A Gyékényes–Pécs vonal több megállóhelyén és Pötrétén előre jelezni kell a leszállást a vonatokról

2021. május 16. vasárnap, 06.05 / Utolsó módosítás: 2021. május 16. vasárnap, 06.05
Hétfőtől a Gyékényes–Pécs vonal nyolc megállóhelyén és a Nagykanizsa–Zalaszentiván vonalszakasz pötrétei megállóhelyén előre jelezni kell a leszállási szándékot a Pannónia InterRégió járatokon, valamint a Pécs és Barcs között közlekedő személyvonatokon. Ezzel az intézkedéssel üzemanyagot takarít meg a vasúttársaság  és pontosabbak lehetnek a vonatok.

Május 17-től a Gyékényes–Pécs vonal Somogyudvarhely, Bélavár, Barcs felső, Kisdobsza, Nemeske, Molvány, Nagypeterd, Szentdénes, valamint a Nagykanizsa–Zalaszentiván vonalszakasz Pötréte megállóhelyén a személyszállító vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha van felszálló utas vagy a leszállási szándékot időben jelezték. Ezek főként olyan alacsony utasforgalmú megállóhelyek, amelyeknél előfordulhat, hogy egyes időszakokban nincs fel- vagy leszálló utas.

A MÁV-START a Dunántúlon április 11-től jelentős menetrendi fejlesztéseket hajtott végre a Szombathely–Pécs útvonalon. Az akkor bevezetett Pannónia InterRégió járatok alacsonypadlós Desiro motorvonatokból állnak, amelyeket már leszállásjelzésre alkalmas kivitelben gyártottak. A leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók.

A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik, vagy a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas, illetve a szerelvényen a leszállásjelző berendezés meghibásodik vagy nincs telepítve.

A feltételes megállás bevezetésével egy-egy – fel- vagy leszálló utas hiányában – kihagyott megállóhellyel másfél perc körüli menetidő takarítható meg, így jobban tudják tartani a menetrendeket a vonatok. A bevezetést követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolajfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal.

A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és járatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain hangos utastájékoztatással is felhívják az utasok figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is észlelhesse.

A feltételes megállóhelyek rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-START már 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében. A friss tapasztalatok alapján tervezik a feltételes megállások kiterjesztését a Desiro motorvonatok által kiszolgált más vonalak és vonatok esetében is.

A Pécs-Gyékényes vonalon az ideiglenes sebességkorlátozások megszüntetésén is dolgozik a vasúttársaság, hogy a menetrend betarthatóbb legyen. A Barcs-Babócsa és a Babócsa-Vízvár közötti szakaszokon jelenleg is karbantartási munkálatok zajlanak, összesen közel ötszáz új vasbetonaljat építenek be a pályába. A következő fázisban síncsiszolást és gépi vágányszabályozást végeznek majd el ezeken a vonalrészeken, így összesen 2,4 kilométeren állíthatják vissza az eredeti 80 km/órás pályasebességet – várhatóan idén nyáron.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság