is érvényüket vesztették a háló- és étkezőkocsi-szolgáltatást korábban biztosító nemzetközi társasággal, a CIWLlel (Compagnie Internationale des Waggons Lits), valamint az állomási vendéglátó egységeket működtető helyi vállalkozókkal.
A szocialista államok többségében önálló vállalatok alakultak az utasellátás feladatainak megoldására. Így volt ez hazánkban is, amikor is 1948. november 24-én megalapították az Utasellátó Nemzeti Vállalatot, amely a mai Utasellátó jogelődjének tekinthető. Az Utasellátó a szocializmus évtizedeiben az ország legnagyobb vendéglátóipari vállalatává nőtte ki magát, forgalmát és hálózatát tekintve is. Ez annak volt köszönhető, hogy a vasúti vendéglátás mellett a vállalat az autóbusz- és hajóállomásokon, valamint a hajók és a MALÉV-repülők fedélzetén is tevékenykedett, így nemzetközi színtéren is vitte a magyar gasztronómia hírnevét.
Az Utasellátó a Budapest–Bécs között közlekedő szárnyashajón, a Budapest–Passau viszonylatú, Donauprinzessin nevű luxusszállodahajón is megjelent, sőt a bécsi hajóállomáson működő Tegetthoff étterem konyháját is az állami vállalat üzemeltette. Sorra nyíltak a modernnek számító Utasellátó éttermek, bisztrók, büfék az ország számos településén. A vállalat első 25 évében a földi vendéglátó egységek száma megszázszorozódott, 1973-ban 780 Utasellátó- üzlet működött országszerte.
A vállalat az 1960–1970-es években a különféle, egyedi csomagolással rendelkező árucikkekről (csokoládék, üdítők), valamint az állomási mozgó büfékről és a szinte minden üzleten és használati tárgyon megjelenő ikonikus szárnyas logóról vált széles körben ismertté.
Az 1960-as évek végén üzembe helyezték az állomási étel- és italautomatákat, amelyeket a budapesti pályaudvarokon, a forgalmas vidéki vasútállomásokon, valamint a legnagyobb forgalmat bonyolító fővárosi aluljárókban és egyéb népszerű helyszíneken, például a Budapesti Nemzetközi Vásár területén helyeztek el. A széles termékkörrel rendelkező automatákból 300 db üzemelt az országban.
Az Utasellátó Vállalat kinőtte az utasvendéglátás kereteit, és a különféle parlamenti fogadások, nagyobb állami rendezvények gasztronómiai részét is bonyolította. Üzemeltette az országházi büfét, sőt 1986-ban a cég elnyerte az első magyarországi Forma–1-es futam teljes vendéglátásának jogát is. Mindeközben fejlődött az utasellátási célú járműpark is. Az ötvenes évek elején új háló- és étkezőkocsik beszerzése halaszthatatlan feladattá vált. A Dunakeszi Vagongyárban 1951-ben készült 7 db fülkénként kétágyas, valamint 4 db fülkénként háromágyas hálókocsikat 1952 februárjában helyezték üzembe, az első két prototípus jármű pályaszáma WL 350 és WL 351-es volt.
A hatvanas évek végére a járműállomány részét képezte 30 db étkezőkocsi; 40 db hálókocsi; 40 db büfékocsi; valamint 20 db Bahvé, azaz büféfülkés kocsi. A hetvenes és a nyolcvanas években további, többségében NDK-gyártású háló- és étkezőkocsival bővült a járműállomány.
A rendszerváltás után, az 1990-es évek elején elkezdődött az Utasellátó működési formájával és feladatkörével kapcsolatos, évtizedeken át tartó, vissza-visszatérő út és szerepkeresési folyamat. Az Utasellátó Vállalat a MÁV szervezetében, Utasellátó és Idegenforgalmi Igazgatóságként működött tovább. 1991-től megkezdődött a kisüzletek előprivatizációja, és 1993-ban kiszervezték az úgynevezett állószolgálatot: a legforgalmasabb állomási éttermek haszonélvezeti jogát külső vállalkozás, a Resti Kft. nyerte el. A MÁV-on belül működő utasellátó tevékenységi köre ettől kezdve kizárólag a mozgószolgálat, vagyis a fedélzeti vendéglátás lett, de az étkező- és bisztrókocsik üzemeltetését úgynevezett haszonbéresek végezték, akik pályázat útján nyerték el az üzemeltetési jogot.
Az Utasellátó szervezet 1996-ban kivált a vasúttársaságból: a MÁV Rt. megalapította a rendszerváltás előtti Utasellátó Vállalat jogutódjának számító MÁV Utasellátó Rt.-t. Ez alapításakor az étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsik üzemeltetését látta el. Ebben az időszakban történt meg az utasellátási célú járműpark jelentős korszerűsítése, amikor is a MÁV a spanyolországi CAF gyártól 6 db légkondicionált háló-, 9 db fekvőhelyes és szintén 9 db étkezőkocsit vásárolt. Szintén a kilencvenes évek közepén történt meg a németországi DWA-gyárból 10 db étkező-bisztrókocsi beszerzése is. A CAF és DWA-járművek a mai napig meghatározó tagjai az Utasellátó-járműállománynak.
A 2003-ig létező MÁV Utasellátó Rt. időszakában a fedélzeti vendéglátási szolgáltatások biztosítása mellett a több lábon állásra is történtek kísérletek. Ilyen volt a társaság tulajdonaként megalakult Rail-Bus Kft. által elindított, kisbuszokkal végzett személyszállítás a vasútállomások és az utasok által megadott célpontok között. Ezt egészítette ki a néhány évvel később bevezetett Rail-Taxi szolgáltatás, melynek lényege, hogy a vonatszemélyzetnél előrendelést leadó utasokat a peron végénél várta a Főtaxi. 1998-ban megnyílt az U-Tours nevű utazási iroda is, amely külföldi és belföldi program- és utazásszervezéssel, valamint szállásközvetítéssel foglalkozott. 2003-ban megtörtént az Utasellátó tevékenység visszaintegrálása a MÁV Rt. Személyszállítási Üzletágába. Innen – a MÁV-START Zrt. 2007-es megalakulása révén – a személyszállító vasúttársaság szervezetébe került át. A 2010-es években a járatszám és a személyi állomány is lecsökkent, így az újabb évtized elején döntést kellett hozni az utasellátási tevékenység további sorsáról.
 
         
     
         
  
 
  





 
      