Hódmezővásárhely és Orosháza között felújítjuk a vasúti pályát

2025. június 15. vasárnap, 11.00 / Utolsó módosítás: 2025. június 15. vasárnap, 11.01
Június 21-től augusztus közepéig pótlóbuszok közlekednek Szeged és Orosháza között

Hódmezővásárhely és Orosháza között június 21-től jelentős pályakarbantartás kezdődik, ezenkívül átjárófelújításra is sort kerítünk, Orosházán pedig két peront magasítunk. A felújítás során megszüntetjük a sebességkorlátozásokat és 14 kilométeren ismét 80 km/órára emeljük az engedélyezett pályasebességet, így a Szegedet Békéscsabával összekötő 135-ös számú vasútvonalon megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés. Ez a nyári felújítás az utolsó üteme a Szeged–Békéscsaba vonalon évekkel ezelőtt megkezdett korszerűsítési munkának, amely eredményéül Hódmezővásárhely és Orosháza között is teljes hosszban hézagnélküli vágány jön létre, és megszűnnek a pályaállapot miatti sebességkorlátozások.

Az ősz elejéig tartó beruházás augusztus 15-ig érinti a Szeged–Békéscsaba vonal forgalmát, jelentősen módosulni fog a menetrend. A felújítás ideje alatt pótlóbuszok közlekednek Szeged és Orosháza között, és 30-40 perccel hosszabb eljutási idővel is érdemes számolni. Szegeden Kecskemét, illetve Budapest felé/felől utazóknak 10-35 perc, Röszke felé/felől pedig 20-45 perc lesz az átszállási idő. Orosháza és Békéscsaba között a megszokott menetrend szerint járnak a vonatok.

A teljes vágányzárat a vakációhoz időzítettük, ugyanis a tanév végétől mérséklődik az utasforgalom, így kevesebbeket érint a korlátozás, a menetrendi változás és az átszállás.

A Hódmezővásárhely és Orosháza közötti pályakarbantartással több perces késéseket okozó sebességkorlátozásokat szűntetünk meg, 14 kilométeren visszaemeljük a pályasebességet 80 km/órára és megelőzzük további ún. lassújelek bevezetését. Ezáltal megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés a békési és a csongrád-csanádi vármegyeszékhely között és a csatlakozó vonalakon is, emellett az orosházi és hódmezővásárhelyi csatlakozásra várakozások mértéke is csökken. Ennek érdekében sín- és váltócseréket végzünk, közel 3800 talpfát cserélünk tartósabb vasbetonaljakra, hézag nélküli vágányok kialakítása érdekében 120 méteres ún. hosszúsíneket fektetünk le, sínhegesztést végzünk, továbbá több mint 3100 tonna zúzottkövet cserélünk, pótlunk.

A mintegy kilenc héten át tartó vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy 100 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, daruval, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik majd a kivitelezés, amelyet a MÁV saját forrásból, mintegy 1,2 milliárd forintból valósít meg.

Menetrendi változások

Szegedről Orosháza felé

Szeged és Orosháza között pótlóbuszok közlekednek és Szegedről 40 perccel korábban indulnak a vonatok eredeti menetrendjéhez képest, így Orosházára már a megszokott alapmenetrend szerint érkeznek.

  • Az Szegedről Orosházára 20:48-kor induló pótlóbuszhoz (7748) is csatlakozik vonat Békéscsaba felé, ami Orosházáról 22:31-kor indul.
  • Az utolsó csatlakozások biztosításának érdekében Szegedről 22:48-kor Orosházára indul egy plusz pótlóbusz (7768).

Orosházáról Szeged felé

Orosháza és Szeged között pótlóbuszok közlekednek és Szegedre 31-36 perccel később érkeznek a vonatok eredeti menetrendjéhez képest.

  • reggeli csatlakozások biztosítása érdekében az Orosházáról Szegedre eredetileg 4:32-kor és 5:28-kor közlekedő személyvonatok pótlóbusza (7729, 7739) 37 perccel korábban indulnak, így Szegedre már a megszokott alapmenetrend szerint érkeznek.
  • Orosházáról Szegedre 5:55-kor egy plusz pótlóbusz is indul (7719).

Orosházán a pótlóbuszok utasainak a fel- és leszállást a vasútállomással szemben, a váróterem kijáratától jobbra található járdaszakaszon biztosítjuk.

Menetrendi hirdetmények:

Június 21-től július 6-ig

Július 7-től augusztus 15-ig

A csatlakozó vonalakon július 28-tól szeptember 4-ig Nagyszénás–Orosháza–Kardoskút és Orosháza–Szentes között pótlóbusszal kell utazni az orosházi munkálatok miatt. Ezekről a módosításokról külön tájékoztatjuk utasainkat a megszokott felületeinken.

A Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosok menetrendjét nem érinti a módosítás, de július 7-től augusztus 17-ig az SZKT villamospálya felújítási munkálatokat végez Szeged, Anna kút és Szeged, Indóház tér között, emiatt ezen a szakaszon pótlóbuszokkal kell utazni. Ebben az időszakban a vasútvillamosok Hódmezővásárhely, vasútállomás és Szeged, Anna kút között a munkanapi reggeli és délutáni csúcsidőszakokban – a megszokott 20 perces járatsűrűség helyett – 30 perces gyakorisággal közlekednek.

 

A felújítási munkálatokról

A saját forrásból végzett rekonstrukció során tucatnyi váltó (kitérő) karbantartását, illetve cseréjét végezzük el, összesen több mint 14 kilométeren cseréljük a síneket, ehhez 90 darab 120 méteres ún. hosszúsínt helyezünk le és hegesztünk össze a hézag nélküli pálya kialakítása érdekében. Csaknem 3800 talpfát cserélünk vasbetonaljra, zúzottkőből pedig 3100 tonnát pótlunk, dolgozunk be a pályába. Orosházán 15 centiméter magasságú, 100 méter hosszú peronokat alakítunk ki az 1-2. és a 2-3. vágányok között.

A mintegy kilenc héten át tartó vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy 100 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, KIAG szabályozógéppel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik majd a munkálat, de a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vesszük a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni. A MÁV saját forrásából végzett kivitelezés mintegy 1,2 milliárd forintba kerül.

Zajhatások és útlezárások

A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt, elsősorban hétfőtől szombatig a nappali órákban, nagyobb zajhatásra lehet számítani Hódmezővásárhely és Orosháza között a vasútvonal mentén fekvő településeken a lakott területeken is.

Székkutas közelében a 47-es főútból kiágazó kardoskúti, 4419-es számú bekötőút és a 135-ös vasútvonal kereszteződésében lévő átjárót felújítjuk: a betonelemek helyett új, kényelmesebb és biztonságosabb átkelést biztosító ún. gumielemes STRAIL-burkolatot építünk be, az aszfalt kopórétegét pedig cseréljük a sínektől mért 8-8 méteren belül. A felújítás miatt augusztus 6-án 6 órától augusztus 9-én 6 óráig teljes szélességében lezárják az átjárót. A kerülő útvonalat táblák jelzik majd.

Orosházán, a vasútállomásnál lévő, Huba utcai átjáró 3. vágányánál is felújítjuk az átjárót, a vágány alatt talpfákat cserélünk vasbetonaljakra, pótoljuk az ágyazatot és az aszfalt kopórétegét cseréljük a szomszédos vágányokig, emiatt szeptember 2-án 6 órától 4-én 6 óráig teljesen lezárják az átjárót.

A fentieken kívül négy földutas átjárót is átépítünk, cseréljük a kopóréteget és a sárrázókat is javítjuk.

 

Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére