A Székesfehérvár–Szombathely vonalon május 1-jétől változik a menetrend

2025. április 25. péntek, 15.36 / Utolsó módosítás: 2025. április 25. péntek, 15.39
Elhárítjuk a felszín alatti vizek okozta károsodásokat Szentgál és Városlőd-Kislőd között: megkezdődött a mélyszivárgó kiépítése!

Tavaly év végén geotechnikai vizsgálatok feltárták, hogy a talaj- és rétegvíz jelenléte a Szentgál és Városlőd-Kislőd közötti pályaszakasz vártnál gyorsabb romlásához vezetett, így elkerülhetetlenné vált a személyforgalom azonnali leállítása. Veszprém és Ajka között azóta pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az elmúlt napokban az első látványosabb fázisához ért a vasúti pálya helyreállítása: megkezdődött a speciális vízelvezető-rendszer, az ún. mélyszivárgó építésének előkészítése. Az összetett bontási és építési feladatokkal járó pályafelújítás várhatóan év végéig tart, addig pótlóbuszokkal biztosítjuk az eljutást a térségben. A jelenlegi munkálatokhoz igazodva május 1-jétől változik a menetrend a Székesfehérvár–Szombathely vonalon, részben módosul a pótlóbuszok közlekedése is.

Tisztelettel kérjük utasainkat, hogy ne megszokásból induljanak útnak, tájékozódjanak előre a megváltozott menetrendről!

InterCityk közlekedése május 1-jétől

  • Budapest és Veszprém között a december óta már megszokott vágányzári menetrendhez képest az InterCityk közlekedésében változás, hogy azok a 2024/2025-ös alapmenetrend szerint közlekednek:
    • 5 és 21 óra között, a Déli pályaudvarról minden egész órakor indulnak Veszprém irányába
    • Veszprémből pedig 6 és 21 óra között minden óra 32 perckor indulnak Budapest-Déli pályaudvarra.
  • Veszprém és Ajka között valamennyi Bakony, Göcsej, Citadella InterCity esetében pótlóbusz közlekedik, de ezekről a járatokról további eljutás nem biztosított Szombathely és Zalaegerszeg irányába, illetve irányából. A kényelmesebb átszállás érdekében Veszprém állomáson vonatról buszra 7 percet, míg buszról vonatra 12 percet biztosítunk.
  • A Budapestről Szombathely, illetve Zalaegerszeg térségébe utazóknak Székesfehérvár és Devecser között valamennyi Bakony, Göcsej, Citadella sebes-/InterCity vonathoz, illetve vonattól úgynevezett gyorsjáratú ún. átemelő pótlóbusz közlekedik.
    • Veszprémben Szombathely, illetve Zalaegerszeg irányában csak felszállási, Budapest felé csak leszállási célból áll meg
    • Budapestről Székesfehérvárra a Déli pályaudvarról óránként induló Tópart és Balaton InterCityvel kell elindulni, hogy a Székesfehérvár és Devecser között közlekedő átemelő pótlóbuszokat elérjék.
  • A Bakony mellett a vágányzár idején a Göcsej és Citadella InterCityk/sebesvonatok is megállnak ideiglenesen Devecseren.
  • A Déli pályaudvarról 20:00 órakor induló Bakony InterCity (IC 918) esetében a Veszprém – Ajka között közlekedő pótlóbusz csatlakozik az Ajkáról Szombathelyig közlekedő vonatrészhez.
  • Nemzetközi forgalomban a Citadella InterCity vonatpár csak Ajka és Ljubljana között közlekedik.
    • Budapest felől Ljubljana irányába az eljutást a Déli pályaudvarról 9 órakor induló Göcsej InterCityről (IC 962) biztosítjuk – Veszprém állomáson történő átszállással – a Zalalövőre közlekedő közvetlen pótlóbusszal, amely csatlakozik a nemzetközi forgalomban közlekedő Citadella InterCityhez.
    • A Ljubljana felől Zalalövőre 13:15-kor érkező Citadella InterCity (IC 247) esetében a Budapest irányába történő gyorsabb eljutás érdekében Zalalövőtől Veszprémig megállás nélkül közlekedő pótlóbusz közlekedik, csatlakozva a Veszprémből 15:32-kor induló Göcsej InterCityhez (IC965), a Déli pályaudvarra 16:59-kor érkezik.

InterCityk május 1. – május 11. között

Kiegészítés a fentebbi, kéthónapos közlekedési rendhez:

  • A Keszthelyre induló Balaton InterCity vonatok a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között Székesfehérvár irányába – a 2024/25-ös alapmenetrendhez képest – 5 perccel korábban, Budapest irányába 5 perccel később közlekednek a székesfehérvári átszállások biztosítása érdekében. Ezekről a járatokról a továbbutazási lehetőség Zalaegerszeg felé, illetve felől biztosított a gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal, amelyek Devecser állomáson a Göcsej/Citadella sebes- vagy InterCity vonatokhoz csatlakoznak.
  • A Nagykanizsára induló Tópart InterCitykről Szombathely felé, illetve felől biztosított a továbbutazás a gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal, amelyek Devecser állomáson a Bakony sebes-/ vagy InterCity vonatokhoz csatlakoznak.

Sebes- és személyvonatok közlekedése május 1-jétől

  • Veszprém és Ajka között a személyvonatokat szintén buszok pótolják.
  • A Budapest–Veszprém szakaszon a 2024/25-ös alapmenetrend szerint közlekednek a Budapest és Veszprém, valamint a Budapest és Ajka közötti személyvonatok.
    • Kivétel a Déli pályaudvarról 16:30-kor Veszprémbe induló sebesvonat (9056)
      • május 5-től 9-ig (munkanapokon) a Déli pályaudvarról 16:35-kor indul, Székesfehérvár és Veszprém között nem változik a menetrendje.
      • május 12-től június 30-ig munkanapokon csak Székesfehérvár és Veszprém között közlekedik, a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között a 16:30-kor induló 19746-os számú vonat közlekedik.
  • Ajka–Szombathely, illetve Zalaegerszeg közötti InterCity- és sebesvonatok a jelenlegi vágányzári menetrendhez hasonló indulási, érkezési időkkel, 1-7 perces eltéréssel közlekednek.

Eljutás a székesfehérvári buszcsatlakozásokhoz május 12-től

  • Május 12-től a székesfehérvári autóbusz-csatlakozásokhoz biztosított eljutási lehetőségek:
    • a Katica InterRégiók a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között naponta (munkanapokon is közlekednek): a Déli pályaudvarról 6:30-tól 18:30-ig, Székesfehérvárról 8:40-től 20:40-ig kétóránként. Zalaegerszeg felé biztosítják a Göcsej/Citadella sebes (vagy InterCity) vonatokhoz a továbbutazási lehetőséget a Devecserig közlekedő gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal,
    • a Vízipók InterRégiók a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között naponta, a Déli pályaudvarról 7:30-tól 17:30-ig, Székesfehérvárról 9:42-től 21:42-ig kétóránként. Szombathely felé a Bakony sebesvonatokhoz (vagy InterCitykhez) biztosítják a továbbutazási lehetőséget a Devecserig közlekedő gyorsjáratú átemelő pótlóbuszokkal.

 

Hirdetmény és térképes segítség (május 1-11.)

(A hirdetmény május 1-11. közötti időszakra szól. Egy másik, a Budapest–Székesfehérvár–Gyékényes vonalra tervezett menetrendi módosítás miatt május 12-től kis mértékben változni fog a Székesfehérvár–Szombathely vonal menetrendje is. Az újabb módosítást várhatóan április végén, május elején tesszük közzé.)

 

Július 1-jétől várhatóan ismét változni fog a menetrend a Székesfehérvár–Szombathely vonalon, azonban továbbra is pótlóbuszok fognak közlekedni az érintett szakaszon. A módosításokról időben tájékoztatni fogjuk a Székesfehérvár–Szombathely vonalon utazókat a megszokott felületeinken.

A helyreállítási munkálatokról

A 20-as számú vasútvonal Szentgál és Városlőd-Kislőd közötti szakaszán első látványosabb fázisához ért a vasúti pálya helyreállítása: megkezdődött a speciális vízelvezető-rendszer, ún. mélyszivárgó építésének előkészítése. A pálya jobb oldalán, 265 méter hosszan és átlagosan 8 méter mélységben építjük ki a mélyszivárgót a hozzá csatlakozó aknákkal együtt. Ez a rendszer a meglévő zárt szelvényű csatornán keresztül engedi majd a felszín alatt összegyűjtött rétegvizeket egy, a vasúti pálya bal oldalán található befogadó árokba. A mélyszivárgó kivitelezése mellett, a töltés helyreállításának előkészítése is elkezdődött. A károsodott vasúti töltés felépítményének bontását már elkezdtük: síneket felszedtük és a betonaljakat eltávolítottuk. A felsővezeték ideiglenes állapotát a kivitelezéshez szintén kialakítottuk. Ezt követően a töltést 150 méter hosszan, a sínkorona alatt mintegy 7 méter mélységig bontjuk vissza, és 8 méter mélységű kavicsoszlopokból kialakított ejtőkutakat építünk be, ahonnan az összegyűjtött talajvíz a kútsorokat alul összekötő dréncsövekbe, majd gyűjtőaknákba kerül, onnan pedig szivattyúk segítségével jut tovább a befogadó vasúti árokba.

A nehéz hidrogeológiai viszonyokból adódó összetett munkára tekintettel, a pályafelújítás várhatóan év végéig tart, addig pótlóbuszokkal biztosítjuk a közlekedést a térségben.

Miért van szükség erre a jelentős beavatkozásra? Tavaly év végén a geotechnikai vizsgálatok feltárták, hogy a talaj- és rétegvíz jelenléte a pályaszakasz vártnál gyorsabb romlásához vezetett, így a személyforgalom azonnali leállítására volt szükség. A műszaki probléma okát korábban felismerték a szakemberek, és megkezdődtek a felújításhoz szükséges előkészületek is, melynek köszönhetően a kivitelezés az első, látványos fázisába lépett.

 

A munkálatok okozta kényelmetlenségek miatt a környéken élők és az utasaink megértését, türelmét előre is köszönjük.

Budapest, 2025. április 24.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

 

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére