A MÁV-csoport szokás szerint a következő hónap közepén publikálja az előző időszakra vonatkozó közlekedési riportját, ahogy ebben az esetben is: június közepén a májusit. Az ötödik havi adatokra így óhatatlanul árnyékot vet a pünkösdi (már júniusi!) hosszú hétvége – balatoni fővonalat érintő – súlyos forgalmi zavara. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az akkor regisztrált késési adatok majd csak a következő havi riportunkban jelennek meg. Ehhez képest érdemes tehát értelmezni azt, hogy májusban két szempontból is folytatódott a több hónapja tartó, kedvező trend: az előző hónaphoz csupán kisebb, a múlt év azonos időszakához – 2024. májusához – képest azonban már jelentősebb mértékben, 4%-kal nőtt a hazai vonatok pontossága.
Ez azt jelenti, hogy pünkösd előtt a magyar vasútnak sikerült tartósan kilendülnie a tavaly késő tavasztól kora őszig tartó menetrendszerűségi mélypontjáról, és reális esély van arra, hogy ezt a javuló trendet – a kedvezőtlen szezonális hatások ellenére is – újra megközelíthessük majd, köszönhetően például az országos sorompó-felülvizsgálatnak, a célzott pályakarbantartásoknak, valamint természetesen a járműbeszerzéseknek: elsősorban a korszerű mozdonyok és az erősítő buszok, illetve az új VOLÁN-járművek hadrendbe állításának.
Májusban végre a szegedi vonalon is érdemi javulás indult meg: a lassújelmentesítést (a sebességkorlátozások feloldását) követően egyre nagyobb számú, nagyteljesítményű mozdony áll üzembe a Napfény IC-k élén, ami jótékony hatással van a pontosságra.
Sokat nőtt a vonatok pontossága a vácrátóti elővárosi vonalon is a kora tavaszi pályafenntartási munkálatok eredményeképpen. A Budapestet a Balatonnal összekötő vonalakon a pályahibák kijavítását elvégeztük, de csak júniusban történhet meg e szakaszok beszabályozása, valamint a Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti szakasz sebességének 160 km/h-ra emelése.
Az összességében javuló számok mögött a napi adatok időnként jelentősebb ingadozása áll. Májusban átlagosan minden második nap történt egy halálos gázolás vagy útátjárós baleset, egy-egy ilyen szomorú eset önmagában akár több százalékkal is ronthatja a napi hálózati pontosságot. Sajnos több jelentős biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést: ilyenkor is a biztonság az első, ezért hazánkban Európa egyik legszigorúbb szabályozása érvényes, ez viszont törvényszerűen késéseket von maga után. (Riportunkban ráadásul a vonatok végállomási érkező késéseit vesszük figyelembe, amely jellemzően több, mint a vonatok minden közbenső állomáson számolt késése.)
A lemondott járatok száma az összes járatnak kevesebb mint 1%-a volt májusban: a vonatoknak mindössze 0,25%-a, a HÉV-eknek 0,1%-a, a buszoknak pedig 0,23%-a nem közlekedett le májusban. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a júniustól bevezetett késési biztosítás természetesen ezekre a járatokra is érvényesíthető.
A teljes havi riport itt tekinthető meg.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság