Megújult a Dombóvár–Kaposvár vonal egyik lassú pályaszakasza

2014. szeptember 30. kedd, 08.49

Dávid Ilona és Szita KárolyBefejezték a Dombóvár–Kaposvár közötti vasútvonal egyik szakaszának rekonstrukcióját. A MÁV Zrt. saját erőforrásból első ütemben a Baté–Kaposvár közötti szakaszon újította fel a vasúti pályát, új utasperonok is létesültek. Korszerűbb lett a pályaszakasz összes közúti útátjárója, valamint több hídszerkezet. A vonal további szakaszát jövő nyáron újítják fel. Az ebből az alkalomból rendezett és a további kaposvári fejlesztésekről szóló sajtónyilvános rendezvényen részt vett és beszédet mondott Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, illetve Szita Károly, Kaposvár polgármestere.

A 101 km hosszúságú Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon a 2000-es évek elejére a pálya állapota kissé leromlott, a pályasebességet 80 km/órára kellett korlátozni, illetve több szakaszon sebességkorlátozásokat kellett bevezetni. 2012-ben és 2013-ban a Somogyszob–Gyékényes szakaszt megújította a MÁV, 618 millió Ft költséggel, de akkor a pályasebességet csupán 80 km/órára állították vissza.

A MÁV Zrt. kiemelt célja között szerepel a nagyobb pályasebesség visszaállítása, mert annak eredményeként javítható a menetrend is. Az átépítés első ütemében, három hónap alatt elkészült a Baté – Kaposvár közötti pályaszakasz. Taszár állomáson, Kaposhomok megállóhelyen új utasperon létesült, továbbá megújult a pályaszakaszon található összes közúti útátjáró, valamint több hidat és átereszt is korszerűsített a vasúttársaság. A június 10-én kezdődött és szeptember 7-én zárult pályaátépítés során 10,5 km hosszban a decemberi menetrendváltástól 100 km/óra sebességgel közlekednek a vonatok.  A beruházás költsége 3,275 Mrd Ft volt.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója utalt arra, hogy a mostani pályafelújítás nem az első ilyen látványos eredmény. Tavaly – amikor a menetrendváltás napján a vasúttársaság elindította Kaposvárra a Rippl-Rónai InterCity vonatot – ezzel naponta igénybe vehető a Keleti pályaudvarról, közvetlen, átszállás nélküli utazást biztosított a kaposváriaknak. A Rippl-Rónai IC járattal újraéledt az InterCity közlekedés, a közvetlen vonatkapcsolat.

„A vonat csak akkor lesz versenyképes, ha felveheti a versenyt a közúti eljutással. Mi vasutasok azon dolgozunk, hogy folyamatosan megújuljon a vasúti pálya. Az elmúlt időszakban Kaposvár környékén felszámoltuk a lassújeleket, vasúti hidakat újítottuk fel. A Dombóvár–Kaposvár vasútvonalon jövőre folytatjuk a pályafejlesztést. 2015-ben, ugyancsak június és szeptember között a Dombóvár és Baté közötti 15 kilométeres vonalszakasz felújítása következik. Terveink szerint egy év múlva azon a szakaszon is 100 kilométeres lesz a vonatok óránkénti sebessége. Ezt a beruházást is saját forrásból finanszírozzuk. Így akár 20 perccel lehet rövidebb a menetidő és korszerűbb, ütemes menetrend alakítható ki Budapest és Kaposvár között.” – jelentette ki Dávid Ilona, a nemzeti vasúttársaság elnök-vezérigazgatója. 

A kaposvári vasútállomás felvételi épületének tervezett rehabilitációjáról is szó volt a kaposvári sajtótájékoztatón. A műemléki rekonstrukció az épület műszaki állapotára és eszmei értékeire való tekintettel mindenképpen időszerű. Kaposvár vasútállomáson a felvételi épület műemlékvédelmi szempontú teljes rekonstrukcióján kívül integrált ügyfélszolgálati fejlesztések részeként Kormányablak is létesül. A rekonstrukció kapcsán a belső, utasforgalmi terek úgy kerülnek kialakításra, ami a város  által elindított Intermodális Csomópont (IMCS) kialakításával összhangba hozható.

Szita Károly, Kaposvár polgármestere hangsúlyozta, hogy félévszázados adósságát törlesztette a MÁV azzal, hogy felújítja a Dombóvár–Kaposvár közötti vasútvonalat, valamint az állomást. Megköszönte a vasúttársaság első emberének, hogy a MÁV támogatja és partner az évszázad legnagyobb kaposvári beruházásában, a Kaposvári Közlekedési Központ megépítésében, melynek szerves része lesz a vasútállomás is.