Minőségirányítás

ISO 9001:2008 (MSZ EN ISO 9001:2009)
 

Az ISO 9001 nemzetközi szabvány a minőségirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket határozza meg. Ezek a követelmények alkalmazhatók azokban az esetekben, amikor egy szervezetnek bizonyítania kell, hogy képes folyamatosan a vevők és az alkalmazandó jogszabályok követelményeinek megfelelő terméket szolgáltatni, és az a célja, hogy növelje a vevő megelégedettségét a rendszer eredményes alkalmazása és folyamatos fejlesztése révén, valamint fokozza a bizalmat a vevői és a jogszabályi követelmények teljesülése iránt.

Az ISO 9001:2008 a gazdasági szféra minden területén, a legszélesebb körben elterjedt szabvány. Olyan egységes követelményrendszert mutat be, amely a vállalkozás méretétől, típusától, tevékenységétől és működésétől függetlenül belső alkalmazásra, szerződéses kapcsolatokban és független fél általi tanúsításra egyaránt használható.

Az ISO 9001 szabvány olyan minőségirányítási rendszert határoz meg, amely elősegíti a folyamatszemléletű megközelítés alkalmazását. Ahhoz, hogy egy szervezet eredményesen és hatékonyan tudjon működni, számos, egymással összefüggő folyamatot kell meghatároznia és irányítania.

Az ISO 9001:2008 szabvány felépítése a következő fejezetekre tagozódik:

  • Bevezetés
  • Alkalmazási terület
  • Rendelkező hivatkozások
  • Szakkifejezések és meghatározások
  • Minőségirányítási rendszer
  • A vezetőség felelősségi köre
  • Gazdálkodás az erőforrásokkal
  • A termék előállítása
  • Mérés, elemzés és fejlesztés