Kétarcú november: Érdemi javulás a székesfehérvári, a nagykanizsai és a tapolcai vonalon, vágányzár miatti visszaesés a ceglédi viszonylaton

2025. december 16. kedd, 13.41

Kétarcú eredményt hozott a téli menetrendváltás előtti utolsó hónap menetrendszerűségi statisztikája. Egyfelől beértek a székesfehérvári, a tapolcai és a nagykanizsai vonalakon végrehajtott pályakarbantartási beruházások, amelyek ma már a pontossági adatok nagyfokú javulásában is megmutatkoznak. Másfelől azonban rontotta a hónap menetrendszerűségét a 100a vonalon – Cegléd környékén – tartott pályakarbantartás: a munkálatok idejére tervezett vágányzári menetrend ugyanis túlságosan feszesnek bizonyult, így a járatok jelentős része itt csak késéssel tudott közlekedni.

A két hatás eredője, hogy a MÁV-csoport személyszállító vonatainak pontossága novemberben 76,66%-on alakult. Ez 2%-kal ugyan elmarad az előző hónapban mérttől, de 4%-kal így is kedvezőbb a tavaly novemberi pontossági adatoknál, ami összességében az ún. lassújelek (a vasúti sebességkorlátozások) felszámolásáért tett erőfeszítések létjogosultságát mutatja.

Az említett székesfehérvári, tapolcai és nagykanizsai vasútvonalak javuló menetrendszerűségében nemcsak a lassújelek feloldása – a 30a vasútvonal esetében a pályasebesség 160 km/órásra emelése – játszott meghatározó szerepet, hanem a nagyteljesítményű mozdonyok egyre nagyobb arányú üzembe állása is. 

A rákosrendezői és több 71-es vonali lassújel megszűnését követően több mint 7%-kal tudott javulni a veresegyházi vonal menetrendszerűsége. A várakozásainknak megfelelően ugyancsak enyhe javulás következett be a pécsi vonalon, a Mecsek és Somogy IC-ket ugyanis szintén már túlnyomórészt nagyteljesítményű mozdonyok vontatják. E vonalak menetrendszerűségének javulása – a csatlakozási rendszerek miatt – a környező vonalakra is pozitív hatást gyakorol. 

A 20 perc feletti késések aránya 6,5-ről 4%-ra csökkent tavaly novemberhez képest – természetesen ezek mindegyikére érvényes a MÁV-csoport nyáron bevezetett késési biztosítása, amely révén a jegyár felét visszafizetjük utasainknak.

Novemberben is folytatódott a legtöbb késést kiváltó lassújelek felszámolása. Ez hosszabb távon jótékony hatással van a pontosságra, rövidtávon azonban ronthatja a menetrendszerűséget. A már említett, 100a vonalon tartott vágányzár különösen sok késést okozott az utasoknak novemberben, amit épp hazánk legforgalmasabb IC-viszonylata, a szegedi Napfény IC sínylett meg leginkább. A jövőben – hasonló vágányzárak esetén – lazább menetrendi struktúrákat alakítunk ki. A jelentősebb munkálatok, például az Albertirsa–Cegléd vágányzár befejezésével és a Keleti pályaudvari sebesség visszaemelésével ugyanakkor országszerte további érdemi javulás kezdődött a vonatok pontosságában. 

Nem mehetünk el szó nélkül a szomorú tény mellett, hogy az elmúlt hónapban mintegy 15 halálos gázolás történt, amelyek hátterében részben öngyilkossági szándék, részben puszta figyelmetlenség állt. A győri, a miskolci és a szegedi vasútvonalakon átlagosan kéthetente történik ilyen – a vasútnak fel nem róható – baleset.

A HÉV még a 2024. novemberi 99,65%-hoz képest is tudott javítani néhány század százalékot, ugyanakkor az autóbuszok menetrendszerűsége elmaradt a korábbi eredményektől. A regionális és távolsági járatok néhány tizedszázalékos romlását elsősorban az utascsereidők növekedése okozta a megállókban, a budapesti agglomerációs járatok több mint 5 százalékpontos negatív változását pedig a MAN CNG autóbuszok meghibásodása okozta – ezek ugyanakkor garanciális hibák, amelyeket decemberre sikerült elhárítani.

A vármegye- és országbérletek eladásai a tavalyi év azonos hónapja óta további 5-7%-kal növekedtek.

A részletes statisztika itt érhető el. 

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére