Tart a vasúti gépláncos pályafelújítás Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között

2015. szeptember 29. kedd, 21.41 / Utolsó módosítás: 2015. október 9. péntek, 17.48

Október 9-ig érvényes a jelenlegi módosított menetrend a miskolci fővonalon és mellékvonalain.

A Budapest–Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely fővonal Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszán újabb fázisához érkezett a vasúti pálya felújítása, amely november közepéig tart. A jelenleg érvényes vágányzári menetrend miatt változások léptek életbe a vasútvonalon a távolsági és a regionális vonatok közlekedésében.

A felújítás augusztus 31-től október 9-ig tartó ütemében az utasoknak az alábbi módosításokra kell számítaniuk:

  • A Budapestről Miskolc, Szerencs, Sátoraljaújhely felé közlekedő távolsági sebesvonatok menettartama általában tíz perccel nő, a vidéki kiindulási állomásokról pedig kb. húsz perccel hamarabb indulnak a fővárosba.
  • Kedvező változás, hogy a Miskolc-Tiszai–Szerencs–Sátoraljaújhely viszonylatban a sebesvonatok utasai a mától hatályba lépő díjszabási változás miatt gyorsvonati pótjegy megváltása nélkül utazhatnak.
  • Az InterCity vonatok budapesti indulási ideje változatlan, de ideiglenesen hét perccel hosszabb az eljutási idő Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen irányába, míg az ellenkező irányú vonatok mintegy öt perccel korábban közlekednek.
  • A Vámosgyörk−Füzesabony viszonylatú személyvonatok nem közlekednek, helyettük a kétóránként közlekedő egri gyorsvonatok ezen a szakaszon minden állomáson és megállóhelyen megállnak, a két állomás közötti utazásoknál felár megfizetése nélkül vehetők igénybe. A gyorsvonatok menetideje Budapest és Eger között negyed órával, a másik irányban fél órával lesz hosszabb a vágányzári menetrend szerint.
  • Szeptember 26-áig Nagyút és Füzesabony között egy késő esti és két hajnali személyvonat helyett vonatpótló autóbuszok közlekednek, melyek Füzesabonyban a vasútállomás elől indulnak és oda érkeznek.
  • Reggelente egy személyvonat rövidített útvonalon, csak Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc között jár; délutánonként elmarad egy Miskolcról Füzesabonyba közlekedő személyvonat; egy másik személyvonat helyett pedig a Sátoraljaújhelyről Budapestre tartó sebesvonat áll meg Kál-Kápolna és Vámosgyörk között minden állomáson és megállóhelyen.
  • A kapcsolódó vonalak közül a Füzesabony−Eger, az Eger−Szilvásvárad, a Nyékládháza–Tiszaújváros, a Miskolc–Hidasnémeti és a Szerencs–Hidasnémeti vasútvonal menetrendjében is jelentős változások léptek életbe.
  • Felhívjuk utasaink figyelmét, hogy a Mezőzombor–Nyíregyháza szakasz nyáron végzett felújítása befejeződött, így már nem kell vonatpótló autóbuszra átszállni Szerencs és Nyíregyháza között.

A részletes menetrendi változásokat a MÁV-csoport honlapján, a vágányzári hírek menüpontban nézhetik meg az utazók.


A 80-as számú vasútvonal egyik legnagyobb forgalmú szakasza a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti, ahol az utóbbi években több helyen sebességkorlátozást kellett bevezetni. A júliusban indult korszerűsítés révén felszámolják a lassújeleket, ezáltal javul a menetrendszerűség és a szolgáltatás színvonala. A beruházás keretében mintegy 42 kilométeren a jobbvágány nyíltvonali szakaszai kerülnek felújításra. Vasúti gépláncok segítségével megtörténik az alépítmény megerősítése és a felépítmény cseréje. Elvégzik a hidak szigetelését és megjavítják a vízelvezetést. A leromlott állapotú felsővezeték-tartó oszlopokat kicserélik, az útátjárók burkolatát felújítják. A megállóhelyeken a Budapest–Miskolc irányú, jobboldali vágány melletti peronokat újjáépítik, valamint a forgalombiztonság növelése érdekében megtörténik a biztosítóberendezési kábelek cseréje is.

A munkálatok befejezése után Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között a jobb vágányon, a teljes szakaszon 120 kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a vonatok. Az átépítés során alkalmazott modern nagygépes technológia legnagyobb előnye a hagyományos földmunkás technológiához képest, hogy mindössze fele annyi ideig szükséges vágányzárat tartani az érintett szakaszon, tehát a vonatforgalom minimális akadályozása és a menetrend módosítása mellett végezhető a felújítás. A 14 milliárd forintba kerülő kivitelezés 85 százalékban európai uniós, 15 százalékban hazai forrásból valósul meg a Közlekedés Operatív Program keretében. A projekt 2016-ban az állomási vágányok, utasperonok és váltók felújításával folytatódik.

Budapest, 2015. augusztus 31.

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság