Újraindult a közvetlen nemzetközi vonatforgalom a Keleti pályaudvarról

2015. szeptember 5. szombat, 09.25 / Utolsó módosítás: 2015. szeptember 8. kedd, 05.21

Hétfőtől minden railjet vonat a teljes útvonalon közlekedik, az utasoknak már nem kell másik szerelvényre átszállniuk. A Budapest−Győr−Hegyeshalom vonalon menetrend szerint közlekednek a belföldi és a nemzetközi járatok.

Szombat reggel 9 órától ismét közlekednek a nemzetközi vonatok Budapest-Keleti pályaudvarról. A vonatok a határállomásokról teljes útvonalukon a Keleti pályaudvarig szállítják az utasokat és a főpályaudvarról fordulnak vissza.

A vasúttársaság munkatársai mindent megtesznek annak érdekében, hogy mielőbb zökkenőmentessé váljon a nemzetközi forgalom, de a külföldi szerelvényfordulók összeállítása miatt kisebb fennakadások előfordulhatnak.

A vasúti közlekedés biztonsága érdekében csütörtök reggel óta szünetelt a Budapest-Keleti pályaudvarról Nyugat-Európába tartó közvetlen járatok közlekedése. Az Ausztriába tartó nemzetközi vonatok Hegyeshalomból indultak, és oda is érkeztek. Az északi irányban, Szlovákián és Csehországon keresztül Németországba, Lengyelországba tartó járatok Szobról fordultak. A nemzetközi jegyeket a menetrend szerinti belföldi járatokon elfogadták.

A MÁV-START Zrt. péntek óta, további intézkedésig értékhatár nélkül lehetővé teszi a fel nem használt nemzetközi menetjegyek azonnali visszatérítését, azok számára, akik mégis lemondanak nemzetközi utazásukról. A menetjegyek visszatérítése során a vasúttársaság kezelési költséget nem számít fel, a menetjegyek értékét forintban fizeti ki. Bővebb információ a visszatérítésről elérhető ide kattintva.

Budapest, 2015. szeptember 7.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság − MÁVINFORM


Direct international trains are running again towards Western Europe

From Monday all railjet trains run on entire route, passengers no longer need to change to another train. On the line Budapest–Győr–Hegyeshalom domestic and international trains run on time.

Monday morning train EC345 (AVALA) started from Hegyeshalom instead of Wien to Budapest (and on to Belgrad).

Saturday from 9 am the international trains are running again towards Western Europe from Budapest Keleti railway station. Trains from the border are running on their whole route in Hungary, transporting passengers directly until Budapest Keleti Railway Station and also turn back from the main station.

The employees of the railway company make every effort to rapidly restore the international traffic, but some minor disruptions, delays can occur today.

As known, for safety reasons from Thursday the 3rd September morning, the Hungarian Railway company suspended the direct trains from Budapest towards Western Europe. Trains to Austria departed from Hegyeshalom border station and also arrived there. Trains of the Northern line towards Western Europe through Slovakia and the Czech Republic departed from Szob border station and also arrived there. International tickets were accepted aboard of domestic trains.

Since Friday, MÁV-START Co. enables the immediate refund of the unused international tickets without limitation, for those who renounce the journey, according to the followings.

  • Tickets purchased at the international cashier desks of MÁV-START and paid by cash can be refunded at the place of purchase without deduction of administration fee, in Hungarian forints.
  • At Budapest-Keleti Railway Station there are designated cashiers for EU/EEA citizens and those citizens of other countries with valid travel documents (passport/ID and - if necessary- visa), and other designated cashiers for any other citizens. Refund should be claimed at the adequate cashier.
  • Tickets purchased at the international cashier desks of MÁV-START and paid by credit card are refunded by the Customer Sevice posteriorly to bank account. A Refund Claim form should be filled in and submitted at the Personal Customer Service Offices. If such office is not available at the station, the form should be handed over to the cashier.
  • Tickets purchased online are refunded by the Customer Service posteriorly, the value of the tickets can exclusively be transferred back to the bank account linked to the bank card used for the purchase. A Refund Claim form should be filled in and submitted at the Personal Customer Service Offices. If such office is not available at the station, the form should be handed over to the cashier.
  • Tickets purchased from any other carrier than MÁV-START can only be refunded by the issuing railway company. For cancelling the journey please visit the Personal Customer Service Office at the station. If such office is not available at the station, please visit the international cashier, in the lack of international cashier, the domestic cashier should be contacted, where MÁV-START will confirm that the ticket has not been used. The confirmation document is necessary for the refund. Please note that other railway companies may apply different (stricter) rules or may deduct administration fee in case of refund.

The current favourable refund opportunities are announced only due to the insecurity in rail transport and are applicable until withdrawal. If international rail transport becomes again predictable, MÁV-START will apply again the regular terms&conditions of the purchased ticket, i.e. depending on the ticket type, refund is possible only with restrictions or not possible at all. From that time on, administration fee will also be applied.