A H8-as és H9-es vonalon néhány esti járatot érintő kisebb módosítások kivételével nem változik a menetrend a HÉV-vonalakon.
A tarifareform óta lényegesen többen veszik igénybe a MÁV-csoport járatait a kedvezményeknek, a kibővített díjmentességnek, valamint a kedvező árú vármegye- és országbérleteknek köszönhetően. Az új bérlettípusok nagy népszerűségnek örvendnek, havonta közel 1 milliós darabszámban vásárolnak belőlük utasaink. A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítjük: mostantól váltható éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta új bérlet vásárlására figyelni, elég erről évente egyszer gondoskodni. A munkaadók számára ezzel jelentősen egyszerűsödik a munkábajárás költségtérítésével kapcsolatos papírmunka és ügyintézés, de az éves bérlet érdemi segítséget jelent a szülőknek is, hiszen mindössze 22 680 forintért nem csupán a tanév tavaszi és őszi féléveire, hanem a szünidőre is, ráadásul az ország egész területére előre biztosíthatják 14 év feletti gyermekeik közlekedését.
Okoskedvezmény
December 12-től új, a korábbiaknál sokkal több utas által igénybe vehető kedvezménytípus váltja a korábbi, csupán kevesek számára elérhető megoldást a MÁV-csoportnál: az okoseszközökre letölthető új, MÁVPlusz alkalmazással vásárolt belföldi helyközi buszjegyekre, vonatjegyekre és helyjegyekre mostantól minden felhasználónak okoskedvezmény jár, méghozzá egységesen 15%, már nem csak vonatra, de buszra is.
Kedvezmény nem szűnik meg, de az új applikációra költözik!
December 14-ét követően az interneten (jegy.mav.hu) és a MÁV applikációkban eddig alkalmazott 5%-os kedvezmény a régi csatornákon már nem lesz elérhető. Az általuk kínált árelőnyt azonban nem csupán megőrizzük, hanem a háromszorosára – 15%-os mértékűre – bővítve biztosítjuk tovább utasainknak – ám exkluzív módon ezentúl csak az új, MÁVPlusz alkalmazás okoskedvezményén keresztül.
A háromszorosára bővített, régi kedvezmény átköltöztetésével a MÁV-csoport nem titkolt célja, hogy utasait az új applikációra csábítsa. A MÁVPlusz alkalmazás ugyanis az új esztendő elejére eléri a teljes funkcionalitást, így nem csupán mindent fog tudni, amit a régi app tudott, de a korábban megszokottnál jóval több szolgáltatást (és kedvezményt) kínál majd a felhasználóknak, így mindenkinek megéri már most letölteni és az új MÁVPlusz alkalmazásra váltani.
Jön az éves érvényességű országbérlet
December közepétől a MÁVPlusz applikáción keresztül már éves országbérletet is vásárolhatnak utasaink, az állami, önkormányzati intézmények esetében pedig marad az idén érvényes koncepció. Az éves bérlet díja megegyezik a 12 havibérlet árával, ám jelentős könnyebbség, hogy így évente csak egyszer kell gondolni a saját vagy a családtagok, illetve a munkavállalók bérletvásárlására. A cégeknek egyszerűsödik a munkábajárás költségtérítésével kapcsolatos adminisztráció is, illetve a vásárlás egyedi szerződéssel is történhet. Éves bérletet a tanulók és az ellátottak utalványával rendelkezők is vásárolhatnak a nekik járó kedvezménnyel.
A vármegyebérlet a MÁVPlusz-ban is megvásárolható teljes áron 113 400, tanulóknak 11 340, az országbérlet teljes áron 226 800, míg a tanulói 22 680 forintba kerül egy évre. (Helyjegy vásárlás az érintett szakaszokra, járatokra továbbra is szükséges). A bérlet tetszőlegesen választott naptól érvényes, és a következő év azonos napját megelőző napon éjfélig használható utazáshoz. Az értékesítését december közepétől kezdjük, de legkorábban 2026. január elsejétől érvényes.
A havibérlettel szemben lehetőség lesz visszafizetésre a még meg nem kezdett hónapok alapján, amennyiben az utas vagy az intézmény visszaváltja a bérletet. Az éves ország- és vármegyebérlet felhasználhatósága megegyezik a havi (30 napos) bérletek felhasználhatóságával. Késésbiztosítás révén 60 darab 20 perc feletti késés esetén jár a 10 százalékos kupon a következő azonos, azaz éves országbérletre. A bárki által megváltható éves bérletet kísérleti, azaz pilot rendszerrel vezetjük be, a tapasztalatok és értékelés után szükség esetén változtatunk rajta.
Vasút
A belföldi és nemzetközi forgalmat érintő főbb változásokkal az utasok és az önkormányzatok által megfogalmazott kérésekhez igazítottuk a menetrendet mindenekelőtt pedig a napi ingázási lehetőségek a javítása, a nemzetközi vonatkapcsolatok fejlesztése, valamint a turisztikai célú utazások jobb kiszolgálása érdekében.
Fontosabb hazai változások a vasútvonalakon
- A Debrecen–Füzesabony vonal részleges átépítését követően, előreláthatóan tavasztól fejlesztjük, javítjuk a kínálatot. Addig még jellemzően Látókép és Balmazújváros között pótlóbuszok közlekednek a rekonstrukció ideje alatt. A vonatok menetideje a tervek szerint mintegy 20 perccel csökken a felújításnak és az idei komplex pályakarbantartásnak köszönhetően.
- Az egyik legjelentősebb regionális fejlesztést a Hatvan–Somoskőújfalu (81-es) vonalon vezetjük be: Salgótarján jobb elérése érdekében munkanapokon megszakítás nélküli órás ütemben járnak a vonatok, hétvégén pedig 7 új eljutási lehetőséget biztosítunk. A turisztikai időszakban pedig majd hétvégenként is óránként indulnak a vonatok.
- A Budapest–Szolnok–Békéscsaba (120-as) vonalon a belföldi InterCityk is Lőkösházáig, illetve onnan közlekednek a felújításnak köszönhetően.
- Budapest és Dunaújváros, a főváros és Gödöllő, továbbá Győr és Hegyeshalom között bővítjük az üzemidőt, így éjszakai programok, szórakozás után is biztonságosan haza lehet jutni.
Főbb nemzetközi változások
Csehország, Szlovákia, Lengyelország
- A Budapest, Pozsony és Prága között – Vác, Szob érintésével – napi négy pár Metropolitan EuroCity vonat már railjetként közlekedik, így a győri fővonalon után már a 70-es vonalon is megjelenik a magas színvonalat képviselő járműtípus. A Hungária railjet pedig szintén korszerű ComfortJet szerelvényekkel közlekedik.
- A Metropol EuroNight (EN 476, EN 477) esetében a varsói vonatrész (Chopin vonat) háló- és ülőkocsiból áll és Katowice-n keresztül (Krakkó érintése nélkül) közlekedik, míg a krakkói vonatrész (Carpatia vonat) Przemyśl Główny-ig megy Krakkón át, ülő- és hálókocsikkal.
Változások Románia felé
Nemzetközi forgalomban a legfontosabb változás, hogy Románia felé – a schengeni határellenőrzés megszűnésének következtében, – tovább gyorsulnak a nemzetközi vonatok, ennek érdekében változik a menetrend minden útvonalon.
A regionális kedvezmény 55%-ról 60%-ra emelkedik, ezenkívül bevezetjük a START Regio Románia havibérletet a rendszeresen utazók számára.
A vonatok lőkösházi és kürtösi határállomásokon tartózkodását a vasúti technológiai szemponthoz szükséges legrövidebb időre korlátozzuk, így Bukarest, Dél-Erdély és a Bánát felé jelentősen rövidül az eljutási idő, Temesvár és Arad felé versenyképessebbé válik a vasúti közlekedés:
- Békéscsaba és Arad között közel háromnegyed órával csökken a menetidő.
- A változásokkal összefüggésben a belföldi InterCityk viszonylatát Békéscsabától meghosszabbítjuk Lőkösházáig, illetve Békéscsaba helyett Lőkösházáról indulnak.
A Debrecen–Nyírábrány–Érmihályfalva (Valea lui Mihai) vonalon az eddigi napi 1 pár Debrecen és Szatmárnémeti (Satu Mare) között közlekedő személyvonat és az erre közlekedő Hargita, Corona és Szamos távolsági EuroCityk és InterCityk mellett munkanapokon további 6 pár vonat, hétvégén irányonként további 2-3 személyvonat közlekedik Debrecen és Érmihályfalva között.
A Traianus InterCity (IC 72, IC 73) Craiova helyett ismét Bukarestből indul és oda érkezik.
Módosulnak az Ausztriát, Romániát és Ukrajnát érintő közvetlen eljutási lehetőségek
Ukrajna 2025 őszétől bővítette a magyarországi, normál nyomtávolságú vasúti járművekkel elérhető hálózatát, így 2025/2026-os menetrendi időszakban tovább javul Kárpátalja elérhetősége a normál nyomtávolságú hálózaton Bécs és Budapest felől.
A menetrendváltástól új Budapest–Beregszász–Nagyborzsova InterCity-összeköttetés létesül a Latorca InterCityk (IC 33, IC 34, IC 31) közvetlen kocsicsoportjaként, illetve egy új napközbeni vonatpár közlekedik Záhony és Ungvár között.
Menetrendváltástól Dacia-Ruthenia elnevezéssel Bécs és Bukarest között indul egy új EuroCity, amely a Keleti pályaudvar érintése nélkül, Kőbánya-Kispesten és Szolnokon át közlekedik, továbbá közvetlen kocsikat továbbítva Kijevbe. Ehhez kapcsolódóan új Ruthenia gyorsvonatpár teremt közvetlen összeköttetést a Bécs–Budapest–Szolnok–Kijev és Bécs–Budapest–Szolnok–Ungvár viszonylatban.
Ezzel összefüggésben a Hortobágy EuroCity ezentúl már csak Bécs–Budapest és Nyíregyháza között közlekedik, Kijevbe nem továbbít kocsikat, illetve nemzetközi forgalomban új EuroCity vonatpár fog közlekedni Budapest és Bécs között Semmelweis Ignác és Bartók Béla elnevezéssel a jelenlegi Dacia EuroCity menetidejében.
A menetrendváltástól Beregszász térségébe már nemcsak Záhony térségéből elérhető regionális, START Regio ajánlatok, hanem távolsági forgalomban, akár Budapesttől is elérhetők a START Europa ajánlatok is.
Magyarország és Ausztria közötti vonatforgalmat érintő további módosítások
A Budapest és Bécs között közlekedő EuroCityk induló és végállomása nem a bécsi Hauptbahnhof lesz, hanem a Westbahnhof állomás, ahonnan a belváros könnyebben elérhető, de a vonatok továbbra is megállnak Bécs Hauptbahnhof állomáson is.
Budapestről Bécs felé 5:40-kor az új Bartók Béla EuroCity (EC 342) közlekedik, Bécs felől a Semmelweis Ignác EuroCity (EC 341) 22:19-kor érkezik a Keleti pályaudvarra. A Liszt Ferenc és a Semmelweis Ignác EuroCityk (EC 145, EC 340) az ÖBB járműveiből állnak és étkezőkocsi nélkül közlekednek.
Emellett szintén fontos menetrendi változás, hogy a Graz és Klagenfurt között megnyitott új, 130 kilométeres vonal (ebből 50 km alagút) révén 45 perccel rövidül a két város közötti vasúti eljutás.
VOLÁN
Az alapellátás feltételeihez igazodó módosítások új járatok indítását, meghosszabbított útvonalakat és menetrendi átalakításokat tartalmaznak annak érdekében, hogy a települések és járásközpontjaik között napi három pár, a járásközpontok és vármegyeszékhelyeik között pedig napi két pár közvetlen járat biztosítsa az eljutást. Ezenkívül a főváros és a megyei jogú városok között a kétóránkénti eljutás biztosítása érdekében bővül a járatok száma Budapest–Hódmezővásárhely, illetve Budapest–Kaposvár között, a szomszédos vármegyeszékhelyek közötti közvetlen kapcsolat biztosítására pedig új járatok indulnak Kecskemét és Szekszárd között. Az utasaink az alapellátásban biztosított járatok esetében is élhetnek a jelenlegi utazási kedvezményekkel, tarifákkal, valamint a kedvező árú vármegye- és országbérleteket is használhatják.
A közlekedési alkotmányhoz igazított szolgáltatásbővítés mellett a megnövekedett utazási igények miatt is vezetünk be változásokat.
- Jelentős járatsűrítés valósul meg Budapest és Salgótarján között: a járatok a 21-es főúton át félóránként közlekednek majd, az üzemidő is bővül, mivel az első járat az eddigieknél korábban, az utolsó pedig később indul.
- A Budapest–Pécs közötti eljutás is sűrűbbé válik: három új, közvetlen autóbusz-járatpár indul, amely a legforgalmasabb időszakokban az InterCity-vonatokkal együtt már óránkénti elérhetőséget biztosít a két város között.
- A pécsi vonalon a megnövekedett utasszám miatt szükség lett az óránkénti eljutás biztosítására a főváros és a megyeszékhely között, hasonlóan például a Budapest–Szeged és Budapest–Debrecen viszonylathoz. Az IC-vonatok jelenleg kétóránként közlekednek, és sem a peronhosszok, sem a pályaadottságok nem teszik lehetővé sem hosszabb szerelvény, sem a vonatok óránkénti indítását. Középtávon a pályafejlesztés, állomás-átépítések és nagykapacitású motorvonatok jelenthetnek megoldást, addig a Budapest–Pécs forgalmat expresszbuszok segítik, tehermentesítve az IC-vonatokat.
Kötelező helybiztosítással közlekedő buszjáratok Budapest és Pécs között
Az említett három pár új expresszbusz csak helyjeggyel vehető igénybe Budapest és Pécs között. A helyjegyek ára megegyezik a vasúti díjakkal, azaz utazás napja előtt elővételben 650, utazás napján pedig 990 forint. A helyjegyeket a kiindulási állomásról való indulást megelőző 20. percig lehet megváltani. (A járatok vármegyebérlettel, vármegye24 napijeggyel nem vehetők igénybe.)
A helyjegyek megvásárolhatók a jegypénztárakban, automatákból és online a jegy.mav.hu oldalon, valamint a MÁV és MÁVPlusz applikációban, de érdemes a MÁVPlusz applikációban megvenni, mivel ezekre is ebben lehet igénybe venni a 15%-os kedvezményt.
A buszok kapacitásának megfelelően korlátozott a jegyek száma, ugyanis álló utast nem szállíthatnak, ezért mindenkinek javasoljuk a helyjegy előzetes megvásárlását. A beszállásnál fontos kitétel, hogy először az előre megváltott helyjeggyel rendelkezők szállhatnak fel. Őket követik az előre vásárolt helyjeggyel nem rendelkező, fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű utasok, valamint a kisgyermekkel utazók (jelentkezési sorrendben).
Ha van még szabad hely, akkor az előre vásárolt helyjegy nélküli, menetjeggyel vagy egyéb utazási jogosultsággal rendelkező utasok a kiindulási állomáson (Budapest, Népliget vagy Pécs, busz-állomás), illetve a köztes Budapest, Budafoki út / Dombóvári út megállóhelyen felszállók csak szabad ülőhely esetén tudnak utazni, és a járművezetőtől tudnak helyjegyet vásárolni 990 forintért.
A jogszabály alapján díjmentes helyfoglalásra jogosultak szabad ülőhely esetében szállhatnak fel a buszra, tehát a 3 év alatti, külön ülőhelyet nem foglaló (ölben utazó) gyermek számára nem kell helyjegyet vásárolni.
HÉV
A HÉV-vonalak menetrendje nem változik jelentősen. Jövőre is ugyanazok a vonatok, ugyanolyan hosszban és ugyanolyan gyakorisággal közlekednek a HÉV hálózatán. A H5-ös szentendrei, H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-vonalak menetrendje egyáltalán nem változik; a H8-as gödöllői és a H9-es csömöri HÉV vonalak menetrendjében pedig kisebb kiigazítások valósulnak meg.
Kisebb változások a H8-as és H9-es HÉV vonalon
- Néhány vonat indulási ideje pár perccel változik, de a megszokott követési gyakoriságok nem változnak. A módosítás egyik oka, hogy a hétköznapi, esti csúcsidőszakok végén, Cinkota állomáson a forgalomból kocsiszínbe álló szerelvények technológiai rendjében – kísérleti jelleggel – új megoldást kívánunk bevezetni. Egyes, az esti órákban az Örs vezér tere felé közlekedő vonatoknál Cinkotától csak az első három kocsi fog továbbindulni, az utolsó három kocsi kiáll a forgalomból. E vonatok utasainak eddig másik szerelvénybe kellett átszállniuk. Az új megoldásnak köszönhetően csökken az átszállások száma, ezáltal kényelmesebbé válik az utazás.
A buszos alapellátás esetében a KTI weboldalán akár településenként is rákereshet az Önt érintő menetrendi változásokra, újabb eljutási lehetőségekre: https://alapellatas.kti.hu/
Javasoljuk, hogy jegy- és bérletváltás, illetve utazásuk előtt tájékozódjanak a megszokott felületeinken a december 14-től érvényes menetrendről, illetve az átszállási lehetőségekről.
A főbb változásokról korábbi tájékoztatónkban olvasható bővebb információ:
https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/december-14-en-menetrendvaltas
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság




