MÁV-csoport
MÁV-csoport (https://www.mavcsoport.hu)

Címlap > Nyomtatóbarát > Magyarországon egyedülálló vasútépítő nagygép dolgozik Vecsésnél

Magyarországon egyedülálló vasútépítő nagygép dolgozik Vecsésnél

2022. július 6. szerda, 10.37 / Utolsó módosítás: 2022. július 6. szerda, 10.54

A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonalon idén – június 17. és július 10. között – Vecsés állomás és térségének felújítása zajlik, a kivitelezést a MÁV FKG végzi. A MÁV leányvállalata négy új vasútépítő nagygépet rendelt 2020-ban, ezek közül az első, az RM 85-750 típusú ágyazatrostálógép, most itt áll először munkába. Az új gépek nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási- és felújítási munkáit, így a karbantartásra fordított idő is csökkenthető.

RM 85-750 ágyazatrostáló gép

A MÁV FKG a vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felel. Ehhez elengedhetetlen a korszerű géppark. A 2020-ban négy nagyvasúti munkagép beszerzésére összesen 25.200.000 euro összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében egy nagyteljesítményű RM 85-750 ágyazatrostálógépet, egy nagyteljesítményű DGS NG dinamikus vágánystabilizálógépet és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le 2021-ben. Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek leszállítása 2022 őszén várható.

A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 200 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik. Ezt a szakaszt évente több mint 3,5 millióan, a távolsági közlekedéssel együtt pedig mintegy 11 millióan veszik igénybe. A vonal felújítása 2020-ban kezdődött a Nyugati és a Városligeti elágazás között, a vasúttársaság mintegy 4 milliárd forintot csoportosított át saját forrásból a szakasz felújítására. Majd 2021-ben 20 milliárd forintos kormányzati támogatással a Vecsés–Üllő és az Üllő-Monor szakasz felújítása valósult meg.

RM 85-750 ágyazatrostáló gép [1]

dr. Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója a 100a vonal felújítása kapcsán elmondta: „A most folyamatban lévő munka az elmúlt években megkezdett felújítás folytatása. Célja, hogy ezen a szakaszon is megbízhatóbbá és stabilabbá váljon a közlekedés, csökkenjen a meghibásodások száma. A vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózattal rendelkezik, ennek folyamatos karbantartása elengedhetetlen. Az új munkagépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre, mindezt jelentős költségmegtakarítás mellett.”

dr. Pafféri Zoltán [2]

Szűcs Lajos, Pest megye 7. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Az agglomerációban élő emberek legfontosabb eszköze kell legyen a kötöttpályás közeledés. Éppen ezért minden olyan beruházás, minden olyan gép, ami ennek elérését támogatja, az itt élők biztonságosabb és gyorsabb közlekedését segíti. Ennek a vasútvonalnak a leterheltsége eddig is nagyon nagy volt, úgyhogy örülünk a felújításnak, és annak, hogy egyre több korszerű új motorvonat áll az utazók szolgálatában.

Szűcs Lajos [3]

Szlahó Csaba, Vecsés polgármestere kiemelte: „Minden olyan beruházásnak, felújításnak örülünk, amely a modernizációt, a fejlődést célozza meg. Az elmúlt években nagyon sok pénzt fordítottak a 100a vonal fejlesztésére, és bízom benne, hogy a következő években is folytatódni fog ez a munka. Vecsés város vezetőjeként üdvözlöm a felújítást, amit ezekkel az új modern gépekkel végeznek el. Bízunk benne, hogy ezt követően is egyre több jó szerelvény áll majd itt forgalomba a lakosság érdekében.”

Szlahó Csaba [4]

Az új, Magyarországon egyedülálló nagyteljesítményű ágyazatrostáló gép most Vecsésnél állt munkába. A gép fontos szerepet tölt be a megfelelő vasúti ágyazat minőségének kialakításában, rostálás során a vasúti ágyazatból eltávolítjuk az elaprózódott, szennyezett, eliszapolódott ágyazati elemeket. Ez a technológia az ágyazat tisztítását, állékonyságát és vízelvezető képességét állítja vissza, így stabilizálja a vasúti pálya alapját, rendszeres rostálással a nagyobb pályafelújítások jelentős része megelőzhető.

Sejkóczki András, a MÁV FKG ügyvezetője bemutatta a munkákatokat végző munkagépet: „Az RM 85-750 típusú gép teljesítménye nagyobb, mint a vasúttársaságnál eddig meglévőké, a korábbi típus teljesítményét megduplázva halad óránként. Továbbá már nem csak folyóvágányok rostálására, hanem kitérők esetében is alkalmazható lesz ez az önjáró vasúti jármű. A 160 tonnás jármű ütközők közti hossza 43590 mm. A gépet négyen kezelik. A rosta működése során mindig a kaparólánc magasságú, kb. 40 cm-es szakasz tud bontani, a munka maximális mélysége a sinkorona alatt 1000 mm, a jármű előre haladásával tud a tényleges munkavégzés megvalósulni. A rosta teljesítménye 700 m3/h, munkamenetben így képes a gép maximum 1600 m-t rostálni óránként, így akár 6-8 km-t tud haladni naponta.”

Sejkóczki András [5]

A vasúttársaság Versenyképes vasúti infrastruktúra programjának keretén belül idén június 17-től július 10-ig Vecsés állomás és térségének felújítása zajlik. Ezek a kivitelezések a MÁV leányvállalata a MÁV FKG szakembereinek közreműködésével zajlanak, számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával.

A karbantartási munkák során vágányokat építenek át, váltókat (kitérőket) cserélnek, ágyazatrostálást, síncseréket és vágányszabályozást is végeznek, karbantartják a felsővezetéket és a biztosítóberendezést. Továbbá a Dózsa György úti gyalogos és közúti átjáró, valamint Vecsés-Kertekalja megállóhelynél lévő gyalogos átjáró átépítését is elvégzik.

A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 200 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik. Ezt a szakaszt évente több mint 3,5 millióan, a távolsági közlekedéssel együtt pedig mintegy 11 millióan veszik igénybe. A vonal felújítása 2020-ban kezdődött a Nyugati és a Városligeti elágazás között, a vasúttársaság mintegy 4 milliárd forintot csoportosított át saját forrásból a szakasz felújítására. Majd 2021-ben 20 milliárd forintos kormányzati támogatással a Vecsés–Üllő és az Üllő-Monor szakasz felújítása valósult meg.

RM 85-750 ágyazatrostáló gép [6]


Forrás:https://www.mavcsoport.hu/mav/magyarorszagon-egyedulallo-vasutepito-nagygep-dolgozik-vecsesnel

Hivatkozások
[1] https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/styles/width_1260/public/upload/rm_85-750_agyazatrostalo_gep.jpeg?itok=cfqeSKwl [2] https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/styles/width_1260/public/upload/dr._pafferi_zoltan.jpg?itok=ixe7Hz2g [3] https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/styles/width_1260/public/upload/szucs_lajos.jpg?itok=7ECqpGly [4] https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/styles/width_1260/public/upload/szlaho_csaba.jpg?itok=ioekMuUl [5] https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/styles/width_1260/public/upload/sejkoczki_andras.jpg?itok=0wPsxNLW [6] https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/styles/width_1260/public/upload/rm_85-750_agyazatrostalo_gep_1.jpeg?itok=fuU5vOs4