A MÁV-csoport bemutatta a magyar vasúti járműgyártás legújabb vívmányát

2016. szeptember 21. szerda, 15.35 / Utolsó módosítás: 2016. szeptember 22. csütörtök, 14.37
Az FMK-008 jelzésű, sajátgyártású mérővonat síndiagnosztikai mérést végez majd

Berlin, 2016. szeptember 21.Új síndiagnosztikai mérővonatot mutatott be ma Berlinben a MÁV-csoport. Az eseményen megjelent és beszédet mondott Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, valamint Béli János, a MÁV KFV Kft. ügyvezető igazgatója. A járművet a MÁV-START Zrt. idén 160 éves Szolnoki Járműjavítója gyártotta. Az FMK-008 jelzésű, Magyarországon készített, magyar cégek közreműködésével fejlesztett vadonatúj, korszerű járművet a vasúttársaság az InnoTrans 2016 nemzetközi kiállításon, nemzetközi sajtótájékoztatón mutatta be a szakújságíróknak és az érdeklődőknek.

A MÁV-START szakemberei a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. megrendelésére tervezték meg és gyártották le az új, kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitellel rendelkező síndiagnosztikai mérővonatot. Az FMK-008 mérőkocsija (az FMK rövidítés jelentése: Felépítmény Mérő Kocsi) már üzembe helyezési engedéllyel is rendelkezik, tavaly megkezdte a síndiagnosztikai méréseket Magyarországon és Ausztriában.

A fejlesztést a sínkárosodási hibákat kimutató mérőrendszer korszerűsítésének igénye és az elöregedett síndiagnosztikai járműpark indokolta. A feladat megfelelő szintű ellátása egy új jármű megépítését és arra korszerű mérőrendszerek kifejlesztését követelte meg. A MÁV KFV Kft. döntése alapján az FMK-008 jelzésű járművek tervezését és nagyrészt az építését is a MÁV-START maga végezte a Szolnoki Járműjavítóban.

A szerelvény egy mérőkocsiból és az azt vontató motorkocsiból áll. Engedélyezett sebessége 120 kilométer per óra, mérések alkalmával pedig – a mérőrendszer sajátosságából adódóan – 70 kilométer per óra. A mérőkocsi a motorkocsival és más vontatójárművel egyaránt vontatható. A motorkocsi – akár egy ingavonat, húzva-tolva – képes vontatni a mérőkocsit. A szóló motorkocsi kapcsolt végén is kialakítottak egy segéd-vezetőfülkét, így az mindkét irányba képes közlekedni.

A mérőkocsiból a motorkocsi távvezérléssel vezethető. A mérőkocsival végezhetők el maguk a síndiagnosztikai vizsgálatok, és az alábbi egységek találhatók benne:

  • Függőlegesen emelhető-süllyeszthető mérő-forgóváz
  • Mérőrendszerek
  • Mérőterem
  • Műhelytér
  • Kiértékelő helyiség
  • Dízel aggregátor
  • Vezetőállás
  • Hálófülkék
  • Teakonyha
  • Víztartályok
  • WC és zuhanyzó

A motorkocsin a következő funkciók/helyiségek kaptak helyet:

  • Két vezetőállás
  • Műhelytér
  • Villamos energiaellátást biztosító háromfázisú generátorok
  • Villamos kapcsolószekrények
  • Két hálófülke (egyenként két-két személynek)
  • Konyha
  • Étkező + közösségi tér
  • Vízszállító tartályok
  • WC és zuhanyzó

A járműveket tehát – a méréshez szükséges műhelyeken, mérőtermen, mérővíztárolón, a vezetőfülkéken, a járművezérlésen, a vonatbefolyásoló és éberségi berendezésen túl – szociális helyiségekkel is ellátták, amelyek a mérőszemélyzet tagjainak hosszabb, otthonuktól távoli munkavégzését teszik lehetővé. A szerelvény klimatizált belső terekkel rendelkezik, továbbá mindegyik járművön, azaz a motorkocsin és a mérőkocsin is található egy-egy vákuum WC, illetve zuhanyzó. Fentieken kívül van konyha és hálófülke is.

Az FMK-008 két fő mérőrendszerrel rendelkezik. Az ultrahangos mérőrendszer a sínek szabad szemmel nem látható belső anyaghibáinak feltárására szolgál, az örvényáramos mérőrendszer pedig a sínek felületén jelentkező hajszálrepedéses hibákat vizsgálja. A MÁV KFV saját fejlesztésű, hullámos sínkopásmérő rendszerét is telepítették a járműre, és a közeljövőben egy sínprofilmérő berendezés beszerzését is tervezik. Az FMK-008 által végzett vizsgálati eljárások a síndiagnosztika területén a legfontosabbaknak számítanak. Ez azt is jelenti, hogy a MÁV KFV a közép-európai térség síndiagnosztikájában elfoglalt vezető helyét ezzel a korszerű járművel és a magas színvonalú diagnosztikai szolgáltatásával továbbra is szeretné megőrizni.

A jármű a vasútbiztonság fenntartása érdekében rendszeres pályafelügyeleti méréseket végez. A mérőrendszerek kialakításához és fejlesztéséhez a MÁV KFV szakembereinek hosszú évek alatt összegyűjtött tapasztalata adta a szakmai alapot. A kialakításban segített, hogy a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. korábban létrehozta a Lencse darus járművet, így az annál alkalmazott hajtott forgóvázat és hajtáskonténert fel lehetett használni az FMK-008-hoz is. Szempont volt, hogy a jármű alkatrészei – a könnyebb karbantartást elősegítendő – lehetőleg megegyezzenek a más járműveknél már sikeresen alkalmazottakkal. A járművezérlést a MÁV-START fejlesztő csapata alakította ki, a fejlesztő környezetet pedig az a svájci cég biztosította, amely a FLIRT motorvonatokba is szállítja a járművezérlőket. A tervezésért ugyanaz a szakmai csapat felelt, amely az IC+ kocsikat megalkotta.

                                                                                                               fmk002                                                                          FMK-008  

 

 

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

Telefon: (06-1) 511-3186  l  E-mail: sajto [KUKAC] mav.hu l www.mavcsoport.hu