Az adatok azt mutatják, hogy a vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszer bevezetését követően elindított intézkedések – elsősorban a mozdonybeszerzések, a stratégiai pontokon elvégzett pályakarbantartások vagy épp a haváriakezelés új rendszere – nem csupán egyszeri javulást hoztak, de fokozatos, trendszerű pozitív változásokat is be tudtak indítani.
Ezt részben az októberi adatok is tükrözik, hiszen a tavalyi év hasonló időszakához képest4 százalékponttal lett jobb a vasút menetrendszerűsége. Igaz, szeptemberhez képest enyhe visszaesést mutatnak a számok. Ez nem független attól, hogy a vizsgált időszakban számos haváriahelyzettel szembesült a MÁV-csoport: egy Győrben keletkezett biztosítóberendezési kábeltűz például több napos jelentős zavart okozott, ami nemcsak az 1-es vonalat, hanem az egész Északnyugat-Dunántúlt érintette, sőt az ország más részeire is továbbgyűrűzött.
Vágányzári hatások
Több jelentős vágányzár is zajlott október folyamán, például a 100a vasútvonalon Cegléd térségében egyvágányú közlekedést okozva – a fejlesztéstől ugyanakkor már 2026-tól érzékelhető menetrendszerűségi javulást várunk a vonalon.
A Keleti pályaudvar bevezető vágányainak felújítása utáni átmeneti 20 km/h-s sebességkorlátozás negatív hatása is érzékelhető volt. A hegyvidéki és erdei mellékvonal-szakaszokon a falevelek hullása és a csípős, deres reggelek okoztak kisebb fennakadást a gyengébb tapadású BZ motorvonatoknak.
Késési rekorder
Az egy éve publikált adatokból és az októberi késési statisztikákból is jól kirajzolódik, melyek azok a hazai vasútvonalak, ahol érdemi beavatkozásokra van szükség a pontosság javításához.
Az október hónap során a legtöbb késést produkáló viszonylatok közül kiemelendő az újszászi vasútvonal, igaz, ennek a gyengébb menetrendszerűségére a 100a vágányzár miatt átterelt IC-k, a Keleti pályaudvar, közvetve – a bécsi nemzetközi vonatok miatt – a győri események, valamint gázolásos balesetek is negatívan hatottak.
Havi 1 millió bérlet
Az eladott ország- és vármegyebérletek, IC-helyjegyek és prémium helyjegyek száma két éve folyamatosan növekszik, a tavalyi év októberéhez képest mindegyik termék értékesítési számai emelkedtek: mára havonta közel 1 millió ilyen díjterméket vásárolnak az ingázók. A több utas természetesen hosszabb vonatokat és hosszabb utascsere-időt is jelent, ami a menetrendszerűséget kismértékben ronthatja, ezért a balatoni állomásokon és Kelenföldön bevezetett szektorjelölést a jövőben további vasútállomások peronjaira tervezzük kiterjeszteni.
Mozdonyflotta-erősítés
A 10 miniszteri vállalás egyike a 100 db korszerű, használt vagy vadonatúj vontatójármű beszerzése, amelyből októberben már több, mint 40 teljesített szolgálatot országszerte: a nagyteljesítményű mozdonyok üzembe állásával már minimálisra csökkent azon nagykapacitású IC-vonatok száma, amelyeket még hagyományos V43-as mozdonyok vontatnak.
A Taurusok, Vectronok, Astride-ok egyre nagyobb számú üzembe állásával, az általuk produkált jóval intenzívebb gyorsítókészség hatására – sok kicsi sokra megy – egyre több IC-vonat késései tudnak csökkenni, ami közvetve a személyvonatok közlekedésére is jótékonyan hat, hiszen a magasabb „rangú” IC-k a csatlakozások és a vonatforgalom szabályozása során minden más vonattípusra hatással vannak.
Szakaszos gyorsítás
A pályasebesség-emelések hatása is megmutatkozik: a székesfehérvári vasútvonal és a csatlakozó vonalak menetrendszerűsége a 160 km/órás közlekedés hatására hónapok óta stabilan javul.
A HÉV-vonalak menetrendszerűsége októberben is példás volt, a VOLÁN-járatoknál pedig most is a budapesti elővárosi, reggel és délután torlódásoktól sújtott „kék” buszok késtek nagyobb mértékben, igaz, ezek esetében a végállomási késési érték is jóval szigorúbb, mindössze 3 perces késést tekintünk elfogadhatónak a kiemelt utasforgalom és a sűrű követés miatt.
A teljes havi riport itt tekinthető meg.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság




