Kivitelezés kezdete: 2005. II. félév
Projekt összköltsége: 133,6 M EUR
Projekt utolsó műszaki átadás-átvétele: 2011. december
A Berlin / Nürnberg – Prága – Pozsony / Bécs – Budapest – Konstanca / Szaloniki / Isztambul vasúti tengely (22. TEN-T prioritásos tengely) különleges szerepet játszik Európában. Összeköti Magyarországot a nyugat-európai hálózattal, de egyben meghatározó a Közép-Európán keresztül vezető tranzit útvonalak között is. E folyosó része a magyar fővárost a román határátkelőhellyel összekötő nagyrészt kétvágányú, villamosított vasútvonal. A folyosó fejlesztését, illetve a hálózatok átjárhatóvá tételét az Európai Unió kiemelten támogatja.
A II/2-es ütem keretei között a Mezőtúr – Gyoma, illetve a Budapest-Ferencváros – Vecsés szakaszok rehabilitációjára került sor, mely tartalmazta mind a pályás, mind a biztosítóberendezési munkákat.
Mezőtúr – Gyoma szakaszon a sebesség növelése érdekében szükséges volt a pálya felújítása, illetve időszerű volt a biztosítóberendezések rekonstrukciója, és az állomási infrastruktúra fejlesztése egyrészt balesetvédelmi, másrészt esélyegyenlőségi célzattal.
A projekt megvalósítási szakasza lezárult, ennek eredményeként a sikeres műszaki átadás-átvételt követően a Mezőtúr – Gyoma szakaszon 225 kN tengelyterhelésűvé vált a pálya, és alkalmas a 160 km/h sebességű közlekedésre is.
Bp.- Ferencváros „C” elágazás és Kőbánya–Kispest között 80 km/h, Kőbánya-Kispest és Vecsés között 120 km/h lett a fejlesztés eredményeképpen a megengedett legnagyobb sebesség, a tengelyterhelés pedig egységesen 225 kN lett.
Az ETCS L2 vonatbefolyásoló berendezés telepítésének befejezéséig Mezőtúr és Gyoma között 120 km/h marad a megengedett legnagyobb sebesség.
Az átépítés az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával valósult meg, a szükséges forrás legfeljebb 80%-át (max 56,8 M EUR-t) biztosította az Európai Unió, a fennmaradó 65,2 M EUR a Központi Költségvetéséből került finanszírozásra.
A beruházás 2007.06.30-ig a MÁV Zrt, azután a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irányításával zajlott.
Az átépítés az EU Kohéziós Alapjának támogatásával valósul meg, a szükséges forrás legfeljebb 80%-át (max. 103,3 M EUR) biztosítja az Európai Unió, a fennmaradó 30,3 M EUR a Központi Költségvetéséből került finanszírozásra.
További kapcsolódó fejlesztések:
III/1. ütem: Gyoma – Békéscsaba pályarehabilitációs és biztosítóberendezési munkák előreláthatólag 2012 – 2015 között valósulnak meg.
Szolnok – Lőkösháza szakasz teljeskörű átépítése után 20 perccel fog csökkenni az IC vonatok menetideje a két település között.
Térképes összesítő a projekt által érintett szakaszokról