A schengeni övezet bővítésének köszönhetően a határellenőrzések megszűntek a Romániával közös határállomásokon, ezért – a MÁV és a román CFR Călători vasútvállalat közötti egyeztetések nyomán,– 10-30 perccel csökkennek a várakozási idők a Debrecen–Nyírábrány és a Békéscsaba–Kötegyán–Nagyszalonta viszonylatokban, és csak a szükséges határállomási forgalmi és technológiai idők maradnak. Ehhez igazodva változik a például a Corona InterCity és a Szamos EuroCity menetrendje, Békéscsaba, Gyula és Nagyszalonta között pedig sűrítjük a vonatforgalmat.
Az online menetrendi keresőkben (MÁV+ és MÁV applikációk, EMMA, jegy.mav.hu) az utasaink már a módosított menetrend alapján tudják tervezni az utazásukat az állomásokat és az utazás napját megfelelően beállítva.
Részletesen a lényegesebb változásokról
Budapest–Székesfehérvár (30a vonal)
A Kőbánya-Kispestről 13:27 és 17:27 között óránként Székesfehérvárra induló G43-as vonatok (3544, 3516, 3526, 3536 és 3546) május 12-től megállnak Dinnyés megállóhelyen is, ezáltal sűrűbben biztosítva a közösségi közlekedést a település lakossága számára.
Budapest–Pécs vonal (40-es vonal)
A MÁV-csoport korábbi menetrendi fejlesztéseivel bővítette az üzemidőket több vidéki nagyváros esetében, hogy korán reggel vagy késő este, éjszaka is biztosítsa az eljutást az utasai számára. Eddig Pécsre 19:53-kor, míg Pécs 19:14-kor indult az utolsó vonat. A hétvégi megnövekvő utazási igények miatt a tanítási időszakban péntekenként a Déli pályaudvarról 21:15-kor, míg vasárnaponként Pécsről 21:26-kor Tenkes Expressz indul, amely klímás, alacsonypadlós FLIRT motorvonatból áll. Kiemelten az egyetemistáknak kívánunk többlet szolgáltatást nyújtani a kiterjesztett üzemidővel, de akár a turisztikai vagy kulturális céllal utazók számára is elérhető alternatívát kínál a Tenkes expressz az autózással szemben. Az új járat a Déli pályaudvar és Pécs között Budapest-Kelenföldön, Pusztaszabolcson, Sárbogárdon, Dombóváron, Sásdon és Szentlőrincen áll meg.
Budapest–Hatvan–Miskolc–Kazincbarcika viszonylat (80-as, 92-es vonal)
A tanítási időszakban, pénteki közlekedési rend szerinti napokon új Sajó expresszvonat kapcsolja össze közvetlenül a fővárost és Borsod harmadik legnagyobb városát, Kazincbarcikát. Pénteken 16:55-kor indul a Keletiből Kazincbarcikára, ahová 19:28-kor érkezik meg. A korszerű, akadálymentes és klímás FLIRT járműből álló Sajó expressz útközben Gödöllőn, Miskolc-Gömöri állomáson, Sajóecsegen és Sajószentpéteren áll meg.
A vasárnaponként Kazincbarcikáról 16:30-kor a Keleti pályaudvarra induló Sajó expressz, valamint a szintén vasárnapi közlekedési rend szerint Miskolcról 15:48-kor Kazincbarcikára induló vonat (5446) nem közlekedik a nyári főszezon, azaz a vakáció idején az ebben az időszakban tapasztalható alacsony kihasználtság miatt.
Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony (100-as vonal)
A tanítási időszakban pénteki és vasárnapi közlekedési rend szerinti napokon új Campus expresszvonat köti össze közvetlenül Budapestet Debrecennel, Nyíregyházával, illetve ellenkező irányban vasárnaponként Záhonyt a fővárossal. A Campus expressz péntekenként FLIRT motorvonattal indul a Nyugatiból 17:55-kor Nyíregyházára, míg vasárnaponként Záhonyból 13:03-kor kezdi meg az utat egy nagykapacitású KISS motorvonat a főváros irányába. Az előbbi 21:20-kor érkezik Nyíregyházára, az utóbbi 18:04-kor halad be a Nyugati pályaudvarra.
Az új járatokkal kényelmesebb eljutást biztosítunk, és a délutáni, esti időszakban közlekedő Tokaj, illetve a Nyírség InterCityk mellett mentesítő vonatként is szolgálnak, enyhítve azokon a zsúfoltságot.
Debrecen–Nyírábrány (105-ös vonal)
Románia schengeni övezethez történt csatlakozásának köszönhetően több nemzetközi vonat határállomásokon való tartózkodási ideje lecsökken, így Nyírábrányban megszűnnek a hosszabb várakozások.
A Debrecenből Szatmárnémetibe 8:16-kor induló vonat (6822) nyírábrányi tartózkodási ideje 14 perccel, a 17:05-kor Nagybányára induló Szamos EuroCity (EC 686) esetében 15 perccel, a Debrecenből Brassóba 20:40-kor továbbinduló Corona InterCity (IC 407) esetében 29 perccel csökken.
A Nyírábrányból eddig 6:05-kor Budapestre továbbinduló Corona InterCity (IC 406) Debrecenig 5 perccel korábban közlekedik. A Nagybánya felől érkező Szamos EuroCity (EC 687) nyírábrányi tartózkodási ideje lecsökken, ezért Nyírábrány és Debrecen között 10 perccel korábban közlekedik, 10:19-kor indul tovább Nyírábrányból.
Békéscsaba–Kötegyán–Nagyszalonta (128-as vonal)
A MÁV számára fontos, hogy a személyszállítási kapcsolatokat felélessze a térségben, ezért folyamatosan fejlesztjük a Szeged–Szabadka közötti kapcsolatot, és Románia schengeni övezeti csatlakozása nyomán a történelmi Békés, Hajdú és Bihar megyék kapcsolatrendszerét is szeretnénk helyreállítani. Első lépésként a Békéscsaba–Gyula–Sarkad–Nagyszalonta városláncolat között sűrítjük a közlekedést. Május közepétől Nagyszalonta, Arany János szülőhelye, már napi 7 pár vonattal kapcsolódik az anyaországhoz a korábbi napi 2 pár nemzetközi vonat, így jelentősen javultak az eljutási lehetőségek, emellett a kötegyáni határállomáson csökkentek a tartózkodási idők.
A többi határmenti összeköttetés kapcsán is cél, hogy minél hamarabb csökkenjenek az eljutási idők a két ország között, ám jelenleg mindkét fő útvonalon, Biharkeresztes és Lőkösháza irányába is pályakorszerűsítési munkák folynak, Nagyvárad–Kolozsvár felé építkezés miatt szünetel a forgalom, továbbá Arad és Temesvár felé is vágányzári menetrend érvényes.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság