Szombaton 155 ifjú gyermekvasutas tett fogadalmat a hűvösvölgyi végállomáson. A tanév alatt ősszel és tavasszal is indult egy-egy négyhónapos tanfolyam, ahol a vasutas szakma alapjaival és a környék nevezetességeivel ismerkedhettek meg a gyerekek, majd a sikeres vizsgákat követően szolgálatba állhattak. A Gyermekvasút egyre növekvő népszerűségét jól mutatja, hogy napjainkban rekordszámú gyermekvasutas tagja a közösségnek.
Dr. Bói Loránd, az ÉKM közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára beszédében kiemelte, hogy a Gyermekvasút egyszerre szerethető és profi: sokaknak talán gyermekjátéknak tűnik, de valójában ugyanazoknak a szigorú szakmai és biztonsági feltételeknek felel meg, mint a „felnőttvasút”. A vasútnak a következő generációkban is szüksége van az elhivatott szakemberekre, melyhez kiváló alapot ad a gyermekvasúti szolgálat. Hozzátette: „Ez a nagy vasút kicsinyített mása, de a nemzet fővárosának, sőt – túlzás nélkül mondhatom: az egész országnak – az egyik legnagyobb turisztikai attrakciója is egyben.”
Az ifjú vasutasokat Hegyi Zsolt vezérigazgató fogadta gyermekvasutassá a MÁV nevében, beszédében elmondta, hogy a Gyermekvasút egy olyan hely, amin nem fog az idő vasfoga. „Ha az édesapám nem áll itt az avatottak sorában 60 évvel ezelőtt, akkor talán én sem állok itt anno kispajtásként, és most nem vagyok a MÁV vezérigazgatója. A gyermekvasutasok közössége elkísér benneteket egész életetek során, hiszen a Gyermekvasúton életre szóló barátságok vagy szerelmek és életre szóló hivatások tudnak megszületni, hiszen hány olyan gyermekvasutas van, aki később a vasutat választja hivatásául és a MÁV-nál, vagy földön-vízen-levegőben más közlekedéssel foglalkozó cégnél folytatja. De az is gyakori, hogy a pedagógusi hivatás kezdődik itt, a Gyermekvasúton.” Besztercán Kornél, a Gyermekvasút vezetője kitüntette azt a 25 ifjú gyermekvasutast, akik kitűnő eredménnyel végezték el az idei képzést.
A budapesti Úttörővasút első, 3 kilométeres szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Széchenyi-hegyen a Hegyhát út és Golfpálya út találkozásánál. Először megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az 1948-as kezdet után az építkezés további két szakasszal folytatódott, 1949. június 24-én a Virágvölgy (Előre) és Szépjuhászné (Ságváriliget) állomás közötti vonalrész nyílt meg. A teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörővasút-Gyermekvasút fennállása alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként a vonalon.
A budapesti Gyermekvasút közel 12 kilométeres hosszával 2015-ben bekerült a Guinness Rekordok könyvébe, mint a világon a leghosszabb olyan vasútvonal, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot 10-14 éves korú gyermekek látják el. A Budai-hegység közkedvelt kirándulóhelyeit összekötő kisvasúton egész évben járnak a vonatok, jelenleg mintegy hétszáz gyerek váltja egymást a szolgálatban.
Nyáron munkanapokon óránként, hétvégén 40-50 percenként indulnak a vonatok. A menetrendben előre meghirdetett napokon nosztalgiajáratok is forgalomba állnak. A Gyermekvasút megújult múzeuma pünkösd óta várja a látogatókat Hűvösvölgy állomáson, a nyáron mindennap nyitva tart. A kisvasút 75. születésnapját színes családi programokkal ünneplik majd augusztus 20-án Hűvösvölgyben.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság