Összefoglaló a Budapest–Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítése I/1. üteméről

2010. június 10.

Kivitelezés kezdete: 2009. március
Projekt összköltsége: 119 milliárd Ft.
Projekt várható befejezése: 2013. december

A Lyon–Trieszt/Koper–Ljubljana–Budapest–Ungvár–Lvov–Moszkva vasúti tengely (6. számú TEN-T prioritásos tengely) fontos szerepet játszik Európában. Összeköti Magyarországot a Földközi-tengerrel, illetve Kelet-Európával, továbbá jelentős tranzitútvonalként is funkcionál. E folyosó része a Székesfehérvárt Budapesttel összekötő vasútvonal. A folyosó fejlesztését, illetve a hálózatok átjárhatóvá tételét az Európai Unió kiemelten támogatja.

Nemzetközi jelentőségén túl a belföldi forgalomban is fontos szerepe van, hiszen Budapesthez közeli szakaszain erős elővárosi forgalom zajlik, továbbá ezen a vonalon lehet eljutni a Balatonhoz, amely nyáron jelentős forgalmat bonyolít le.

Az I/1. ütem az alábbi elemeket tartalmazza:

Bp.- Kelenföld – Tárnok vágányépítés
Tárnok – Székesfehérvár vágányépítés
Bp.- Kelenföld – Székesfehérvár biztosítóberendezési munkák
Budapest-Kelenföld (bez.) – Tárnok (bez.) vonalszakasz átépítése

Budapest-Kelenföld állomáson I-VI. vágányok teljesen, a többi részlegesen kerül megújításra.

A szakaszon új második vágány kerül kiépítésre, az állomásokon, és megállóhelyeken sk+55 cm magas, külön szintben megközelíthető peron kerül fog épülni. Budafok-Albertfalva, és Érd-alsó állomások megszüntetésre kerülnek, helyükön megállóhelyek fognak létesülni. Tárnok állomáson átépítésre kerül a felvételi épület, és P+R parkolók kerülnek kialakításra. A műtárgyak felújítása, továbbá a felsővezeték rendszer átépítése is része a munkáknak.

A rehabilitáció eredményeképp Bp.-Kelenföld és Nagytétény között – ahol a vágánygeometria engedi – 120 km/h, Nagytétény és Velence között pedig 160 km/h lesz a megengedett sebesség, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra fog nőni.

A projekt jelenleg előkészítés alatt van, a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás elindítás előtt áll.

A kivitelezésre várhatóan 2010 és 2013 között fog sor kerülni.

 

Tárnok (kiz.) – Székesfehérvár (kiz.) vonalszakasz átépítése

Az állomásokon, és megállóhelyeken sk+55 cm magas, külön szintben megközelíthető peron kerül fog épülni. A szakaszon 56 műtárgy kerül felújításra, illetve kiépítésre. Továbbá a felsővezeték rendszer átépítése is része a munkáknak.

Dinnyés állomás megszüntetésre került, helyén forgalmi kitérő került kialakításra. Két új megállóhely létesítésére kerül sor a településekhez közelebb, ezek (új) Dinnyés és Börgöndpuszta.

Nagytétény és Velence között 160 km/h, Velence és Agárd között 120 km/h, Agárd és Székesfehérvár között 160 km/h lesz a megengedett sebesség, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra fog nőni.

Eddig átépült Martonvásár állomás vágányhálózata a végponti kitérőkörzet kivételével, Kápolnásnyék-Gárdony vonalszakasz, Gárdony állomás vágányhálózata, Dinnyés forgalmi kitérő.

Folyamatban van az állomási és megállóhelyi, valamint a nyílt vonali gyalogos aluljárók építése, Martonvásár végponti kitérőkörzet átépítése, a Martonvásár-Kápolnásnyék vonal átépítésének előkészületei (felsővezetéki oszlopok állítása, víztelenítési munkák), Gárdony - Dinnyés állomásköz átépítése.

Kivitelezés várható befejezése: 2012. december 31.

 

Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár vonalszakasz biztosítóberendezési munkái

Új egy központból irányítható biztosítóberendezési rendszer kerül kiépítésre a vonalon, a központ Martonvásáron kerül kialakításra.

Ezzel egy időben megújul a vizuális és a hangos utastájékoztatási rendszer is.

A projekt jelenleg előkészítés alatt van, a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás elindítás előtt áll.

A kivitelezésre várhatóan 2010 és 2013 között fog sor kerülni.

A Budapest-Kelenöld – Székesfehérvár vonalszakasz rehabilitációja az Európai Unió támogatásával, a KözOP keretein belül fog megvalósulni. /85% Kohéziós Alap, 15% Operatív Programon belüli hazai társfinanszírozás/

A fejlesztés beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., MÁV Zrt. mint fejlesztési partner vesz részt a megvalósításban.

A vonal felújításának hátralévő szakaszai és ütemezésük:

I/2. ütem: Budapest-Keleti pályaudvar – Székesfehérvár vonalszakaszon ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer telepítése. A kivitelezés várhatóan 2011 és 2014 között valósul meg.
I/3. ütem: Bp.-Kelenföld – Székesfehérvár szakaszon közúti felüljárók létesítése, továbbá Székesfehérvár állomás pályarehabilitációs és biztosítóberendezési munkái. A kivitelezésre várhatóan 2011 és 2014 között fog sor kerülni.