A projekt keretében elsőként forgalomba állt Ikarus 120e típusú autóbuszokat március 20-án Keszthelyen, április 23-án Komáromban és június 27-én Hajdúszoboszlón mutatta be a MÁV-csoport. A négy jármű bevezetése rendkívül sikeres: kényelmesek, komfortosak, az utasigényeket maximálisan kiszolgálják, és kifejezetten alkalmasak a városi helyijárati feladatokra. Az e-buszok szeptember végéig összesen 81.568 kilométert tettek meg, ezalatt 68 067 kWh energiát használtak fel, amely kedvező, 83,4 kWh/100 km-es átlagfogyasztásnak felel meg. A dízelbuszok kiváltásával az e-buszok hozzávetőlegesen 65 tonna széndioxid-kibocsátástól óvták meg a környezetünket, és különösebb meghibásodás nélkül, megbízhatóan működnek.
Néhány hete, október 2-án a teljes helyi flottát megújítva Balatonfüreden is forgalomba állt 3 új jármű, a következő hat pedig most megérkezett Tata helyi közlekedésébe, ahol évente várhatóan 346 ezer kilométert tesznek majd meg a helyi vonalakon. A zöldbuszok hat korszerűtlen, 18-24 év közötti dízelüzemű jármű kiváltásával mintegy 268 tonna széndioxid-kibocsátástól mentesíthetik környezetünket évente.
A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos buszok 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képesek megtenni. A járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos utazását. Az e-buszok üzemanyag-ellátását a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. által telepített 3 db kétkaros, nagyteljesítményű töltőberendezés biztosítja Tatán a Fellner Jakab autóbuszfordulónál. A töltők INNC DC Fast Charge típusú kétkaros, CCS-Type2 csatlakozóval ellátott, 2x80 kW teljesítményű berendezések.
A tatai fejlesztés mintegy nettó 950 millió forintból valósult meg, melyből 928 millió forint a támogatás összértéke.
Az elektromos autóbuszok ünnepélyes átadásán Bencsik János, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „Néhány évvel ezelőtt, helyközi autóbuszok átadását ünnepelve még csak reménykedtünk abban, hogy ez a projekt megvalósulhat, és most hatalmas öröm számomra, hogy a magyar kormány támogatásával megérkezett a hat új elektromos meghajtású, hazai gyártású Ikarus busz Tatára. A fejlesztésnek köszönhetően nagymértékben csökken a közösségi közlekedés károsanyag-kibocsátása, és a helyi flotta jelentősen fiatalodik. Remélem, hogy egyre többen veszik majd igénybe a korszerű szolgáltatást, a kedvező árú éves bérletet és az új, kényelmes és modern elektromos buszokat.”
Michl József, Tata polgármestere elmondta: „A helyi lakosok különösen kedvező feltételekkel vehetik igénybe a helyi közlekedést Tatán, hiszen 1800 forintért egész évben utazhatnak a járatokon. Egy 200 forintos menetjeggyel pedig bárki egy teljes napon keresztül igénybe veheti a helyi buszokat. Az új elektromos járművek mostantól nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy – a kormány, a közlekedési vállalat, a gyártó és az önkormányzat összefogásának köszönhetően – valóban kényelmes, korszerű körülmények között utazhassanak. Remélem, hogy az új járművek teljes kihasználtsággal közlekednek majd.”
Deme Krisztián Szabolcs, az MVM Energetika Zrt. ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: „A Mobiliti Volánbusz Kft. életre hívásával lehetővé vált, hogy a Zöld Busz Program keretében elérhető sikeres pályázatokkal megvalósulhasson a környezetkímélő autóbuszok üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra kialakítása, a járművek beszerzése és azok hatékony, gazdaságos működtetése. Büszkék vagyunk rá, hogy részt vehetünk Magyarország közösségi közlekedésének zöldítésében.”
Sipos Zoltán, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetője jelezte: „Amikor egy új városban megérkeznek az Ikarus buszok, mindig azt érezzük: közelebb kerültünk ahhoz a jövőhöz, ahol a közösségi közlekedés egyszerre fenntartható, kényelmes és szerethető. Az Ikarus elektromos buszok valódi értéket teremtenek a hazai városokban — és Tatán most pontosan ez történik, amire nagyon büszkék vagyunk.”
Kovács Attila, MÁV Személyszállítási Zrt. autóbuszos műszaki főigazgatója ismertette: „Tatán a helyi közforgalmú menetrendszerinti személyszállítási feladatok ellátását jelenleg a 2017. január 1-jétől 2026. december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés alapján biztosítjuk, 9 autóbuszvonalon. 2024-ben 44 ezer helyi járatunk közlekedett a városban. Büszkék vagyunk rá, hogy a fejlesztésnek köszönhetően csaknem a teljes helyi flotta megújul, és 13,6-ról mindössze 1,9 évre csökken az átlagéletkora. Bízom benne, hogy a tataiak szívesen fogadják az Ikarus 120e típusú buszokat, amelyek segítik városuk levegőminőségének javítását, egy élhetőbb város létrejöttét és a szolgáltatási színvonal javítása révén vonzóbbá teszik a közösségi közlekedést.”
Háttér:
Tovább folytatódik a sikeres Zöld Busz Program: a budapesti agglomeráció és hat vármegyeszékhely után idén hat kisebb városban is alternatív meghajtású, környezetkímélő járművekkel korszerűsödnek a MÁV-csoport helyi közlekedési szolgáltatásai. A MÁV Személyszállítási Zrt-be 2024. december 31-én beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma 2024-ben több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre 3, Hajdúszoboszlóra 1, Keszthelyre 1, Komáromba 2, Komlóra 7, Tatára pedig 6 darab, új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezik. Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre.
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz eddig összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét, ami hozzávetőleg 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővül, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást biztosít a hat város lakosai és utasai számára.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság







