A Hódmezővásárhely és Orosháza közötti pályakarbantartással több perces késéseket okozó sebességkorlátozásokat szűntetünk meg, 14 kilométeren visszaemeljük a pályasebességet 80 km/órára és megelőzzük további ún. lassújelek bevezetését. Ezáltal megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés a békési és a csongrád-csanádi vármegyeszékhely között és a csatlakozó vonalakon is, emellett az orosházi és hódmezővásárhelyi csatlakozásra várakozások mértéke is csökken. Ennek érdekében sín- és váltócseréket végzünk, közel 3800 talpfát cserélünk tartósabb vasbetonaljakra, hézag nélküli vágányok kialakítása érdekében 120 méteres ún. hosszúsíneket fektetünk le, sínhegesztést végzünk, továbbá több mint 3100 tonna zúzottkövet cserélünk, pótlunk.
A mintegy kilenc héten át tartó vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy 100 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, daruval, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik majd a kivitelezés, amelyet a MÁV saját forrásból, mintegy 1,2 milliárd forintból valósít meg.
Menetrendi változások
Szegedről Orosháza felé
Szeged és Orosháza között pótlóbuszok közlekednek és Szegedről 40 perccel korábban indulnak a vonatok eredeti menetrendjéhez képest, így Orosházára már a megszokott alapmenetrend szerint érkeznek.
- Az Szegedről Orosházára 20:48-kor induló pótlóbuszhoz (7748) is csatlakozik vonat Békéscsaba felé, ami Orosházáról 22:31-kor indul.
- Az utolsó csatlakozások biztosításának érdekében Szegedről 22:48-kor Orosházára indul egy plusz pótlóbusz (7768).
Orosházáról Szeged felé
Orosháza és Szeged között pótlóbuszok közlekednek és Szegedre 31-36 perccel később érkeznek a vonatok eredeti menetrendjéhez képest.
- A reggeli csatlakozások biztosítása érdekében az Orosházáról Szegedre eredetileg 4:32-kor és 5:28-kor közlekedő személyvonatok pótlóbusza (7729, 7739) 37 perccel korábban indulnak, így Szegedre már a megszokott alapmenetrend szerint érkeznek.
- Orosházáról Szegedre 5:55-kor egy plusz pótlóbusz is indul (7719).
Orosházán a pótlóbuszok utasainak a fel- és leszállást a vasútállomással szemben, a váróterem kijáratától jobbra található járdaszakaszon biztosítjuk.
Menetrendi hirdetmények:
A csatlakozó vonalakon július 28-tól szeptember 4-ig Nagyszénás–Orosháza–Kardoskút és Orosháza–Szentes között pótlóbusszal kell utazni az orosházi munkálatok miatt. Ezekről a módosításokról külön tájékoztatjuk utasainkat a megszokott felületeinken.
A Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosok menetrendjét nem érinti a módosítás, de július 7-től augusztus 17-ig az SZKT villamospálya felújítási munkálatokat végez Szeged, Anna kút és Szeged, Indóház tér között, emiatt ezen a szakaszon pótlóbuszokkal kell utazni. Ebben az időszakban a vasútvillamosok Hódmezővásárhely, vasútállomás és Szeged, Anna kút között a munkanapi reggeli és délutáni csúcsidőszakokban – a megszokott 20 perces járatsűrűség helyett – 30 perces gyakorisággal közlekednek.
A felújítási munkálatokról
A saját forrásból végzett rekonstrukció során tucatnyi váltó (kitérő) karbantartását, illetve cseréjét végezzük el, összesen több mint 14 kilométeren cseréljük a síneket, ehhez 90 darab 120 méteres ún. hosszúsínt helyezünk le és hegesztünk össze a hézag nélküli pálya kialakítása érdekében. Csaknem 3800 talpfát cserélünk vasbetonaljra, zúzottkőből pedig 3100 tonnát pótlunk, dolgozunk be a pályába. Orosházán 15 centiméter magasságú, 100 méter hosszú peronokat alakítunk ki az 1-2. és a 2-3. vágányok között.
A mintegy kilenc héten át tartó vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy 100 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, KIAG szabályozógéppel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik majd a munkálat, de a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vesszük a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni. A MÁV saját forrásából végzett kivitelezés mintegy 1,2 milliárd forintba kerül.
Zajhatások és útlezárások
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt, elsősorban hétfőtől szombatig a nappali órákban, nagyobb zajhatásra lehet számítani Hódmezővásárhely és Orosháza között a vasútvonal mentén fekvő településeken a lakott területeken is.
Székkutas közelében a 47-es főútból kiágazó kardoskúti, 4419-es számú bekötőút és a 135-ös vasútvonal kereszteződésében lévő átjárót felújítjuk: a betonelemek helyett új, kényelmesebb és biztonságosabb átkelést biztosító ún. gumielemes STRAIL-burkolatot építünk be, az aszfalt kopórétegét pedig cseréljük a sínektől mért 8-8 méteren belül. A felújítás miatt augusztus 6-án 6 órától augusztus 9-én 6 óráig teljes szélességében lezárják az átjárót. A kerülő útvonalat táblák jelzik majd.
Orosházán, a vasútállomásnál lévő, Huba utcai átjáró 3. vágányánál is felújítjuk az átjárót, a vágány alatt talpfákat cserélünk vasbetonaljakra, pótoljuk az ágyazatot és az aszfalt kopórétegét cseréljük a szomszédos vágányokig, emiatt szeptember 2-án 6 órától 4-én 6 óráig teljesen lezárják az átjárót.
A fentieken kívül négy földutas átjárót is átépítünk, cseréljük a kopóréteget és a sárrázókat is javítjuk.
Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.