A Rákosrendezőn elvégzett karbantartás közlekedésszakmai célja az volt, hogy megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá váljon az esztergomi és a váci, veresegyházi vonatok menetrendje és megelőzhető legyen a műszaki meghibásodások jelentős része. Ennek érdekében több mint másfél kilométernyi vágányt építettünk át, közel egy tucat váltót cseréltünk, 800 méteren ágyazatrostálást végeztünk, síneket, betonaljakat és talpfákat cseréltünk, részben megújult a felsővezeték-hálózat is. Az augusztus és szeptember végére tervezett éjszakai váltó- és vágány-utószabályozási munkálatokat követően mintegy 1500 méteren 80 km/órás sebességgel lesz használható a pálya – akkortól szűnnek meg teljesen a több perces késéseket okozó sebességkorlátozások, ám a változás már most is kézzelfogható: a megújult pályaszakaszon a vonatok közlekedése simább, az utazás egyenletesebb és kényelmesebb.
Hétfőtől a Teleki Blanka utca – Szegedi út találkozásánál lévő vasúti átjárót ismét használhatják az autósok is. Néhány nap kivételével a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak eddig is szabad volt az átjárás a pályakarbantartás ideje alatt.
Köszönjük az utasaink és a közlekedők türelmét!
Ez is a felújítás eredménye: az esztergomi és a veresegyházi vonalon is több lesz az éjszakai, hajnali járat
Az utasok igényeihez igazodva június 1-jétől meghosszabbított üzemidővel közlekedik a MÁV-csoport több fővárosi és agglomerációs (kék és a sárga) VOLÁN- és HÉV-járata is, – ezáltal igazodva a metrók éjszakai menetrendjéhez. Július 5-től a győri és a lajosmizsei vonalon is javítottuk az éjszakai szolgáltatást. Az üzemidőbővítési folyamat részeként a Rákosrendezőn végzett felújítás után, július 28-tól már az esztergomi és a veresegyházi vasútvonalakon is megnyújtjuk az éjszaki közlekedési rendet, javítjuk a csatlakozásokat a hétvégi esti, éjszakai programokon résztvevők, bulizók hazajutásának segítése érdekében.
Budapest–Esztergom (2-es) vonal
- Az üzemidő-bővítés részeként új S72-es vonat indul 4:35-kor a Nyugati pályaudvarról Óbudára.
- A közel 30 perces követési idő kiterjesztéseként új S72-es vonat közlekedik a Nyugati pályaudvarról Esztergomba. 22:45-kor indul, Esztergomba pedig 0:04-kor érkezik.
- Új S72-es vonat közlekedik Óbudáról a Nyugati pályaudvarra. Óbudáról 23:06-kor indul.
Egyéb módosítások:
- Az Esztergomból 4:35-kor induló Z72-es vonat (2029) S72-es vonatként közlekedik, így mindenhol megáll a Vasútmúzeum kivételével; Esztergomból 4:25-kor indul, a Nyugatiba viszont változatlan időpontban érkezik.
- A Nyugatiból 4:14-kor induló S72-es vonat (2030) 10 perccel korábban közlekedik, és a térség lakosságának kérésére megáll Magdolnavölgy megállóhelyen is.
- A Nyugati pályaudvarról 22:21-kor induló Z72-es vonat (2178) S72-es vonatként közlekedik, 22:15-kor indul és mindenhol megáll a Vasútmúzeum megállóhely kivételével, Esztergomba 23:29-kor érkezik.
- Az Esztergomból 22:35-kor induló S72-es vonat (2171) Piliscsaba és Óbuda között pár perces eltéréssel közlekedik.
S76-os vonatok
- Az üzemidő kiterjesztéseként új S76-os vonat indul Óbudáról Rákosra 5:06-kor.
- Éjszakánként új S76-os vonat közlekedik Rákos és Óbuda között, Rákosról 22:36-kor indul.
Egyéb módosítások:
- A Pilisvörösvárról eddig 5:22-kor induló S76-os vonat (3219) csak Óbudától közlekedik.
- A Rákosról 22:06-kor induló S76-os vonat (3278) Pilisvörösvár helyett csak Óbudáig közlekedik.
- A Pilisvörösvárról 22:22-kor Rákosra induló S76-os vonat (3251) az új rend szerint már S72-es vonatként (2151) a Nyugatiba közlekedik, ahová 22:57-kor érkezik.
- A korábbi menetrend szerint Pilisvörösvárról 22:52-kor Rákosra induló S76-os vonat (3261) nem közlekedik.
Budapest–Vác (70-es) vonal
- A Nyugati pályaudvarról 22:15-kor induló S70-es vonat (2498) 5 perccel később közlekedik.
Budapest–Veresegyház–Vác (71-es) vonal
- Új S71-es vonat (2500) közlekedik szombatonként, vasárnapokon és ünnepnapokon. A Nyugati pályaudvarról 2:05-kor indul, Vácra 3:24-kor érkezik.
- A Nyugatiból 0:05-kor induló S71-es vonat (2510) július 28-tól minden nap 10 perccel később, 0:15-kor indul.
Rákosrendező állomás kiemelt felújítási munkálatairól
A saját forrásból végzett rekonstrukció során 11 váltót (kitérőt) cseréltünk, összesen több mint másfél kilométernyi vágányt építettünk át, 800 méteren ágyazatrostálást is végeztünk, síneket, valamint 2400 betonaljat és több mint 800 talpfát cseréltünk ki újakra. Zúzottkőből 8500 tonnát pótoltunk és építettünk be, valamint 26 szál ún. hosszúsínt helyeztünk le.
A felsővezetéki és biztosítóberendezési feladatok részeként 13 váltót bekötöttünk villamos központi állítású rendszerbe, tengelyszámlálókat telepítettünk a villamos állítású váltók foglaltságának ellenőrzése érdekében, továbbá részben megújult a felsővezeték-hálózat is, ugyanis mintegy 5 kilométernyi felsővezetéki hosszláncot cseréltünk. A Nyugati pályaudvar területén is végeztünk egyidejűleg feladatokat, ugyanis két váltó csatlakozó vágányszakaszainál, körülbelül 100 méteren helyreállítottuk az ágyazatot.
Az öthetesre tervezett vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, összesen mintegy 180 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával hajtottuk végre: ágyazatrostálót, KIAG szabályozógépet is használtunk, de a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vettük a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni. A beruházást a MÁV saját forrásából, mintegy 3 milliárd forintból valósítottuk meg.
A sebességkorlátozásokat megszüntetve mintegy 1500 méteren visszaemeljük 80 km/órára a pályára megengedett sebességet. Az ehhez szükséges – a szakmai technológia szerint előírt – utólagos nagygépes váltószabályozásokat augusztus 21-től, az utólagos vágányszabályozásokat pedig szeptember 23-tól végezzük el, ám ekkor már csak éjszaka dolgozunk, így napközben nem zavarjuk a vonatforgalmat. Ezt követően megszűnhetnek az eddig átlagosan kétperces késéseket okozó sebességkorlátozások.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság