A „Százlábú Híd” átépítésének következtében átmenetileg változik több vasútvonal közlekedése

2014. május 9. péntek, 12.33 / Utolsó módosítás: 2015. április 30. csütörtök, 11.08

A „Százlábú Híd” átépítésének következtében átmenetileg változik a Keleti pályaudvar vasúti közlekedése

Április közepétől május végéig a Keletibe kevesebb vonat fut be

A Keleti pályaudvar bevezető szakasza felett átívelő, Kerepesi úti híd felújítása a Budapesti Közlekedési Központ irányításával márciusban megkezdődött. Az előkészítési munkák kezdetben a vasúti közlekedés kisebb zavarása mellett folynak. Azonban a „Százlábú híd” átépítése – első ütemben – április 13. és május 27. közötti időszakban már érinti a Keleti pályaudvar vasútvonalainak menetrendjét. A személyszállító vasúttársaság az utasai szíves türelmét és megértését kéri.

A hat héten át tartó időszakban a Keleti pályaudvar tehermentesítése miatt változik számos vonat menetrendje, kiindulási és célállomása a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs, a Budapest–Hatvan, Budapest–Újszász–Szolnok, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalakon:

•A Budapest–Győr–Szombathely/Sopron, illetve Hegyeshalom viszonylatban közlekedő gyorsvonatok a Keleti pályaudvar helyett a Déli pályaudvarra érkeznek és onnan indulnak. A Déli pályaudvarról 13:50-kor, 14:50-kor, 15:50-kor, 17:50-kor Tatabányára, illetve 16:50-kor Komáromba induló vonatok Kelenföldről indulnak, valamint a Komáromból 6:40-kor induló és a Tatabányáról 15:11-kor induló vonat korábban, 14:59-kor fog indulni, illetve a Déli pályaudvar helyett Kelenföldig közlekedik. Az Intercity és nemzetközi vonatok esetében nem lesz változás, továbbra is Budapest-Keleti pályaudvarra érkeznek és onnan indulnak.

•A Budapest–Székesfehérvár vonalon, a Déli pályaudvarról 8 óra után induló és érkező tárnoki elővárosi vonatok csak Kelenföldig járnak és onnan is indulnak.

•A Budapest–Pusztaszabolcs vonalon, a Százhalombattáról 6:39-kor induló vonat a Déli pályaudvar helyett csak Kelenföldig közlekedik.

•A Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs/Kaposvár vonal InterCity járatai, a bajai expressz vonatok, valamint a Rippl-Rónai nemzetközi vonat a Keleti pályaudvar helyett a Déli pályaudvarról indul, és oda érkezik.

•A Budapest–Hatvan vonal elővárosi vonatai módosított menetrend szerint közlekednek. Gödöllő - Állami telepek megállóhelynél – a reggeli és esti időszak kivételével – csak a munkanapokon közlekedő Budapest–Gödöllő–Budapest viszonylatú vonatok állnak meg.

•A Budapest–Újszász–Szolnok vonalon közlekedő egyes reggeli, illetve az összes délutáni nagykátai elővárosi vonat a Keleti pályaudvar helyett, Ferencváros vasútállomás érintésével Kelenföldre érkezik, és onnan indul.

•A Budapest–Kelebia–Budapest viszonylatban közlekedő személyvonatok a Keleti- pályaudvar helyett Kőbánya-Kispestre érkeznek és onnan   indulnak.

•A felújítás a GYSEV Zrt. által közlekedtetett vonatokat is érinti: április 13-a és május 27-e között a Sopronból közvetlenül Budapestig közlekedő gyorsvonatok Budapest-Keleti pályaudvar helyett Budapest-Déli pályaudvarra érkeznek és onnan is indulnak. A gyorsvonatok Győr és Budapest-Déli pályaudvar között módosított menetrend alapján közlekednek. A vasúttársaság Sopronból és Szombathelyről indított Intercity járatai esetében ugyanakkor nem lesz változás: az Intercity vonatok Budapest-Keleti pályaudvarra érkeznek és onnan is indulnak vissza a két nyugat-dunántúli városba.

A kiindulási és célállomás változása mellett az utasoknak számolniuk kell azzal, hogy a vonatok összeállításában is várhatók változások, a korszerű motorvonatok és a hagyományos, elővárosi ingavonatok közlekedtetése számos esetben felcserélődhet.

A vonatok közlekedésének jelentős módosítása azért vált szükségessé, mert a felújítás miatt folyamatosan egy-egy vágányon szünetel majd a vasúti forgalom és a teljes felsővezetéket is áramtalanítani kell a híd alatt. Ezek a korlátozások jelentősen leszűkítik a vonatok ki- és behaladását a főpályaudvaron. A tervek szerint május 28-ától szeptember közepéig a vasúti menetrendet nem kell korlátozni. Ebben az időszakban az elbontott híd alatti szakaszon ismét lesz a felsővezetékben áram és 20-40 km/h-ás sebességkorlátozások mellett közlekedhetnek a vonatok a pályaudvarra vezető minden vágányon.

A felújítás vágányzári menetrendjének elkészítésekor alapelv volt a hivatásforgalmi célú (munkába, iskolába) utazás minél kisebb mérvű változtatása. Továbbá a menetrendtervezésnél a M4-es metró elindulásával is számolt a vasúttársaság. A fővárosi agglomerációs térség lakosságának jelentős része ugyanis napi bejáró, ez nagy terhelést ró az elővárosi közúti és kötöttpályás közlekedési hálózatra. A fenntartható mobilitás érdekében, a nagy szállítóképességű kötöttpályás rendszerek képzik az elővárosi közlekedés gerinchálózatát, a környezetszennyező egyéni, közúti közlekedéssel szemben.

A MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. számára kiemelten fontos, hogy utasai értesüljenek a változásokról, a vágányzári munkálatokról a vasúttársaság minden rendelkezésére álló eszköz segítségével tájékoztatja utasait. Az érintett vasútvonalak vágányzári menetrendjei a vasúttársaság honlapján az alábbi linken érhetőek el: /mav-start/belfoldi-utazas/vaganyzar,  az ELVIRA menetrendi keresőben is megtalálhatóak a változások, illetve a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat is az utasok rendelkezésére áll a 06 40 49 49 49-es telefonszámon. Ezen kívül az állomások pénztáraiban is kérhetőek információk, a személyes ügyfélszolgálatokon, valamint az állomásokon elhelyezett hirdetmények is jelzik a módosításokat.

A hídfelújítás okozta menetrendi változások miatt az utasai elnézését kéri és a türelmüket köszöni a vasúttársaság!

Háttérinformáció a hídfelújításról a BKK honlapján, ide kattintva tekinthető meg.

Az építési munkálatokhoz kapcsolódó vágányzárak az alábbi linkekre kattintva érhetőek el:

•Budapest - Rajka - Hegyeshalom (1-es vonal)

•Budapest - Székesfehérvár (30a vonal) - 2014.04.13. - 2014.05.27.

•Budapest - Székesfehérvár (30a vonal) - 2014.04.14. - 2014.04.15.

•Budapest - Pusztaszabolcs - Pécs (40-es vonal)

•Budapest - Pusztaszabolcs (40a vonal)

•Budapest - Hatvan - Miskolc - Szerencs - Sátoraljaújhely (80-as vonal)

•Budapest - Hatvan (80a vonal)

•Budapest - Újszász - Szolnok (120a vonal)

•Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia (150-es vonal)

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság