Tervezhetőbbé váltak a vontatási energiaárak a vasúti árufuvarozók számára

2022. december 7. szerda, 12.11 / Utolsó módosítás: 2022. december 7. szerda, 12.16

A MÁV tájékoztatta a vele szerződésben álló vasúti árufuvarozókat a 2023 első negyedévre érvényes vontatási villamosenergia áráról, így tervezhetőbbé és kiszámíthatóbbá váltak az energiaköltségek. Ősszel a vasúttársaság egyeztetést folytatott az áramszolgáltatóval a korábbinál kedvezőbb és stabilabban tartható ár kialakítása érdekében. Ennek köszönhetően az átlagos egységárat a MÁV 90 százalékos pontossággal, már 30 nappal a jövő év első negyedévét megelőzően, azaz november 30-ig közzé tudta tenni. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által közvetített fuvarozói igény teljesítése áttételesen elősegíti, hogy a vasúti áruszállítás megőrizze versenyképességi előnyét, ugyanis a fuvarozó vállalatok a kereskedelmi partnereikkel eredményesebben tudnak egyeztetni a szállítási díjakról.

A MÁV – rövid és hosszú távú villamosenergia termékek beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárást követően – tavaly év végén két évre szóló szerződést kötött az állami tulajdonú MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-vel. A vasúttársaság a már meglévő szerződései alapján kezdte meg az áramvásárlásokat, és a megfogalmazott elvárásoknak megfelelően, 90 százalékos pontossággal megszabott áron gondoskodott a 2023 első negyedévére vonatkozó energiaigény fedezéséről. 

Részben a világpiaci árak csökkenése következtében a MÁV az ideinél kedvezőbb átlagáron tudja beszerezni és továbbadni az áramot, melynek átlagos egységára várhatóan 180 Ft/kWh lesz 2023 első negyedévében. A megjelölt egységár a tervezett energiamennyiség 90 százalékának megvásárlásán alapul, az ezen felüli energiamennyiség ára ettől eltérhet.

Az energiaárak a tavalyi év második felétől tapasztalható emelkedésének és a súlyos következményekkel járó gazdasági, piaci tendenciáknak a vasúttársaság ugyanúgy ki van téve, mint más gazdasági szereplők Európában. A villamosenergia vásárlására és továbbadására a villamos energiáról szóló törvény azonban szigorú szabályokat fogalmaz meg. Ennek nyomán a vasúttársaság a villamos energiával nem kereskedhet, kizárólag továbbadhatja azt a hálózathozzáférési díj részeként a szükséges infrastrukturális költségekkel, rendszerhasználati díjjal, adókkal kiegészítve. Az energiaköltséget a törvényi előírásoknak is megfelelő szerződések és üzletszabályzatok szerint hárítja át a vevőire a beszerzési tarifával számolva. A vállalkozó vasúti társaságok által fizetendő áramárak átlagos értéke függ a szerződés hatálya alatti időszakban ténylegesen kezelendő villamosenergia mennyiségétől és a szerződés hatálya alatt beszerzendő rövid távú villamosenergia termékek mennyiségétől, valamint a villamosenergia termékek mindenkori tőzsdei árától.

A MÁV a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen javaslatokat dolgozott ki a jelentősen megnövekedett árak vasútra gyakorolt hatásainak mérséklésére, valamint a vasúttársaság szakmai szervezetei árampiaci szakértőkkel folyamatosan monitorozza a piaci tendenciákat. A vasúttársaság eddig annyit tudott tenni, hogy a legnagyobb óvatosság mellett csak a biztonságos működéshez szükséges energiaigényét fedezte a magas árakon, és amint a piac csökkenő tendenciát mutatott, mindig a lehető legalacsonyabb árakon vásárolta a további mennyiségeket. Ezáltal fogékonyan reagál a vasúti árufuvarozók részéről közvetített igényekre is. 

 

Budapest, 2022. december 7.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság