Fontos hangsúlyozni, hogy a két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel: az észak-dunántúli utasok július 1-jét követően is ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban!
A vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését, ugyanakkor hosszú évek után végre megoldódik az ún. tarifatörés problémája, azaz július 1-jét követően immár a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok.
A januári, miniszteri bejelentést követően azonnal megkezdődtek és jelenleg is folyamatosak az egyeztetések a MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei között a vonalátadás-átvételről. A két vasúttársaság szakembereinek egyik kiemelten fontos feladata volt, hogy véglegesítsék átadás-átvétellel érintett vasútvonalak pontos határait. Ez meg is történt, az alábbiak szerint:
- a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
- a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
- a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza,
- a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
- a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
- a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
- a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
- a 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
- a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
- a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem),
- a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza
(A szakaszokat az alábbi térképen is mutatjuk.)
A 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetése komoly szakmai kihívás, hiszen jelentős méretű vasúti pályáról, illetve az ahhoz tartozó ingatlanok, pl. állomásépületek, kiszolgáló létesítmények pontos átadásáról, átvételéről is egyeztetni kell a MÁV-csoportnak és a GYSEV Zrt.-nek.
A vasúttársaságok szakemberei többféle munkacsoportban hetente egyeztetik a különböző aktuális feladatokat. A cél mind a MÁV-csoport, mind pedig a GYSEV részéről az, hogy a vonalátadás-átvétel zökkenőmentesen valósuljon meg, ami az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel: az ő életükben nem jelent változás, a két vasúttársaság közötti munkamegosztás újragondolása.
Fontos hangsúlyozni, hogy a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését: 2025. július 1-jétől a GYSEV Zrt. egy vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között vesz át személyszállítási közszolgáltatási feladatokat.
A többi érintett szakasz esetében a személyszállítási tevékenységet a rendelkezésre álló járművek függvényében, fokozatosan veszi át a GYSEV.