Folytatódik az IC+ kocsik utasforgalmi próbaüzeme

2019. március 8. péntek, 15.37

Budapest, 2019. március 8. – Folytatódik az IC+ személykocsik utasforgalmi próbaüzeme: az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Vasúti Hatósági Főosztálya elfogadta a feljáróajtók és a jármű vezérlésének módosítását, melyet a vasúttársaság szakemberei az ajtók gyártójával közösen végeztek el.

A járművekbe plusz biztonsági funkciót is építettek, amely szándékos rongálás vagy bármilyen felelőtlen magatartás esetén is megakadályozza, hogy veszélyes helyzet alakuljon ki. A biztonságot garantáló módosított működést a szakemberek újabb vonali próba keretében ellenőrizték, majd az Innovációs és Technológiai Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya munkatársai előtt, hatósági futópróba keretében mutatták be. A Hatóság a próbaüzem folytatásáról döntött, az újbóli forgalomba helyezés folyamatosan történik.

A Hatóság február végén az egyik IC+ vasúti kocsi hatósági futópróbája során az ajtóműködésben tapasztalt műszaki rendellenesség miatt rendelte el a járművek utasforgalmi próbaüzemének felfüggesztését. A MÁV-START a próbaüzem során észlelt hibáról azonnal értesítette a feljáróajtó osztrák szállítóját, a javasolt módosításokat végrehajtották, a bevezetett változtatások hatására a hiba megszűnt. Az elmúlt egy hétben a vasúttársaság számos próbavonatot közlekedtetett; a szakemberek olyan szélsőséges helyzeteket is szimuláltak, amelyek a mindennapi közlekedés során egyébként nem fordulhatnak elő. Ezt követően – a szokásos eljárásrendnek megfelelően – került sor a Hatóság szakemberei előtt tartott futópróbára.

Az IC+ kocsik utasforgalmi próbaüzemben való részvétele óta – aminek éppen az a lényege, hogy időben kiderüljenek a lehetséges hibák –, nem történt biztonságot veszélyeztető probléma. A hatóság által kiadott engedély alapján folyik a gyártás és üzembe helyezés. Jelenleg a típusengedélyeztetési eljárás zajlik, ennek része az ITM Vasúti Hatósági Főosztálya által elrendelt próbaüzem. Az utasforgalmi próbaüzem kétlépcsős, először utasok nélkül kell a kocsiknak az előírt hibamentes futást teljesíteni, majd ezek sikeressége után szállíthatnak utasokat. Eddig hat IC+ kocsi állt forgalomba, engedéllyel, menetrend szerinti vonatokban.

A hatóság a próbaüzemet pályaszámonként rendeli el, írásban. A járművekre vonatkozó engedélyt nem vonták vissza, az utasforgalmi próbaüzem pedig mostantól – a Hatóság engedélyével – folytatódik.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság