A teljes vágányzárat a vakációhoz időzítettük, ugyanis a tanév végétől jelentősen mérséklődik az utasforgalom, így kevesebbeket érint a korlátozás, a menetrendi változás és az átszállás.
A Nyugati pályaudvar és Rákospalota-Újpest között kieső vonatforgalom pótlása érdekében az érintett térség helyközi VOLÁN-járatait gyakrabban indítjuk, illetve a BKK-val egyeztetve készülünk a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére is, így utasaink a számukra kedvezőbb eljutási lehetőségek közül tudnak választani. A köztes szakaszon jellemzően a 12-es és 14-es villamossal, az M3-as metróval, illetve egyes nemzetközi járatok esetében pótlóbuszokkal biztosítjuk az eljutást. Lesznek olyan Szobon át közlekedő nemzetközi járatok, amelyek a Keletiből indulnak és oda is érkeznek a Nyugati helyett.
Utasainknak érdemes a vágányzár előtti időszakban, illetve az utazásuk előtt tájékozódni a http://www.mavcsoport.hu/rakosrendezo weboldalunkon, ahová várhatóan június első hetében már felkerülnek a végleges menetrendek, alternatív eljutási lehetőségek és javaslatok, valamint az utazások megtervezést segítő térképek.
Az öthetesre tervezett vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, összesen mintegy 180 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik majd a kivitelezés, amelyet a MÁV saját forrásból, mintegy 3 milliárd forintból valósít meg.
A pályakarbantartás közlekedésszakmai célja az, hogy megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá váljon az esztergomi és a váci, veresegyházi vonatok menetrendje, csökkenjen a késés aránya. Ennek érdekében Rákosrendezőn mintegy 800 méteren szüntetjük meg a sebességkorlátozásokat, több mint másfél kilométernyi vágányt építünk át, 700 méteren ágyazatrostálást végzünk, síneket, betonaljakat és talpfákat cserélünk, részben megújul a felsővezeték-hálózat is. Az augusztus végére tervezett éjszakai utószabályozási munkálatok elvégzését követően 80 km/órás sebességgel lesz használható a pálya –akkortól szűnnek meg teljesen a több perces késéseket okozó sebességkorlátozások is.
A több hónapos egyeztetések során kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények az online felületeinken (MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu, mavcsoport.hu vágányzári oldala) várhatóan június első hetétől lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Erről időben újabb tájékoztatást adunk a megszokott felületeinken és a sajtó segítségével. Alternatív utazási javaslatokkal is készülünk a közösségi közlekedést választók számára. A menetrendszerűséget és az utasforgalmat is folyamatosan figyelemmel kísérjük, szükség szerint az Országos Haváriaközpont munkatársai beavatkoznak az alternatív járatok közlekedésébe.
Menetrendi változások
Budapest–Esztergom vonal
- Az S72-es és Z72-es vonatok Esztergom és Angyalföld között közlekednek, és a megszokott mentrendhez képest csak kissé változnak az indulási és érkezési idők.
- Kivétel a munkanapokon Piliscsabáról 6:35-kor és 7:05-kor induló S72-es (2117, 2127), amely csak Újpestig közlekedik.
- Utasainknak Újpest (Újpest-Városkapu M) és a Nyugati pályaudvar között az M3-as metró igénybevételét ajánljuk.
- A Rákos és Pilisvörösvár közötti S76-os vonatok a teljes vonalon, a megszokott menetrend szerint közlekednek.
Budapest-Vác-Szob vonal
- Az S70-es, a Z70-es és a G70-es vonatok a Nyugati pályaudvar helyett Rákospalota-Újpestre érkeznek és onnan is indulnak.
- Nem közlekednek munkanapokon a Nyugati pályaudvarról Szob felé közlekedő G70-es vonatok, a Vácról 6:16-kor, 6:48-kor és 7:16-kor induló S70-es járatok (2439, 2417, 2437), valamint a Szobról 8:26-kor induló G70-es vonat (2357) sem közlekedik.
- Az eredetileg Vác, Szob felé közlekedő G70-es gyorsított személyvonatok pótlása érdekében – munkanapokon délután és este – a Rákospalota-Újpestről óra 52 perckor induló S70-es személyvonatok meghosszabbítva, egészen Szobig közlekednek, 13:52-től a 21:52-kor induló vonatig.
- A Z70-es járatok – a megszokott menetrendtől eltérően – megállnak Vác-Alsóvárosnál, Felsőgödön és Dunakeszi-Gyártelepen is.
- A Szobról Fonyódra, illetve onnan Szobra induló Jégmadár Expresszek (18702, 18703) pár perces eltéréssel a teljes útvonalukon közlekednek.
Budapest–Veresegyház–Vác vonal
- Az S71-es és a G71-es vonatok a Nyugati pályaudvar helyett Rákospalota-Újpestre érkeznek és innen is indulnak.
- A Nyugati pályaudvar és Vác közötti, munkanap délutáni G71-es járatok nem közlekednek.
- A Vácról 5:57-kor a fővárosba induló S71-es (2569) vonat hosszabb menetidővel közlekedik, mert Vácrátótról 6:24-kor indul tovább, így pótolja a vágányzári menetrendből kimaradó G71-es vonatot (2517).
- Munkanapokon délután a Vác felé tartó S71-es személyvonatok megállnak Vácrátóton is, a Rákospalota-Újpestről 13:14-kor induló vonattól kezdődően a 20:14-kor induló vonatig.
Nemzetközi vonatok
A nemzetközi vonatok esetében jelentős menetrendi változásokkal kell számolni, a korábban megvásárolt menetjegyek esetében is módosítások vannak az eredeti Nyugati pályaudvari úti célhoz és indulási állomáshoz képest. Kérjük, hogy minden érintett utasunk ellenőrizze utazása előtt a menetjegyét és tájékozódjon a mavcsoport.hu/rakosrendezo oldalon.
Szob felé
- A kora reggel és este induló nemzetközi vonatok a Keleti pályaudvarról indulnak a Nyugati helyett, 20-40 perccel korábban a megszokott menetrendhez képest.
- Érintett vonatok, indulási időpontjaik a Keleti pályaudvarról:
- az 5:10-kor Prágába induló Metropolitan EuroCity (EC 280),
- a 7:10-kor Hamburgba induló Hungária EuroCity (EC 172),
- a 7:30-kor Varsóba induló Báthory EuroCity (EC 130),
- a 9:10-kor Prágába induló Metropolitan EuroCity (EC 278),
- a 19:10-kor Breclavba induló Metropol EuroNight (EN 476).
- Július 28-án a Metropolitan EuroCity (EC 280 és EC 278), a Hungária EuroCity (EC 172) és a Báthory EuroCity (EC 130) még a Keleti pályaudvarról indul.
- Érintett vonatok, indulási időpontjaik a Keleti pályaudvarról:
- A Nyugati pályaudvarról alapmenetrend szerint 11:30-kor, 13:30-kor, 15:30-kor és 17:30-kor Prágába induló Metropolitan EuroCityk (EC 276, EC 274, EC 272, EC 270) csak Rákospalota-Újpestről közlekednek.
- A vonatok 11:38-kor, 13:38-kor, 15:38-kor és 17:38-kor indulnak Rákospalota-Újpestről.
- A nemzetközi utasok a Nyugati pályaudvar és Rákospalota-Újpest között közvetlen pótlóbusszal utazhatnak, melyek a Nyugatiból az alapmenetrendnél korábban indulnak. Az autóbuszok nemzetközi menetjegyekkel vehetők igénybe.
- A pótlóbuszok 11:03-kor, 13:03-kor, 15:03-kor, 17:03-kor indulnak – a jelenlegi tervek alapján – Budapest-Nyugati pályaudvarnál a Váci úti buszvégállomásról és 11:23-kor, 13:23-kor, 15:23-kor, 17:23-kor érkeznek Rákospalota-Újpestnél a Szilágyi utcai buszvégállomásra.
Szob felől
- A Nyugati pályaudvar helyett a Keleti pályaudvarra érkezik a reggeli és esti nemzetközi vonatok egy része, 25-40 perccel később a megszokott menetrendhez képest.
- Érintett vonatok:
- 9:02-kor Breclav felől érkező Metropol EuroNight (EN 477),
- a 18:52-kor Prága felől érkező Metropolitan EuroCity (EC 279),
- a 20:30-kor a Varsó felől érkező Báthory EuroCity ( EC 131),
- a 20:52-kor a Hamburg felől érkező Hungária EuroCity (EC 173),
- 23:06-kor a Prága felől érkező Metropolitan EuroCity (EC 281).
- Június 20-án az EN 477-es Metropol EuroNight kivételével már a Keletibe érkeznek a fentebb jelzett nemzetközi járatok.
- Érintett vonatok:
- A Nyugati pályaudvarra alapmenetrend szerint 10:28-kor Brno felől érkező Metropolitan EuroCity (EC 271), valamint a Prága felől 12:28-kor, 14:28-kor, 16:28-kor érkező Metropolitan EuroCityk (EC 273, EC 275, EC 277) csak Rákospalota-Újpestig közlekednek.
- A vonatok 10:16-kor, 12:16-kor, 14:16-kor és 16:16-kor érkeznek Rákospalota-Újpestre.
- A nemzetközi utasok Rákospalota-Újpest és a Nyugati pályaudvar között közvetlen pótlóbusszal utazhatnak. Ezek a buszok nemzetközi menetjegyekkel vehetők igénybe.
- A pótlóbuszok 10:31-kor, 12:31-kor, 14:31-kor és 16:31-kor indulnak Rákospalota-Újpest vasútállomástól, a Szilágyi utcai buszvégállomásról, és 10:51-kor, 12:51-kor, 14:51-kor és 16:51-kor érkeznek Budapest-Nyugati pályaudvarhoz, a jelenlegi tervek alapján a Váci úti buszvégállomásra.
Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek
Jelenleg még zajlanak az egyeztetések a járatsűrítések finomhangolásáról, az erősítések, sűrítések részleteiről, és a menetrendekről. A főbb alternatív eljutási lehetőségeket az alábbiakban mutatjuk be.
Június első felében részletesebb eljutási javaslatokat, térképeket teszünk közzé, ezekből is lehet majd a vágányzár kezdete vagy utazás előtt ismét tájékozódni.
A vármegye- és országbérlettel rendelkezőknek nem kell további jegyváltással, költséggel számolni, a vasúti jegyeket pedig elfogadják az alternatív útvonalakon közlekedő, lentebb jelzett VOLÁN és BKK-járatokon. A várható nagyobb utasforgalom miatt ezeket sűrűbben indítják a közlekedési társaságok a lehetőségek figyelembe vételével.
Az elővárosi vonatok esetében nem tervezzük pótlóbuszok közlekedését, mert ezek a fővárosi közúti menetidők miatt hosszabb eljutási idővel tudnának közlekedni, és kényelmetlenebb eljutással járna, mint a sűrűn közlekedő metró-, illetve villamosjáratok igénybe vétele.
A jelentős mértékű korlátozások mérséklése és az alternatív útvonalak biztosítása érdekében a szobi és a veresegyházi vonallal párhuzamos helyközi autóbusz járatok közlekedését – a tervek alapján – az alábbi viszonylatokon erősítjük:
- 300-303-as járatok Budapest–Dunakeszi–Vác
- 308-as járatok Budapest–Dunakeszi–Fót–Budapest
- 310-es járatok Budapest–Fót–Dunakeszi–Budapest
- 315-ös járatok Budapest–Őrbottyán–Váchartyán–Püspökszilágy
- 318-319-es járatok Budapest–Fót–Veresegyház–Galgamácsa
Budapest–Esztergom vonal
Utasainknak Újpest (Újpest-Városkapu M) és a Nyugati pályaudvar között az M3-as metró igénybevételét ajánljuk.
A H5-ös HÉV (Batthyány tér és Szentendre közötti) vonalat, illetve a Budapest és Esztergom közötti, a 2-es vasútvonallal párhuzamos úton közlekedő VOLÁN-járatokat is választhatják az utasok.
Budapest–Vác–Szob vonal
Vác, Dunakeszi és Újpest-Városkapu között a 70-es vasútvonallal párhuzamos útvonalon közlekedő VOLÁN-járatok jelentenek alternatív eljutást.
Reggeli csúcsidőben sűrűbben járnak a következő járatok:
- Dunakeszi és Újpest között a 300-303-as buszok 15 helyett 10-12 percenként
- Dunakeszi Barátság úti lakótelepet több buszjárat érinti
- Dunakesziről Újpestre 310-311-es körjáratok 15 helyett 10-12 percenként.
A délutáni csúcsidőben is sűrűbben járnak a következő járatok:
- Újpest és Dunakeszi között a 300-303-as buszok 20 helyett 15 percenként
- Újpest–Fót–Dunakeszi–Újpest közötti 308-309-es körjáratok 30 helyett 20 percenként, így Dunakeszi irányába mintegy 10 percenként indulnak buszok.
Budapest–Veresegyház–Vác vonal
A 71-es vonallal párhuzamos, Veresegyház, Fót és Őrbottyán térségéből érkező VOLÁN-járatok is igénybe vehetők.
A Veresegyház térségében élőknek javasoljuk a H8-as HÉV-et.
Reggeli csúcsidőben sűrűbben járnak a következő járatok:
- Fótról Újpestre 308-309-es körjáratok 15 helyett 10-12 percenként
- Veresegyház térségéből több 315-ös, 318-as és 319-es vonalszámú busz közlekedik, az iskolai időszakú menetrenddel megegyezően.
A délutáni csúcsidőben is sűrűbben járnak a következő járatok:
- Újpest–Fót–Dunakeszi–Újpest közötti 310-311-es körjáratok 30 helyett 20 percenként, így Fót irányába mintegy 10 percenként indulnak buszok.
Késő este és hajnalban
A késő esti és hajnali időszakban a BKK éjszakai járataival biztosított a belvárosi kapcsolat Budapest és Angyalföld között, valamint Újpest és Rákospalota-Újpest állomásokra, ezenkívül a perem időszakban az éjszakai vonatokhoz kapcsolódóan – a terveink alapján – közvetlen pótlóbuszok közlekedését is szervezzük.
A 12-es és 14-es villamosok üzemidejét meghosszabbítja a BKK.
Kerékpáros és akadálymentes eljutás
A kerékpárosok a felújítás ideje alatt a Dunakanyar felé a Rákospalota-Újpestről induló vonatokkal tudnak eljutni. A belváros és Rákospalota-Újpest között kerékpárúton tudnak haladni.
A Dunakanyar felé emellett a H5-ös (szentendrei) HÉV járatait is javasoljuk a kerékpárosoknak, mely a Batthyány térről indul.
A mozgáskorlátozottak az eljutások tervezése során forduljanak az Ügyfélszolgálatunkhoz az egyedi igényeknek megfelelő eljutási lehetőség megtervezése érdekében.
Tájékozódási lehetőségek a menetrendekről június első hetétől
A módosított menetrendek az online felületeinken (MÁV app, EMMA, jegy.mav.hu) várhatóan június első hetétől lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Különös figyelmet fordítunk az állomási és fedélzeti utastájékoztatásra is, valamint Rákospalota-Újpesten és a Nyugati pályaudvaron személyes segítők is utasaink rendelkezésére fognak állni az utazással kapcsolatos kérdésekben. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül, valamint a BKK megállóiban és járatain is időben tájékoztatni fogjuk az utazóközönséget.
Rákosrendező állomás kiemelt felújítási munkálatairól
A saját forrásból végzett rekonstrukció során 11 váltót (kitérőt) cserélünk, összesen több mint másfél kilométernyi vágányt építünk át, 700 méteren ágyazatrostálást végzünk, síneket, valamint 1100 betonaljat és több mint 800 talpfát váltunk ki újakkal. A felsővezetéki és biztosítóberendezési feladatok részeként a váltókat bekötjük a vonóvezetékes rendszerbe, tengelyszámlálók telepítünk, továbbá részben megújul a felsővezeték-hálózat is, ugyanis mintegy 3 kilométernyi felsővezetéki hosszláncot cserélünk. A Nyugati pályaudvar területén is végzünk egyidejűleg feladatokat, ugyanis két váltó csatlakozó vágányszakaszainál, körülbelül 100 méteren helyreállítjuk az ágyazatot.
Zúzottkőből 8500 tonnát rostálunk és építünk be, 2100 tonna védőréteget használunk fel, és 2400 vasbetonaljat, 830 talpfát váltunk újabbra, valamint 24 szál hosszúsínt helyezünk le.
Az öthetesre tervezett vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, összesen mintegy 180 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával hajtjuk végre: ágyazatrostálót, KIAG szabályozógépet is használunk, de a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vesszük a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni.
A sebességkorlátozásokat megszüntetve mintegy 1500 méteren visszaemeljük 80 km/órára a pályára megengedett sebességet. Az ehhez szükséges – a szakmai technológia szerint előírt – utólagos vágány- és váltószabályozásokat augusztus 21-től végezzük el, ám ekkor már csak éjszaka dolgozunk, így napközben nem zavarjuk a vonatforgalmat. Ezt követően megszűnhetnek a mintegy két perces késéseket okozó sebességkorlátozások.
Zajhatások és a Teleki Blanka utcai átjáró lezárása
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nappal és éjszaka egyaránt nagyobb zajhatásra lehet számítani Rákosrendező térségében.
A Teleki Blanka utca – Szegedi út találkozásánál lévő vasúti átjárót teljesen lezárják a felújítás idejére (június 21-től július 27-ig) a közúti forgalom elől is. Ennek két oka is van: egyrészt az útátjáróban síncseréket és vágányszabályozásokat végzünk, másrészt az útátjáró környezetében a váltó- és vágányfelújítások során a munkagépek az útátjáróban lévő vágányszakaszokat használják, azaz munkaterületnek számít.
Gépjárművel a Róbert Károly körúti felüljáró felé érdemes kerülni, amely a Dévényi utca–Vágány utca felé, vagy a Reitter Ferenc utcán haladva érhető el.
Az utasainktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság