Szombaton startol a nyári, főszezoni menetrend

2025. június 20. péntek, 12.27 / Utolsó módosítás: 2025. június 20. péntek, 12.28
Sűrűbb indulás és több férőhely, jobb utazási komfort és megerősített készenlét

Budapest, 2025. június 20. – A vakáció első napjától nyári menetrendre vált a MÁV-csoport. Ez azt jelenti, hogy a turisztikai célpontok irányába sűrűbb indulással és nagyobb kapacitásokkal közlekednek a vonat- és buszjárataink, sőt mostantól a fővárosi közlekedés meghosszabbított hétvégi, éjszakai üzemidejéhez sem csak a korábban bejelentett HÉV-ek és elővárosi „kék” VOLÁN-buszok indulása igazodik, hanem egyes agglomerációs vonatok menetrendje is.

Érdemben bővül az eljutási kínálat Budapest és a Balaton között, de a tó térségébe idén nyáron könnyebb lesz eljutni a Dunántúlról is, amiképpen a Dél-Alföld és a főváros között is új, a korábbiaknál magasabb komfortú eljutási lehetőségeket biztosít a MÁV-csoport az idei nyáron.

A rendelkezésre álló erőforrásokat az utasigényekhez illeszkedő módon osztotta el a közlekedési társaság, így soha annyi klimatizált férőhely nem állt rendelkezésre a Budapestről a Balatonra utazók számára, mint amennyi az idei főszezonban.

A klímagaranciának köszönhetően ugyanakkor az összes többi magyarországi településre is el lehet majd jutni klimatizált járművel naponta legalább egyszer – ahova vonattal nem, oda korszerű, kényelmes, légkondicionált autóbusz fedélzetén.

A MÁV-csoport megerősítette a készenléti tartalékát is: a tavalyi évhez képest megtízszereztük, azaz 200-nál is többre növeltük azoknak az erősítő MÁVbuszoknak a számát, amelyek az ország 53 bevetési pontján, egész nyáron indulásra készen várnak majd arra, hogy minél gyorsabban tudjanak a műszaki vagy más jellegű haváriahelyzetek miatt késést szenvedő utasok segítségére sietni.

Kérjük utasainkat, hogy minél többen, minél előbb váltsák meg elővételben a helyjegyeiket, a közlekedési társaság ugyanis ez alapján tudja a valós utasigényekhez igazítani a készenlétbe állított többletkapacitásokat.

Töltsék le a MÁV+ alkalmazást, vegyék meg jegyeiket, bérleteiket az új appban, ahol a legegyszerűbben lehet visszaigényelni a június 1-jétől bevezetett késési biztosítást is.

Nagyobb csoportokat, kerékpáros társaságokat kérjük, hogy legalább egy héttel jelezzék előre utazási szándékukat a MÁV-csoport csatornáin, hogy biztosítani tudjuk számukra a megfelelő többlethelyeket.

A vármegye- és országbérletek 2023-as, valamint a rájuk épülő új tarifarendszer tavalyi bevezetése óta meredeken emelkedik az utas- és utazásszám a MÁV-csoport hálózatán: egyre többen és egyre több utazáshoz veszik igénybe a közösségi közlekedést országszerte. Az utasok bizalmának megszolgálására, a megnövekedett igények kiszolgálására a rendelkezésre álló erőforrások hatékonyabb felhasználására és a kapacitások – lehetőségek szerinti – bővítésére van szükség.

A MÁV-csoport a nyári főszezonra való felkészülés jegyében így – egyebek mellett – végrehajtotta a Balaton északi és déli parti vasútvonalain a legkritikusabb szakaszok megelőző karbantartását, illetve befejezte azt az infrastrukturális beruházást, amelynek köszönhetően Budapest és Székesfehérvár között immár 160 km/órával közlekedhetnek az arra alkalmas vonatok.

A nemzet közlekedési társasága megerősítette a járműparkját is. Többek között 100 darab, korábban alkatrészhiány miatt tárolóvágányon veszteglő vasúti kocsit újítottunk fel, így az idei főszezonban nem kevesebb, mint 50-nel több IC-kocsi teljesíthet majd szolgálatot, mint tavaly ilyenkor.

Az országos vasútközlekedésre talán ennél is nagyobb, pozitív hastása lehet annak, hogy elindítottuk az elmúlt 30-40 év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését: ennek keretében összesen 100 korszerű, újabb vagy vadonatúj mozdonyt szerzünk be a jövő év végéig, jelentős részük azonban már ezen a nyáron szolgálatba áll a legforgalmasabb vonalakon, kiszámíthatóbbá és pontosabbá téve a vonatközlekedést, különösen az e téren kiemelten fontos InterCityk terén.

Számos apróbb, de az utasok által régóta sürgetett változás lép életbe a szolgáltatásokkal összefüggésben is: az előszezontól kezdve igénybe vehető késési biztosításon túl ilyen adminisztratív könnyítés például az, hogy legifjabb utasaink esetében az életkor igazolására az idei nyártól már a diákigazolványt, sőt annak – mindkét oldaláról készült – fotóját vagy másolatát is elfogadják a jegyvizsgáló kollégáink. A legforgalmasabb balatoni állomásokon pedig – tesztjelleggel – szektorálással (www.mavcsoport.hu/szektor) is segítjük a vonatra várakozók, köztük a kerékpáros utasok tájékozódását.

További menetrendi részletek:

  1. Soha annyi klimatizált férőhelyet nem biztosítottunk Budapestről a Balatonra, mint az idei főszezonban. A Budapestről Keszthelyre közlekedő Balaton InterCityken szinte kizárólag klímás InterCity-kocsikkal, a Tópart InterCityk esetében Budapestről a déli part főbb településein át Nagykanizsára klímás FLIRT motorvonatokkal lehet utazni.
  2. Budapestről Szegedre minden második vonat klímás, emeletes KISS, vonatonként 600, naponta közel 10 ezer ülőhelyet jelent Budapest—Kecskemét—Szeged között. A főváros és Békéscsaba között napi két járat FLIRT motorvonat lesz a főszezonban. A hagyományos kocsiból kiállított InterCityk esetén is garantáljuk, hogy mindig lesz klímás InterCity-kocsi a vonatban.
  1. A főszezonban már nem csak a fővárost és a Dunántúlt, de a keleti, délkeleti országrészt (Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Békéscsaba, Szeged, Kecskemét és Szolnok térségét) is közvetlen járatokkal kötjük össze a Balatonnal, ahogy tesszük ezt szokás szerint már hosszú évek óta. A Jégmadár expresszt és a Bagolyvonatokat is gyakran járatjuk az idei főszezonban. Jégmadár expresszek emeleti szakaszán családi helyek vannak kijelölve, ahová célzottan lehetséges a helyjegyváltás, valamint hétvégén animátorok segítik még élvezetesebbé tenni az utazást a gyerekek számára.
  2. A dunántúli nagyvárosokból is minden nap plusz vonatok indulnak a tóhoz: Szombathelyről a Tanúhegy sebesvonat és a Lesence sebesvonat, valamint a Kék Hullám InterCity, Kaposvárról és Pécsről pedig a Fenyves expresszvonatok. Viszont idén az év közbeni egyetlen Helikon InterRégió viszonylat helyett nyáron két járat fog közlekedni, az egyik Pécset Tapolcával, a másik Keszthelyt Győrrel köti össze. Pécsről a Balatonra több ülőhelyet kínálunk, Győrből pedig kétszer olyan hosszú vonatokkal lehet utazni, mint tavaly, és közben Fonyód–Keszthely–Tapolca közt a regionális szolgáltatás színvonala is emelkedik.
  3. Kétszáz klímás autóbusz áll rendelkezésre arra az esetre, ha a vasúti közlekedésben valamilyen fennakadás történik, vagy a vonatok műszaki hibája miatt nem tudunk vasúton megfelelő komfortszintet biztosítani. Országosan több mint 50 helyszínen, köztük balatoni vasútvonalak mentén készenlétbe állnak a MÁVbuszok, hogy havária esetén minél előbb beállíthatók legyenek a vonatok pótlására vagy kisegítésére. Az autóbuszok kiszolgálják a vasúti megállóhelyeket és állomásokat, az állomásokon információs személyzet (részben diákmunkások) fogják az utasokat segíteni abban, hogy megtalálják a buszokat.
  1. A főszezonban a vasúttársaság minden kerékpárszállításra alkalmas kocsit forgalomba állít, így az északi és a déli parton is közlekednek olyan vonattípusok, amelyekben a kerékpárszállítás nagy befogadóképességű kocsiban lehetséges, akár 30 kerékpárral is. Fontos, hogy a biciklisek tájékozódjanak előre a kerékpárjegyekről, kerékpárhelyjegyek szükségességéről, és arról, hogy mely vonatok közlekednek nagykapacitású bicikliszállító kocsival a Balatonhoz. A kerékpárszállításhoz a balatoni vonatokon a kerékpárjegy vagy kerékpár országbérlet mellé kerékpárhelyjegy vásárlása is szükséges. 
  2. Az előző évekhez hasonlóan a 2025-ös nyári szezonban is számos helyszínen, vonatok fedélzetén és állomásokon egyaránt diákmunkások segítik az utasok tájékoztatását, utazását – legnagyobb számban a Budapest és Balaton között.
  3. A MÁV-csoport tagjaként a Volán helyi-, helyközi járataival az ország számos térségéből biztosít közvetlen eljutást a magyar tengerhez, illetve annak térségében, megkönnyítve nyaralók és kirándulók közlekedését. A Balaton partján kizárólag klímás autóbuszokkal szolgáltatunk idén nyáron.
  4. Új, ütemes menetrendet vezetünk be, amely Badacsonytördemic-Szigliget vasútállomáson csatlakozást biztosít Szigliget, Hegymagas, Raposka települések számára elsősorban a két óránként Budapest felől érkező, illetve Budapestre közlekedő vonatokhoz. Szigliget óránként elérhetővé válik az északi parti települések felől, ezáltal a jelenleginél sokkal kedvezőbben bekapcsolva a települést a közösségi közlekedési rendszer vérkeringésébe.
  5. A már megszokott Tihanybusz idén is közlekedik, Balatonfüreden csatlakozik a Budapest felől érkező InterCity vonatokhoz. Igénybe vehetők országbérlettel, Veszprém vármegyebérlettel és Magyarország24, Vármegye24 és Balaton24 napijegyekkel is.

Az utasforgalmi rekordok miatt kiemelten fontos, hogy utasaink lehetőleg elővételben, akár napokkal az utazás előtt váltsák meg a jegyüket, helyjegyüket ezáltal – a lehetőségeink figyelembe vételével – az igényekhez jobban tudjuk igazítani a férőhelyeket és zökkenőmentesebb lehet az utazás. A csoportok, kerékpáros csoportok pedig legalább vonat esetén 5 munkanappal, buszos utazás esetén 15 nappal előre jelezzék utazási szándékukat a kocsik, ülőhelyek és átszállások leszervezése miatt.

A főszezonban a kiemelt balatoni járatokon, mint a Tópart és Balaton InterCityk, Kék Hullám InterCityk, a Jégmadár expresszek esetében szeptember 21-ig, helyjegy váltása kötelező – kivéve a Balaton partjánál lévő szakaszokat, ahol helyjegy nélkül is lehet utazni.

Minden részletes információ a főszezoni balatoni járatokról, utazási lehetőségekről a MÁV-csoport honlapján érhető el: http://www.mavcsoport.hu/balaton

 

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére