Gyakran Ismételt Kérdések

Új jegyértékesítési rendszer (Elvira)

Az új Elviráról általában

Mit jelent, hogy megújult az Elvira?

A MÁV-START új, webes felületről elérhető jegyértékesítési rendszert fejlesztett, ez az új Elvira, amely már mobil képernyőre optimalizált felülettel és a MÁV  applikációval közös felhasználói fiókkal is rendelkezik. Ha már letöltötte korábban a MÁV applikációt, és ott regisztrált, akkor javasoljuk, hogy az új Elvirában is az ott megadott belépési adatokat használja, így a két fiók a háttérben automatikusan kapcsolódni fog, és az új Elvirán megvett jegye a MÁV applikációban is megjelenik.

Miben más a megújult Elvira, mint a korábbi verzió?

A legszembetűnőbb változás a modern, letisztult kezelőfelület,

a legelőremutatóbb pedig, hogy a MÁV applikációval közös felhasználói fiókot lehet kialakítani, ha ugyanazokkal az adatokkal (e-mail cím, jelszó) regisztrál mind a két felületre (de használatához a MÁV applikáció letöltése nem kötelező).

Ha használja a MÁV applikációt is, akkor az új Elvirában vásárolt jegyeit az alkalmazáson is bemutathatja, de a már megszokott módon e-mailben is megkapja PDF formátumban. Tehát a jegyet letöltheti, és továbbküldheti annak, akinek a nevére szól.

Bármelyik felületen kezdeményezhet jegyvisszatérítést az online vásárolt jegyekre, ha a vásárlási feltételeknél ez a lehetőség nincs kizárva.

Elmentett számlázási- és bankkártyaadatait mindkét felületen használhatja.

A vásárláshoz és utazáshoz szükséges adatait egyetlen kényelmes felületen kezelheti, szükség esetén aktualizálhatja.

A vásárláshoz nem szükséges felhasználói fiókot regisztrálni, ugyanakkor a rendszer által nyújtott előnyök kihasználása miatt határozottan érdemes.

Akár késésben lévő vonatokra is vásárolhat jegyet.

Átszállás nélkül elérhető osztrák, szlovák, német és cseh városokba is vásárolhat online vonatjegyeket, de az elérhető nemzetközi jegyek köre folyamatosan bővülni fog.

Mit jelent a próbaüzem? Nem igazi?

Mint minden új alkalmazást, az új Elvirát is alapos tesztelésnek vetettük alá a bevezetés előtt. Ettől függetlenül a felhasználók visszajelzései alapján a rendszert a háttérben folyamatosan tökéletesítjük, ezért megtörténhet, hogy az rövid időre épp nem elérhető, illetve előfordulhatnak a funkcionalitásban is kisebb hibák. Mindezek miatt tekinthető a rendszer próbaüzemnek. A megvásárolható jegyek azonban teljesen valódiak, ki kell őket fizetni, és utazni is lehet velük. A jegyek nem csak PDF formátumban, hanem a MÁV applikációban is bemutathatók, hacsak vásárlás közben ezt másképp nem jelezzük.

Ki kell fizetni a jegyeket?

Igen, a próbaüzemben valódi jegyeket lehet vásárolni, amiket ki kell fizetni. A jegyeket a SimplePay online rendszerén keresztül lehet kifizetni, és a kártyaadatokat az első fizetésnél el lehet menteni, de azokat a MÁV-START nem ismeri meg, és nem is tárolja.

Lehet utazni a megvásárolt jeggyel?

Igen, a próbaüzem ideje alatt is valódi jegyeket lehet vásárolni, amikkel lehet utazni. A vásárolt jegyeket a MÁV applikációból megnyitva, a PDF formátumban kapott jegyet pedig kinyomtatva vagy akár okoseszköz képernyőjén is be lehet mutatni a jegyvizsgálónak.

Miben más ez, mint a MÁV applikáció?

A MÁV alkalmazástól eltérően ez egy böngészőben megnyitható vásárlási felület, tehát telefonra sem kell letölteni, csak böngészőben megnyitni. A két felületen azonban ugyanazt a felhasználói fiókot érheti el.

A MÁV applikációban regisztrált adataimmal be tudok itt lépni?

Az online vásárlási rendszerekben ugyanazt a felhasználói fiókot lehet ezentúl használni, tehát a MÁV applikációban már regisztrált felhasználó be tud lépni az új Elvirába is meglévő felhasználói nevével és jelszavával.

Régi Elvirás (e-Ticket) adataimmal be tudok itt lépni?

Ha Ön korábban profiljában kérésünkre teljeskörűen kiegészítette adatait, és a régi rendszerben regisztrált e-mailcímével próbál meg belépni vagy regisztrálni, a belépési adatok megadásakor az új Elvira vagy a MÁV applikáció fel fogja ismerni a régi rendszerből másolt fiókot, akár az új Elvirába, akár a MÁV alkalmazásba lép be. Ebben az esetben a rendszer felajánlja, hogy a korábbi belépési adataival is regisztrálhat. Ha ezt az opciót választja, akkor az így létrehozott új felhasználói fiókot egy e-mailben kapott linkkel aktiválni szükséges, és utána lehet majd használni a belépési adatait mindkét felületen (az új Elvirában és a MÁV applikációban is).

Miben más ez, mint a régi Elvira (e-Ticket)?

Ez az online rendszer működésében inkább a MÁV applikációhoz hasonlít, hiszen az alkalmazással közös adatokat használ. A régi Elvirához (e-Tickethez) képest itt másképp kell megadni a jegyvásárláshoz szükséges adatokat (pl. kedvezmények kiválasztása), és nincs jegykiadó automatás jegyátvételi módra lehetőség, a jegyet PDF-en okoseszközön, vagy abból nyomtatva vagy a MÁV applikációban lehet bemutatni. A vásárlás lényegi lépései azonban hasonlóak: meg kell adni az utazás részleteit (pl. honnan hova), az utasok adatait, és a megjelenített listából ki kell választani a vonatot és a jegyet. A fizetési szolgáltató ez esetben is a SimplePay.

Milyen jegyeket lehet venni a próbaüzem alatt?

A próbaüzemben a felhasználói felületre vonatkozó visszajelzések gyűjtése a cél, ezért egyelőre kevesebb jegytípus lesz elérhető, mint a régi Elvirában (e-Ticketben). Belföldi vasúti jegyek és az alkalmazásban is elérhető nemzetközi jegyek itt is megvásárolhatók. Az elérhető nemzetközi jegyek köre folyamatosan bővül majd, a bérletvásárlás várhatóan 2021 tavaszára valósul meg.

Hibát találtam, hol lehet jelenteni?

A hibákat egy beépített üzenetküldő felületen lehet jelezni, amelyet képernyő jobb felső sarkában lévő „Visszajelzés küldése” gomb alatt talál meg a Próbaüzem ideje alatt.

Nem ad a rendszer olyan jegyet, amit a régi Elvirán (e-Ticketben) meg tudtam venni. Mit tegyek?

Az új rendszer a kereséseknél nem feltétlenül ugyanazokat a találatokat jeleníti meg, mint a régi Elvira (e-Ticket). Adja meg utazása állomásait (pl. honnan hova), az utasok adatait (pl. kedvezmény), és utána válasszon a találatok közül. Amennyiben nem megfelelő jegyet lát, kérjük, jelezze a képernyő jobb felső sarkában lévő „Visszajelzés küldése” gomb megnyomása után látható felületen. Felhívjuk figyelmét, hogy nem minden jegytípus érhető el az új Elvira felületen, ami a régi Elvirán (e-Ticket) megvásárolható volt.

Nem találok a rendszerben az utazásomhoz szükséges jegyet. Mit tegyek?

Kérjük, hogy ebben az esetben a keresés adatainak megadásával jelezze a problémát a képernyő jobb felső sarkában lévő „Visszajelzés küldése” gomb megnyomása után látható felületen. Felhívjuk figyelmét arra, hogy nem minden jegy érhető el az új Elvira felületen, ami a régi Elviárán (e-Ticket) megvásárolható volt.

Miért nem lehet automatából átvenni a jegyeket?

Az automatákból már közvetlenül meg lehet venni azokat a jegyeket, amelyek korábban elektronikusan a régi Elvirában (e-Ticketből) csak automatás átvétellel voltak elérhetők. Az értékesítési rendszerek fejlesztése során szétválasztottuk az online és az automatás értékesítést, így online felületeinken csak elektronikus jegyeket értékesítünk, melyeket PDF formátumban (okoseszközön vagy kinyomtatva) vagy a MÁV applikációban lehet bemutatni, így egyszerűsödött is az online vásárlás folyamata. Utasainknak lehetősége van automatából is megvenni a kívánt vonatjegyeket, melyeket továbbra is a hagyományos módon, jegypapírra nyomtatunk ki.

Hol érem el a régi Elvira menetrendi keresőt?

A régi Elvira menetrendi keresőt a https://elvira.mav-start.hu/ címen éri el.  A MÁV Csoport honlapján a keresőablakon keresztül és a „Jegyvásárlás” menüpontban is a megújult Elvirát találja majd.

Hol találom meg a korábbi internetes vásárlásaimat?

A https://jegyvasarlas.mav-start.hu/ címen és a https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/vegye-meg-interneten-vonatjegyet oldalon is elérhető marad a korábbi jegyvásárlási rendszer, ahol a vásárlástól számított 1 évig még megnézheti korábbi jegyeit, és letöltheti az ezekről kiállított számlákat is. Azonban ezen a címen 2020. december 13-tól azonban jegyet vásárolni már nem lesz lehetősége.

Vásárlás

Nem szeretnék regisztrálni, tudok így is jegyet vásárolni?

Egy értesítési e-mail cím megadásával (ahova a vásárolt jegyeket küldjük ki) és a Felhasználási feltételek elfogadásával van lehetősége regisztráció nélkül is vásárolni. Jegyét ebben az esetben a visszaigazoló e-mail mellékleteként küldjük ki, illetve letöltheti a sikeres vásárlás utáni visszaigazoló képernyőn. A jegye viszont nem fog letöltődni a MÁV applikációba, illetve az új Elvirában sem fogja tudni visszakeresni azt. Kérjük, fokozott figyelemmel adja meg e-mailcímét, mivel a regisztráció nélkül vásárolt jegyek újbóli kiküldésére sem a vásárlás során megadott címre, sem másik címre nincs lehetőség. A regisztráció nélküli vásárlásnál megadott adatokat nem menti el a rendszer, így azokat egy következő vásárlásnál ismét meg kell adnia. Egyes ajánlatok kizárólag regisztrált felhasználók számára érhetők el.

Miért éri meg regisztrálni az új Elvirába?

Az új Elvirában vagy a MÁV appban regisztrált felhasználók részére számos többletszolgáltatást nyújt a rendszer:

  • Beállításait (pl.: úticél, kedvezmények) és adatait (pl.: számlázási adatok, utas neve, fizetési adatok) elmentheti, így még gyorsabban és egyszerűbben vásárolhat.

  • Korábbi vásárlásait bármikor gyorsan átnézheti.

  • Megvásárolt jegyeihez akkor is hozzáfér, ha a visszaigazoló e-mail elveszne.

  • Ha mégsem tud elutazni, jegyét egyszerűen visszaválthatja.

  • Online jegyvásárlással kapcsolatos észrevételét, panaszát hatékonyabban tudjuk kivizsgálni.

  • Webes felületen megvásárolt jegyét a MÁV applikációban is megtalálja.

  • Fiókja minden adatához mind webes felületeken mind a MÁV appban hozzáférhet, illetve módosíthatja azokat.

Hogyan kell beállítani a kedvezményeket a vásárlás során?

Az utasok beállításához állítsa be az utas születési dátumát, majd a listáról válassza ki a kedvezményre jogosító okmányait. A későbbi könnyebb felhasználás érdekében nevezze el és mentse el az utas (csak a regisztrált felhasználók számára elérhető funkció).

Ha valaki különböző utazásoknál különböző kedvezményekkel utazik (pl. gyermekével családos kedvezménnyel, egyébként pedig természetjáró kedvezménnyel), akkor ezek mindegyikéhez külön utast kell létrehoznia magának.

Az egyik korábban mentett utasnak most mégsem szeretnék jegyet venni, hogyan törölhetem az aktuális vásárlásból?

Ha egy utasnak nem kíván a keresés során jegyet venni, akkor az utasok listájában az utas neve mögötti kuka ikonra kattintva tudja törölni. A kereséshez legalább egy utasnak mindenképp utaznia kell.

Ha a találati listában halványabban látszik az ár, akkor nem tudom megvenni a jegyet?

Ha az ajánlat valamiért nem megvásárolható (pl.: a kosár összértéke 0 Ft, a beállított utazási időpont múltbeli, elfogytak a helyjegyek, stb.), a keresést tájékoztatási céllal végzi el a rendszer.

Kedvezményes jegyet is tudok az új Elvirában vásárolni?

Igen. Az új Elvirában csak olyan kedvezmények állíthatók be, amelyek online megvásárolhatók.

Hol kell bemutatnom a kedvezményre jogosító okmányt, ha online veszem meg a jegyemet?

Minden olyan utalványt, vagy kedvezményre jogosító szelvényt, amelyet korábban a személyes jegyvásárláskor a pénztárnál kellett érvényesíteni (pl. Nyugdíjasok/ Közalkalmazottak Utazási Utalványa), most természetesen pótdíj felszámítása nélkül a jegyvizsgáló fog érvényesíteni.

Vásárolhatok bérletet az új Elvirában? Ha igen, hogyan?

Egyelőre nem, terveink szerint 2021 tavaszára válik elérhetővé a bérletvásárlás az új Elvirában. A MÁV applikációban a bérletvásárlás a korábban már megszokott módon lehetséges.

Kerékpárjegyet tudok az új Elvirában vásárolni?

Igen. Az utasok beállításánál a „+Kerékpár” gombbal tud kerékpárjegyet venni. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a kerékpárjegy önmagában nem jogosít utazásra, a kerékpárral utazó személynek érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal rendelkeznie kell.

A kutyám részére tudok az új Elvirában jegyet vásárolni?

Igen. Az utasok beállításánál a „+Kisállat” gombbal tud kutya részére jegyet venni. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a kutyával utazó személynek érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal rendelkeznie kell.

Csak IC pót- és helyjegyet szeretnék venni, menetjegyet nem. Megvásárolhatom az új Elvirában?

Igen. A kezdőképernyőn jelölje be a „Csak pót- és helyjegyet szeretnék” opciót. Ha a kedvezmények beállítása során díjmentes utazásra jogosító kedvezményt állít be, IC vonat kiválasztásánál a rendszer csak a pót- és helyjegyet teszi be a kosárba. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az IC pót- és helyjegy önmagában nem jogosít utazásra, érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal rendelkeznie kell.

Hibaüzenetet kaptam, hogy nem sikerült a helyfoglalás az általam kiválasztott vonatra. Mit tegyek?

Az új Elvira csak olyan helyjegyköteles vonatokra enged jegyet váltani, amelyeken még van szabad hely. Előfordulhat, hogy a vonat kiválasztása és a fizetés közötti időben a helyjegyek elfogynak (mások megveszik az utolsó helyeket időközben), emiatt kapta a hibaüzenetet. Ha mindenképpen az adott vonattal szeretne utazni, javasoljuk, hogy vegyen másik kocsiosztályra jegyet, vagy próbálkozzon későbbi időpontban jegyet venni, mivel előfordulhat, hogy helyek lemondása vagy a vonathoz további kocsik csatolása miatt újra lesz elérhető hely a vonaton. Ha van rá lehetősége, választhat másik vonatot is utazásához.

Mit tegyek, hogy a különböző kedvezménnyel rendelkező együtt utazók egymás mellé kapják a helyjegyeket?

Ha Ön az együtt utazók részére egy vásárlásban vásárolja meg a jegyeket, a helyfoglalás a szabad helyek függvényében lehetőség szerint egymás mellé fog szólni. Ha a jegyeket külön vásárolja meg, a Korábban megvásárolt jegy mellé opcióval kérheti, hogy a rendszer egy korábbi vásárlásban már lefoglalt hely szomszédságában foglalja le a helyét. A kérést a rendszer a szabad helyek függvényében tudja teljesíteni.

Lehetséges-e, hogy helyjegy vásárlásakor én választhassam meg, hová ülök (pl. asztalhoz, vagy éppen ablak mellé kérem a helyet)?

Igen, helyfoglalásnál beállíthatja a foglalni kívánt hely jellemzőit. Több helyjegy egyidejű vásárlása esetén is csak 1 hely tulajdonságait állíthatja be, a helyeket a rendszer egy csoportban foglalja le. A beállított paramétereket a foglalásnál a szabad helyek erejéig teljesíti a rendszer. A Korábban megvásárolt jegy mellé opcióval kérheti, hogy a rendszer egy korábbi vásárlásban már lefoglalt hely szomszédságában foglalja le a helyét. A kérést a rendszer a szabad helyek függvényében tudja teljesíteni.

Konkrét ülőhely kiválasztása jelenleg még nem lehetséges, csak későbbi fejlesztéssel valósul meg.

Mire jó, ha bejelölöm a "Bármely budapesti állomáson át" opciót?

Az opció bekapcsolásával az útvonalkereső az összes budapesti megállóhelyet figyelembe veszi átszállás céljára Budapesten át történő utazásnál, így sokkal többféle útvonal verziót mutathat meg. (Az opció alapértelmezetten be van kapcsolva.) Ha nem használja ezt az opciót, akkor a Keleti, Déli és Nyugati pályaudvarokat veszi figyelembe az útvonal kereső.

Számlázás

Hogyan kaphatok ÁFÁ-s számlát az online vásárolt jegyekről?

Az online jegyvásárlási rendszerben minden vásárlásról elektronikus számlát állítunk ki. Számlázási adatait a regisztárció során, illetve később a vásárlás során vagy a „Profil” menüben tudja rögzíteni. Ha Ön regisztráció nélkül vásárol, számlázási adatait a vásárlás során, a fizetés előtt kell megadnia.

Felhívjuk a figyelmét arra, hogy kedvezményes jegyeket kizárólag magáncélú utazáshoz lehet vásárolni, gazdálkodó szervezet nevére kiállított számlával történő vásárlás – a jogszabályi kivételektől eltekintve – nem minősül magáncélú utazásnak.

Csak a számla van nálam, a jegyek nincsenek. Felszállhatok-e a vonatra?

A számla önmagában utazásra nem jogosít. Ha csak a számlát tudja a jegyvizsgálatkor bemutatni, akkor a jegyvizsgáló a menetjegy nélküli utazásnál alkalmazandó szabályok szerint fog eljárni.

Rossz adatok (név, cím) vannak a számlán. Mi a teendő?

Kérjük, hogy a számlázási adatok megadásánál ellenőrizze az adatok helyességét. Ha mégis tévesen adott volna meg adatot, helyesbítés kéréséhez a számlát és a helyes adatokat juttassa el az Ügyfélszolgálatunkhoz.

Megváltozott a számlázási cím. Újból rögzíteni kell az adatokat?

A számlázási adatok közül a név és a számlázási alany típusa kivételével minden adat módosítható a „Profil” menüpontban. A funkció csak a regisztrált felhasználók számára érhető el.

Mit jelent a számlaalany típusánál a "Természetes személy" és a "Gazdálkodó szervezet"? Mi alapján válasszak?

A természetes személy opciót válassza, ha a számla alanya élő ember, magánszemély, kivéve, ha egyéni vállalkozóként kéri a számlát. Minden más esetben kérjük, válassza a gazdálkodó szervezet opciót.

Gazdálkodó szervezetnek minősülnek például: gazdasági társaságok (Bt., Kft., Zrt. stb.), egyéni vállalkozók, egyesületek, alapítványok, intézmények (iskolák, kórházak stb.), költségvetési szervek (önkormányzatok, minisztériumok stb.), közhasznú társaságok, társadalmi szervezetek, egyházak stb.

Gazdálkodó szervezetként miért nem kaphatunk számlát kedvezményes menetjegyekről?

A kedvezményes menetjegyek kizárólag magáncélú utazásra vásárolhatók, elszámolásuk ezért nem lehetséges. A kedvezményes jegyekről számla – a jogszabályi kivételeket leszámítva, illetve ha a kedvezmény szabályai ettől eltérően nem rendelkeznek – kizárólag természetes személy részére állítható ki.

Megadtam a számlázási adatokat, a számla kérésénél mégsem tudom kiválasztani. Miért?

Ha a számla alany típusaként gazdálkodó szervezet adott meg, a kosárban kedvezményes jegyek is vannak. Kedvezményes jegyek üzleti célú - gazdálkodó szervezet által elszámolt - utazáshoz nem vásárolhatók.

Mi az az elektronikus számla?

Az elektronikus úton kibocsátott számla (e-számla) ugyanazon adattartalommal rendelkezik, mint a papíron kibocsátott. Az e-számla egyenértékű a papíralapú számlával, a hiteles elektronikus aláírás és időbélyegző révén a jogszabályi előírásoknak is megfelel. Az e-számla kizárólag elektronikus formában hiteles, tárolása és felhasználása csak ebben a formában történhet.

Az elektronikus számlákról további információt a NAV honlapján találhat.

Hogyan tudom megnézni, mi van a számlán?

A MÁV-START által kiállított e-számlát PDF-ben küldjük.  Ha készüléke ezt nem tudja megnyitni, akkor PDF fájl megtekintéséhez az ingyenesen letölthető Adobe Acrobat Reader program legalább 8.0 verziója szükséges (a legfrissebb verzió letölthető a http://get.adobe.com/reader/ címről).

Hogyan kapom meg az elektronikus számlát?

Az elektronikus számlát a visszaigazoló e-mailhez csatoltuk, illetve ha Ön regisztrált felhasználóként vásárolta a jegyet, a webes felületen a „Korábbi vásárlásaim” menüpontból a vásárlást követő 1 éven belül letöltheti.

Nem kaptam elektronikus számlát a visszaigazoló e-mailhez. Mit tegyek?

Előfordulhat, hogy hálózati hitelesítési probléma miatt számláját egy külön levélben kapja meg. Amennyiben számlája a vásárlást követő 24 órán belül nem érkezik meg, kérjük, jelezze Ügyfélszolgálatunkon.

Regisztráció nélkül vásároltam az új Elvirán egy jegyet. A számlát nem mentettem le és azóta töröltem a visszaigazoló e-mailt is, most viszont szükségem van a számlára. Hogyan kaphatom meg a számlát?

Kérését írja meg Ügyfélszolgálatunknak. A számla beazonosítása érdekében kérjük adja meg minél pontosabban a vásárlás időpontját, illetve azt, hogy milyen névre (és címre) lett kiállítva a számla.

Hogyan tudom leadni az elektronikus számlát?

Az elektronikus számla csak elektronikus formában hiteles, ezért a könyvelésre a letöltött PDF fájlt kell leadnia.

A PDF dokumentumban "Validity unkown" felirat és egy kérdőjel van a jobb felső sarokban. Ez mit jelent?

Nincs telepítve vagy beállítva az aláírást és/vagy az időbélyegzőt hitelesítő szolgáltatói tanúsítvány. A szükséges tanúsítványt a Netlock Kft. oldaláról töltheti le, ahol a telepítéshez és a beállításhoz szükséges segítséget is megtalálja.

A tanúsítványt célszerű a Windows tanúsítványtárába telepíteni, mert az Acrobat Reader program képes azt onnan átvenni. A hitelesítő tanúsítványt minden olyan gépre telepíteni kell, amelyen a számla hitelességét vizsgálják.

Fizetés

Milyen típusú bankkártyákkal lehet fizetni az online jegyvásárlási rendszerben?

Az új Elvirában a fizetés bankkártyával lehetséges az OTP Mobil Kft. által üzemeltetett Simple fizetési rendszeren keresztül. A Simple-ben a fizetés az alábbi típusú bankkártyákkal lehetséges: American Express, Mastercard, Visa, valamint ha a kibocsátó bank engedélyezi az online használatot, Maestro, Visa Electron. A fizetési folyamat közben kérjük, ne lépjen el a fizetési szolgáltató oldaláról, és ne zárja be böngészőjét!

A fizetési oldalon megadtam minden adatot, de hosszú ideje nem történik semmi. Mit tegyek?

A fizetési rendszer lassulásakor előfordulhat, hogy akár 5-10 percet is várni kell a fizetés sikeres lezárására. Amennyiben nem kap sikertelen fizetésről visszajelzést, jegyét nagy valószínűséggel meg fogja kapni. Kérjük, mindenképpen várja meg a fizetési rendszertől kapott visszaigazolást a fizetés sikerességéről vagy sikertelenségéről!

SMS üzenetet kaptam a pénz levonásáról, de nem jutottam vissza az új Elvira oldalára, és e-mailt se kaptam. Mit tegyek?

A fizetési rendszer lassulásakor előfordulhat, hogy a szokottnál tovább, akár 20-30 percig is eltarthat, amíg jegyét el tudjuk Önhöz juttatni. Utazás csak érvényes jegy birtokában lehetséges, ezért kérjük, utazás előtt ellenőrizze az új Elvirában vagy a MÁV applikációban, hogy jegyét megkapta-e. Ha nem regisztrált felhasználóként vásárolt, kérjük, utazás előtt ellenőrizze bejövő leveleit és a Levélszemét mappát is.  

Ha a fizetési folyamat félbeszakad, és nem kapott jegyet, a levont összeget 24 óra elteltével visszatérítik a fizetéshez használt bankszámlára. Amennyiben ez nem történne meg, akkor a problémát kérjük, jelezze az informacio [KUKAC] mav-start.hu címen. A probléma sikeres kivizsgálásához kérjük, adja meg alábbi információkat: email cím, amivel az alkalmazásba regisztrált vagy amit vendégvásárlóként értesítési címnek megadott; a sikertelen vásárlás időpontja, illetve ha rendelkezésére áll, akkor a vásárlás banki tranzakciójának adatait.

A fizetési szolgáltató elérhetőségei: ugyfelszolgalat [KUKAC] simple.hu, Telefon: +36(1)366-6611 +36(20)366-6611 +36(30)366-6611 +36(70)366-6611

Mit jelent, hogy "Fizetés a kártyaadatok mentésével"? Hol tárolják ilyenkor a kártyaadataimat? Levonhat pénzt akkor is a MÁV-START, amikor én nem használom a rendszert?

A kártyaadat mentése esetén a következő vásárlásnál már nem kell megadnia a kártyaszámát, arra a fizetési rendszer emlékezni fog. Szükség esetén (pl. a kártya lejártakor) van lehetőség új kártyaszám megadására. A MÁV-START a kártyás fizetés során semmilyen banki, bankkártyás adatot nem kér, nem tárol, és nem ismer meg. Banki, bankkártyás adatot sem az új Elvira, sem a MÁV applikáció nem tárol. A kártyák adatait a Simple tárolja, biztonságos szerveren. A MÁV-START a Simple felé vásárlási tranzakciót önállóan nem kezdeményez, azt kizárólag a felhasználó tud indítani. Kártyaadatot csak a regisztrált felhasználók menthetnek el.

A fizetéshez kell-e Simple fiókot létrehoznom vagy le kell-e töltenem hozzá a Simple alkalmazást?

Nem, a fizetés Simple fiók megléte nélkül is lehetséges és a Simple alkalmazás letöltése sem szükséges.

Mit tegyek, ha nem tudok fizetni?

Ha korábban eltárolt bankkártya-adatokkal próbált fizetni, de a fizetés sikertelen, akkor próbáljon meg a kártyaadatok manuális megadásával fizetést indítani. Ha így sem sikerült fizetnie, akkor a jegyét a fizetési szolgáltatónál fellépő hiba miatt átmenetileg sajnos nem tudja online megvenni. A problémát jelezheti: informacio [KUKAC] mav-start.hu

A fizetési szolgáltató elérhetőségei: ugyfelszolgalat [KUKAC] simple.hu, Telefon: +36(1)366-6611 +36(20)366-6611 +36(30)366-6611 +36(70)366-6611

A fizetés során további azonosítást kérnek tőlem. Mit kell megadnom?

A vonatkozó szabályok szerint az EU területén kibocsátott bankkártyákkal történő online fizetésnél ún. erős ügyfélhitelesítést kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a fizetés során a kártyaadatok sikeres megadása vagy a tárolt kártya kiválasztása után a fizetési folyamat részeként még egy további megerősítésre is szükség lehet. Bankonként és azon belül kártyatípusonként a megerősítési folyamat eltérhet (pl. az sms-ben kapott kódon kívül még egy további, az ügyfél által korábban beállított kódot is meg kell adni). Kérjük, hogy vegye fel a kapcsolatot a kártyát kibocsátó bankkal, és tegye meg a szükséges beállításokat. Ha az azonosítás során hibát tapasztal, vagy a fizetés Ön szerint indokolatlanul lett elutasítva, kérjük, hogy a kártyát kibocsátó bankkal vegye fel a kapcsolatot.

Miért csak bankkártyával lehet kifizetni a vonatjegyeket?

Az alternatív fizetési szolgáltatók bevonásának jogi és technikai feltételeinek kidolgozása folyamatban van.

Átvétel

Miért nem lehet automatából átvenni a jegyeket?

Az automatákból már közvetlenül meg lehet venni azokat a jegyeket, amelyek korábban elektronikusan a régi Elvirából (e-Ticketből) csak automatás átvétellel voltak elérhetők. Az értékesítési rendszerek fejlesztése során szétválasztottuk az online és az automatás értékesítést, így online felületeinken csak elektronikus jegyeket értékesítünk, melyeket PDF formátumban (okoseszközön vagy kinyomtatva) vagy MÁV appon lehet bemutatni, így egyszerűsödött is az online vásárlás folyamata. Utasainknak lehetősége van automatából is megvenni a kívánt vonatjegyeket, melyeket továbbra is a hagyományos módon, jegypapírra nyomtatunk ki.

Vettem az új Elvirában egy jegyet, a fiam viszont nem tudja a MÁV appra letölteni. Mit tegyen?

Az elektronikus jegy csak abban a fiókba tölthető le a MÁV appban, amelyik fiókból a vásárlás történt, akár a webes felületen, akár a MÁV appban volt a vásárlás. A jegy PDF formátumban szabadon  átküldhető, és ellenőrzésnél arra alkalmas készülék képernyőjén kinyomtatás nélkül is bemutatható.

Én vettem meg a jegyeket a MÁV applikációban, de nem tudok a többiekkel együtt utazni. Hogyan juttathatom el nekik a jegyeiket?

Bérletet, helyi jegyeket csak a vásárlást végző felhasználó MÁV app fiókjából lehet bemutatni. A PDF formátumban megkapott vonatjegyek azonban tovább küldhetők a többi utasnak. Fontos, hogy mindenkinek a saját nevére szóló jeggyel kell utaznia.

Regisztráció nélkül vásároltam az új Elvirán egy jegyet, azonban nem kaptam vagy nem találom a visszaigazoló e-mailt. Hogyan kapom meg a jegyemet?

Kérjük, ellenőrizze a Levélszemét mappát is. Ha még nem zárta be a weboldalunkat, jegyeit a sikeres vásárlást visszaigazoló képernyőről is letöltheti. Kérjük, fokozott figyelemmel adja meg e-mailcímét, mivel a regisztráció nélkül vásárolt jegyek újbóli kiküldésére sem a vásárlás során megadott címre, sem másik címre nincs lehetőségünk.

Regisztráció nélkül vásároltam az új Elvirán egy jegyet, és véletlenül töröltem a visszaigazoló e-mailt, mielőtt elmentettem volna belőle a jegyemet. Ki tudják újra küldeni a jegyet?

A regisztráció nélkül vásárolt jegyek újbóli kiküldésére sem a vásárlás során megadott címre, sem másik címre nincs lehetőségünk.

Ha ki szeretném nyomtatni a PDF jegyet, azt csak fehér színű papírra tehetem meg?

A PDF jegy a fehér mellett natúr színű (újrahasznosított) papírra is kinyomtatható. A jegyet A/4-es méretben nyomtassa ki, és ügyeljen arra, hogy a nyomtatás jó minőségű legyen, valamint a kinyomtatott jegy ne legyen szennyezett, és ne sérüljön meg.

Utazás, jegyellenőrzés

Be fogom tudni mutatni a jegyemet ellenőrzésre ott is, ahol nincs térerő?

Igen, sikeres vásárláskor letöltődik a jegy a MÁV appba, így az „Utazás/Jegyek” menüpontból akkor is elérhető, ha nincs térerő. Hacsak a vásárlásnál másképp nem jelezzük, jegyét PDF formátumban a visszaigazoló e-mailhez csatoltan is megkapja. A PDF jegyet elektronikusan arra alkalmas készülék képernyőjén, vagy A/4-es papírra kinyomtatva mutathatja be.

Nem működik sem az Elvira, sem a MÁV applikáció, nem tudtam így jegyet venni. Felszállhatok a vonatra jegy nélkül?

  • Ha a felszállás helyén van más jegyvásárlási lehetőség (pénztár vagy automata), akkor a jegyet ott kell megvenni.

  • Ha nincs a felszállás helyén más jegyvásárlási lehetőség, a vonat fedélzetén pótdíj nélkül vehet jegyet.

Lemerült a telefonom, nem tudom bemutatni a jegyet ellenőrzésnél. Mit tegyek?

Kérjük, gondoskodjon arról, hogy telefonja az utazás során működőképes legyen és azon a jegy bemutatható legyen. Ha jegyét az ellenőrzés során nem tudja bemutatni, Önt jegy nélküli utasnak tekintjük, és munkatársaink e szerint járnak el.

Otthon hagytam a kinyomtatott jegyemet. Mit tegyek?

Kérjük, gondoskodjon arról, hogy a kinyomtatott jegy ott legyen Önnél. Ha van arra alkalmas telefonja és a PDF fájlt el tudja érni (akár a webes felületen bejelentkezve a „Korábbi vásárlásaim” menüpontból), jegyét a készülék képernyőjén is bemutathatja. Ha telefonján fut a MÁV alkalmazás, a legtöbb jegyet ott is elérheti fiókjában. Ha jegyét az ellenőrzés során nem tudja bemutatni, Önt jegy nélküli utasnak tekintjük, és munkatársaink e szerint járnak el.

Az összes jegyemet Wallet alkalmazásban tartom? Át tudom tölteni a vonatjegyeimet is?

Sajnos erre nincs lehetőség, a MÁV applikációban tárolt jegy csak a MÁV applikációban mutatható be. A PDF formátumú jegyet elektronikusan készüléke képernyőjén, vagy A/4-es papírra kinyomtatva mutathatja be.

Ha nem azzal a vonattal szeretnék elutazni, mint ami a jegyemen szerepel, felszállhatok?

Az e-vonatjegy - a meghatározott vonatra érvényes helyjegy, pót-, és helyjegy, valamint a vonathoz kötött kedvezménnyel vásárolt e-vonatjegyek kivételével - a rajta feltüntetett érvényességi időn és útvonalon bármelyik vonaton felhasználható.

Késik a vonat, aminek az indulási idejével a jegyem érvényessége kezdődik. Elutazhatok egy korábbi vonattal?

Ha az utazásra kiválasztott vonat késik, akkor az utazást a jegy érvényességének kezdete előtt 10 perccel másik, alkalmas vonattal megkezdheti. A korábbi vonatra a megfelelő felárat az utazás megkezdése előtt meg kell vásárolni.

Kimaradt a vonatom. Mi a teendő?

A vonat kimaradásáról igazolást kell kiállíttatni a kimaradt vonatra vezényelt jegyvizsgálóval vagy a kimaradásról tudomással bíró, a kimaradt vonat által érintett állomáson szolgálatot teljesítő pénztárossal vagy más ügyeletes munkavállalóval. Ezzel az igazolással és az e-vonatjeggyel a következő alkalmas vonatra akkor is fel lehet szállni, ha az felárköteles. Pót- és helyjegyköteles, helyjegyköteles vonaton csak a szabadon maradó ülőhelyek foglalhatók el. Ha a következő alkalmas vonat nem felárköteles, az e-vonatjegy külön igazolás nélkül is érvényes. A fel nem használt felár árát az Ügyfélszolgálat a fel nem használás igazolása esetén kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.

Sokat késik a vonatom, le fogom késni, vagy lekéstem a csatlakozásomat. Mi a teendő?

A késésről a késő vonat jegyvizsgálójával igazolást kell kiállíttatni. Ezzel az igazolással és az e-vonatjeggyel a következő alkalmas vonatra akkor is fel lehet szállni, ha az felárköteles. Pót- és helyjegyköteles, helyjegyköteles vonaton csak a szabadon maradó ülőhelyek foglalhatók el. Ha a következő alkalmas vonat nem felárköteles, az e-vonatjegy külön igazolás nélkül is érvényes. A fel nem használt felár árát az Ügyfélszolgálat a fel nem használás igazolása esetén kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.

Visszaváltás

Nem tudok elutazni, hogyan kapom vissza a pénzemet?

Az online jegyértékesítési rendszerben regisztrált felhasználóként vásárolt jegyek visszatérítését kizárólag a webes felületen a Korábbi vásárlásaim menüpontban és/vagy a MÁV applikációban a Jegyeim menüpontban kezdeményezheti, legkésőbb a jegy érvényességének kezdete előtt 1 órával. Ha jegyét regisztráció nélkül vásárolta, a visszaváltást az informacio [KUKAC] mav-start.hu címre írt e-maillel vagy a MÁVDIREKT-et felhívva kezdeményezheti, legkésőbb a jegy érvényességének kezdete előtt 1 órával (telefonhívás vagy az e-mail küldésének időpontja szerint). Kérjük, hogy az ügyintézéshez adja meg a vásárolt jegy(ek) sorszámát és ha lehet, a vásárlási azonosítót. Egyes jegyek nem visszaválthatók, vagy a visszatérítésre más határidő lehet érvényes, erről az adott jegy igénybevételi feltételei között tájékozódhat. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvénytartamának lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

A visszatérített e-vonatjegyek kezelési költséggel csökkentett ellenértékét a vásárlásnál használt bankkártyához tartozó bankszámlára írjuk jóvá, kizárólag a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal. Ha a visszaváltásra kijelölt jegyet az érvényesség lejárta előtt bármikor ellenőrzik, a jegy árát az ellenőrzés eredményétől függetlenül mindaddig visszatartjuk, amíg a jegy fel nem használását más módon (pl. az adott vonaton kiállított pótdíjjal, az adott vonaton érvényes és kezelt másik jeggyel) nem igazolja.

Lejárt érvényességű menetjegy visszaváltására nincs lehetőség.

A jegyvisszaváltásra vonatkozó részletes szabályok megtalálhatók a MÁV-START Üzletszabályzatában, illetve az egyes jegyek egyedi feltételeiben.

Hogyan válthatom vissza a jegyeimet a webes felületen?

Csak azokat a jegyeket válthatja vissza a webes felületen, amiket regisztrált felhasználóként vásárolt. Bejelentkezés után a „Korábbi vásárlásaim” menüpontban válassza ki azt az utazást, amelyiknek a jegyeit vissza kívánja váltani. Itt utasonként csoportosítva találja meg a jegyeket. Amennyiben egy utas összes jegyét szeretné visszaváltani, jelölje ki az utas nevét. Ha csak egy-egy tételt szeretne visszaváltani, akkor egyesével jelölje ki azokat. Bizonyos jegyek csak együtt visszatéríthetők. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

Hogyan válthatom vissza a jegyeimet a MÁV appon?

Csak azokat a jegyeket válthatja vissza a MÁV applikációban, amiket regisztrált felhasználóként vásárolt. Bejelentkezés után a „Jegyeim” menüpontban válassza ki azt az utazást, amelyiknek a jegyeit vissza kívánja váltani, majd azon belül válassza ki a visszaváltani kívánt jegyeket. Bizonyos jegyek csak együtt visszatéríthetők. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

Hogyan válthatom vissza a jegyeimet, ha azt nem regisztrálva vásároltam?

Regisztráció nélkül vásárolt jegyek esetében csak a teljes vásárlás visszaváltására van lehetősége. A jegyek visszaváltásához igényét az informacio [KUKAC] mav-start.hu címre írt e-maillel vagy a MÁVDIREKT-et felhívva jelezheti, legkésőbb a jegy érvényességének kezdete előtt 1 órával (telefonhívás vagy az e-mail küldésének időpontja szerint). Kérjük, hogy az ügyintézéshez adja meg a vásárolt jegy(ek) sorszámát és ha lehet, a vásárlási azonosítót. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

Kevesebben utazunk, mint ahány embernek helyjegyet vettem. Hogyan tudom visszaváltani a nem utazók helyjegyeit?

Ha több együtt utazó jegye közül nem mindegyik visszaváltására van szükség, elegendő kijelölni a nem utazók jegyeit, azonban a rendszer ekkor is visszaváltja a teljes rendelést, majd újból előállítja a szükséges számú új menetjegyet és felárat. Ezért az eredeti vásárlás során előállított jegyekkel nem lehet utazni. A funkció csak a regisztrált felhasználók számára érhető el.

Megpróbáltam visszaváltani egy jegyet a fentiek szerint, de nem engedi a rendszer. Miért?

Az alábbi esetekben nem lehet online visszatérítést kezdeményezni:

  • Ha az adott jegyfajta nem visszaváltható;

  • Ha a jegyet regisztráció nélkül vásárolták;

  • Ha az adott jegyre vonatkozó visszatérítési határidő (pl. érvényesség kezdete előtt legkésőbb 1 órával) már letelt.

Kimaradt a vonatom. A jegyemet vissza tudom váltani?

A MÁV-START hibájából nem vagy részben felhasznált e-vonatjegy visszatérítését az általános szabályok szerint az Ügyfélszolgálat végzi. A vonat kimaradásáról (vasúti hibáról) és az utazásról való lemondásról a lemondás helyén igazolást kell kiállíttatni az érintett vonatra vezényelt jegyvizsgálóval vagy az eseményről tudomással bíró más ügyeletes munkavállalóval.

Visszaváltottam a jegyemet, de még nincs a pénz a számlámon. Hogyan kapom meg a pénzemet?

A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. A visszatérített jegyek kezelési költséggel csökkentett összegét a vásárláskor használt kártyához tartozó bankszámlára juttatjuk vissza. Az összeg az után válik elérhetővé a számláján, hogy azt a számlavezető bank könyvelte, ami néhány napot igénybe vehet.

Ha ez az idő is eltelt, kérjük, hogy a visszatérítést visszaigazoló e-mailt juttassa el Ügyfélszolgálatunkra.

Ha a visszaváltásra kijelölt jegyet az érvényesség lejárta előtt bármikor ellenőrzik, a jegy árát az ellenőrzés eredményétől függetlenül mindaddig visszatartjuk, amíg a jegy fel nem használását az utas más módon (pl. az adott vonaton kiállított pótdíjjal, az adott vonaton érvényes és kezelt másik jeggyel) nem igazolja.

Amikor a jegyeket vásároltam, kértem számlát. Hogyan kapom meg a visszatérített jegyekről a helyesbítést?

A rendszer automatikusan elvégzi a helyesbítő számlák kiállítását, és azt e-mailben megküldi vásárlásnál megadott vagy a fiókhoz tartozó e-mailcímre. A webes felületen a helyesbítő számlák is letölthetők a „Korábbi vásárlásaim” menüpontból, ha a jegyet regisztrált felhasználó vásárolta.

Honnan tudja a MÁV-START, hogy milyen kártyáról/számláról történt a fizetés, amikor visszautalja a pénzt?

A MÁV-START sem a vásárlás, sem a visszatérítés során nem kér, és nem tárol bankkártyára, bankszámlára vonatkozó adatokat. A visszatérítés az eredeti vásárlási tranzakcióazonosítóra hivatkozva indított áruvisszavét tranzakció. Az eredeti vásárlási tranzakcióazonosítóra hivatkozva a MÁV-START a jegyek ellenértékén túl további összegek lehívására nem jogosult.

Miért számolnak fel kezelési költséget az online visszatérítésnél, miközben az egy automatikus folyamat?

Noha az online visszatérítés valóban lezajlik emberi közreműködés nélkül, költségei ennek a módnak is vannak. Ezért számítunk fel kezelési költséget, melynek mértéke azonban - pontosan a kisebb költségek miatt - alacsonyabb, mint ha a pénztárban téríttetné vissza a jegyeket.

Jegyvásárlás

Mi a teendő, ha a jegypénztárban nincs váltópénz?

Amennyiben Ön nem rendelkezik bankkártyával és nincs megfelelő aprópénze, illetve ha a jegypénztáros vagy a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, a vasúttársaság a fennmaradt tartozásáról igazolást ad. Ezzel párhuzamosan feljegyzi az Ön által megadott címet, ahová a visszajáró pénzt a menetjegyváltástól számított 5 naptári napon belül a vasúttársaság megküldi.

Budapest-Debrecen viszonylatú menettérti jeggyel utazhatok először Debrecen és Budapest között, majd fordítva?

Nem. A menettérti jeggyel, ha a visszautazás megkezdődött, az a menetjegy odaútra érvényét veszti. Először mindig az odaúti jeggyel kell utazni. A visszaúti jegy csak az oda úti jegy felmutatása mellett érvényes.

IC helybiztosítás nélküli pótjegy - Miért nincs rajta helyszám?

A vonatpótló buszos vágányzári menetrend idején alkalmazzuk, mivel a buszok helyszámot nem tartalmaznak. A helybiztosítás nélküli pótjegyekből nem értékesítünk többet, mint amennyi hely az adott vasúti járműben rendelkezésre áll, vagyis az ülőhely továbbra is ugyanúgy garantált, mint akkor, amikor a jegyen konkrét helyszám is szerepel.

Jegyek érvényessége

A menetjegyek érvénytartamának kezdete:

  •  a vásárlás napjával kezdődő nap 00:00, vagy
  •  legfeljebb 100 km-es utazási távolságnál az utas döntése szerinti
Adott állomáson van-e automata, hol találhatók

Kattintson ide.

Hogyan tud számlát kapni az automatás vásárlásról?

Az automata számlát csak előzetesen regisztrált számlázási adattal tud kiállítani. Számlázási adat regisztrálására pénztárban történő vásárláskor van lehetőség, vagy az ügyfélkód előállításához hívja a MÁVDIREKT-et.

Február hónapban miért nem 30 napot fed le a 30 napos bérletem?

A Magyar Állam és Társaságunk között létrejött Közszolgáltatási Szerződés szerint a 30 napos bérlet bármely kezdőnappal kiváltható, és a kezdőnapon 0.00 órától a tárgyhónapot követő hónap azonos napját megelőző napon 24.00 óráig jogosít utazásra. A szabályozás nem tesz különbséget a 30, 31 illetve 28 (29) napos hónapok esetében, ezért a rendelet valamennyi hónapra általános érvényű. Éves időtávban tekintve, a 31 napos hónapok következtében, a februárban bekövetkező hátrány eltűnik. A 30 napos bérlet előnye, hogy – mivel az érvényesség kezdőnapját a vásárló választhatja meg – e bérlettípus nagyobb mozgásteret biztosít utasaink részére, mindemellett a hosszadalmas pénztári sorban állás is elkerülhetővé válik. Természetesen a tárgyhónap első napján 0.00 órától a következő hónap 5. napján 24.00 óráig érvényes havibérlet – a 30 napos bérlettel megegyező áron - igény szerint továbbra is megváltható jegypénztárainknál.

Mit kínál a Budapest-bérlet, és milyen kedvezményes jegy vagy havijegy váltható hozzá?

A Budapest-bérlettel (ide értve a dolgozóknak, a nyugdíjasoknak, a tanulóknak, valamint a kismamáknak kiadott Budapest-bérletet) rendelkező utas Budapest közigazgatási határán belül (a főváros közigazgatási területén található utolsó budapesti állomásig, a továbbiakban: közigazgatási határállomás), korlátlan számú díjtalan utazásra, a fővárosból a BKSZ területén található állomásra történő utazása esetén a közigazgatási határállomástól BKSZ csatlakozó menetjegy vásárlására jogosult.

A vasút csak a bérletigazolvány tulajdonosának személyazonosságát vizsgálja. A nyugdíjasok esetében a bérletigazolványra való jogosultságot a vasút nem ellenőrzi.

Az éves Budapest-bérlet és a kedvezményes éves Budapest-bérlet naptári éves változata a tárgyév 1. napjának 0.00 órájától a követő év január hónap 6. napjának 02.00 órájáig érvényes. A kedvezményes éves Budapest-bérlet csúszó érvényességű (tetszőleges kezdőnappal váltható) változata a feltüntetett kezdőnaptól számított 1 évig érvényes.

A negyedéves, a havi illetve a félhavi (15 napos) Budapest-bérlet a rajta feltüntetett időszakban érvényes. (Az érvényesség első napja +99 nap, + 1 hónap, illetve +14 nap)

A Budapest-bérlettel rendelkező utas díjfizetés nélkül utazhat a főváros közigazgatási területén belül a BKK Zrt., a VOLÁNBUSZ Zrt. és a MÁV-START Zrt. kijelölt járatain.

A Budapest-bérlet nem érvényes az EN, EC, rj, IC, ICR, IP és Expressz vonatokon (kivéve a helybiztosítás nélküli kocsikkal is közlekedő IC-ken). A Budapest-bérlet kizárólag 2. kocsiosztályon érvényes. Az 1. kocsiosztály igénybevétele esetén az utasnak a budapesti helyi forgalomban érvényes kilométer-távolságok alapján teljesárú 2-1. kocsiosztály-különbözeti jegyet kell kiadni. A Budapest-bérlethez kiadott 2.-1. kocsiosztály-különbözeti jeggyel az utazást az érvényesség első napján be kell fejezni. A Budapest bérlet a gyorsvonati pótjegy köteles vonatok esetén a felár megváltása alól nem mentesít.

A Budapest-bérlet hosszabb út részbeni fedezésére csak a BKSZ területén belül használható fel, ilyen esetben a vasút BKSZ csatlakozó menetjegyet vagy bérletet szolgáltat ki. A Budapest-bérlettel az utazás korlátlan számban igazoltatás nélkül megszakítható.

A MÁV-START által értékesített bérletszelvények típusai és árai:

Havi Budapest-bérlet természetes személyeknek 9 500 Ft

Havi Budapest-bérlet nem természetes személyeknek 10 500 Ft

Havi Budapest-bérlet tanulóknak 3 450 Ft

Havi Budapest-bérlet nyugdíjasoknak 3 330 Ft

Budapest-bérlettel igénybe vehető járatok, viszonylatok (gyorsvonat, IC)

A menetrendben külön szimbólummal megjelölt járatok, a BKSZ területén belül történő utazás esetén vehetők igénybe, a közigazgatási határállomásig jegy nélkül, onnan a BKSZ területén belül levő célállomásig kiegészítő mentejegy/bérlet váltásával. A gyorsvonatokra, ha pótjegy kötelesek, gyorsvonati pótjegy váltása mellett használható, az IC-k általában nem vehetőek igénybe, kivéve az olyan rendkívüli eseteket, mint pl. az M3 metró jelenleg tartó felújítása miatt a Budapest-Nyugati - Ferihegy közötti szakasz.

Nem sikerült a fizetés, nem kaptam visszaigazolást

Ha korábban eltárolt bankkártya-adatokkal próbált fizetni, de a fizetés sikertelen, akkor próbáljon meg a kártyaadatok manuális megadásával fizetést indítani. Ha így sem sikerült fizetnie, akkor a jegyét a fizetési szolgáltatónál fellépő hiba miatt átmenetileg sajnos nem tudja az online felületen/applikációban megvenni. A problémát jelezheti: informacio [KUKAC] mav-start.hu

Hogyan számoltathatom el a MÁV applikációban vásárolt jegyemet a munkáltatóm felé?

Az applikáció elektronikus számlát állít ki, illetve egy igazolást a fizetésről a jegy QR kód nélküli képével vagy a jegy pdf formátumát, melyet az utas sikeres vásárlás esetén megkap, ezeket tudja a munkáltató felé benyújtani.

Nem működik az applikáció. Mi a teendő?

Ha a felszállás helyén van más jegyvásárlási lehetőség (pénztár vagy automata), akkor a jegyet ott kell megváltani. Ha nincs a felszállás helyén más jegyvásárlási lehetőség, a vonat fedélzetén pótdíj nélkül válthat jegyet. E-vonatjegyet válthat a MÁV-START internetes jegyvásárlási rendszeréből is.

Fizető felületen lévő probléma esetén

Ha korábban eltárolt bankkártya-adatokkal próbált fizetni, de a fizetés sikertelen, akkor próbáljon meg a kártyaadatok manuális megadásával fizetést indítani. Ha így sem sikerült fizetnie, akkor a jegyét a fizetési szolgáltatónál fellépő hiba miatt átmenetileg sajnos nem tudja az applikációban megvenni. A problémát jelezheti: informacio [KUKAC] mav-start.hu
Ha a felszállás helyén van más jegyvásárlási lehetőség (pénztár vagy automata), akkor a jegyet ott kell megváltani.
Ha nincs a felszállás helyén más jegyvásárlási lehetőség, a vonat fedélzetén pótdíj nélkül válthat jegyet.
E-vonatjegyet válthat a MÁV-START internetes jegyvásárlási rendszeréből is a www.mavcsoport.hu honlapról.
A fizetési szolgáltató elérhetőségei: ugyfelszolgalat [KUKAC] simple.hu, Telefon: +36(1)366-6611 +36(20)366-6611 +36(30)366-6611 +36(70)366-6611

Fizetés után nem kapja meg a jegyet?

Amennyiben a jegy az applikációban nem látszik, és a MÁV-START-tól sem kap e-mail értesítést a sikeres vásárlásról, akkor Önnek nincs jegye. Utazás csak érvényes jeggyel lehetséges, ezért kérjük, vásároljon másik jegyet. A zárolt összeget 48-72 órán belül visszatérítik a fizetéshez használt bankszámlára.

Fejlesztési javaslatok

Az észrevételeit az alkalmazáson belül a Program értékelése menüpontból, vagy e-mail-en az informacio [KUKAC] mav-start.hu címre küldheti. Kérjük, hogy – különösen hibabejelentés esetén – lehetőség szerint képernyőképekkel is segítse a vizsgálatot.

Hogyan tud számlát kapni az online vásárlásról

A MÁV applikációban vagy az interneten történő vásárlás esetén emailben küld számlát a rendszer a tranzakcióról.

 

Visszatérítés

Meddig válthatom vissza a jegyemet utazás előtt?

A jegypénztárban és jegykiadó automatából vásárolt 100 km alatti és feletti jegyeket érvénytartamon belül a kiindulási állomáson, érvénytartam kezdete előtt bármelyik vasútállomáson 20% kezelési költséggel lehet visszaváltani.
Az IC pót- és helyjegyet visszaváltani a vonat indulása előtt legkésőbb egy órával lehet.
Az online, illetve a MÁV applikációból vásárolt menetjegyeket legkésőbb a kiválasztott vonat indulása előtt egy órával, 10% kezelési költséggel lehet visszaváltani.

Visszatérítés vasúthiba esetén

10 percet meghaladó késés vagy a vonat kimaradása esetén lehetősége van lemondani az utazásról a kiinduló állomáson. Ebben az esetben a vonat jegyvizsgálója vagy a felszállási állomás ügyeletes alkalmazottja kérésére igazolást állít ki, ami alapján a vasúttársaság kezelési költség nélkül visszatéríti az utas menetjegyét.

Mennyi időn belül köteles a MÁV-START Zrt. visszatérítési kérelmeket elbírálni és teljesíteni? 

Az egységes nemzetközi díjszabási rendelkezések alapján a szállítási vállalatok a visszatérítéseket legkésőbb az utas kérelmének és az utas által benyújtandó bizonyítékok beérkezését számított 3 hónapon belül kötelesek elintézni.

A megváltott InterCity pótjegyemet mikor válthatom még vissza?

Legfeljebb az indulás előtt egy órával. Amennyiben a vonat tíz percen túli késéssel indul lemondhat az utazásról, és ebben az esetben szintén visszakapja pótjegye, menetjegye teljes árát.

Bérlet, jegy visszaváltása, átdátumozása

A bérletek visszatérítését a MÁV-START Ügyfélszolgálatától írásban kell kérni. A még fel nem használt havibérletet és az első félhónapra érvényes félhavi bérletet a teljes visszatérítéshez az érvényességi hónap 5. napjáig, a hónap második felére érvényes félhavi bérletet pedig a hónap 20. napjáig lehet benyújtani. Ha a havibérletet az érvényesség hónapjának 20. napjáig benyújtják visszatérítésre a vasúti társaság a bérlet árából levonja a félhavi bérlet árát és a fennmaradó összeget visszatéríti. A 30 napos bérletet a teljes visszatérítéshez az érvényesség első napja előtt kell benyújtani. Ha a 30 napos bérletet az utas az érvényesség első napját követő 14. nap 24:00 óráig benyújtja, a vasúttársaság a bérlet teljes árából levonja a félhavi bérlet árát és a fennmaradó összeget visszatéríti. A tanuló bérlet ára csak a jegy érvényességének kezdete előtt téríthető vissza. A visszatérítés kezelési költsége 20%.

Elektronikus jegyek visszatérítése

Az elektronikus jegyek visszatérítéséről bővebben olvashat a linkre kattintva.

Pénztárban, vagy jegyértékesítő automatából vásárolt menetjegyek

Az utas külön igazolás nélkül jogosult a fel nem használt menetjegye árának visszatérítésére
• bármely pénztárban, ha a menetjegy érvénytartama még nem kezdődött meg,
• a menetjegyen feltüntetett kiindulási vagy azt megelőző állomáson, illetve a jegyváltás helyén
• ha a menetjegy érvénytartama már megkezdődött és még nem járt le;
• a menetjegy nem meghatározott vonatra szól, és
• legalább 101 km távolságra lett kiadva,
• bármely pénztárban, adott vonat menetrend szerinti indulási ideje előtt legkésőbb 1 óráig, ha a menetjegy meghatározott vonatra szól.
A legfeljebb 100 km távolságra kiadott menetjegy a rajta feltüntetett érvénytartamon belül csak a menetjegyen feltüntetett kiindulási állomáson téríthető vissza.
Kiindulási állomást követő állomáson történő visszatérítési igény esetén visszatérítendő összegből levonásra kerül a kiindulási állomás és a visszatérítést teljesítő állomás közti az utas kedvezményének megfelelő menetdíj.
Az utas a visszautazás kiindulási állomásán külön igazolás nélkül jogosult az érvényes és visszaútra fel nem használandó menettérti jegy visszaúti része árának visszatérítésére.
A pénztárban, illetve jegyértékesítő automatából vásárolt jegyek és bérletek visszatérítése esetén 20% kezelési költség kerül levonásra.
A helyjegyek, illetve IC pót- és helyjegyek visszatérítése a vonat menetrend szerinti indulási ideje előtt legkésőbb 1 óráig lehetséges. Ezen jegyek visszatérítése esetén nem kerül felszámításra kezelési költség.
A visszatérítés teljesítésekor a vasúti társaság a visszatérítendő eredeti jegyet bevonja és a menetjegy mellé esetlegesen kiadott számlát vagy annak jól olvasható másolatát az utasnak be kell mutatnia.
A visszatérítéskor kifizetett összeg átvételét az utasnak neve, lakcíme megadásával kell elismernie, a vasút az átvevő személyazonosságát alkalmas igazolvány alapján vizsgálja.
Ha az utasnak szolgálatszünetelés miatt nincs lehetősége a visszatérítési igény benyújtására vagy a menetjegy fel nem használásának igazolására, igényét a MÁV-START Ügyfélszolgálathoz nyújthatja be. A visszatérítési igény leírásába bele kell foglalni, hol, mikor, milyen módon kísérelte meg a visszatérítést.

 

Menetrend

Menetrendi információ kérése adott napon, adott viszonylatra

Az aktuális menetrendi információkról a Vonatinfó honlapon illetve a MÁVINFORM Facebook-oldaláról tájékozódhat.
Amennyiben itt nem talál elég információt, kérjük hívja a MÁVDIREKT-et.

Ünnepnapokkal kapcsolatos közlekedési rendek

2019-2020. évi belföldi közforgalmú menetrend

 

Utazás közben

Az automatáknál és az interneten megvásárolt kedvezményes menetjegyek esetén hol szükséges bemutatni a kedvezményre jogosító okmányokat?

Az automatáknál illetve az interneten megvásárolt kedvezményes menetjegyek esetén menetjegye a kedvezményre jogosító okmány felmutatásával együtt érvényes, melyet a vonaton a jegyvizsgálónak kell bemutatni.

Használható elektromos cigaretta a vonatokon, állomásokon? 

Kattintson ide.

Járatkimaradás, következő alkalmas vonat keresése

Az aktuális menetrendi információkról a Vonatinfó oldalon illetve a MÁVINFORM Facebook-oldaláról tájékozódhat.
Amennyiben itt nem talál elég információt, kérjük hívja a MÁVDIREKT-et.

Adott vonat adott állomáson bevárja a csatlakozást? (késés, vágányzári menetrend esetén)

Hívja a MÁVDIREKT-et.

Mikor szállhatok fel a vonatra jegy nélkül?

Kizárólag abban az esetben, amennyiben a felszállás állomásán nincs jegykiadás. Ellenkező esetben pótdíjat kell fizetni.

Miért késik, várakozás oka

Az aktuális menetrendi információkról a Vonatinfó oldalon illetve a MÁVINFORM Facebook-oldaláról tájékozódhat.
Amennyiben itt nem talál elég információt, kérjük hívja a MÁVDIREKT-et.

 

Ügyfélszolgálat

Talált tárgy, állat bejelentése

Hívja a MÁVDIREKT-et.

Késésigazolás kérésének módja, helye az állomáson

Az utas kérésére a késésről (ide értve a késés miatti csatlakozás mulasztást is) és kimaradásról, valamint az azt okozó akadály tényéről és időtartamáról a vasúti társaság igazolást állít ki. A vasúti társaság részéről szükséges igazolásokat a vasútállomás ügyeletes alkalmazottja, a vonaton a jegyvizsgáló adja ki és ezt a tényt feljegyzi az utas menetjegyére.

Hibabejelentés

Üzenetküldés

Kedvezmények

Az Uniós államok 65 év feletti polgárai jogosultak díjmentes utazásra Magyarországon?

Az Európai Unió 65 éven felüli polgárai – életkoruk és személyazonosságuk megfelelő igazolása mellett – menetdíj megfizetése nélkül utazhatnak belföldi forgalomban, 2. kocsiosztályon. A díjmentesség a magasabb kocsiosztály igénybe vételére és a felárra nem terjed ki.

Milyen kedvezményt lehet igénybe venni belföldön?

Kattintson a linkre.

Fel kell mutatnom a pénztárnál a kedvezményre jogosító igazolásomat?

Igen.

Ha nem volt nálam a diákigazolványom/bérletem a vonaton, és megbüntettek, mit tegyek?

A jegyvizsgáló ún. Utasleadási lapot állított ki az utazás során, akkor Önnek lehetősége van 15 naptári napon belül a menetjegyet az utasleadási lappal és az érvényes diákigazolvánnyal bármely pénztárunkban bemutatni, és a bemutatási díjat befizetni, ami jelenleg 1.300 Ft.
Ha Ön a vonaton megfizette a jegyvizsgáló által felszámított összeget, akkor lehetősége van az utólagos bemutatásra, amennyiben 15 napon belül a menetjeggyel, a jegyvizsgálótól kapott menetjeggyel és az érvényes diákigazolvánnyal bármely személypénztárunkban. Ez esetben a vonaton fizetett összeget, az 1.300 Ft bemutatási díj levonása után visszatérítik Önnek.

Milyen kedvezményekkel jár a HungaryCard használata a MÁV-START Zrt. vonalain?

A kedvezmények kizárólag belföldi utazásra vehetők igénybe. A 2020. évi kiadványcsomagban a következő kedvezményszelvények találhatóak:

4 darab 2. kocsiosztályra érvényes 50%-os egyúti kedvezmény,

8 darab 2. kocsiosztályra érvényes 33%-os egyúti kedvezmény,

4 darab díjmentes egyúti kerékpárjegy.

A kártya felmutatásával korlátlan számú alkalommal vehető igénybe 50%-os kedvezmény a Balatonfenyvesi Kisvasút valamennyi menetrend szerinti személyszállító járatán.

Az 50%-os és 33%-os kedvezmények pót- és helyjegyekre nem vonatkoznak. A kedvezményes menetjegy, kerékpárjegy csak akkor érvényes, ha az utas fel tudja mutatni a Hungary Card 2020. kártyát és annak sorszámával megegyező sorszámú szelvényfüzetet, benne a lebélyegzett tőszelvényt.

Megosztható-e az "Ellátottak utazási utalványa" kedvezmény?

A jogosult az Ellátottak utazási utalványa alapján biztosított kedvezményt – saját elhatározása alapján – számszerű megkötöttség nélkül házastársával (élettársával) megosztva is használhatja, ha az saját jogán is rendelkezik Ellátottak utazási utalványával. Annak a jogosultnak az Ellátottak utazási utalványát vagy a jogosultságát bizonyító más iratot, akivel a jogosult a kedvezményt megosztja, a menetjegy ellenőrzésekor be kell mutatni. A házastárs (élettárs) az igényjogosulttal együtt történő vagy önálló utazása esetén is igénybe veheti a kedvezményt. A kedvezmény megosztása az utazási lehetőségek számát nem növeli.

Nem osztható meg a kedvezmény – élettársi kapcsolatra hivatkozással – az egyenes ági rokonok (anya-lánya, anya-fia, apa-fia, apa-lánya stb.) között.

Részletes feltételekért keresse információs szolgálatainkat, vagy tanulmányozza Díjszabásunkat.

Lehet-e Széchenyi Pihenő kártyával (SZÉP kártyával) vásárolni a MÁV-START-nál?

A SZÉP Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló, többször módosított 55/2011. (IV. 12.) Korm. rendelet értelmében a SZÉP kártyát nem áll módunkban elfogadni.

Lehetséges-e az állam által biztosított szociálpolitikai kedvezménnyel első osztályon utazni?

A szociálpolitikai kedvezmények 2. kocsiosztályon vehetők igénybe, ha a jogosult 1. osztályon szeretne utazni, akkor köteles a teljesárú 2-1 kocsiosztály különbözetet megfizetni az általa igénybevett viszonylaton.

Lehetséges levelezős diákigazolvánnyal a lakóhely illetve az iskola közötti útvonalon kívüli viszonylaton utazni?

Igen, az „Igazolás a tanulók vasúti kedvezménye igénybevételéhez” nyomtatvány kiváltásával és lebélyegeztetésével. Az ehhez szükséges kérelem honlapunkról letölthető. Bővebb információért forduljon Ügyfélszolgálatunkhoz, vagy állomási információszolgálatunkhoz.

A külföldön tanuló diák az intézmény által kiadott diákigazolvánnyal igénybe veheti a magyar diákokra érvényes belföldi kedvezményeket?

Ha a diákigazolványt nem Magyarországon állították ki, a kedvezményre jogosultság igazolására csak abban az esetben használható fel, ha a jogosultság adati az igazolványról egyértelműen megállapíthatóak
• az igazolványt az Európai Unió vagy az Európai Gazdasági Térség egyik tagállamában adták ki,
• az igazolvány névre szóló,
• az igazolvány fényképpel ellátott vagy az utas egyidejűleg más fényképes igazolvánnyal tudja igazolni személyazonosságát,
• az igazolvány érvényességi ideje megállapítható (érvényességi időtartam vagy érvényesítő bélyegzés, matrica, stb.),
• az igazolvány tartalmazza az oktatási intézmény megnevezését és székhelyét.
Amennyiben a külföldön kiállított diákigazolványról a képzés jellege (nappali, levelező, stb.) nem állapítható meg, akkor azt nappali képzésre kiadott diákigazolványként fogadjuk el.
Az ún. nemzetközi diákigazolványok (amelyeket nem az oktatásért felelős hatóság, hivatal vagy oktatási intézmény, hanem diákszervezet, utazási iroda stb. pl. ISIC ad ki) alapján kedvezmény abban az esetben nem vehető igénybe ,ha a kártyáról nem állapítható meg, hogy valamely  EU vagy EGT tagállamban adták ki.
A külföldön tanuló magyar diák igényelhet a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Ügyfélszolgálati Irodáján (1055 Budapest, Szalay utca 10-14.) diákigazolványt.
További információk: www.diakigazolvany.hu

A belföldi diákigazolvány igénybe vehető nemzetközi utazáshoz?

Nemzetközi utazások esetén diákigazolvánnyal nem vehetők igénybe kedvezmények, viszont számos ajánlat biztosít kedvezményt 26 év alattiak részére. A menetjegy megváltása előtt tájékozódjon az ifjúsági kedvezmények esetleges meglétéről.

Az Uniós államok 26 év alatti polgárai megkaphatják-e a belföldön érvényes 33%-os kedvezményt?

Igen, bármely viszonylaton péntek 10.00 órától vasárnap 24.00 óráig, és a vasárnapi közlekedési rend szerint meghirdetett ünnepnapokon korlátlan számban, 2. osztályon.

Kajla útlevél

https://kajla.hu/

A nem hatóság, oktatási intézmény vagy hivatal által kiállított nemzetközi diákigazolvány (például ISIC) igénybe vehető belföldi utazás céljára?

Nem vehető igénybe belföldi utazás céljára.

Tájékoztató a diákkedvezményekről

Mindent megtudhat a diákkedvezményekről az Árak és kedvezmények menüpontunk Diákkedvezmények oldaláról.

 

Nemzetközi utazás

Meddig érvényes a nemzetközi menetjegy?

A nemzetközi menetjegyek érvénytartama általában 4 nap, azonban vannak bizonyos ajánlatok, melyeknél az érvénytartam hosszabb, míg vannak olyan ajánlatok is, melyeknél a menetjegy csak adott napra, adott vonatra érvényes. A menetjegy megváltása előtt tájékozódjon az ajánlat igénybevételi feltételeiről.

Meddig válthatom vissza a (nemzetközi) jegyemet utazás előtt?

Az NRT díjszabás alapján kiállított menetjegyeket érvénytartam kezdete előtt de legkésőbb az érvénytartam első napján,
Kiránduló jegyeket legkésőbb az érvénytartam kezdete előtti nap 24:00-ig,
Speciál menetjegyeket lekésőbb az érvénytartam kezdete előtti nap 24:00-ig,
SparDay/SparNight menetjegyek és az osztrák/német City-Star menetjegyek nem visszatéríthetőek.
A cseh City-Star jegyekre az NRT jegyek szabályai érvényesek.
Különleges Globál áras ajánlatokra eltérő előírások érvényesek.

Jegyvásárlás nemzetközi járatokra

Nemzetközi utazásainkról, illetve a jegyvásárlási lehetőségekről a Nemzetközi utazás oldalon talál bővebb információt.
Amennyiben egyéb kérdése van, kérjük hívja a MÁVDIREKT-et.

Nemzetközi utazáshoz igénybe vehetőek a belföldi kedvezmények a határig?

Nem. Nemzetközi utazás esetén az egész útvonalra nemzetközi menetjeggyel kell rendelkeznie az utasnak.

 

Élőállatok szállítása

Szállíthatok kutyát a vonaton?

A kézipoggyászra vonatkozó általános szabályok megtartásával az utas zárt szállítóeszközben élő állatot is bevihet a vasúti kocsiba, ha az (pl. kosár, ketrec, láda) biztosítja, hogy az állat abból az utazás során nem szabadulhat ki, és alkalmas arra, hogy az utasokat, az utasok ruházatát és kézipoggyászát, valamint a vasúti berendezéseket megóvja. Az előbbiektől eltérően a kutya zárt szállítóeszköz nélkül, szájkosárral és pórázon vezetve is szállítható. Beteg, fertőző kutya, élőállat a vonaton nem szállítható. Pót- és helyjegyköteles (InterCity, Railjet, EuroCity, EuroNight) helyjegyköteles (expressz) vonat másodosztályú kocsijában a kisállatok – kutyák, macskák és egyéb kistestűek csak zárt hordozóeszközben való szállítása engedélyezett.

Kell fizetnem a kutya szállításáért?

Igen, a kutya szállításához élőállat-viteldíj váltása szükséges. A vasúti kocsiba bevihető élőállat-szállítás díjszámításának szabályait a Díjszabás tartalmazza.

Bármely kocsiba bevihetem a kutyámat?

A kísérő kutya és a szolgálatban lévő rendőrségi kutya kivételével nem vihető be élő állat:

a)    az 1. osztályú kocsiba,

b)    az étkezőkocsiba.

Bevihetem a kutyát a kocsiba/fülkébe, vagy a peronon szükséges szállítanom? Több kutyát is vihetek magammal?

Kutya csak a 2. kocsiosztályú személykocsiba vihető be. Egy utas legfeljebb 2 kutyát vihet magával. A 2. kocsiosztályú, fülkés kocsi fülkéjébe a kutya csak az ott ülő valamennyi utas beleegyezésével vihető be. A fülkés kocsi egy fülkéjébe legfeljebb 2 utas vihet be kutyát. 20 kg-nál nehezebb, nagytestű kutya csak a személykocsi peronján szállítható. A kutyát pórázzal és szájkosárral kell ellátni, kivéve, ha a kutya megfelelő zárt szállítóeszközben utazik, ha az (pl. kosár, ketrec, láda) biztosítja, hogy az állat abból az utazás során nem szabadulhat ki, és alkalmas arra, hogy az utasokat, az utasok ruházatát és kézipoggyászát, valamint a vasúti berendezéseket megóvja. A pót- és helyjegyköteles, és a helyjegyköteles vonatra az utas a kutyáját szájkosárral és pórázon vezetve felviheti a jármű utasterén kívüli (peron, többcélú tér) részbe. Az utasnak a kutyát a felvitelt követően haladéktalanul az arra alkalmas – a kézipoggyász mérethatárt (30x50x80 cm) meg nem haladó méretű – szállítóeszközben kell elhelyeznie, mely alkalmas arra, hogy az utasok testi épségét, biztonságát, a vonatok,  vagyontárgyak tisztaságát és sértetlenségét megóvja. Ha ez megtörtént, csak akkor viheti be a 2. osztályú kocsi utasterébe. Az utas az utastéren kívüli részben sem szállíthatja szállítóeszköz nélkül a kutyát. A szállítóeszközt az utasnak végig szoros őrizetében, magánál kell tartania. Az állatot a szállítóeszközből az utazás során nem engedheti ki. Az állatokat még szállítóeszközben sem lehet az ülésen elhelyezni. Pót- és helyjegyköteles (InterCity, Railjet, EuroCity, EuroNight) helyjegyköteles (expressz) vonat másodosztályú kocsijában a kisállatok – kutyák, macskák és egyéb kistestűek csak zárt hordozóeszközben való szállítása engedélyezett.

Mit szükséges magammal vinni a kutyával történő utazáshoz?

A kutya tulajdonosa köteles az állat egy évnél nem régebbi keletű, veszettség elleni oltási bizonyítványát magával vinni, és azt kérésre felmutatni. A három hónapnál fiatalabb kölyökkutya esetében – ha életkora egyértelműen igazolható – nem kell oltási bizonyítványt felmutatni. Ha az utas a szükséges igazolást nem tudja felmutatni, a vasúti társaság az utast és kutyáját kizárja az utazásból.

IC vonaton is szállíthatok kutyát?

Lehetőség van kisállatok – kutyák, macskák és egyéb kistestűek – zárt hordozóeszközben való szállítására valamennyi helyjegyköteles (expressz), valamint pót- és helyjegyköteles (InterCity, railjet, EuroCity, EuroNight) vonatunk másodosztályú kocsijain. Az élőállat viteldíj megváltása a kutya szállítás esetén ebben az esetben is szükséges. Egyéb kistestű állat viteldíj megfizetése nélkül szállítható. Egy utas egy (élő állatot tartalmazó) tárolóeszközt vihet magával.

Már a vonatra is zárt tárolóban vihetem fel a kutyát?

A pót- és helyjegyköteles, és a helyjegyköteles vonatra az utas a kutyáját szájkosárral és pórázon vezetve felviheti a jármű utasterén kívüli (peron, többcélú tér) részbe. Az utasnak a kutyát a felvitelt követően haladéktalanul az arra alkalmas – a kézipoggyász mérethatárt (30x50x80 cm) meg nem haladó méretű – szállítóeszközben kell elhelyeznie, mely alkalmas arra, hogy az utasok testi épségét, biztonságát, a vonatok, vagyontárgyak tisztaságát és sértetlenségét megóvja. Ha ez megtörtént, csak akkor viheti be a 2. osztályú kocsi utasterébe. Az utas az utastéren kívüli részben sem szállíthatja szállítóeszköz nélkül a kutyát. A szállítóeszközt az utasnak végig szoros őrizetében, magánál kell tartania. Az állatot a szállítóeszközből az utazás során nem engedheti ki. Az állatokat még szállítóeszközben sem lehet az ülésen elhelyezni.

Kártérítés

Milyen esetben kérhetek átalány-kártérítést vonatkésés esetén?

Belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén az Utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek mértéke:

- 30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a

- 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a.

Az átalány-kártérítés számításának alapja a menetjegy árának a késett vonatra eső része, menettérti útra kiadott menetjegy esetén a menettérti jegy árának azon útra (oda vagy vissza) eső része, amely út során az Utas a késést elszenvedte.

Nem kérhető kártérítés, ha az Utas nem rendelkezett menetjeggyel és pót-és helyjeggyel, pótjeggyel, vagy helyjeggyel.

Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot, azt a vasúti társaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését a vasúti társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 Ft-ot.

Pénztárban, vagy jegyértékesítő automatából vásárolt menetjegyek:

Az állomási pénztárainknál egyéb feltételek függvényében az utazás napjától számított 14 napon belül teljesítjük a kifizetéseket, ezt követően az átalány-kártérítési igényt az Ügyfélszolgálathoz kell benyújtani. Utóbbi esetében, kérelmét és eredeti menetjegyeit Ügyfélszolgálatunkhoz tudja benyújtani, melynek elérhetőségeit az alábbi linken találja: https://www.mavcsoport.hu/ugyfelszolgalat/mav-start-ugyfelszolgalat. Beadványát ezen túl bármely pénztárunk is befogadja, illetve továbbítja a megfelelő szervezeti egység felé.

Bérlet:

Belföldi forgalomban a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazás esetén az átalány-kártérítés alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljesárú egy útra szóló menetjegy ára, tanuló bérlet esetén az ugyanazon viszonylatra érvényes 90%-os mérséklésű egy útra érvényes menetjegy ára.

E-vonatjegy:

Az e-vonatjegyek esetén a kártérítés kifizetése csak központilag lehetséges. Az igény pénztárban történő benyújtása a kártérítési igénybejelentő lap kitöltésével lehetséges. Az igény elektronikus módon is benyújtható, ez történhet elektronikus levélben: eszrevetel [KUKAC] mav-start.hu e-mail címre, vagy a www.mavcsoport.hu honlapon, az erre biztosított felületen On-line is. Ebben az esetben kérjük, hogy e-vonatjegyét (PDF) is csatolja igénye mellé, vagy a vásárlás beazonosításához adja meg a vásásláskor használt felhasználó nevét, és a vásárlás idejét. Amennyiben késési igazolás is került kiállításra utazása során, kérjük azt is csatolja be. Minden esetben meg kell adni a vásárolt és utazáshoz felhasznált menetjegy egyértelmű beazonosításához szükséges adatokat (jegysorszám, vagy felhasználónév és vásárlás ideje), valamint a postacímét, vagy bankszámlaszámát melyre a kifizetést igényli

A MÁV applikációból vásárolt e-vonatjegyekre ugyanezen szabályok alkalmazandók.