Október 5-től október 11-ig jelentős változások a Szolnok-Szajol közötti hídmunkák miatt

2014. szeptember 26. péntek, 11.39

Budapest, 2014. szeptember 26. A Budapest – Cegléd – Debrecen – Nyíregyháza vasútvonal felújítása újabb szakaszához érkezett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában. Most a Szolnok – Szajol állomásközben végeznek jelentős felújításokat, ezért módosított menetrend lép életbe október 5-től október 11-ig. A jelentős változásokat hozó vágányzári menetrend a belföldi és a nemzetközi InterCity vonatok utasait egyaránt érintik. Szolnok és Szajol között vonatpótló autóbuszok helyettesítik az arra közlekedő vonatokat, több vonat is kerülő útvonalon éri el úti célját.

Október 5-től október 11-ig Szolnok és Szajol között végzett felújítási munkák, illetve a Tisza-híd átépítése miatt számos vonat közlekedésében jelentős változások lesznek. A menetrendtől eltérően a Budapest-Nyugati – Püspökladány – Debrecen – Nyíregyháza viszonylatban közlekedő InterCity vonatok kerülő útirányon, Budapest-Keleti – Füzesabony – Miskolc – Nyíregyháza – Debrecen/Püspökladány útvonalon közlekednek. A Nyugati pályaudvarról ez idő alatt nem lesz IC vonat Szolnok – Debrecen felé.

A Budapest-Keleti – Miskolc viszonylatú InterCity vonatok meghosszabbított útvonalon, Budapest-Keleti – Füzesabony – Miskolc – Szerencs – Tokaj – Nyíregyháza – Debrecen útvonalon, illetve megállásokkal közlekednek. A kerülő útirányon: Püspökladány, Hajdúszoboszló, Debrecen állomásról InterCity vonattal utazó utasok az eredeti, szolnoki iránynak megfelelő, többletköltség nélküli áron vásárolhatják meg menetjegyeiket, illetve a korábban, elővételben megváltott menetjegyek és bérletek a kerülő útirányon is érvényesek.

Budapest-Nyugati – Szolnok – Budapest-Nyugati között a vonatok új, a vágányzár ideje alatti távolsági és elővárosi forgalmat is figyelembe vevő menetrend lép életbe. A 100-as számú Budapest – Nyugati pályaudvar – Cegléd – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony vasútvonalon, a Nyugati pályaudvarról minden óra 58 percében, Záhonyból pedig minden óra 03 percében indulnak sebes- és személyvonatok. Ezen vonatok utasainak Szolnok és Szajol között vonatpótló autóbuszokkal kell utazniuk.

A kerülő útvonalon közlekedő Corona nemzetközi vonat Nyíregyházától Budapestig együtt továbbítja a Tisza nemzetközi InterCity kocsijait, a Hernád EC vonat pedig a Tisza nemzetközi InterCity vonat kocsijaival együtt közlekedik Budapest – Miskolc között. Ezek a vonatok így Moszkva – Nyíregyháza – Miskolc-Tiszai – Budapest-Keleti útvonalon közlekednek. A vonatszerelvényekben található hálókocsik belföldi forgalomban nem vehetők igénybe.

A Corona és a Hargita nemzetközi InterCity vonatpárok a határállomástól, illetve határállomásig kerülő útirányon: Biharkeresztes – Püspökladány – Debrecen – Nyíregyháza – Miskolc útvonalon közlekednek. Az Ady Endre és a Bihar nemzetközi IC vonatpárok nem közlekednek a vágányzár ideje alatt. A Mátészalka – Debrecen – Budapest-Nyugati viszonylatban közlekedő Kraszna InterCity vonatpár szintén Miskolc felé kerül.

A 120-as számú Budapest-Keleti – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza vonalon is vágányzári menetrend lesz érvényben. A vonatok Szajolig, illetve Szajoltól közlekednek a békéscsabai vonalon. A Dacia és Ister nemzetközi vonatok kerülő útirányon át: Szeged, Orosháza, Mezőhegyes érintésével, módosított menetrend szerint közlekednek.

Az érintett vasútvonalak vágányzári menetrendjei a vasúttársaság honlapján az alábbi linken érhetőek el: /mav-start/belfoldi-utazas/vaganyzar,  az ELVIRA menetrendi keresőben is megtalálhatóak a változások, illetve a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat is az utasok rendelkezésére áll a 06 40 49 49 49-es telefonszámon. Ezen kívül az állomások pénztáraiban is kérhetőek információk, valamint az állomásokon elhelyezett hirdetmények is jelzik a módosításokat.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Háttér-információ a Szolnok-Szajol vonalszakasz átépítéséről:

A projekt célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, az eljutási idő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. A felújítás befejeztével az érintett szakaszon óránként 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a szerelvények.

A Szolnok – Szajol vasúti vonalszakasz a magyar vasúthálózat egyik – a nemzetközi vasúti hálózat szempontjából is – legfontosabb eleme. Az itt áthaladó Berlin / Nürnberg – Prága – Pozsony / Bécs – Budapest – Konstanca / Szaloniki / Isztambul vasúti tengely (IV. számú Helsinki folyosó) különleges szerepet játszik Európában. Összeköti Magyarországot a nyugat-európai hálózattal, de egyben meghatározó a Közép-Európán keresztül vezető tranzit útvonalak között.

A folyosó fejlesztését, illetve a hálózatok átjárhatóvá tételét az Európai Unió kiemelten támogatja. A fentiekkel, és az idevonatkozó kormányhatározatokkal összhangban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. mint a KÖZOP programok egyik kedvezményezett szervezete, a már megkezdett  Budapest – Cegléd – Szolnok – Szajol – Békéscsaba – Lökösháza, valamint a Szajol – Debrecen – Záhony (TEN-T hálózat része) vasútvonalak rekonstrukciós munkáihoz kapcsolódva a Szolnok – Szajol vasúti vonalszakaszt is korszerűsíti.

A korszerűsítésnél figyelembe kell venni, hogy a Szolnok - Szajol állomásköz az egyik legfrekventáltabb, és egyben a legterheltebb vasúti vonalszakasz hazánkban. A Budapest-Nyugati – Cegléd – Szolnok – Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony kétvágányú vasúti fővonal, és a Budapest Keleti – Nagykáta – Újszász – Szolnok – Szajol – Békéscsaba – Lökösháza szintén kétvágányú vasútvonal a Szolnok és Szajol közötti állomásközben közös nyomvonalon haladnak, vagyis két vonali vágányra szűkül a keresztmetszet.

Az állomásközben találhatók Magyarország legnagyobb kétvágányú vasúti hídjai, a Tisza és a Zagyva hidak. Az állomásköz a tiszai árvizekkel leginkább veszélyeztetett vonalszakasz, amely teljes mértékben keresztezi a Tisza árterületét. Az érintett szakaszon az elmúlt időszak nagy árvizei esetén előfordult, hogy a teljes állomásközben a 120 km/ó pályasebességet 10 km/órásra kellett mérsékelni, ami a teljes MÁV vonatforgalmára kihatott.