Szeptemberben menetrendi értelemben is véget ért a nyár. Iskolakezdéstől a MÁV-csoport járatai már az utószezonnak megfelelő rendben közlekednek, de a hónap elején még gyakran a főszezont idéző hőség okozott kihívásokat a napi üzemben. A hónap egészének közlekedését ugyanakkor nem ez határozta meg leginkább, hanem a Keleti pályaudvar műszaki felújítása miatt bevezetett ideiglenes forgalmi rend, majd az állomás fokozatos újranyitása.
Pozitív fejlemény, hogy az ország legforgalmasabb állomásának kizárása ellenére szeptember hónapban is folytatódni tudott a javuló menetrendszerűségi trend, amelynek kialakulását leginkább a korszerű mozdonyok szolgálatba állítása és a legkritikusabb pályaszakaszok ütemezett felújítása tette lehetővé.
A javuló tendencia kisebb részben az előző hónaphoz, jelentősebb részben pedig a tavalyi év hasonló időszakának pontossági adataihoz mérve értelmezhető igazán. A főszezon utolsó hónapjával összehasonlítva szeptemberben kivétel nélkül minden késési kategóriában csökkent azoknak a vonatoknak az aránya, amelyek valamilyen (műszaki vagy forgalmi) okból nem tudták tartani a menetrendet. Azonban ennél is beszédesebb adat, hogy tavaly szeptemberhez képest idén 6,55%-ot javult a hálózati menetrendszerűség. Ez két szempontból is fontos fejlemény: a 7 százalékpontot közelítő érték „hibahatáron túli” nagyságrend, eseti különbségek (pl. turisztikai szempontból kedvezőtlenebb időjárás) nem magyarázza, illetve szeptemberre már egyértelműen kijelenthető, hogy az év/év szemléletű, összehasonlító adatok szerény, de trendszerű javulást mutatnak.
Ezért is fontos, hogy a 10 vállalás keretében beszerzett újabb, nagyteljesítményű mozdonyok szolgálatba állítása a következő időszakban is folytatódik: a magas kihasználtságú, hosszú, 8-13 kocsis IC-vonatainkat már ma is túlnyomórészt ezek a gépek vontatják. Infrastrukturális téren is zajlanak a célzott beavatkozások: a lassújellel érintett szakaszok csökkentése érdekében októberben is több fontos vonalon végzünk karbantartást, elsősorban Cegléd, Pécs és Tapolca felé javítva tovább a vonatok menetrendszerűségét.
A szeptember ugyanakkor megmutatta azt is, hogy melyik vasútvonalak maradtak el a fenti, kedvező trendtől: a 2-es, 70-es, 71-es vasútvonalon visszaesés volt tapasztalható augusztushoz képest, igaz, a biztosítóberendezési hibákon túl néhány baleset is közrejátszott a késések kialakulásában, illetve a szobi vonal késési statisztikáit – a szlovákiai pályafelújítások miatt – Pozsony felől késve érkező EuroCityk is rontották.
Egyszerre pozitív fejlemény és igényel nagyobb figyelmet a közlekedőktől az, hogy Rákosrendező felújított vágányain októberre lehetővé vált a 80 km/órás sebességű közlekedés, ami további javulást vetít előre, viszont a forgalmas, Szegedi úti – Teleki Blanka utcai vasúti átjárót használó kerékpárosoktól, gyalogosoktól és autósoktól sokkal szabálykövetőbb magatartást követel meg, hiszen a vonatok gyorsabban érnek oda– erre tájékoztató táblákon is felhívjuk a figyelmet.
Az utasbiztonsági kampányok rendkívül fontosak, ugyanis szeptemberben sajnos ismét több gázolás és útátjárós baleset történt országszerte.
Az autóbuszok esetében az 1%-hoz közelítő 20 perc feletti késéseket a szeptemberi jelentős forgalmi torlódások okozták, amelyek a Budapest bevezető útjain és az autópályákon közlekedő járatokat érintették, de már a vidéki nagyvárosokban is előfordulnak ilyen mértékű késések, különösen hétköznap reggelente. Az autóbuszok ilyen esetekben –a lehetőségek szerint – kerülő útvonalon közlekednek.
A kerékpáros utasok és a csoportok száma egyaránt kiemelkedő volt szeptemberben.
A részletes statisztika itt érhető el.