Fekvőhelyes kocsi

2014. június 23. hétfő, 19.59 / Utolsó módosítás: 2018. március 29. csütörtök, 23.36

Fekvőhelyes kocsi piktogram

Kedvező áron nyugalomban és kényelemben aludni – ezt kínálja önnek a fekvőhelyes kocsi.

A kusettként (couchette) is ismert kocsitípus nappal látszólag csak egy ülőhelyes kocsi, hatszemélyes fülkékkel. Az esti órákban azonban az ülések lehajtásával a fülke mindkét oldalán ágyak várják az utasokat. A fülkékben férfiak és nők vegyesen kapnak helyet, egyedül utazó hölgyek azonban számos nyugat-európai viszonylaton kérhetik, hogy helyüket női fülkébe kapják.

Az ágyakat a kocsi saját utaskísérője hajtja le, aki az utasok számára ágyneműt biztosít. Az ágyazás a fekvőhelyes kocsikban általában az utasok dolga, de kérésükre a kísérő segít nekik ebben. Az ágyak mellett a legtöbb járműben található olvasólámpa és egy kisebb tartó az éjszaka is szükséges személyes tárgyak számára. Mellékhelyiség a kocsi mindkét végén található, ezen felül egyes kocsikban külön kézmosófülkéket is kialakítottak a folyosó végén.

A fekvőhelyes kocsik fülkéi általában 4 vagy 6 személyesek – attól függően, hogy hány ágyat hajtanak le. A hatfős fülkébe a foglalás rendszerint olcsóbb, míg a négyfősbe valamivel többe kerül, cserébe nagyobb a mozgástér. A hatfős fülkékben a kupé két oldalán 3-3 ágy, a négyfős fülkékben pedig 2-2 ágy található egymás felett.

A felsőbb ágyakra a feljutást létra biztosítja, a biztonságos alvásról pedig leesést gátló korlátok vagy hevederek gondoskodnak. Egyes kocsik négyágyas fülkéjében a felső ágy alacsonyabban van, így az azon utazónak nem kell túl magasan aludnia, és több helye van a felülésre is. Számos kocsi felső ágya kisebb méretű a többihez képest, így magasabb utasaink számára alsó vagy középső ágy (esetleg négyágyas fülke) foglalását ajánljuk. Amennyiben nem kér konkrét elhelyezést, a helyfoglalás a fülkékben általában a felső, majd az alsó ágyakkal kezdődik.

A kísérő felszálláskor összegyűjti a menetjegyeket, amelyeket leszállás előtt szolgáltat vissza. Így az utasok nyugalmát a jegyvizsgálat nem zavarja, a schengeni övezeten belül pedig általában hatósági ellenőrzésre sem kell számítani. A nyugodt alvást a fülkében roletták, sötétítőfüggönyök, valamint a teljesen lekapcsolható világítás is garantálja. Valamennyi fülkén több zár is található, amelyek közül legalább az egyik olyan biztonsági zár, amelyet kívülről kulccsal sem lehet kinyitni. Az utasok biztonságáról a kocsi kísérője is gondoskodik, ennek ellenére vagyonbiztonsági okokból ajánlott, hogy éjszakára valamennyi zár be legyen zárva.

Egyes magasabb komfortfokozatú vonatokon (pl. EuroNight, Nightjet) a fekvőhelyjegy árában egy esti ásványvíz, illetve a kísérő által másnap reggel a fülkében felszolgált reggeli is benne van. A kísérőnél azonban számos viszonylaton, a reggelitől függetlenül is kaphatók hideg és meleg italok, valamint kisebb harapnivalók.

A fekvőhelyes kocsik igénybevételéhez 2. osztályú menetjeggyel és fekvőhelyjeggyel vagy a helybiztosítást is magában foglaló globáldíjas menetjeggyel kell rendelkezni. Egyes országokban a fekvőhelyes kocsiban való négyágyas elhelyezés esetén 1. osztályú menetjegyet kell váltani. Erről munkatársaink a jegyváltáskor tájékoztatják az utazókat. A fekvőhelyes kocsi a legtöbb esetben az ülőhelyes kocsihoz képest minimális ráfizetéssel vehető igénybe.

A Magyarországról induló vonatokban közlekedő fekvőhelyes kocsikat az Utasellátó vagy a társvasutak üzemeltetik. Ennek megfelelően utasaink a célállomástól függően magyar, cseh, lengyel, román és szerb fekvőhelyes kocsikkal is utazhatnak.