A MÁV Személyszállítási Zrt. a projekt keretében Keszthelyen, Komáromban és Hajdúszoboszlón már március-június óta kiváló tapasztalatokkal üzemelteti az első négy, Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt. Októberben Balatonfüreden, novemberben pedig Tatán is forgalomba állt 3, illetve 6 darab jármű, amelyek kényelmesek, komfortosak, az utasigényeket maximálisan kiszolgálják, és kifejezetten alkalmasak a városi helyijárati feladatokra. A 13 darab, már forgalomba állított autóbusz november végéig összesen több mint 165 ezer km-t tett meg, ezalatt mintegy 143 ezer kWh energiát használt fel, amely kedvező, 86,7 kWh/100 km-es átlagfogyasztásnak felel meg. A dízelbuszok kiváltásával ezek az e-buszok hozzávetőlegesen 128 tonna széndioxid-kibocsátástól óvták meg a környezetünket, és különösebb meghibásodás nélkül, megbízhatóan működnek.
Most megérkezett az utolsó 7 darab Ikarus 120e is, amelyek Komló helyi közlekedésében zöldítik a helyi flottát. A járművek évente várhatóan 408 ezer km-t tesznek majd meg a komlói helyi vonalakon. A zöldbuszok hét korszerűtlen, 18-24 év közötti dízelüzemű jármű kiváltásával mintegy 339 tonna széndioxid-kibocsátástól mentesíthetik környezetünket évente.
A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos busz 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képes megtenni. A jármű kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal biztosítja az utasok színvonalas és biztonságos utazását. Az e-buszok üzemanyag-ellátását a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. által telepített 3 db kétkaros és 1 db egykaros, nagyteljesítményű töltőberendezés biztosítja Komlón a MÁV Személyszállítási Zrt. műszaki telephelyén. A töltők INNC DC Fast Charge típusú 80 kW, illetve 2x80 kW teljesítményű berendezések.
A komlói fejlesztés mintegy nettó 1.094 millió forintból valósult meg, melyből 1.071 millió forint a támogatás összértéke.
Az elektromos autóbuszok ünnepélyes átadásán Dr. Hoppál Péter kormánybiztos, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „Komló a fejlődés útján jár, számos egyéb fejlesztés mellett megújult a buszállomás és évről évre javulnak a közösségi közlekedés kényelmi szolgáltatásai. A hét új, magyar gyártású elektromos autóbusz érkezése egy újabb fontos mérföldkő a város életében: kényelmesebb, tisztább és korszerűbb közlekedést biztosítanak, 21. századi színvonalon javítva a komlóiak mindennapi életminőségét. A helyközi flotta is fiatalodik a térségben, hiszen Baranya vármegyébe összesen 20 darab új, korszerű Credobus Econell 12 Next típusú autóbusz érkezik év végéig, annak az összesen 1000 darab vadonatúj autóbusz beszerzésének részeként, amelyek forgalomba állítására Lázár János építési és közlekedési miniszter 10 vállalásának egyikeként kerül sor. A 20 új járműből 5 darab, december végén érkező busz a komlói telephely állományában, míg 10 darab Pécs, 5 darab pedig Mohács térségében szolgálja az utasokat.”
Polics József, Komló polgármestere elmondta: Komló, a fosszilis energiahordozók hazája a megújuló energiahordozók használatában is élen jár. A napelemparkok létesítése, az önkormányzati intézmények energetikai korszerűsítése mellett a helyi közlekedés fejlesztése az egyik legfontosabb célkitűzésünk volt. Karácsonyra megérkezett a régen várt ajándék, ami az elmúlt évtized menetrendi korszerűsítései és járműfejlesztései után újabb hatalmas előrelépés, hiszen régi álom valósult meg azzal, hogy 5 év alá csökkent a flotta átlagéletkora. Nagy öröm számunkra, hogy a támogatott projekt keretében beszerzett 20 magyar gyártmányú elektromos autóbusz közül 7 darab Komlóra érkezett, 21. századi szolgáltatást biztosítva a helyi közlekedésben.”
Sipos Zoltán, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetője jelezte: „Azzal, hogy Komlón forgalomba állt az országosan húsz járműből álló Ikarus 120e elektromos flotta utolsó hét autóbusza, egyértelműen láthatóvá válik az a törekvés, hogy az elektromos közlekedés ma már ne csupán pilotprojektek szintjén legyen jelen, hanem valódi, üzemszerű megoldást jelentsen a városi közlekedésben. Az Ikarus járművei kategóriájukban a legmegbízhatóbbak közé tartoznak, így biztos vagyok benne, hogy hosszú távon nemcsak a tisztább környezetet szolgálják, hanem az utasok kényelmes és megbízható kiszolgálását is.”
Kovács Attila, a MÁV Személyszállítási Zrt. autóbuszos műszaki főigazgatója ismertette: „Komlón a helyi közforgalmú menetrendszerinti személyszállítási szolgáltatást 10 autóbuszvonalon biztosítjuk, 2024-ben több mint 83 ezer helyi járatunk közlekedett a városban. Büszkék vagyunk rá, hogy a fejlesztésnek köszönhetően a helyi flotta mintegy kétharmad része megújul, az átlagéletkora 16,2 évről mindössze 4,9 évre csökken. Bízom benne, hogy a komlóiak is szívesen fogadják az Ikarus 120e típusú buszokat, amelyek segítik városuk levegőminőségének javítását, egy élhetőbb város létrejöttét és a szolgáltatási színvonal javítása révén vonzóbbá teszik a közösségi közlekedést.”
Háttér:
Idén is folytatódott a sikeres Zöld Busz Program: a budapesti agglomeráció és hat vármegyeszékhely után idén hat kisebb városban is alternatív meghajtású, környezetkímélő járművekkel korszerűsödtek a MÁV-csoport helyi közlekedési szolgáltatásai. A MÁV Személyszállítási Zrt-be 2024. december 31-én beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma 2024-ben több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre 3, Hajdúszoboszlóra 1, Keszthelyre 1, Komáromba 2, Komlóra 7, Tatára pedig 6 darab, új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezett. Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre.
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz ezt megelőzően összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – eddig évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesítette az érintett települések levegőjét, ami hozzávetőleg 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővült, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást biztosít a hat város lakosai és utasai számára.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság






