A MÁV saját forrásából megvalósított, mintegy 4,4 milliárd forintos beruházása során 400-450 szakember közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével elvégzett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron évekre biztosítható a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken a meghibásodások, az üzemzavarok száma, ezáltal pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés.
A nyitás első napjaiban a felújított, karbantartott pálya- és biztosítóberendezési elemek, ezen belül jellemzően a váltók – a szabályozások, ellenőrzések ellenére – esetenként még nem állnak be megfelelően, ezért egy-egy vágányon előfordulhatnak korlátozások. A finomhangolás ideje alatt ezért megerősített létszámban folyamatosan készenlétben állnak a szakemberek, hogy minél gyorsabban javítsák a berendezéseket.
Az egyhónapos karbantartás ideje alatt kicseréltünk 4 kilométernyi ún. hosszúsínt és a tervezett 2300 helyett 2560 darab váltó alatti talpfát (kitérőfát). Mintegy 50 váltó (kitérő) karbantartását végeztük el, és a tervezettnél jóval több, csaknem 150 váltót ellenőriztünk. Csaknem 2800 méteren ágyazatot cseréltünk, illetve rostáltunk. A felsővezeték-hálózaton 15600 méteren cseréltük a koros vezetékeket. 14 kilométernyi vágányt szabályoztunk a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső, illetve Ferencváros között, továbbá a Keletiben lévő fővágányokon. Mindezek olyan mértékű feladatok voltak, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetése mellett lehetett hatékonyan és koncentráltan elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető.
Nemcsak az utasok vonatai által használt vágányokon, de a „kulisszák mögött”, a tárolóvágányokon, az üzemi pályaudvaron, a járműjavító bázisok területén is jelentős munkákat végeztünk, hogy a pályaudvar kiszolgálása is gyorsabbá és biztosabbá válhasson a felújítást követően.
Átépítettük az 1-2. vágány peronját, ahol az ősz folyamán ún. taktilis sávot is kialakítunk. (Ez olyan érzékelhető felület létrehozását jelenti a padlószinten, amit főként a látássérült utasaink és látogatóink tájékozódását segíti.) A többi peronon is karbantartottuk az utastájékoztató berendezéseket, lefestettük a padokat és szemeteseket, lecseréltük az órákat, javítottuk a világítási rendszert, illetve a perontetők szigetelését is.
Őszre tervezett munkálatok
Nem áll meg a munka ősszel sem! Ekkor azonban már vágányzárat vagy nagyobb forgalomkorlátozást nem igénylő munkákkal és karbantartásokkal folytatódik csak a Keleti felújítása. Így egyebek mellett több mint 110 váltó karbantartását végezzük el, ebből mintegy 20-30 váltónál alkatrészeket, síneket, illetve talpfákat is cserélünk, de az utasforgalom fenntartása mellett.
A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – a technológia szerint előírt utószabályozásokat követően – menetrendváltásig visszaemeljük az állomási területen engedélyezett sebességet 40 km/órára a fővágányokon, a kapcsolódó bevezető szakaszokon pedig 80 km/órára, valamint a mellékvágányokon is megszűntetjük a korlátozások jelentős részét. A beavatkozásoknak köszönhetően megelőzhető lesz a sebességkorlátozások újbóli bevezetése, növekszik a vonatközlekedés pontossága és csökken majd a műszaki üzemzavarok valószínűsége. (A sebességkorlátozások ma átlagosan másfél perces késéseket okoznak.) Ezenkívül rövidül a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje is, így megnő a pályaudvar kapacitása, mérsékelhetők lesznek a feltorlódások.
Üvegfödém
A Keleti pályaudvar teljes kizárással járó felújítási munkáival párhuzamosan a peronszinten az Utascentrum üvegfödém szerkezetének munkaterület-lehatárolása megtörtént, a szükséges helyszíni vizsgálatok elkészültek, megkezdődtek az előkészítő munkák. A MÁV-csoport az üvegfödém repedésének okát korábban már vizsgálta. Az elkészült igazságügyi szakértői vélemény alapján egyértelművé vált, hogy a repedés hátterében kivitelezői hiba áll, ennek oka pedig az, hogy a rétegrendek vastagságát és anyagát nem megfelelően választotta meg a kivitelező. A cserélendő üvegfödém-mezők gyártási ideje több hónap, a munkálatok várhatóan jövő év elejéig befejeződnek.