Lelkes diákmunkás: Kis-Horváth Leventével beszélgettünk

Kis-Horváth Levente

Kis-Horváth Levente 1995-ben szü­letett a fővárosban. Jelenleg a Buda­pesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatója, emellett MÁV-START diákmunkás és trolibuszveze­tő. Szabadidejében két Barkasát és egy Wartburg típusú személyautóját csinosítgatja.


Reggel 6 óra 20 perc van. A Déli pályaudvaron ülök, az embe­reket figyelem. Mindenki álmos, még ébredezik a főváros. Te már a munkádat végzed, készséggel állsz az utazók rendelke­zésére. Arcodon széles mosoly, ami ha jól tudom, már-már a védjegyeddé vált. Miből táplálkozik ez a lendület?

Legfőképpen abból, hogy azt csinálom, amit szeretek, és azt sem felejtem el soha, hogy az utasokért vagyunk, ezért amikor feléjük fordulok, azt mindig lelkesen teszem.

A MÁV-START-nál végzett munkádon kívül mással is foglal­kozol?

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem logisz­tikai mérnök szakos hallgatója vagyok. Emellett egy évet óra­adó tanárként dolgoztam egy budapesti szakközépiskolában. Az egyetemen túl jelenleg trolibuszt vezetek, ezen felül a MÁV-START-nál vagyok utastájékoztató diákmunkás, tavaly nyáron 11.000 kilométert töltöttem tengelyen a Balaton körül.

Pontosan mi a feladatod a MÁV-START-nál diákmunkásként?

A nyári menetrend idején elsősorban a balatoni expressz vo­natok fedélzeti, hangos utastájékoztatása az, amiért felelek, valamint idén új feladatkörünk is lett, az étkezőkocsik promó­tálása. Az alapmenetrend alatt pedig Kőbánya Kispest vasú­tállomáson szoktam a jegyértékesítő automatáknál segíteni a közlekedőket. A legtöbbek hátán a hideg szaladgál, amikor er­ről a helyről beszélek, de én kifejezetten szeretek ott dolgozni. Kiskorom óta járok arra, így nem ódzkodtam az ottani kéretlen személyektől sem. Sok ingázó van már, aki ismer, szeret, gumi­cukrot vagy csokit hoz nekem. Ez nagyon jó érzés.

kis_horvath_levente_05

Az embereket szereted. Ez szűrődik át minden mondatodból, gesztusodból. Engem viszont most az érdekelne, hogy hon­nan származik a közlekedés szeretete?

A mamám trolibuszvezető volt, 2 évesen még a buszvezető ülésére is beültetett. Úgy érzem, akkor ”pecsételődött meg” a sorsom. Azóta szeretem a városi tömegközlekedést. A vona­toknál az utastájékoztatás az, ami nagyon megfogott, talán ez az, amivel szeretnék a későbbiekben foglalkozni.

„A Balaton vízhőmérséklete 27 Celsius fok, míg a levegő hő­mérséklete 25 Celsius fok. Leszálló utasainknak kellemes időtöltést kívánunk, utazásukhoz köszönjük, hogy a vasutat választották.”-hangzottak a mondatok, amíg veled utaztam. Szerinted mi a szerepe néhány ilyen szónak?

A fedélzeti feszültség oldása. A vasúton teljesített szolgála­tunknak az a szépsége, hogy sok esetben improvizálni kell. Ahogy említettem, nincs két egyforma szolgálat, így két egy­forma utazás sem. Ha éppen meghibásodik egy klíma, vagy valami miatt állni kényszerül a vonat, az utasok feszültté válhatnak, így az élet soksor úgy hozza, hogy nem feltétlenül tudok a szövegkönyvhöz ragaszkodni. A kötelezően bemon­dandókon felül egy-egy szóviccel, vagy megmosolyogtató mondattal próbálom oldani a feszültséget.

Csodálattal figyelem a lelkesedésedet, a nyitottságodat ennyi mindenre. Szerintem pozitív példa lehetsz a fiataloknak. Mit üzennél nekik?

kis_horvath_levente_04

Tessék kikapcsolni és irány a való világ, mert pillanatok alatt elmegy mellettük az élet, és a fiatalságuk a nélkül, hogy valódi értékekkel és értékes emberekkel ismerkedné-
nek meg.