Tart a vasúti gépláncos pályafelújítás Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között

2015. október 29. csütörtök, 22.54 / Utolsó módosítás: 2015. október 29. csütörtök, 22.54
November 1-jétől már nem kell vonatpótlókra átszállni Kál-Kápolna és Füzesabony között

A 2015-re tervezett munkák befejező fázisához érkezett a vasúti pálya júliusban indult felújítása a Budapest–Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely fővonal Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszán. A jelenleg érvényes vágányzári menetrend miatt változások léptek életbe a vasútvonalon a távolsági és a regionális vonatok közlekedésében.

A felújítás október 10-étől november 17-éig tartó ütemében az utasoknak az alábbi módosításokra kell számítaniuk:

•        Az InterCity vonatok budapesti indulási ideje változatlan, de ideiglenesen hat perccel hosszabb az eljutási idő Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen irányába, míg az ellenkező irányú vonatok mintegy hat perccel korábban indulnak.

•        A Vámosgyörk−Füzesabony viszonylatú személyvonatok nem közlekednek, helyettük a kétóránként közlekedő egri gyorsvonatok ezen a szakaszon minden állomáson és megállóhelyen megállnak, a két állomás közötti utazásoknál felár megfizetése nélkül vehetők igénybe. A gyorsvonatok menetideje Budapest és Eger között húsz perccel, a másik irányban negyed órával lesz hosszabb a vágányzári menetrend szerint, továbbá a vonatok Egerből korábban indulnak.

•        A Hosszúlépés nevű gyorsvonat péntekenként a Keleti pályaudvarról csak Miskolcig, vasárnaponként pedig Miskolcról a Keleti pályaudvarig jár.

•        A kapcsolódó vonalak közül a Füzesabony−Eger, az Eger−Szilvásvárad, a Nyékládháza–Tiszaújváros és a Miskolc–Hidasnémeti vasútvonal menetrendjében is jelentős változások léptek életbe.

A részletes menetrendi változásokat a MÁV-csoport honlapján, a vágányzári hírek menüpontban nézhetik meg az utazók.


A 80-as számú vasútvonal egyik legnagyobb forgalmú szakasza a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti, ahol az utóbbi években több helyen sebességkorlátozást kellett bevezetni. A júliusban indult korszerűsítés révén felszámolják a lassújeleket, ezáltal javul a menetrendszerűség és a szolgáltatás színvonala. A beruházás keretében mintegy 42 kilométeren a jobbvágány nyíltvonali szakaszait újítják fel. Vasúti gépláncok segítségével megtörténik az alépítmény megerősítése és a felépítmény cseréje. Elvégzik a hidak szigetelését, és megjavítják a vízelvezetést. A leromlott állapotú felsővezeték-tartó oszlopokat kicserélik, az útátjárók burkolatát felújítják. A megállóhelyeken a Budapest–Miskolc irányú, jobboldali vágány melletti peronokat újjáépítik, és a forgalombiztonság növelése érdekében megtörténik a biztosítóberendezési kábelek cseréje is.

A munkálatok befejezése után Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között a jobb vágányon, a teljes szakaszon 120 kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a vonatok. Az átépítés során alkalmazott modern nagygépes technológia legnagyobb előnye a hagyományos földmunkás technológiához képest, hogy mindössze fele annyi ideig szükséges vágányzárat tartani az érintett szakaszon, tehát a vonatforgalom minimális akadályozása és a menetrend módosítása mellett végezhető a felújítás. A 14 milliárd forintba kerülő kivitelezés 85 százalékban európai uniós, 15 százalékban hazai forrásból valósul meg a Közlekedés Operatív Program keretében. A projekt 2016-ban az állomási vágányok, az utasperonok és a váltók felújításával folytatódik.

Budapest, 2015. október 29.

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság