Tíz nap alatt 120 alkalommal ellenőrzött közösen vasúti átjárókban a rendőrség és a MÁV

2014. december 4. csütörtök, 08.02 / Utolsó módosítás: 2014. december 5. péntek, 09.02

Biztonságos vasúti átjáró kampány 2014November 24-e óta mintegy 120 alkalommal, 180 rendőr és több mint száz vasútbiztonsági szakértő bevonásával végzett közös ellenőrzést a MÁV és a rendőrség a vasúti-közúti kereszteződésekben. A veszélyesebb átjárókban tartott országos kampány ideje alatt egyetlen baleset sem történt – hangzott el a MÁV „Érj haza biztonságban!” elnevezésű vasútbiztonsági kampányának csütörtöki, budapesti záróeseményén. A kampányzáróhoz az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) is csatlakozott.

A MÁV közlekedésbiztonsági kisfilmje itt megtekinthető.

„Érj haza biztonságban!” szlogennel folytatott vasútbiztonsági kampányt a MÁV Zrt. idén késő ősszel a vonatátjárós balesetek megelőzéséért. A kampány december 4-én, Budapest X. kerületében, a Jászberényi út és a Keresztúri út között található vasúti átjárós kereszteződésben zárult. A kampányzárón az idei baleseti statisztikák mellett a vasúttársaság a balesetek megelőzése érdekében megvalósított, európai uniós finanszírozású közlekedésbiztonsági fejlesztéseit is ismertette. Egy közlekedésbiztonsági szakértő a vasúti átjárókban érvényes áthaladási szabályokra hívta fel a figyelmet. Beszámoltak a MÁV új oktatási programjáról is, amely során gyermekvasutasok készítik fel több ezer diáktársukat a biztonságos vasúti utazásra.

Biztonságos vasúti átjáró kampány 2014Idén, 2014 decemberéig a közúti-vasúti átjárókban 70 közlekedési baleset történt, amelyekből 12 halálos kimenetelű volt, és tizenketten súlyosan megsérültek. „A halálos balesetek jellemzően akkor történnek, amikor gyalogosok közlekednek figyelmetlenül a vágányokon át, számukra tiltott helyen, illetve amikor ők vagy a gépjárművezetők a vasút-közút kereszteződésekben megszegik a KRESZ szabályait” – mondta Kertész Ottó, a MÁV Zrt. Biztonsági Főigazgatóságának vasútbiztonsági vezetője.

A súlyos és gyakran halálos balesetek megelőzése érdekében a MÁV és a rendőrség idén már negyedik alkalommal tartott közös, országos ellenőrzéseket a vasúti-közúti kereszteződésekben. November 24-e óta mintegy 120 alkalommal, 180 rendőr és több mint száz vasútbiztonsági szakértő bevonásával végezték az ellenőrzéseket, amelyek ideje alatt egyetlen baleset sem történt.

A vasúttársaság ezúttal is felhívta az autósok, gyalogosok és kerékpárosok figyelmét a kijelölt átjárók használatának fontosságára, a KRESZ szabályainak betartására és a fokozott óvatosságra, amely intelmek betartása minden vasúti átjárós balesetet megelőzhetne. Hiszen egy sérülés vagy haláleset is túl sok.

A MÁV kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve a balesetek számának csökkentése érdekében. Azzal együtt is, hogy az elmúlt öt évben az esetek többségében nem a vasúti infrastruktúra hiányosságai vezettek tragédiához, a balesetek több mint 99 százalékát a gépjárművezetők okozták.

Az útátjárós balesetek megelőzése nemcsak vasúti és közúti, hanem társadalmi és gazdasági érdek is, hiszen a személyes tragédiák mellett a baleseteknek egyéb jelentős következményei vannak: megszűnik az ütemes menetrend, az elhúzódó hatósági helyszínelés miatt vonatok sokasága késik vagy marad el, felborul több ezer utas napi programja, a vasúton szállító vállalkozások pedig gazdasági károkat szenvedhetnek el.

Biztonságos vasúti átjáró kampány 2014Fábián György független közlekedésbiztonsági szakértő úgy véli, hogy a vasúti átjárókban tanúsított magatartás sajátos tükörképe közlekedéskultúránknak. Ahhoz, hogy az évi tizenhatezer közlekedési baleset – amelyből nyolcezer súlyos és ezer halálos, illetve amellyel Európában sajnos dobogósak vagyunk – száma csökkenjen, elsősorban a járművezetőknek kellene jobban tisztelniük a KRESZ szabályait. Általában ugyanazok nem lassítanak egy vasúti átjáróhoz érve, akik a STOP tábla figyelmeztetését sem veszik komolyan – fogalmazott a szakember.

Keszmann János, a BGOK oktatásvezetője kiemelte: A MÁV Szolgáltató Központ Zrt. Baross Gábor Oktatási Központ és a MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút közös vasútbiztonsági programot indít, melynek során gyermekvasutasok mutatják be iskolatársaiknak az oktatási központ által készített számítógépes prezentációt. A képzési program december 12-én húsz gyermekvasutas felkészítésével kezdődik, ők 2015 első felében már több ezer 10-14 éves tanulót ismertethetnek meg a biztonságos vasúti közlekedés és vonaton utazás íratlan szabályival. 2015 év végén egy második bemutató elkészítése követi a programot, amely a vasúti átjárókon való áthaladás előírásairól szól.

Közlekedésbiztonsági fejlesztések a MÁV-nál

A nemzeti vasúttársaság a baleset-megelőzési kampányokon kívül korszerű jelzőberendezések kiépítésével is támogatja a biztonságos közlekedést a vasút-közút találkozásoknál. E törekvéseket segíti a Közlekedés Operatív Program (KözOP) keretében 2015-ig előirányzott beruházások megvalósítása is; a vasúttársaságnak az Új Széchenyi Tervben elkülönített közel 12,5 milliárd forint áll rendelkezésére közlekedésbiztonságot javító fejlesztésekre.

A 2012-2015 között zajló programban háromszáznál is több vasúti átjáróban történnek biztonságot javító beavatkozások: fél- és fénysorompók felszerelése, vonatérzékelés korszerűsítése, az átjárókban elkövetett szabálysértések figyelése kamerákkal, diagnosztikai és monitoring berendezések, valamint videós pályafelügyeleti rendszer kiépítése. A fejlesztések közös jellemzője a hatékonyság, mivel viszonylag kis költségráfordítással komoly eredmények érhetők el a balesetek számának csökkentésében, kimenetelük enyhítésében, az okozott személyi és anyagi károk mérséklésében.

A fejlesztési alapból több mint 870 millió forintot fordított a vasúttársaság sorompóprogramjának első ütemére. A keretből augusztus végéig 44 átjáróban alakítottak ki a közúton közlekedők számára jobban megfigyelhető jelzést adó, LED optikás fény- illetve félsorompókat. A sorompóprogram közel kétmilliárd forintra becsült második üteme jövő év első negyedévében indulhat el 128 helyszínen.

A MÁV 99 vasúti átjáróban alakít ki olyan kamerás megfigyelő rendszert, mellyel a sorompókat letörő gépjárművek azonosítása is lehetővé válik. A fejlesztésről a MÁV tavaly állapodott meg az ORFK-val. A rendőrséggel a telepítési helyszíneket és az eseményrögzítést követő eljárást is egyeztetette már a vasúttársaság. A közbeszerzési folyamatot követően, jövő év elején indulhat el mintegy 1,4 milliárd forintból, 53 vasúti átjáróban a korszerű tengelyszámlálós, illetve induktív hurkos vonatérzékelő rendszer kialakítása.

De nem csak az átjárók, hanem a vasúti pályák közlekedésbiztonságának javítására is törekszik a vasúttársaság a rendelkezésére álló fejlesztési forrásból. Ősszel megkezdődött a járműdiagnosztikai és monitoring berendezések telepítése. Ennek során például ún. hőnfutás jelző berendezéseket, tengelyterhelés-mérőket, felsővezetéki áramszedők állapotának ellenőrzésére szolgáló érzékelőket és a megengedettnél nagyobb méretű, ún. túlméretes rakományokat jelző berendezéseket építenek ki. A több mint négymilliárd forintos beruházásnak köszönhetően nagyobb valószínűséggel lesznek megelőzhetők az akár komoly jármű- és pályakárokat okozó meghibásodások, balesetek. Ezen kívül folyamatban van egy videós, lézer-optikai pályafelügyeleti rendszer és az ehhez szükséges mérőkocsi kialakításának közbeszerzése is.