Karbantartás kezdődik június 21-én a pécsi fővonalon: július 18-ig pótlóbuszok közlekednek Sárbogárd és Keszőhidegkút-Gyönk, illetve Dombóvár között

2025. június 18. szerda, 12.00 / Utolsó módosítás: 2025. június 18. szerda, 12.25
A tanévkezdésre 120 km/h-ra növekszik a pályasebesség a pécsi fővonal legtöbb szakaszán!

A késések felszámolása és a sebesség emelése, a Budapest és Pécs közötti vasútközlekedés javítása a célja azoknak az előre tervezett pályakarbantartási munkálatoknak, amelyek miatt június 21. és július 18. között módosul a menetrend a pécsi fővonalon.

Ez idő alatt a simontornyai Sió-hídon felújítási munkálatokat végzünk, ugyanitt a település vasútállomásának vágányait is karban tartjuk több száz méteren, síneket, ágyazatot cserélünk, felújítjuk a peront, továbbá Pincehelynél átépítjük a 61-es főút közúti-vasúti átjáróját. A felújítás során Simontornya állomáson 300 méteren megszüntetjük a sebességkorlátozást, így – az augusztus közepi utószabályozást követően – ismét 120 km/órára emeljük az engedélyezett pályasebességet.

A Budapest–Pécs vonalon a vágányzár idején pótlóbuszok közlekednek a Mecsek InterCityk helyett Sárbogárd és Dombóvár, a kaposvári Kresz Géza, Rippl-Rónai és Somogy IC-k, valamint a személyvonatok, S40-es vonatok helyett pedig Sárbogárd és Keszőhidegkút-Gyönk között. Az InterCityk a Keleti helyett Budapest-Kelenföld állomásig közlekednek és onnan is indulnak. A felújítás ideje alatt javasoljuk a térségi VOLÁN járatok igénybevételét, amelyek a munkálatok alatt is zavartalanul közlekednek.  

A teljes vágányzárat azért időzítettük a nyári szabadságolások, illetve az egyetemi szünet idejére, mert a sokéves tapasztalatok szerint ilyenkor jelentős mértékbencsökken az utasforgalom, így a korlátozások, a menetrendi módosítások és az átszállások a lehető legkevesebb embert érintik.

Menetrendi változások

Mecsek InterCityk

  • A Budapest és Pécs közötti Mecsek InterCityk helyett Sárbogárd és Dombóvár között pótlóbuszok szállítják az utasainkat.
  • A vonatok csak Kelenföldtől közlekednek, onnan 40 perccel korábban indulnak, Pécsre az eredeti menetrendjük szerint érkeznek.
  • Pécsről a megszokott időpontban indulnak a Budapestre tartó Mecsek InterCityk, a pótlóbuszos átszállás miatt azonban kb. háromnegyed órával később érkeznek Kelenföldre.

Kaposvári InterCityk

  • A Budapestről Kaposvárra tartó Kresz Géza, Rippl-Rónai, Somogy InterCityk helyett Sárbogárd és Keszőhidegkút-Gyönk között pótlóbuszok közlekednek.
  • A vonatok csak Kelenföldtől közlekednek, onnan 40 perccel korábban indulnak, Kaposvárra az eredeti menetrendjük szerint érkeznek.
  • Kaposvárról módosított menetrend szerint, jellemzően fél-háromnegyed órával később indulnak a főváros irányába.

S40-es vonatok

Az S40-es vonatok helyett Sárbogárd és Keszőhidegkút-Gyönk között pótlóbusz közlekedik, az átszállás és a módosított menetrend miatt kb. egy órával hosszabb eljutási időre kell számítani.

  • Pusztaszabolcsról Dombóvár irányába mintegy egy órával hamarabb indulnak a vonatok.
  • Dombóvárról a megszokott menetrend szerint indulnak Pusztaszabolcs felé, azonban Sárbogárdtól körülbelül egy órával később közlekednek.

A Dunaújváros–Simontornya közötti S431-es vonatok a szekszárdi vonalon Cecéig közlekednek, ahonnan pótlóbusszal utazhatnak Simontornyára.

  • Az átszállás miatt a Dunaújváros–Simontornya közötti utasoknak közel 20 perccel hosszabb eljutási időre kell számítani.

Szekszárdi eljutás

  • Budapestről a napi 3 pár kaposvári InterCityt javasoljuk, melyekről a megszokott átszállási idővel biztosítjuk a továbbutazást sárbogárdi átszállással.
  • A megváltozott menetrend miatt a Mecsek InterCityk és a Szekszárd felé tartó Gemenc InterRégiók közötti csatlakozás ideje 40 percre nő, ezért javasoljuk a VOLÁN járatok igénybe vételét. Budapesten a Népliget autóbusz-pályaudvarról Szekszárdra közvetlenül az 1125-ös, 1131-es és 1134-es vonalon jellemzően 30-60 perces követési időkkel induló buszjáratokkal lehet eljutni.

Alternatív buszos eljutási lehetőségek a Volán járataival

Simontornya és Pincehely között az 5555-ös, Pincehely és Gyönk között az 5560-as buszokat ajánljuk, melyek a vasútvonal mentén lévő településeket érintik és jellemzően 60-120 percenként indulnak.

Hirdetmények:

Pécsi fővonal (40-es vonal)
Pusztaszabolcsi szakasz (40a)
Dombóvár-Gyékényes vonal, kaposvári IC-k

A felújítási munkálatokról

A Rétszilas és Keszőhidegkút-Gyönk között teljesen leállítjuk a vonatforgalmat június 21-től július 18-ig, ugyanis Simontornya állomás több vágányát átépítjük, a település szélén található Sió-hídon felújítási munkálatokat végzünk, Pincehelynél pedig a 61-es főút három vágányt átszelő közúti-vasúti átjáróját is újjá építjük.

A simontornyai vasútállomás III. fővágányában több mint 600 méteren cseréljük, átrostáljuk az ágyazatot egy ágyazatrostáló géppel, pótoljuk a zúzottkövet, majd pedig vágányszabályozásokat végzünk itt és a IV. vágányon is, 150 méteres szakaszon pedig földmunkás technológiával megerősítjük a III. vágány alépítményét teljes ágyazatcserével együtt. A munkálatok során 12 darab 120 méteres ún. hosszúsínt fektetünk le és további síneket is cserélünk, ezenkívül a váltókon is elvégezzük a szükséges karbantartásokat.

Ugyanezen időszakban a Simontornya határában található vasúti Sió-hídnál 45 méteren cseréljük a vágányokat a teljes ágyazattal, betonaljakkal együtt, valamint a Csilléry-féle szerkezet cseréjére is sort kerítünk. Ez a síndilatációs konstrukció teszi lehetővé a csatlakozó sínszálak elmozdulását, azáltal, hogy felveszi a felépítmény és a híd dilatációs mozgásait, így biztosítva a vonatok biztonságos áthaladását a hídon változó hőmérsékleti körülmények közepette is.

Pincehelyen június 23-tól július 13-ig teljesen felújítjuk a 61-es főutat három vágánnyal keresztező vasúti átjárót: kicseréljük a vágányokat, alépítményi védőréteget építünk be, váltót cserélünk, valamint új vízelvezető-rendszert építünk ki, és természetesen új burkolati elemeket  építünk be a közúton és az átjáró melletti gyalogos átjáróban is, ezáltal kényelmesebb és biztonságosabb átkelést biztosítva az arra közlekedőknek.

A saját forrásból végzett rekonstrukció során 14 darab 120 méteres és 10 darab 24 méteres hosszúsínt fektetünk le, csaknem 4 ezer tonna zúzottkövet dolgozunk be a pályába, több mint 300 vasbetonaljat cserélünk, és 230 tonna aszfaltot, útalapot, továbbá 90 tonna transzportbetont használunk fel.

A technológiai előírásoknak megfelelően az utószabályozásokat augusztus 10-13-ig éjszakánként végezzük el, így akkor már nem kell módosítani napközbeni vonatok menetrendjét. A szabályozásokat követően Simontornya állomáson 300 méteren 120 km/órára, Pincehely állomás II. vágányán pedig 100 km/órára emeljük az engedélyezett pályasebességet.

A vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében – mintegy 80-100 szakember közreműködésével – nagy munkagépekkel, daruval, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik majd a kivitelezés, amelyet a MÁV saját forrásból, mintegy 700 millió forintból valósít meg.

Zajhatások, útlezárások

A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani Rétszilas és Keszőhidegkút-Gyönk közötti szakaszon a vasútvonal menti lakott területeken is.

Pincehelyen teljes szélességében lezárják a 61-es főutat keresztező átjárót június 26-án 10 órától július 8-án 10 óráig, majd pedig augusztus 12-én 8 órától 13-án 15 óráig. Mindkét alkalommal Pincehely belterületén keresztül, a kijelölt kerülőúton lehet közlekedni.

 

Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére