2023.03.28-31. Keszthely két OKT túra

2023. április 20. csütörtök, 12.04 / Utolsó módosítás: 2023. november 23. csütörtök, 16.46
Csillagtúrák Keszthely környékén

2023. március 28-29-30-31.

A MÁV Vasutas Sport Club Természetjáró Szakosztálya az OKT (Országos Kéktúra) 03. szakaszának Zalaszántótól Keszthelyig tartó részét, valamint 04. szakaszának Vállustól Tapolcáig tartó részét járta be Judák Ambrus túravezető és szervező vezetésével.

Túraleírás: Nagybátori Anna és Judák Ambrus

Úgynevezett „csillagtúrákat” tettünk a 3 nap alatt. A szállás Keszthelyen, a Tulipán Vendégházban volt, a keszthelyi autóbusz és vasútállomás közelében. Mindig innen indultunk autóbusszal és ide érkeztünk vissza vonattal vagy busszal.

Március 28. (kedd):

A találkozási pont Keszthelyen volt a Tulipán Vendégházban. Odautazás közben megtapasztalhattuk a MÁV által előre bejelentett vonatpótló buszozást, és az előző napi vasúti villamos felsővezeték szakadás késleltető hatását is. Mások tudva a vonatpótló buszt, végig buszoztak, bár Hévízen át kellett szállniuk. Kivételesen Győr felől volt jó a vonattal való közlekedés.

A szállás elfoglalása után „bemelegítő” túrával kezdtünk:

Keszthelyről busszal utaztunk Rezi község buszfordulójáig, tovább gyalogosan Gyöngyösi Csárda – Egregy – Hévíz útvonalon. A túratáv: 10,5 km volt. Végig kellemes időjárás volt, szintkülönbség inkább csak „negatív”, erős és hideg szeles szakasz csak kb. 1,5 km-en volt a Gyöngyösi Csárdától a nyílt országúton, de utána a „hátszél” segített, ill. az erdőben nem éreztük a szél kellemetlen hatását.

Első fotón a teljes csapatunk (11-en voltunk) a Kőkeresztnél, amikor már Rezi községet elhagytuk. Fotó: Rékasy Csilla.

Rezi mellett, a Gyöngyösi csárdánál, betyársírok Fotó: Judák Ambrus Rezi mellett, a Gyöngyösi csárdánál, betyársírok Fotó: Judák Ambrus

Egregy előtt „kapaszkodás” fel a hegyre. Fotó: Judák Ambrus

Fotó: Judák Ambrus Egregyi lakóház kertjében találó megjegyzés a szemetelőknek. Ez alap!, hogy a zsákunkban egy üres zacsiban gyűjtsük a "göngyöleget" és vinni kell haza.

Fotó: Nagybátori Anna

Ezen a fotón Hévíz határában az egregyi Árpád-kori templomnál (Szent Magdolna Templom) a teljes csapat.

Egregyi templom kívülről. Fotó: Judák Ambrus Egregyi templom belülről. Fotó: Judák Ambrus

Időztünk az Egregyi-templomnál (be is mehettünk), majd a Római kori emlékeket tekintettük meg Hévízen. Hévízen volt a vacsora, a Gyöngyvirág Étteremben. Vacsi után busszal Keszthelyre, majd gyalog a közeli szállásra.

Március 29. (szerda)

Három túratársunk ezen a napon a hévízi Tó-fürdőzést választotta.

Az időjárás jó volt: már nem volt erős szél, kora-tavaszi a hőmérséklet, kevés napsütés.

A gyalogos turisták autóbusszal utaztak Zalaszántó Hidegkút autóbusz megállóhelyig. Innen már gyalog a Zalaszántó buddhista emlékhely (Béke Sztúpa) – Zalaszántó község – Rezivár –Rezi útvonalon. A Sztúpa és a Rezivár kitérő volt az OKT nyomvonalról, de megérte felkeresni e helyeket is, ha már úgy is ott voltunk. A Sztúpához felfelé menet rengeteg megvehagyma volt, szedtünk belőle keveset.

Csak le kellett hajolni érte, medvehagyma mező. Fotó: Judák Ambrus Zalaszántó Hidegkúti major és Zalaszántó közötti KÉKTÚRA út mentén, ez mind zsenge medvehagyma. Fotó: Judák Ambrus

Fotó: Nagybátori Anna

A képen medvehagyma mező a „Kő orra” magaslatról lefelé Lesenceistvándra.

A Sztúpa mellett ajándék bolt is volt, néhányan apróságokat vásároltunk, az itt kiépített pihenőhelyen ebédeltünk, a szendvicsek mellé a frissen szedett medvehagymát is. Itt egyedi „Sztúpás” bélyegző lenyomatot is lehetett kérni a KÉKTÚRA füzetünkbe.

Zalaszántó, Sztúpa. Fotó: Judák Ambrus Fotó: Judák Ambrus

Faragott útszéli keresztek, szoborcsoportok.
Zalaszántón feltűnően sok volt, de nagyon szép volt Lesenceistvándon is.

Zalaszántó Szent Donát kápolnától látható panoráma. Fotó: Judák Ambrus

Gyaloghíd a Nagy-Séden. Itt is mindenütt medvehagyma. Fotó: Judák Ambrus

A Rezivárhoz felkapaszkodás közben is rengeteg medvehagyma volt, de itt már nem szedtünk medvehagymát, mert minden energiánkat a várhoz vezető tartós és meredek emelkedő kötötte le. A várból azonban szép kilátás volt a környékre.

Kilátás a Rezivárból, Zalaszántó és a Béke Sztúpa. Fotó: Judák Ambrus

Kilátás a Rezivárból, a Tátika-hegy. Fotó: Judák Ambrus

Kilátás a Rezivárból, távolban a "tanú"-hegyek és a Balaton. Fotó: Judák Ambrus

A Rezivárban. Fotó: Judák Ambrus A Rezivárban.

Ma fáradtan értünk a szállásra, kb. 18 Km távolság és jelentős szintkülönbséget győztünk le. Felmentünk a Kovácsi-hegyre (316 m) a Sztúpához, majd le Zalaszántóra és még onnan is lejjebb, utána újra fel a Rezivárhoz, a Meleg-hegyre (415 m).

Március 30. (csütörtök)

Ezen a napon mindenki gyalogtúrázott.

Ketten busszal mentek Zalaszántó Hidegkút autóbusz megállóhelyig, és onnan Sümegig mentek gyalog az OKT 02. szakaszán, ott megnézték a Sümegi Várat is.

A többiek Keszthelyről átszállással, tehát két busszal Vállus községig, és innen az OKT kék jelzésen Tapolcáig, a Lesencefalu-Szőlőhegy –„Kő orra” nevű magaslat – Máté-kút Lesenceistvánd szőlőhegy – Lesenceistvánd. Lesenceistvándról az új útvonalon vezetett kéksáv jelzésen mentünk Tapolcára.

Válluson egy kis keresgélés után találtuk meg a KÉKTÚRA-bélyegzőt, mert a túra napunk előtt kb. két héttel a bélyegzőt áthelyezték a temető melletti információs táblához.

A Szőlőhegyre felkapaszkodtunk, onnan gyönyörködhettünk a Tapolca-medence és környéke „tanú”-hegyeiben, és ráláttunk a Balatonra, a Szigligeti-öbölre. Napsütéses időben még napozni is lehetett a szőlőhegyi pihenőhelyen.

Lesenceistvánd fölött a szőlőhegyen. Fotó: Judák Ambrus Ezen a képen a „Kő orra” nevű magaslatról a kilátás a Balatonra, és a Balaton-felvidék tanúhegyeire. Fotó: Nagybátori Anna.

Lesenceistvánd fölött a szőlőhegyen. Fotó: Judák Ambrus

Lesenceistvánd fölött a szőlőhegyen. Sorban a tanú-hegyek. Fotó: Judák Ambrus

Lesenceistvándra lefelé menet megint medvehagyma szedés volt. Lesenceistvánd Zrínyi u. 30 cím alatt egy másfél éve megnyitott vendéglátó egység működik, a „Mi kis teraszunk”! Egyedi bélyegző lenyomatot is adtak a KÉKTÚRA füzetünkbe, de volt itt lángos, sör, és mosdó is.

A Lesenceistvándtól Tapolcáig szinte végig vízszintes terepen mehettünk. Útközben találkoztunk „Mehemed” teheneivel, és a tehénKÉK elejtett „tányér aknáival” a felhagyott lőtéren, Tapolca előtt.

Lesenceistvándról Tapolca felé haladva láttuk, hátul a "bontás" alatt álló hegyet (Uzsai bazaltbánya.) Fotó: Judák Ambrus Lesenceistvándról Tapolca felé, visszanézve a Kő-orra hegyre. Fotó: Judák Ambrus

KÉK a kéken. Lesencetomaj vasútállomás "bakter"-ház mellett. Fotó: Judák Ambrus Tapolca előtt a volt katonai lőtéren. Fotó: Judák Ambrus Tapolca előtt a volt katonai lőtéren. Fotó: Judák Ambrus

Túratársunk nyitottabb szemmel járt, mint az élen haladók, Ő meglátott/talált egy kb. 60 cm hosszú, szép ágas szarvas agancsot (lefotózta és otthagyta).

Tapolca előtt a volt katonai lőtéren. Friss tehén-tányéraknák. Fotó: Judák Ambrus Tapolca vasútállomás, a háttérben a Szent György-hegy. Fotó: Judák Ambrus Tapolca vasútállomáson. A váróteremben a terminálon megtekintettük a MÁV VSC természetjáróinak a Magas-Tátrai útibeszámolóját. Fotó: Judák Ambrus

Tapolcára beérve még volt időnk a Keszthelyre menő vonat indulásáig, így meglátogattuk a Borostyán cukrászdát (igen cuki sütik voltak!).

A Túratáv kb. 17 km volt, de jobb időjárásban, kevesebb szintkülönbséggel, így kellemes fáradsággal érkeztünk a szálláshelyünkre.

Március 31. (péntek)

Szabadprogram. Több túratárs Keszthely belvárosát, a keszthelyi Helikon Festetics Kastélyt, illetve a kertjében található Pálmaházat és Madárkertet látogatta meg. Voltak, akik a Hintókiállítást, illetve a Vadászati Kiállítást is megtekintették. Hazautazás egyénileg történt, már vágányzárak nélkül.