Érvényes: 2025. január 1-jétől visszavonásig.
A MÁV Személyszállítási Zrt. közforgalmú vasúti személyszállítási szolgáltatásainak igénybevételével az utas elfogadja az utazási feltételeket. Az utazással kapcsolatos teljes körű tudnivalókat a MÁV Személyszállítási Zrt. vasúti ágazatának Üzletszabályzata tartalmazza, amely megtalálható a pénztáraknál, a forgalmi irodákban, információs pontokon, valamint letölthető az alábbi linken, PDF formátumban.
MENETJEGYEK VÁSÁRLÁSA ÉS FELHASZNÁLÁSA
Az utazás megkezdésekor az utasnak érvényes menetjeggyel kell rendelkeznie. Menetjegy – elővételben – legkorábban a tervezett utazás időpontja előtt 60 nappal igényelhető. A legtöbb belföldi menetjegy interneten is megvásárolható és otthon is kinyomtatható vagy elektronikus készüléken bemutatható. Ha a felszállási állomáson pénztár nem, de jegykiadó automata üzemel, annak igénybe vétele kötelező. Ha a felszállási állomáson a vasúti társaság a menetjegykiadást nem biztosította, akkor a belföldi menetjegyet a vonaton a jegyvizsgálónál kell megváltani. A vonaton az első jegyvizsgálatkor pótdíj felszámítása nélkül vásárolhatja meg menetjegyét a kísérő nélküli fogyatékkal élő vagy csökkent mozgásképességű utas is. Ha a pénztárral, jegykiadó automatával rendelkező állomáson felszálló utasnak nincs menetjegye, a menet-díjon felül pótdíjat is kell fizetnie. A menetjegy csak a rajta feltüntetett érvénytartamon belül használható utazásra. A megváltott menetjegyet az utasnak utazása befejezéséig – a vasútállomás elhagyásáig – meg kell őriznie és a menetjegy ellenőrzésre jogosult részére fel kell mutatnia.
FELÁRAS VONATOK
A menetrendben felárasként megjelölt vonatok igénybevétele esetén az utasnak az előírt felárat meg kell fizetnie. Felár a menetjegyhez hasonlóan elővételben is megváltható.
ÚTMEGSZAKÍTÁS
Az utazás – ha az egyes kedvezmények szabályozása eltérést nem tartalmaz – a menetjegy érvénytartamán belül korlátlan számban megszakítható. Útmegszakítás esetén a menetjegyet leszállás előtt a jegyvizsgálóval, vagy a leszállást követően egy órán belül az állomás ügyeletes alkalmazottjával igazoltatni kell. Az útmegszakítás igazoltatásának elmulasztása esetén a menetjegy továbbutazásra érvénytelen. Az útmegszakítás nem hosszabbítja meg a menetjegy érvénytartamát.
ÁLLATSZÁLLÍTÁS
A 2. osztályú személykocsiba díjfizetés nélkül bevihető zárt szállítóeszközben, egészségügyi vizsgálat nélkül szállítható állat. A kutyáért – a fogyatékkal élőt segítő és a rendőrségi kutya kivételével – élőállat-viteldíjat kell fizetni. Egyes vonatokon, járműveken az állat szállításának lehetősége korlátozott vagy a szállítás tilos.
MENETDÍJ-VISSZATÉRÍTÉS
Ha az utas nem vagy csak részben használja fel menetjegyét, – menetjegye érvénytartamán belül – a fizetett menetdíj, illetve menetdíj-különbözet visszatérítését igényelheti. A menetjegy fel nem használását a kiindulási állomáson, részbeni felhasználását az utazás befejezése előtt a vonaton a jegyvizsgálóval kell igazoltatni. A visszatérítendő összegből a vasúti társaság általában kezelési költséget is levon.
KÁRTÉRÍTÉS, ÁTALÁNY-KÁRTÉRÍTÉS
Belföldi forgalomban a feláras vonat – a vasúti társaság hibájára visszavezethető – késése esetén az utas kártérítésre jogosult, ha a vonatkésés miatt bizonyított kára keletkezett. A feláras vonatok késése esetén az utas átalány-kártérítésre is jogosult.
MENETJEGYEK VÁSÁRLÁSA ÉS FELHASZNÁLÁSA
Az utazás megkezdésekor az utasnak érvényes menetjeggyel kell rendelkeznie. Menetjegy – elővételben – legkorábban a tervezett utazás időpontja előtt 60 nappal igényelhető. A legtöbb belföldi menetjegy interneten is megvásárolható és otthon is kinyomtatható vagy elektronikus készüléken bemutatható. Ha a felszállási állomáson pénztár nem, de jegykiadó automata üzemel, annak igénybe vétele kötelező. Ha a felszállási állomáson a vasúti társaság a menetjegykiadást nem biztosította, akkor a belföldi menetjegyet a vonaton a jegyvizsgálónál kell megváltani. A vonaton az első jegyvizsgálatkor pótdíj felszámítása nélkül vásárolhatja meg menetjegyét a kísérő nélküli fogyatékkal élő vagy csökkent mozgásképességű utas is. Ha a pénztárral, jegykiadó automatával rendelkező állomáson felszálló utasnak nincs menetjegye, a menet-díjon felül pótdíjat is kell fizetnie. A menetjegy csak a rajta feltüntetett érvénytartamon belül használható utazásra. A megváltott menetjegyet az utasnak utazása befejezéséig – a vasútállomás elhagyásáig – meg kell őriznie és a menetjegy ellenőrzésre jogosult részére fel kell mutatnia.
FELÁRAS VONATOK
A menetrendben felárasként megjelölt vonatok igénybevétele esetén az utasnak az előírt felárat meg kell fizetnie. Felár a menetjegyhez hasonlóan elővételben is megváltható.
ÚTMEGSZAKÍTÁS
Az utazás – ha az egyes kedvezmények szabályozása eltérést nem tartalmaz – a menetjegy érvénytartamán belül korlátlan számban megszakítható. Útmegszakítás esetén a menetjegyet leszállás előtt a jegyvizsgálóval, vagy a leszállást követően egy órán belül az állomás ügyeletes alkalmazottjával igazoltatni kell. Az útmegszakítás igazoltatásának elmulasztása esetén a menetjegy továbbutazásra érvénytelen. Az útmegszakítás nem hosszabbítja meg a menetjegy érvénytartamát.
ÁLLATSZÁLLÍTÁS
A 2. osztályú személykocsiba díjfizetés nélkül bevihető zárt szállítóeszközben, egészségügyi vizsgálat nélkül szállítható állat. A kutyáért – a fogyatékkal élőt segítő és a rendőrségi kutya kivételével – élőállat-viteldíjat kell fizetni. Egyes vonatokon, járműveken az állat szállításának lehetősége korlátozott, vagy a szállítás tilos.
MENETDÍJ-VISSZATÉRÍTÉS
Ha az utas nem vagy csak részben használja fel menetjegyét, – menetjegye érvénytartamán belül – a fizetett menetdíj, illetve menetdíj-különbözet visszatérítését igényelheti. A menetjegy fel nem használását a kiindulási állomáson, részbeni felhasználását az utazás befejezése előtt a vonaton a jegyvizsgálóval kell igazoltatni. A visszatérítendő összegből a vasúti társaság általában kezelési költséget is levon.
KÁRTÉRÍTÉS, ÁTALÁNY-KÁRTÉRÍTÉS
Belföldi forgalomban a feláras vonat – a vasúti társaság hibájára visszavezethető – késése esetén az utas kártérítésre jogosult, ha a vonatkésés miatt bizonyított kára keletkezett. A feláras vonatok késése esetén az utas átalány-kártérítésre is jogosult. A kártérítésre vagy átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a MÁV Személyszállítási Zrt. Ügyfélszolgálatához nyújthatja be. Az átalány-kártérítés kifizetése – az Üzletszabályzat által szabályozott feltételekkel a pénztárban is történhet. Az igényekhez csatolni kell eredeti menetjegyét, és a felár bizonylatát. A vasúti társaság nem fizeti ki az átalánykártérítést, ha annak összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot. Ugyanazon utas több igényét a vasúti társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 Ft-ot. A helyjegy árának visszatérítésre jogosult az érvényes helyjeggyel rendelkező utas, aki biztosított ülőhelye ellenére a vasúti társaság mulasztása miatt nem tud a vonaton helyet foglalni.
UTÁNFIZETÉS
A menetjegy nélkül, érvénytelen vagy elégtelen menetjeggyel utazó, valamint a magatartási szabályokat megszegő utas az esetleges menetdíjon, menetdíjkiegészítésen felül pótdíjat köteles fizetni, melynek összegét a Vasúti Menetdíjtáblázatok 1. Kötet tartalmazza.
KEDVEZMÉNYEK
A Díjszabás, valamint az üzletpolitikai kedvezményekről szóló külön szabályozások tartalmazzák az utasok által igénybe vehető kedvezményeket és azok felhasználási feltételeit. E kedvezmények kizárólag belföldi forgalomban vehetők igénybe. A kedvezmény a felárak díjára általában nem vonatkozik. A vasúti társaság kötelessége a kedvezmény igénybevételéhez szükséges igazolvány (igazolás, utalvány) ellenőrzése, ezért az utasnak a kedvezményre jogosító igazolványát fel kell mutatnia, és szükség szerint a személyazonosságát is igazolnia kell.
ÉSZREVÉTELEK BEJELENTÉSE, SEGÍTSÉGNYÚJTÁS
Szolgáltatásainkkal Szolgáltatásainkkal kapcsolatos kapcsolatos észrevételeivel, evételeivel, panaszaival, panaszaival, valamint valamint az elveszett elveszett tárgyak, poggyászok poggyászok visszaigénylése visszaigénylése érdekében dekében a MÁV Személyszállítási mélyszállítási Zrt.Ügyfélszolgálatához Zrt.Ügyfélszolgálatához fordulhat. dulhat. Fogyatékkal ogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű mozgásképességű utasaink utasaink ugyanitt ugyanitt kérhetnek kérhetnek segítséget segítséget utazásuk utazásuk megtervezéséhez:
- postai úton: MÁV Személyszállítási Zrt. Ügyfélszolg. 1426 Budapest, Pf.: 56.
- telefonon: a MÁVDIREKT +36 (1) 3 49 49 49 telefonszámán,
- e-mail-ben: eszrevetel [KUKAC] mavcsoport.hu,
- a www.mavcsoport.hu honlapon, az erre biztosított felületen,
- valamint személyesen az ügyfélszolgálati pontokon.
BETEKINTÉS AZ ÜZLETSZABÁLYZATBA, FELÜGYELETI SZERV
Ez az ismertető tájékoztató jellegű, és csak a MÁV Személyszállítási Zrt. szolgáltatásaira vonatkozik. A vitás kérdések eldöntésénél az Üzletszabályzatban és a Díjszabásban leírtak a mérvadóak, amely dokumentumok megtekinthetők honlapunkon, a www.mavcsoport.hu címen. A Vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. tv. 69. § 10. és 21. pontja alapján az utasok jogaira vonatkozó jogszabályi rendelkezések megtartását az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárság, Vasúti Igazgatási Szerv (1442 Budapest, Pf.: 89.; igazgatasiszerv.vasut [KUKAC] ekm.gov.hu) ellenőrzi, amely a hatályos utasjogi rendeletben biztosított utasjogok megsértése esetén eljárni illetékes.