Várhatóan augusztus végéig marad a teljes vágányzár Balmazújvárosnál

2025. június 10. kedd, 20.39 / Utolsó módosítás: 2025. június 11. szerda, 06.11
Jövőre akár 15 perccel is gyorsabb lehet a vonatozás Debrecen és Tiszafüred között!

Budapest, 2025. június 10. A Debrecen–Tiszafüred–Füzesabony vonalon több egyidejű felújítás és karbantartás is zajlik, hogy megbízhatóbbá tegyük a vonatközlekedést, csökkenjen a menetidő, így az új, debreceni autóipari üzemek munkavállalói és természetesen a térségben élők  számára reális és vonzó alternatívát kínáljon a vasút.

E beruházások között az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) irányításával valósul meg a Nagymacs és Balmazújváros közötti pályarekonstrukció, valamint Balmazújváros állomás vágányhálózatának felújítása, ezenkívül folytatódik a villamosítás is.

A MÁV-csoporton kívül álló ok miatt ezt a beruházást jelentősebb mértékben, mintegy 2,5 hónnappal át kell ütemeznie a szakembereknek, miután egy korábban nem ismert – évtizedekkel ezelőtt keletkezett – környezeti kár felszámolásával bővült a projekt tartalma.

Így az eredetileg június közepéig tartó vágányzári ütem várhatóan augusztus végéig tart, addig továbbra is pótlóbuszok szállítják az utasokat Debrecen és Hortobágy, illetve egyes vonatok esetében a nyírábrányi szakaszon is.

A MÁV saját forrásból is végzett, végez karbantartási munkálatokat Hortobágy és Ohat-Pusztakócs állomás között három hónapon át. Ez idő alatt síneket cseréltünk, betonaljakat javítottunk, valamint szabályoztuk a vágányokat. Ezek a munkálatok június közepére befejeződnek.

Az utasok türelmét, a rendszeres átszállásokat 2026-tól jelentős javulással háláljuk meg, ugyanis akkortól akár 15 perccel is csökkenhet a vonatok menetideje a Debrecen–Balmazújváros–Tiszafüred szakaszon. A jelenlegi 75-80 százalék körüli menetrendszerűség pedig várhatóan 90 százalék fölé fog javulni, azaz a jövő év második felétől már 10 vonatból 9 pontosan közlekedhet ezen a vonalon.

Az eredeti ütemterv alapján a balmazújvárosi vasútállomás két vágányán június 14-től megindulhatott volna a forgalom, ami lehetővé tette volna, hogy a vonatok Hortobágy felől Balmazújváros állomásig közlekedjenek. Azonban a Nagymacs és Balmazújváros közötti nagyberuházás részeként végzett munkálatok során a balmazújvárosi vágányok bontása és építése közben egy korábban ismeretlen talajszennyezést tártak fel. Kiemelten fontos, hogy a feltárt szennyeződést szakszerű módon, minden környezetvédelmi szempontnak megfelelően távolítsák el, ezért a talaj- és talajvíz-mintavételezések már megtörténtek, a laborvizsgálatok után pedig hamarosan megkezdődhet a szennyezett föld kitermelése és elszállítása, és azt követően a szennyezésmentes talaj visszatöltése, tömörítése.

Ez azzal jár, hogy a vágányok építése a kárenyhítést követően folytatható, ezért a kivitelezés időtartama is meghosszabbodik. Ezen váratlan és rendkívüli körülmény miatt Hortobágy és Debrecen, illetve Látókép között továbbra is pótlóbuszok közlekednek várhatóan augusztus 31-ig.

Az eredeti tervek szerint idén jelentős korlátozásokra kell számítani Debrecen és Balmazújváros között, ahol több ütemben, eltérő szakaszokon szünetel a vonatforgalom, pótlóbuszok szállítják az utasokat. 

Menetrendi változások június 14-től auguszus végéig

Füzesabony felé:

Debrecen és Hortobágy között pótlóbuszok közlekednek, a megszokott menetrendhez képest 16-50 perccel korábban, így biztosítva az átszállást Hortobágyon a változatlan menetrend szerint közlekedő vonatokra.

  •        A Debrecen–Balmazújváros(–Hortobágy) viszonylatú vonatok helyett a teljes útvonalon pótlóbuszok közlekednek.
  •        A Debrecenből eredetileg 5:15-kor és 21:00-kor Tiszafüredre induló személyvonatok (6612, 6638) helyett a teljes útvonalon pótlóbusz közlekedik.
  •        Az eredetileg Debrecenből 17:11-kor Füzesabonyba induló személyvonat (6646) helyett 31 perccel korábban pótlóbusz indul, amely csak Hortobágyig közlekedik. Az utasok onnan a meghosszabbított útvonalon közlekedő Tisza-tó sebesvonattal (15503) utazhatnak.
  •        A közút kialakítása miatt a pótlóbuszok nem érintik Kónyát, helyette Hortobágy és Kónya major között ráhordó autóbusz közlekedik.
  •        A 105-ös vonali Nyírábrányból 5:20-kor induló vonat (6650) helyett pótlóbusz közlekedik:
    •    Június 16-tól július 9-ig Nyírábrány és Debrecen, Észak-Nyugati Gazdasági Övezet között.
    •    Július 10-től augusztus 29-ig Debrecen és az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet  között.

Debrecen felé:

Hortobágy és Debrecen között módosított menetrend szerint pótlóbuszok közlekednek, amelyek csatlakoznak a változatlan menetrend szerint közlekedő vonatokhoz, így 3-24 perccel később érkeznek a végállomásra.

  •        A (Hortobágy–)Balmazújváros–Debrecen viszonylatú vonatok helyett a teljes útvonalon pótlóbuszok közlekednek.
  •        A Tiszafüredről eredetileg 4:32-kor és 9:13-kor Debrecenbe induló személyvonatok (6629, 6637) helyett a teljes útvonalon pótlóbusz közlekedik.
  •        Az Füzesabonyból eredeti menetrend szerint 9:38-kor Debrecenbe induló személyvonat nem közlekedik.
    •    Utasai a meghosszabbított útvonalon közlekedő Tisza-tó sebesvonattal (15502) utazhatnak Hortobágyig, ahol a Debrecenig közlekedő pótlóbusz csatlakozik hozzá.
  •        A közút kialakítása miatt a pótlóbuszok nem érintik Kónyát, helyette Hortobágy és Kónya major között ráhordó autóbusz közlekedik.
  •        A Balmazújvárosból 15:26-kor induló vonat (6613) helyett pótlóbusz közlekedik:
    •    Június 16-tól július 9-ig Hortobágy és Nyírábrány között.
    •    Július 10-től augusztus 29-ig Hortobágy és Debrecen között.

A BMW gyári kiszolgálás az eddigi vágányzári menetrendeknek megfelelően történik augusztus végéig: a pótlóbuszok a megszokott megállóhelyen állnak meg, illetve a Nyírábrányból Látóképre és délutánonként Hortobágyról Nyírábrányba közlekedő személyvonatok helyett a teljes útvonalon pótlóbusz fog közlekedni.

Hirdetmény (06. 14-08.31.)

A további felújítási fázisokhoz kapcsolódó menetrendi változásokról időben tájékoztatjuk utasainkat és a sajtót a megszokott felületeinken, csatornáinkon keresztül.

A pályafelújítás folytatódik Balmazújvárosig

A már elkészült Debrecen és Nagymacs közötti pályafelújítást követően, március óta újabb szakasszal, Balmazújvárosig  folytatódik a vasúti pálya felújítása és villamosítása, hogy az új debreceni autóipari üzemek, a gyártási tevékenység  és a munkavállalóik, valamint a térség lakosainak utazása a jövőben minél inkább a környezetbarát vasútra támaszkodjon. Az Építési és Közlekedési Minisztérium irányításával megvalósuló pályarekonstrukció miatt idén jelentős korlátozásokra kell számítani Debrecen és Balmazújváros között, ahol több ütemben, eltérő szakaszokon szünetel a vonatforgalom.

A Nagymacs és Balmazújváros közötti pálya, valamint Balmazújváros állomás vágányhálózatának felújítása március közepétől indult el a Tócóvölgy és Nagymacs vonalszakaszon a felsővezetéki rendszer kiépítésével. Április közepétől Tócóvölgy állomás felsővezeték-hálózatán is dolgoztak egészen május közepéig, majd pedig a vágányok bontásával és építésével folytatódik a munka. A nyíltvonali szakaszok átépítése több ütemben várhatóan a decemberi menetrendváltásig  folytatódik. A balmazújvárosi vasútállomáson várhatóan szeptembertől részleges korlátozással, Füzesabony felé, illetve felől közlekedhetnek majd a vonatok. Ez azonban függ az említett talajszennyezés rekultivációjától is.

A felújításhoz kapcsolódóan a MÁV saját forrásból karbantartási munkálatokat végez a  Hortobágy és Ohat-Pusztakócs állomások közötti 16 kilométeres szakaszon három hónapon át, egészen június közepéig. A karbantartás során mintegy 170 ún. hosszúsínt cseréltünk, betonaljakat javítottunk, nagygépes vágányszabályozást végeztünk.

A munkálatokat követően jelentősen csökken a sebességkorlátozások száma és mértéke, ezáltal megbízhatóbb lesz a vonatközlekedés a térségben. A jelenlegi 75-80 százalék körüli menetrendszerűség ősztől fokozatosan javul, jövő év második felétől pedig már 90 százalék fölé fejlődhet, azaz a felújítások után, 2026 nyarától már 10 vonatból 9 pontosan közlekedhet.

A munkák eredményeképpen a 2025/2026-os menetrendi időszakban új menetrend életbe lépése várható, amely alapján a menetidő akár több mint 15 perccel is csökkenhet Debrecen–Balmazújváros–Tiszafüred között.  

Zajhatás

A felújítás és a karbantartás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt zajra lehet számítani Macs és Balmazújváros között a vasútvonal által érintett településeken.

A munkálatok okozta kényelmetlenségek miatt a környéken élők és az utasok megértését, türelmét előre is köszönjük.

A munkálatok és az átszállások miatt az utasaink és a lakosság türelmét kérjük!

 

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére