Az időutazás márpedig lehetséges: retró vonatokkal

Kipróbálná a 70-es, 80-as, 90-es évek meghatározó utazási élményét? Utazna ismét klasszikus, faburkolatú, lehúzható ablakos fülkés kocsival, vagy éppen forgatható ülésekkel rendelkező komfortkocsival? Akkor jó helyen jár!

2022-ben négy alkalommal rendeztünk retró hétvégéket számos vasútvonalon. A nagyobb szabású retró hétvégéken túl kisebb eseményekkel is készülünk, például egy-egy meghatározó járműtípus búcsúztatása céljából az utolsó utak meghirdetésével.

Retró naptár

Időpont

Esemény

Érintett vonalak

október 1-2.

Komfortkocsi búcsúztató

Budapest – Szeged

október 1-2.

Poznańi Bo és Bko búcsúztató

Miskolc - Hidasnémeti

Járműbúcsúztatók

Szeptember végén több járműsorozat is búcsúzik a menetrendszerinti napi forgalomból, ezen túl már csak különleges alkalmakkor fognak közlekedni, forgalomba állni.

  • A Rába által gyártott, Dunakeszin felújított komfortkocsik közel 40 év szolgálat után búcsúznak a napi forgalomból.
  • Egyúttal búcsúznak az utolsó lengyel gyártású, poznańi Bo és Bko sorozatú gyorsvonati, illetve első generációs InterCity kocsik is.

Mindkét járműbúcsúztatóra az október 1-2. hétvégén kerül sor.

Komfortkocsi búcsúztató

Komfort belső 2

A komfortkocsi a hétvége folyamán egy szegedi InterCity szerelvényben közlekedik majd, többlet kocsiként.

A komfortkocsi bármely, a vonatra érvényes díjtermékkel szabadon kipróbálható az út során (helyjegy a kocsiba nem váltható).

 

A komfortkocsi az alábbi vonatokban közlekedik mindkét nap:

 

IC 704

IC 736

Budapest-Nyugati

10:53

17:53

Kőbánya-Kispest

11:07

18:07

Cegléd

11:48

18:48

Kecskemét

12:11

19:11

Szeged

13:15

20:15

 

 

IC 717

IC 703

Szeged

7:45

14:45

Kecskemét

8:48

15:48

Cegléd

9:13

16:13

Kőbánya-Kispest

9:51

16:51

Budapest-Nyugati

10:07

17:07

Október 1-jén az IC 704-es, illetve IC 717-es járatokban a komfortkocsi műszaki meghibásodás miatt nem közlekedik. Az IC 703-as, illetve az IC 736-os járatokban pedig komfortkocsi helyett retró 2. osztályú kocsit (BDbh) közlekedik. A programváltozás miatt szíves elnézésüket kérjük!

Poznańi kocsi búcsúztató

Bko Bo külső

1979-től érkeztek hazánkba a poznańi H. Cegielski gyárból (Lengyelország) a 19-37 (Amo, később Ao) középszámcsoportú elsőosztályú és a 20-37 (Bmo, később Bo) középszámcsoportú másodosztályú, fülkés személykocsik. A sorozat tagjai elsősorban a belföldi gyorsvonatokban közlekedtek, nemzetközi forgalomra korábban sem voltak alkalmasak. Az elsőosztályú kocsik 9 fülkéjében összesen 54 ülőhely áll rendelkezésre; ebből a kocsiból 80 db épült. A másodosztályú kocsik 10 fülkéjében összesen 80 ülőhely áll rendelkezésre; ebből a kocsiból 213 db épült. 24,5 m hosszúak, üresen a tömegük 37 t és 120 km/h végsebességgel közlekedhetnek.

Mindkét előterében egy-egy kézmosó és WC-mosdó helyiség áll az utazóközönség szolgálatában. Innen lengőajtón jutunk a folyosóra, melyről 3 dohányzó és az 1. osztályú kocsinál 6, a 2. osztályú kocsinál 7 nem dohányzó fülke nyílt. Az elsőosztályú kocsik fülkéjében külön-külön állítható dőlésszögű háttámlával szerelt, bordó plüss borítású, cserélhető fejtámhuzattal rendelkező, széles, kényelmes székek, erős, tágas csomagtartók, a falon tájképek, az ablaknál lehajtható kisasztalok, az ablak és a fülkefal előtt elhúzható függönyök tették kellemessé az utazást. A másodosztályú fülkében az ülőlap és a fejtám nem osztott, a háttámlájuk nem állítható, a huzat nem plüss, hanem bordó műbőr, egyebekben viszont azonos a testvérsorozattal.

A sorozat meglehetősen egységes és életük során igen kevés változáson estek át. Az egyetlen komoly módosítás 1985-88 között érintett 32 db 20-37-es járművet. Ennek következtében ők közlekedhettek a nagyvárosok közötti, minőségi szolgáltatást nyújtó első IC-vonatokban. Az új fő- és alsorozatjelet (Bko) is kapott kocsik fülkéi 6 személyesek lettek és a bordó műbőr üléshuzatot bordó plüss váltotta fel; ezen kívül padlószőnyeggel is ellátták a fülkéket.

Az idő múlásával a kocsik megöregedtek és mivel távlati tervek nincsenek velük a rendszeres közforgalomban, szépen lassan kikoptak a magyar kocsiflottából. Az elsőosztályú sorozat 2020. augusztus 1. óta nem közlekedik közforgalomban sem és egyelőre különvonatban sem. A jelenlegi búcsúúton 4 másodosztályú lengyel kocsi (065 Bko, 189 Bo, 205 Bko, 207 Bo) teszi meg a Miskolc-Hidasnémeti-Miskolc útvonalat háromszor a hétvége folyamán - menetrendszerinti vonatokkal. Az október 1-én 13 óra körül Hidasnémetiből induló vonatot a tervek szerint a régi időket idéző köntösbe bújtatott Szili (001) húzza. Vasárnapot követően a lengyel kocsik már csak különleges alkalmakkor szállítanak utasokat, mint például a retró hétvégéken.

Bko Bo plüss

Bko Bo külső  Bko Bo folyosó

A személykocsik és a vonatok általános díjszabás szerint vehetőek igénybe.

A kocsik az alábbi vonatokban és menetrend szerint közlekednek szombaton és vasárnap:

 

Sz 5312

Sz 5344

Sz 5326

Miskolc-Tiszai

6:42

11:42

15:42

Felsőzsolca

6:48

11:48

15:48

Aszaló

7:21

12:09

16:09

Forró-Encs

7:38

12:26

16:26

Hidasnémeti

7:59

12:48

16:48

 

 

Sz 5315

Sz 5345

Sz 5333

Hidasnémeti

9:03

13:03

17:03

Forró-Encs

9:27

13:27

17:27

Aszaló

9:43

13:43

17:43

Felsőzsolca

10:02

14:02

18:02

Miskolc-Tiszai

10:08

14:08

18:08

A programtervben a változtatás jogát fenntartjuk, az esetlegesen változó információkat a holnapon folyamatosan frissítjük.

 

Retro hétvége