Elindult a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között

Széchenyi 2020A MÁV–START Zrt. gördülőállományának fejlesztése 8 db hibrid tram-train városi villamos és nagyvasúti dízel üzemű jármű beszerzésével

Finanszírozás : IKOP-3.2.0-15-2016-00026 projekt keretében

Megítélt támogatási összeg 17,62 mrd Ft

Tram-train

A vasútvillamos sikeresen teljesítette a hatóság által előírt 50.000 km-es hibamentes tartampróbát. 2021. november 29-től utasforgalmi próbaüzemben indult el a vasútvillamos Hódmezővásárhely és Szeged között, melyet 2022. július 31-ig minden utas ingyenesen vehetett igénybe.

2022. augusztus 1-jétől egész nap félóránként járnak a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között, és ezzel egyidejűleg fizetőssé vált a szolgáltatás.

A tram-trainnel kapcsolatos hírekért, legfrissebb információkért, valamint az
 aktuális menetrendekért kattintson a vasútvillamos rendszeresen frissülő aloldalára!
vonalhalozat_trkp_vasutvillamos.png
Teljes méretért kattintson a képre.

A vasútvillamos menetrendje

Félórás követés minden nap:

Szeged vasútállomás—Hódmezővásárhely vasútállomás között: 4:16-tól 22:45-ig.

Indulások Szeged vasútállomásról óra ’16 perckor és minden óra ’45 perckor.

Hódmezővásárhely vasútállomás—Szeged vasútállomás között: 3:30-tól 22:30-ig, pénteki, hétvégi és ünnepnapokon 23:30-ig.

Indulások Hódmezővásárhely vasútállomásról üzemidőben óra ’01 perckor és minden óra ’30 perckor.

Éjszakai közlekedés csütörtöki, pénteki, szombati és ünnepnapokon:

A csütörtökről péntekre, péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjszakákon a korábbiakhoz hasonlóan biztosítja a MÁV-START az órás ütemes közlekedést:

Szeged vasútállomás—Hódmezővásárhely vasútállomás között: 23:16-tól 3:16-ig órás éjszakai közlekedés,

Hódmezővásárhely vasútállomás—Szeged vasútállomás között:23:30-tól 2:30-ig órás éjszakai közlekedés.

Hajnalban és késő este az alábbi garázsmenetekkel is lehet utazni: Szeged, Rókus vasútállomásról Szeged vasútállomásra naponta 4:50-kor, valamint hétfőtől csütörtökig 3:50-kor, Szeged vasútállomásról Szeged, Rókus vasútállomásig naponta 23:45-kor, valamint vasárnaptól szerdáig 23:16-kor.

2022. augusztus 1-jétől érvényes menetrend:
 

Hódmezővásárhely - Szeged

Indulási állomás Indulási időpont Célállomás
Hódmezővásárhely vasútállomás 3:30 Szeged vasútállomás
Hódmezővásárhely vasútállomás tovább minden óra :30-kor és óra :01-kor Szeged vasútállomás
Hódmezővásárhely vasútállomás utolsó indulás vasárnap és szerda között: 22:30 Szeged vasútállomás
Hódmezővásárhely vasútállomás csütörtök, péntek és szombat késő esti és éjszakai indulások:
23:01, 0:01, 1:01, 2:01
Szeged vasútállomás

 

Szeged - Hódmezővásárhely

Indulási állomás Indulási időpont Célállomás
Szeged vasútállomás 4:16 Hódmezővásárhely vasútállomás
Szeged vasútállomás tovább minden óra :15-kor és óra :45-kor Hódmezővásárhely vasútállomás
Szeged vasútállomás utolsó indulás vasárnap és szerda között: 22:45 Hódmezővásárhely vasútállomás
Szeged vasútállomás csütörtök, péntek és szombat késő esti és éjszakai indulások:
23:16, 0:16, 1:16, 2:16, 3:16
Hódmezővásárhely vasútállomás

 

Hétfőtől-csütörtökig

Hódmezővásárhely  ú 
Szeged

Szeged ú 
Hódmezővásárhely

tramtrain_mnr_web_hmvh-sg_h-cs.png

tramtrain_mnr_web_sg-hmvh_h-cs.png

Péntektől-vasárnapig

Hódmezővásárhely  ú 
Szeged 

Szeged ú 
Hódmezővásárhely

tramtrain_mnr_web_hmvh-sg_p-v.png

tramtrain_mnr_web_sg-hmvh_p-v.png

 

A vasútvillamos menetrendjét megállóhelyek szerint ide kattintva érheti el.

Hódmezővásárhely és Szeged között nagyvasúti eljutási lehetőség is rendelkezésre áll.


Továbbutazási lehetőségek Budapestre és egyéb városokba:

MÁV APP 

WEBOLDAL 

Vasútvillamos termékek leírása és használatának feltételei 

 


Szeged városán belüli közlekedéssel kapcsolatos információk.

A menetrend hétvégente kiegészül éjszakai járatokkal is. Az utasforgalmi és műszaki tapasztalatok alapján alakítják ki a végleges menetrendet.

Modern, praktikus, biztonságos

A dízel-villamos hibrid vasútvillamos 216 férőhelyes, melyből 4 mozgássérült hely. A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes tram-train járművek korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított. Hódmezővásárhelyen 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki.

Vasút-villamos a közlekedésben

Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 80 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat. 

TramTrain

Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig, ahol a kivitelezés részeként 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót is kialakítottak. 

Közlekedjen körültekintően!

Felhívjuk a közlekedők figyelmét, hogy a vasútvillamos vonala mentén még óvatosabban vezessenek, biciklizzenek, körültekintően keljenek át a gyalogos átkelőhelyeken. A KRESZ szabályai szerint a vasút-villamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van. Elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel is a körforgalmat keresztező tram-train részére!

A vasútvillamos személyszállítási üzletszabályzatát ide kattintva a D. függelékben érheti el.


8 db (terveink szerint a vasútvillamos flotta tovább 4 darabbal bővül) hibrid tram-train jármű beszerzése a Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában megvalósuló „vasútvillamos” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetéséhez.

A Szeged – Hódmezővásárhely tram-train közlekedtetés megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben, amely a közösségi közlekedést és személygépjárműveket használók egymáshoz viszonyított aránya negatív tendenciájának megállítását, a közösségi közlekedéssel utazók számának növekedését eredményezheti.

Tram trainA projekt célja Szeged és Hódmezővásárhely belvárosának közvetlen kötöttpályás össze-kötése is.

A projekt teljes mértékben illeszkedik az IKOP 3.2.0-15 prioritás célkitűzéseihez.

A vasútvillamos projekt részeként NIF Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következő lesznek:

  • NIF Zrt. beruházásában Szeged, Rókus pu. villamosmegállótól a 135-ös számú vasútvonalig 1,5 km hosszú, egyvágányú villamospálya építése;
  • A 135-ös számú vasútvonalon a vasút-villamos viszonylathoz szükséges kapacitásbővítés második vágányok létesítésével (2 helyszínen, összesen kb. 8 km hosszon);
  • Hódmezővásárhelyi Népkert állomástól új, 3,3 km hosszú egyvágányú villamosvonal építése két forgalmi kitérővel, 3 megállóhellyel. A hódmezővásárhelyi városi villamospályán a villamos felsővezeték létesítése (600 V DC), és Hódmezővásárhelyen új áramellátó létesítése a villamos vonal megtáplálására. Kényelmes és akadálymentes villamosmegállók létesítése ráhordással, környezetrendezéssel;
  • Járműtelep létesítése Szeged Rendező állomáson a beszerzendő új vasútvillamos járművek karbantartásához és javításához.

Tram trainA vasútvillamos projekt részeként MÁV-START Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következő lesznek:

  • 8 darab hibrid (dízel-villamos) üzemű vasút-villamos jármű beszerzése;
  • A Szeged Rendező állomáson megépülő új vasútvillamos karbantartó bázishoz új padlóalatti vasútijármű kerékpáreszterga berendezés beszerzése.

A vasút-villamos szolgáltatás Szeged Nagyállomás és Hódmezővásárhely Nagyállomás között lesz elérhető, útvonala:  Szeged Nagyállomás – 1-es villamosvonal Rókus pu. – Szeged-Rókus elág., 135-ös sz. vasútvonalon Algyő – Hódmezővásárhelyi Népkert – hódmezővásárhelyi villamosvonal – nagyállomás végállomás.

A járatok csúcsidőszakban 20 percenként, azon túl 30 percenként, késő este 60 percenként fogják egymást követni. A reggeli időszakban, 6:20 és 7:10 között Hódmezővásárhely felől Szeged felé két többletjárat beiktatásával 10 perces követés lesz, amelyre az utasforgalom nagysága miatt lesz szükség.

A járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között pedig 32 perc lesz. A vasút-villamos mellett, a felújított 135. sz. vasútvonal adottságait kihasználva, a megmaradó Szeged – Békéscsaba személyvonatok menetideje tervezetten 7 perccel fog csökkenni.

A vasútvillamos szolgáltatás lebonyolításához 8 db új jármű beszerzésére kerül sor, amely járműveket a svájci Stadler AG cégcsoportba tartozó, a spanyolországi székhelyű Stadler Rail Valencia S.A.U. gyáregysége fogja elkészíteni.

Tram train

A Stadler Rail Valencia S.A.U. által gyártott, CityLink járműcsaládba tartozó Szeged-Hódmezővásárhelyi hibrid vasútvillamos járművek főbb műszaki paraméterei a következők:

  • A jármű hosszúsága: 37,2 m
  • Maximális szélessége: 2650 mm
  • Maximális magassága (leengedett áramszedővel): 3943 mm
  • A jármű önsúlya: 69,7 tonna
  • 92 ülőhely (16 felhajtható üléssel)
  • 216 utas (4 fő/m²)
  • A jármű 2 db többcélú utastereiben összesen 4 db kerekesszékkel közlekedő utas, ill. 8 db. kerékpár szállítható
  • Oldalanként 4-4 (összesen 8 darab) dupla lengő-toló feljáróajtó, szimmetrikus elrendezésben.
  • 360 és 600 mm belépési magasság, igazodva a városi sk+30 cm és a nagyvasúti sk+55 cm peronokhoz.
  • 360 mm beszálló magasságú peronok esetében 1 db/peron, 600 mm beszálló magasságú peronok esetében 2 db/peron kimozduló lépcsővel rendelkezik az utasok felszállásának megkönnyítése és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében.
  • A kerekesszékkel közlekedő mozgássérült utasok akadálymentes bejutása a jármű többcélú utastereibe mind a városi sk+30 cm, mind a nagyvasúti sk+55 cm peronok esetében is.
  • Kerékátmérő új állapotban 720 mm, kopottan 640 mm
  • Névleges beépített villamos vontató motor teljesítmény: 4X145 kW
  • Névleges dízelmotor teljesítmény: 2X390 kW
  • Legnagyobb engedélyezett sebesség nagyvasúti üzemmódban: 100 km/h (konstrukciós sebesség nagyvasúti dízel üzemmódban 110 km/h, városi villamos üzemmódban 70 km/h).
  • Legkisebb bejárható ívsugár 22 m (kis sebességnél).
  • A jármű teljesíti az EN15227 szerinti C-III-as ütközésvédelem és DIN 5566-3 szerinti láthatóság (1200mm @300m) követelményeket.
  • A jármű felépítéséből adódóan könnyűszerkezetes, karbantartást nem igénylő felépítéssel rendelkezik; duplex nagy szilárdságú, rozsdamentes acélból készült kocsiszekrényekkel.
  • Alkalmas 2 db azonos típusú vasútvillamos jármű szinkronüzemének megvalósítására.

A vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.

A MÁV- START Zrt. a 8 db hibrid vasútvillamos jármű 2017. november 24-én kötötte meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START Zrt. a támogatási szerződést azt követően, hogy a tram-train járművek beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A 17,62 milliárd forint értékű támogatási szerződés 8 darab új, hibrid vasútvillamos jármű beszerzésére és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátására, továbbá a vasútvillamos projekthez kapcsolódóan a szegedi tram-train karbantartó bázis létesítéséhez szükséges padlóalatti kerékpáreszterga berendezés beszerzésére biztosít forrást. A vasútvillamos járművek fajlagos beszerzési ára 6,395 millió euró/jármű. A 8 db tram-train jármű szállítási terjedelme tartalmazza az üzemeltetési készletet és az oktatások költségét is.

 A Stadler Rail Valencia S.A.U. gyártmányú vasútvillamosok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, fedélzeti WiFi mobilinternet kapcsolattal, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas 230 V AC hálózati és  5 V DC USB csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. A járművek multifunkcionális terei négy darab kerekes székes utas, illetve 8 db kerékpár vagy 4 darab babakocsi szállítására lesznek alkalmasak. A járművek nagyszélességű feljáró terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 4-4 darab széles, kétszárnyű feljáró ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a nagyrészben alacsonypadlós felépítés, a tágas- és világos belső terek és a fejlett légkondicionáló rendszer is.

A CityLink családba tartozó vasútvillamosok járművek a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készülnek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, rozsdamentes acélból készített kocsiszekrényekkel).

A projekt megvalósítása ütemezetten halad, 2019. év márciusában az első jármű három elkészült kocsiszekrényének megrendelő általi szemlézése megtörtént. A szemrevételezett kocsiszekrény a bemutatott rajzoknak, dokumentumoknak és a MÁV-START Zrt. minőségi elvárásának megfelel.

Az előzetes típusengedély anyagai 2019. március 29-ig beadásra kerülnek az engedélyező hatóság részére. Az első két (prototípus) tram-train jármű leszállítására és a hatósági próbák megkezdésére várhatóan 2020 év. III. negyedévében kerül sor.